Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare du bokser feil og treffer med de to siste fingrene knekker benet etter lillefingeren som knekkebrød.

Du kan jo håpe den ikke er brukket, men er den det og du ikke gjør noe med det må den knekkes opp på nytt for å gro rett. Er den ikke brukket er det 500lapp i unødig regning :dremel:

Lenke til kommentar

Formye protein kan man tenke at omdannes til glukose da det er den primære delen, og da går det plutselig ikke an å fåm overdose av protein.

Men det lønner seg ikke uansett, skal man bygge masse er det mindre protein som teller, her gir faktisk formye protein imunitet i reseptorer så det vil være direkte negativt med "formye" / , mer en anbefalt på 1,7 -1,8g pr kg.

 

Tenkte å nevne dette for en kamerat som har holdningen "more proteins = more gains", men sliter med å finne kilder på det. Har du eller Dukien noen lenker?

Lenke til kommentar

Tenkte å nevne dette for en kamerat som har holdningen "more proteins = more gains", men sliter med å finne kilder på det. Har du eller Dukien noen lenker?

 

Kompisen mener egentlig mer kcal. mer gains ( og da mer fett)

DC-trening som hadde 4g pr kg før fikk resultater dem, pga de spiste nok kcal :wee:

Endret av War
Lenke til kommentar

Jo, biotilgjengligheten er i utgangspunktet det samme for en normal frisk person, men multivitaminer skal i utgangspunktet bare fungere som en erstatning om man ikke får dette dekket via kosten, noe som i utgangspunktet er utrolig lettvint. En problemstilling er heller at mange tror at fordi noe er bra i små menger så er det bedre i større mengder.

 

Ei heller har vi kommet biokjemisk langt nok til å vite spesifikt hva alle disse fytokjemikalene gjør og i tillegg sannsynlig en hel armé av bioaktive vitaminer som er uoppdaget, det vi derimot vet at alle disse i et samspill ser ut til å ha en rolle i en helsebringende antioksidant-forsvaret til mennesker.

 

Et molekyl/atom er 100% likt uavhengig om det er laget "kunstig" eller ikke, og multivitamer er bare de vitaminene vi per dags dato kjenner til, mange av disse holder også relative store doser av vitamin A og E hvor det har vært flere tilfeller hvor man har kommet i toxiske mengder grunnet at man kombinerer flere forskjellige tilskudd av multivitaminer/sanasol + tran eller lignende.

 

Det har rett og slett ingen fordel å ta tilskudd av vitaminer om man følger de nasjonale retningslinjene (som er rettet mot normalbefolkningen), nå høres jeg ut som en kjip kjedelig person når jeg skriver slik jeg gjør, men å spise plantebasert hovedsakelig å øke frukt & grønt har helsemessige gevinster som man ikke får dekt via tilskudd. :)

 

Videre har studier også sett at når man "bøtter" innpå så vil man nedregulere sitt eget aktivitet av forsvar mot ROS (Reactive oxygen species) Som f.eks ved økt oksidativ stress ved styrketrening/utholdenhetstrening har man et noe økt behov for forsvar mot ROS, men via genutrykk så ser det ut til at dette blir oppjustert selv, når man derimot bøtter innpå med f.eks vitC/tilskudd ser det ut til at kroppens eget endogene forsvar blir hemmet, dette mest sannsynlig som en respons på at det kommer store doser isolert, dette kan igjen muligens ha en ugunstig effekt over tid.

Endret av Dukien
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hva spiser du til vanlig?

En dag er vel cirka noe sånt;

Havregryn og proteinshake.

Brødskiver, med egg, makrell-i-tomat, ost m.m. og tunfisksalat til lunsj.

Gainer og proteinshake etter trening.

Middager går i hamburgere/løvbiff/Laksefilé/Kyllingfilé m.m.

Brød og proteinshake til kvelds.

Lenke til kommentar

En dag er vel cirka noe sånt;

Havregryn og proteinshake.

Brødskiver, med egg, makrell-i-tomat, ost m.m. og tunfisksalat til lunsj.

Gainer og proteinshake etter trening.

Middager går i hamburgere/løvbiff/Laksefilé/Kyllingfilé m.m.

Brød og proteinshake til kvelds.

