pertm Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Det er greit med fotorealisme, men folk må også lære seg å ikke bruke det der det ikke passer inn. Hvis en f.eks skal lage et spill som har preg av en 3D tegneserie så trenger en 3D men ikke fotorealisme, det vil ikke se riktig ut.
MrLee Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 (endret) Poenget med film er som med spill. Alt må stå i stil med hverandre. På film må effekter naturlig nok se ekte ut fordi menneskene som spiller er ekte. Ellers ville effektene være en enorm "immersionbreaker" som totalt ødelegger helheten av opplevelsen. Det samme problemet har man til dels i spill, bare at man der kan velge en stil på grafikken som gjør at "ikke helt fotorealistisk" ikke ødelegger for helheten i spillet. Inntil de kommer med totalt fotorealistisk grafikk vil jeg heller foretrekke bevisst tegneserieaktig grafikk som ikke nødvendigvis prøver å være mest mulig lik den virkelige verden. Dette på grunn av at man klarer å få enkelte ting til å se realistiske ut. Så kommer det noe som virker totalt upassende i det ellers realistiske miljøet og ødelegger hele inntrykket. Men såklart. Hvis man hadde fått til 100% fotorealisme, som ikke går utover gameplay og story, så er det ikke noe negativt... men 50%, eller 60-70-80-90-99% fotorealisme sier jeg nei takk til. Endret 10. august 2006 av MrLee
Hr. Jenssen Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Hva jeg har fått med meg av fotorealistisk grafikk, så betyr det at man ikke/knapt ser forskjell mellom CGI og virkeligheten. Nei, jeg vil ikke ha fotorealistisk grafikk i voldsspill. Jeg kunne ikke tenke meg å drepe mennesker som er omtrent like virkelige som meg selv.
MiSP Skrevet 10. august 2006 Forfatter Skrevet 10. august 2006 (endret) Å når vi har fotorealistisk grafikk, hva da ? Hvordan vil utviklingen gå da ? 6646355[/snapback] Jeg ser ikke noen grunn til at det skal stoppe der. Når vi har fotorealistisk grafikk vil det kanskje gå enda videre - med "tweaking", masse effekter, etc. kan man sikkert få det "bedre" enn virkeligheten. Mer interessant, i hvert fall - gi spillverdenen en touch som virkeligheten ikke har. Poenget med film er som med spill. Alt må stå i stil med hverandre. På film må effekter naturlig nok se ekte ut fordi menneskene som spiller er ekte. Ellers ville effektene være en enorm "immersionbreaker" som totalt ødelegger helheten av opplevelsen. 6648150[/snapback] Jeg har et lite eksempel på dette - Star Wars. Dere Star Wars-fans må gjerne slakte meg, men dette er hva jeg har opplevd: Når jeg så på de originale tre filmene for mange herrens år siden (jeg var ganske ung), var det en opplevelse uten like, og spesialeffektene var fantastiske. Så så jeg film nr. 1, 2 og 3 når de kom, og tenkte ikke så mye på det. Når jeg så skulle se 4, 5 og 6 igjen, ble jeg skikkelig skuffet, mye på grunn av spesialeffektene, som så helt rævva ut. Et annet eksempel på dette: Et av de første "ordentlige" (les: ikke minesveiper eller pinball) spillene jeg spilte, var Need for Speed: High Stakes (4'ern). Nå er vi kommet til 9'ern (10'ern er i produksjon), og jeg hadde lenge mange gode minner fra fireren, deriblant grafikken, som jeg husker som helt fantastisk. Når jeg så fant det frem igjen, ble jeg ordentlig skuffet grafikkmessig. Det virker som om minner om grafikk fra tidligere spill blir bedre i takt med utviklingen på det området i virkeligheten, dersom man ikke spiller spillene på en stund. (Det skal sies at jeg ikke er en ihugga grafikkhore, men jeg liker god grafikk.) Endret 10. august 2006 av MiSP
Dinsdale Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Når det er aktuelt å produsere spill med FR-grafikk er nok verktøyene også tilstede slik at det ikke koster 1 mrd å lage et spill, og i tillegg bruke 10 år på det, utelukkende pga grafikk. God grafikk gjør ikke automatisk et spill bedre, selvfølgelig ikke. Men et knakende godt spill kan helt sikkert utnytte god grafikk slik at opplevelsen blir ennå mer intens og levende.
