Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik andre påpeker her så er det muligens bedre å se om du får dette dekt via kosten da dette er relativt lett. (Inntaket er veldig ofte langt overestimert og det økte behovet ved styrketrening er relativt lite i forhold til økt inntak.)

 

Har du daglige utfordringer som gjør inntak av dette vanskelig da kan tilskudd være aktuelt. Men da er det ønskelig å gjøre endringer i kosten. For øvrig så er proteinpulver priset fair (pris per kg sammenlignet med andre matvarer.) Men igjen; egg, melk, ost er billige matvarer som lett lar seg berike; 5 osteskiver blir fort 25-30gram høykvalitetsproteiner alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det kanskje på tide å omprioritere litt. Mat koster, men er en vesentlig del av det å drive med styrketrening. Jeg bruker nok rundt 4000,- per måned.

 

Hehe, det kommer seg etterhvert. Men er student, og dessverre er det ikke mye å omprioritere. Har fått jobb, men er fortsatt et par mnd til første lønning kommer tikkende inn da oppstart ikke er før i begynnelsen av mars. Etter regninger sitter jeg kanskje igjen med 1500,- å leve for i mnd, frem til april (og da må jeg låne litt av foreldrene mine). Sånn er livet.

Slik andre påpeker her så er det muligens bedre å se om du får dette dekt via kosten da dette er relativt lett. (Inntaket er veldig ofte langt overestimert og det økte behovet ved styrketrening er relativt lite i forhold til økt inntak.)

 

Har du daglige utfordringer som gjør inntak av dette vanskelig da kan tilskudd være aktuelt. Men da er det ønskelig å gjøre endringer i kosten. For øvrig så er proteinpulver priset fair (pris per kg sammenlignet med andre matvarer.) Men igjen; egg, melk, ost er billige matvarer som lett lar seg berike; 5 osteskiver blir fort 25-30gram høykvalitetsproteiner alene.

Jepp, sånn som det er nå får jeg i meg ca. 100g proteiner om dagen. Grovt estimert. Blir mye ost og brød, ja. Men hvis det er som dere sier, så er kanskje ikke 100g så altfor lite likevel.

Endret av Coffee Break
Lenke til kommentar

1,7g pr kg om det er av god protein.

100g fra et godt tilskudd pr dag i en mnd blir tusenlapp

I så fall trenger jeg rundt 120g om dagen. 100g om dagen ville jo ikke kun kommet fra tilskudd da :-) Men altså, hvis jeg ikke trenger å bruke penger på tilskudd er jo det bare flott. Jeg skal alltids klare å komme meg opp på 120g om dagen, hvis jeg allerede er på 100.

Lenke til kommentar

Det er faktisk svært få holdepunkter for å ha et proteininntak 1,5g> om du ikke er eliteløfter hvor man ser behovet kan være helt opp 1,8g. For ungdommer under vekst som trener ofte kan det være nyttig helt opp mot 2,0g. Et viktig poeng er at mye av proteinsyntesen kommer fra kroppseget nedbryting og vil bli resyntesert. Denne er mer effektiv jo bedre trent man er. Videre med dette så vil karbohydrater virke "proteinsparende" ved å hindre kroppsegne proteiner å bli brukt som substrat til energi . Fantastisk hvordan kroppen vår adapterer seg. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Det er jeg også klar over. Men dette er et mattilskudd, og jeg tror ikke det regnes som medisin (selv om det riktignok har medisinfunksjon for meg). Ikke er det noe kjent merke heller.

 

Forøvrig nye regler om dette anno januar eller februar, så nå må all medisin sikkerhetsanalyseres, ikke evt bare smakes på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...