Ganske normalt kosthold med andre ord. Legg til 500-1000kcal og se over en to-ukers periode om du går opp. Deretter kan du justere opp eller ned.

Lenke til kommentar

Føler også noe av problemet er matlysten. Har hørt proteinshake og gainer gir en veldig metthetsfølelse. Stemmer dette?

 

Tips til hva jeg kan legge til for å få de ekstra kaloriene?

Jeg synes ikke proteinshake metter i det hele tatt, men det er meg. Synes kalorier man drikker metter mindre.

 

Enkle kalorier er nøtter, olje(som du kan ha i annen mat), helmelk, frukt, avokado osv.

Lenke til kommentar

Jo, biotilgjengligheten er i utgangspunktet det samme for en normal frisk person, men multivitaminer skal i utgangspunktet bare fungere som en erstatning om man ikke får dette dekket via kosten, noe som i utgangspunktet er utrolig lettvint. En problemstilling er heller at mange tror at fordi noe er bra i små menger så er det bedre i større mengder.

 

Ei heller har vi kommet biokjemisk langt nok til å vite spesifikt hva alle disse fytokjemikalene gjør og i tillegg sannsynlig en hel armé av bioaktive vitaminer som er uoppdaget, det vi derimot vet at alle disse i et samspill ser ut til å ha en rolle i en helsebringende antioksidant-forsvaret til mennesker.

 

Et molekyl/atom er 100% likt uavhengig om det er laget "kunstig" eller ikke, og multivitamer er bare de vitaminene vi per dags dato kjenner til, mange av disse holder også relative store doser av vitamin A og E hvor det har vært flere tilfeller hvor man har kommet i toxiske mengder grunnet at man kombinerer flere forskjellige tilskudd av multivitaminer/sanasol + tran eller lignende.

 

Det har rett og slett ingen fordel å ta tilskudd av vitaminer om man følger de nasjonale retningslinjene (som er rettet mot normalbefolkningen), nå høres jeg ut som en kjip kjedelig person når jeg skriver slik jeg gjør, men å spise plantebasert hovedsakelig å øke frukt & grønt har helsemessige gevinster som man ikke får dekt via tilskudd. :)

 

Videre har studier også sett at når man "bøtter" innpå så vil man nedregulere sitt eget aktivitet av forsvar mot ROS (Reactive oxygen species) Som f.eks ved økt oksidativ stress ved styrketrening/utholdenhetstrening har man et noe økt behov for forsvar mot ROS, men via genutrykk så ser det ut til at dette blir oppjustert selv, når man derimot bøtter innpå med f.eks vitC/tilskudd ser det ut til at kroppens eget endogene forsvar blir hemmet, dette mest sannsynlig som en respons på at det kommer store doser isolert, dette kan igjen muligens ha en ugunstig effekt over tid.

 

Hva tenker du om å supplere med hestedoser vitamin d3? Mye forsking om det for tiden, spesielt for oss nordboende som aldri får sol. Sies at kroppen produserer 10000 iu d3 på 20 min i sol uten klær. Selv bruker jeg 5000iu daglig

Lenke til kommentar

Kolikalsiferol er lite toksisk og spesielt i vinterhalvåret får vi veldig lite av dette (anbefalt dose rundt 400 UI) Norske anbefalingene som nå kommer til å økes (I samråd med amerikanske myndigheter hvorav man vurderer å øke ytterlige) Jeg er enig med at at anbefalt inntak kan med fordel økes drastisk, men i forhold til giga doser enkelte bruker kan man risiko hyperkalsemi. Men akkurat her er jeg noelunde dårlig oppdatert. Jeg er noe usikker her men i forhold til statistisk ser man at ved fritt tilgang på sol ligger man rundt 110-120 nmol\l og VKM har vurdert at det øvre tolerable inntaksnivået er på 4000 IE (internasjonale enheter per dag.- 1µg=40 IU,)

 

Jeg må nesten komme tilbake til deg, trenger uansett å få dette her repetert i forhold til den avgjørende muntlige eksamen der hvor vi kan få hvilken som helst emne om et tilfeldig mikronæringstoff. Så etter at jeg får oppdatert meg. (i og med at det har vært aktuelt å revidere anbefalingene nå nylig) så går jeg ut ifra at det har kommet noe nytt så først etter dette kan jeg forhåpentligvis svare bedre rundt dette. :)

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...