Neppe Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Å når vi har fotorealistisk grafikk, hva da ? Hvordan vil utviklingen gå da ? 6646355[/snapback] Jeg ser ikke noen grunn til at det skal stoppe der. Når vi har fotorealistisk grafikk vil det kanskje gå enda videre - med "tweaking", masse effekter, etc. kan man sikkert få det "bedre" enn virkeligheten. Mer interessant, i hvert fall - gi spillverdenen en touch som virkeligheten ikke har. (Det skal sies at jeg ikke er en ihugga grafikkhore, men jeg liker god grafikk.) 6648440[/snapback] Man kan ikke få det bedre en virkeligheten din luring. Samme som å si at det er gøyere å se porno på datan enn å lage den selv.
Sponis Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Tror ikke det var det han mente. Se på filmer for eksempel, det ser ut som virkeligheten, men likevel er det stor konkuranse om å ha de beste effektene, de mest realistiske eksplosjonene osv. Og slik har det vært i mange mange år.
MrLee Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Å når vi har fotorealistisk grafikk, hva da ? Hvordan vil utviklingen gå da ? 6646355[/snapback] Jeg ser ikke noen grunn til at det skal stoppe der. Når vi har fotorealistisk grafikk vil det kanskje gå enda videre - med "tweaking", masse effekter, etc. kan man sikkert få det "bedre" enn virkeligheten. Mer interessant, i hvert fall - gi spillverdenen en touch som virkeligheten ikke har. Poenget med film er som med spill. Alt må stå i stil med hverandre. På film må effekter naturlig nok se ekte ut fordi menneskene som spiller er ekte. Ellers ville effektene være en enorm "immersionbreaker" som totalt ødelegger helheten av opplevelsen. 6648150[/snapback] Jeg har et lite eksempel på dette - Star Wars. Dere Star Wars-fans må gjerne slakte meg, men dette er hva jeg har opplevd: Når jeg så på de originale tre filmene for mange herrens år siden (jeg var ganske ung), var det en opplevelse uten like, og spesialeffektene var fantastiske. Så så jeg film nr. 1, 2 og 3 når de kom, og tenkte ikke så mye på det. Når jeg så skulle se 4, 5 og 6 igjen, ble jeg skikkelig skuffet, mye på grunn av spesialeffektene, som så helt rævva ut. Et annet eksempel på dette: Et av de første "ordentlige" (les: ikke minesveiper eller pinball) spillene jeg spilte, var Need for Speed: High Stakes (4'ern). Nå er vi kommet til 9'ern (10'ern er i produksjon), og jeg hadde lenge mange gode minner fra fireren, deriblant grafikken, som jeg husker som helt fantastisk. Når jeg så fant det frem igjen, ble jeg ordentlig skuffet grafikkmessig. Det virker som om minner om grafikk fra tidligere spill blir bedre i takt med utviklingen på det området i virkeligheten, dersom man ikke spiller spillene på en stund. (Det skal sies at jeg ikke er en ihugga grafikkhore, men jeg liker god grafikk.) 6648440[/snapback] Joda, enig med det du tenker på. Men så må man også tenke på progressjonen i realisme. Er man vandt til dritt, ser dritt bra ut... men etterhvert som utviklingen går, vil det som så bra ut i begynnelsen ikke være så imponerende lenger i sammenligning.
Neppe Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Tror ikke det var det han mente. Se på filmer for eksempel, det ser ut som virkeligheten, men likevel er det stor konkuranse om å ha de beste effektene, de mest realistiske eksplosjonene osv. Og slik har det vært i mange mange år. 6648993[/snapback] Ja, men når vi har kommet så langt at vi har fotorealistisk grafikk så finnes det der allerede. Det finnes jo i stor grad nå også
Akidon Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 (endret) Hehe tipper at om 20 -30 år kommer folk til å le av alle utalelsene her... Grafikken vil altid bli bedre... Men når vi kan gå inn i en verden ala Matrix må utviklerene finne på noe nytt. Hvorfor skal vi liksom ta til takke med noe dårligere en det beste? Alle vil jo hele tiden ha bedre grafikk, men ikke fotorealisistisk. Tenk på den inlevelsen man kan få når man ikke ser forskjell på spill og den virkelige verden. Hadde seriøst vert kult å levd i en verden ala matrix (uten å dø av det da). 6647827[/snapback] Ja grafikken vil utvikle seg til å bli meget bra, men spørsmålet er vel om det lønner seg. Å produsere en spill med de aller nyeste teknologiene kraver mange titalls millioner og minst 18 måneders utviklingstid, gjerne opp til 2-3 år. Man kan ikke bare begynne som en liten uvikler å lage storproduksjoner som dette. Heldigvis for de finnes det mobile platformer og håndholdte. Såklart hadde det vært fint med fotorealistisk grafikk, men trenger vi virkelig det? Jeg synes absolutt ikke det, spillene i dag er meget fine slik de er. Bare se på Crysis, det er vel det peneste spillet som kommer nå fremover. Det er pent å se på i starten, men etter en stund vil du ikke bry deg om verdenen og bare gå igjennom spillet som om det var dagligdags. Grafikk er noe du ikke i lengden vil bry deg om, uten at utviklere klarer å designe et solid spill med god variasjon, hvor du hele tiden blir imponert av verdenen. Med fotorealistisk grafikk tviler jeg sterkt på at vi vil få den samme effekten. 6648043[/snapback] Er ikke sikkert det krever like mye arbeid i fremtiden. Folk er smarte. Kommer sikkret nye måter å programere på... "Husker dere den gangen vi måte skrive linje for linje dere...". Tipper det blir avleggs ettervert. Vi er tross alt i startfasen av data alderen!! Endret 11. august 2006 av Aqidon
Seian Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 (endret) Jeg vil heller de skal utvikle gameplay videre, noe som har stoppet opp helt. Det kommer sjeldent nyskapende spill. Men det er konstant konkuranse om grafikk. 6647997[/snapback] Sant! Hva hadde Max Payne vært uten bullet-time? Og Fahrenheit uten å kunne påvirke slutten? Endret 11. august 2006 av Seian
Benbjo Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 Grafikk er for meg bare et førsteinntrykk. Jeg sitter ikke å spiller et ræva spill fordi grafikken er god og når jeg spiller et bra spill tenker jeg aldri over grafikken.
Neppe Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 Sitter å spiller Gothic 2 for tia, forbereder meg til 3ern Dårlig grafikk, men er i himmelen hver gang
Arang Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 Grafikken bør være så bra/dårlig at jeg ikke tenker over at den er der i et skytespill eller actionspill. Half-life og oppfølgeren klarte dette på nydelig vis, og fikk meg til å fokusere mer på spilling og historien enn grafikken, selv om den var nydelig. Oblivion var et spill som brukte grafikken som en del av spillet og støttet seg på den i stedet for å bruke den til å hjelpe gameplayet fram. Jeg synes på en måte at grafikken begynner å nå det punktet der den burde stoppe å utvikle seg.
Dinsdale Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 Sitter å spiller Gothic 2 for tia, forbereder meg til 3ern Dårlig grafikk, men er i himmelen hver gang 6653209[/snapback] Syntes ikke G2 har dårlig grafikk jeg. Teksturer og slikt er gammelmodige, men mye annet holder høy kvalitet og spillet holder seg bra. Men skjønner jo hva du mener om man sammenligner med FarCry og Prey. G2 er først og fremst stemning.
TCi Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 Er ikke sikkert det krever like mye arbeid i fremtiden. Folk er smarte. Kommer sikkret nye måter å programere på... "Husker dere den gangen vi måte skrive linje for linje dere...". Tipper det blir avleggs ettervert. Vi er tross alt i startfasen av data alderen!! 6652660[/snapback] Ja det stemmer nok. Vi har jo fått flere teknologier som autogenererer kode for utviklere. Blant annet "Speedtree" som fjerner mye av jobben når utviklere lager trær og skoger.
Dragon Hunter Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 Automatisk genererte gruver, skoger, etc., bidrar til å gjøre spillet monotont.
pertm Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 Hvis man får skogen til å bli generert med variasjon så bør ikke det være noe problem, heller ikke for annet tereng og gruver eller hva det nå er.
Dragon Hunter Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 Problemet er bare at man kan se at det er automatisk generert.
MiSP Skrevet 11. august 2006 Forfatter Skrevet 11. august 2006 Ta en titt på motoren Offset, den ser ut til å kunne forenkle spillutvikling ved at den autogenererer ganske mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå