Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Det kommer jevnt og trutt nye tråder om protein, kreatin og andre tilskudd, så jeg tenkte at vi kunne ha en liten informasjons-/oppsummeringstråd som kan være nyttig for alle som bruker eller vurderer å bruke kosttilskudd.

  • Visste du at dersom du har et variert kosthold og samtidig inntar nok mat og drikke til å fylle energibehovet, vil du som regel få dekket den anbefalte mengden av næringsstoffer kroppen trenger for å prestere optimalt.
     
  • Antidoping Norge kan ikke garantere at noe kosttilskudd er 100 % frie for forbudte stoffer på dopinglisten.
     
  • Mange kosttilskuddprodusenter mangler vitenskapelig dokumentasjon av påstått effekt. I tillegg advarer de sjelden mot de potensielle risikoeffektene ved produktene.
     
  • Inntak av vitaminer og mineralstoffer utover kroppens behov fremmer ikke prestasjonsevnen med mindre du har en reell mangel av ett eller flere næringsstoffer.
     
  • Det kan være potensielt helseskadelig og prestasjonshemmende å bruke vitamin- og mineraltilskudd som kroppen din ikke trenger.

Les mer her.

 

Hvem ha kosttilskudd?

  • Personer med dårlig appetitt og lavt inntak av mat.
  • Sosialt isolerte personer som ikke er fysisk aktive.
  • Pasienter med Crohns sykdom, en kronisk, uhelbredelig tarmbetennelse.
  • Personer som lider av cølialki som ødelegger tarmtottene slik at opptak av næringsstoffer blir redusert.
  • Gravide og kvinner i fertil alder.

Artikler:

- Hva er kosttilskudd?

- Advarer mot bruk av CLA

- Mat og kosttilskudd - hva skader, hva verner helsen?

- "Kosttilskudd er bortkastet"

- Food Supplements

- Bruk og misbruk av kosttilskudd

- Nordmenn må beskyttes mot kosttilskudd

- Helsefaren ved kosttilskudd

 

Linker:

- Kosttilskudd @ Trim.no

- Kosttilskudd @ Treningsforum.no

- Kosttilskudd @ iForm.no

- Kosttilskudd @ Wikipedia

 

Hva sier legen?

 

Jeg var hos legen for 15 minutter (07.08.2006) siden og forhørte meg om kosttilskudd og kosthold. Han var ikke som de andre legene jeg har snakket med og anbefalte faktisk tilskudd i flere sammenheng. Her er det han sa til meg:

 

+ Proteiner (kjøtt, fisk, skalldyr, melkeprodukter)

+ Grønnsaker (dobbelt så mye som protein)

+ Fett (Omega 9 + 3 [mye] Omega 6 [moderat])

- Karbohydrater (sukker, stivelse, poteter, pasta, brødmat)

 

Tilskudd: Omega 3 (5000 mg), Vitamin C (500 - 1000 mg) + E (350 mg)

 

Han var ikke negativ til bruken av proteintilskudd og det har samtlige andre leger jeg har snakket med vært. Likevel skal det påpekes at hans anbefalinger utelukker i altfor stor grad karbohydrater. Uten karbohydrater vil kroppen bruke energi på å gjøre protein om til glukose og man vil dermed miste mye muskelmasse. Jeg fikk ikke tid til å komme inn på kreatin, men fastlegen min frarådet dette på det sterkeste da han mente (korrekt) at det er et avfallstoff som musklene danner når de blir slitne og å tilføre dette vil skade mer enn det vil gjøre nytte.

 

Sportsprodukter har en naturlig plass i forbindelse med trening og konkurranse. Bruk av sportsdrikke og sportsbar er en praktisk og enkel måte å få i seg væske og karbohydrat på - spesielt under og etter trening. Pulver med karbohydrat og protein er nyttig å bruke i restitusjon etter styrketrening. Sportsprodukter kan også være aktuelle for utøvere som i perioder sliter med dårlig appetitt, og derfor ikke får dekket energibehovet på vanlig måte.

 

Ikke overdriv bruken av kosttilskudd. Det kan være helsefarlig og prestasjonshemmende å overdrive bruken av kosttilskudd. Overskudd av enkelte næringsstoffer lagres i kroppen, slik at store doser kan medføre forgiftninger. Store doser av ett eller flere næringsstoffer kan også hemme opptaket av andre næringsstoffer, slik at det oppstår mangler. Det er derfor viktig å følge anbefalingene for doseringen av kosttilskudd, og ikke tro at større doser gir bedre effekt.

 

Oppdateringer November '06

 

Kosttilskudd med dokumentert virkning:

  • Sportsprodukter (drikke, gelè, bar)
  • Multivitamin/mineral
  • Jern
  • Kalsium
  • Antioksidanter
  • Vitamin C
  • Sink
  • Måltidserstattere

Ergogene tilskudd med dokumentert virkning:

  • Bikarbonat
  • Kreatin
  • Koffein
  • Glycerol

"Anbefalte" tilskudd:

  • Tran eller omega 3-tilskudd
  • (Vit D), kalsium, jern og folat
  • Multivitamin/mineral-tilskudd
  • Ergogene tilskudd

Og et par punkter angående tilskudd som mange her bruker (disse inkluderer også noen av de anbefalte ergogene tilskuddene:

  • - Markedsføres med løfter om prestasjonsfremmende effekt
    - Et fåtall har dokumentert effekt
    - Bivirkninger av langvarig bruk er ukjent
    - En gruppe tilskudd som er forbundet med stor fare for "forurensninger" (ergogene tilskudd)
    - Flere interessante tilskudd uten foreløpig dokumentert effekt

Animalske proteiner (kilder): Kjøtt, fisk, melk/melkeprodukter, egg

 

Vegetabilske proteiner (kilder): Bønner og belgvekster, soyaprodukter, korn

 

Hvordan spise for å bygge muskler:

  • Tilstrekkelig energi-inntak
    - Øke vanlig inntak med 300-500 kcal ekstra
  • Tilstrekkelig protein-inntak
    - 1,5 - 2 g/kg kroppsvekt
  • Tilstrekkelig karbohydrat-inntak
    - 4 - 8 g/kg kroppsvekt
  • Progressiv trening og tilstrekkelig hvile
  • Kreatin-tilskudd?

Det kommer mer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette virker mer som en "avskrekkingstråd" enn en "tråd om kosttilskudd", men la gå:

 

Proteintilskudd er i mine øyne alfa&omega om man bedriver seriøs trening. Det er så og si umulig for meg å dekke behovet mitt ved å kun spise vanlig mat. Som Hyrlen har sagt mange ganger tidligere: "Hvorfor trene i et år når man kan trene i 2-3 mnd å få de samme resultatene?"

 

Hverken kosttilskudd eller såkalt "dop" er farlig for kroppen så lenge man gjør litt research på forhånd.

 

Jeg bruker følgende kosttilskudd:

 

90+ Proteintilskudd fra EJ-shop

Omega 3-6-9 fra Proteinfabrikken

ProLab kreatin fra Proteinfabrikken (taes i fastsatte sykluser)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Dette virker mer som en "avskrekkingstråd" enn en "tråd om kosttilskudd", men la gå

6627098[/snapback]

 

Jeg regnet med at noen kom til å påpeke dette, men grunnen til at jeg har vinklet tråden slik er fordi den allmenne oppfatning tilsier at kosttilskudd er livsviktig for alle seriøse utøvere og byggere, noe som ikke stemmer. Dessuten vet de aller fleste at fettsyrer, vitaminer, mineraler og proteiner gagner helsen.

 

Etter mitt lille besøk hos legen kommer jeg til å fokusere på veldig proteinrikt kosthold og minimalt med karbohydrater. Jeg kommer til å bruke følgende tilskudd: Proteinpulver, tran, antioksidanter, Udo's Choice ++

Lenke til kommentar
Dette virker mer som en "avskrekkingstråd" enn en "tråd om kosttilskudd", men la gå

6627098[/snapback]

 

Jeg regnet med at noen kom til å påpeke dette, men grunnen til at jeg har vinklet tråden slik er fordi den allmenne oppfatning tilsier at kosttilskudd er livsviktig for seriøse utøvere og byggere, noe som ikke stemmer.

6627114[/snapback]

Kosttilskudd er livsviktig for seriøse utøvere og byggere. Kosthold er nøkkelen til suksess, og får å få et optimalt kosthold på et høyt plan trenger man kosttilskudd.

Thor Hushovd og Tommi Thorvildsen hadde alderig klart å komme dit de er uten kosttilskudd.

Lenke til kommentar
Jeg fikk ikke tid til å komme inn på kreatin, men fastlegen min frarådet dette på det sterkeste da han mente (korrekt) at det er et avfallstoff som musklene danner når de blir slitne og å tilføre dette vil skade mer enn det vil gjøre nytte.
Dette du sikter til her er vell kreatini. Vanlig monohydrat kreatin har meget lite mengder med dette stoffet. Creatine Ethyl Ester derimot har ofte meget høye menger av dette stoffet og det er ikke bra. Personlig holder jeg meg unna CEE pga dette.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Kosttilskudd er livsviktig for seriøse utøvere og byggere. Kosthold er nøkkelen til suksess, og får å få et optimalt kosthold på et høyt plan trenger man kosttilskudd.

Thor Hushovd og Tommi Thorvildsen hadde alderig klart å komme dit de er uten kosttilskudd.

6627239[/snapback]

 

For noen utøvere er det selvsagt et must, men på langt nær alle. Skal omformulere meg litt slik at det kommer bedre frem.

Lenke til kommentar

Da er jeg enig vet. Det som er viktigs er at man får i seg nok mat (Proteiner, Fett og osv). Så lenge man klarer dette gjennom kosten er det det aller beste uten tvil. Men etter hvert som man trener og forbrenner mer, trenger man mye mer mat, og det er begrenset hvor mye mat man orker å spise.

Lenke til kommentar

For ikke å snakke om det økonomiske aspektet. Protein og karbohydrater i sin "reneste" form (tilskudd) er mange ganger billigere enn om man skulle kjøpt vanlig mat. Tunfisk og lignende er billig, men det er grenser hvor mye man orker å spise av det. Jeg har ikke råd til å spise kyllingfilèter flere ganger i uken. :)

Lenke til kommentar
I tillegg så har vel tunfisk litt for høyt kvikksølvinnhold til at det skal spises flere bokser til dagen av det?

6627760[/snapback]

Det gjelder først og fremst for gravide, ammende og barn. I tillegg er det fåtallet av tunfiskslagene dette gjelder.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Det er særdeles vanskelig å få i seg nok protein uten kosttilskudd. For å bygge, må man ha 0,2% av egen kroppsvekt i protein daglig. I mitt tilfelle blir det 178 gram protein daglig.

 

Edit: Bare én tunfisk-art inneholder kvikksølv, andre fisker som inneholder kvikksølv er kongemakrel, og hai.

Endret av superseven
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har trent i 1,5 år nå og prøvd en del forskjellig kosttilskudd og tviler ikke på at mye av det hjelper. Syntes dog det er viktig å ha et sunt forhold til kosttilskudd. Har sett mange som trener i flere år og etter hvert bruker flere tusen hver måned på tilskudd fordi de tror dette må til for å vokse.

 

Er ikke like fanatisk som olympiatoppen og antidoping osv, men syntes det finnes en fin mellomlinje. Føler du at du "mangler noe i kostholdet" ditt så kjøp ett tilskudd eller spis annerledes, men ikke ta proteinpulver bare fordi alle sier at det er så bra.

 

Tar for øyeblikket bare en shake med Carbo Fuel og 100% Whey Protein etter trening. To kapsler Omega 3,6 og 9 om kvelden sammen med en boks tunfisk.

Endret av White Fox
Lenke til kommentar
NO-Xplode ser bra ut, hadde det ikke vært så dyrt. Så skulle jeg ha testa det. Tar du det bare før trening eller daglig og "ekstra dose" før trening for å få effekt av det ?

6704236[/snapback]

 

Først spiser jeg 1-2 timer før jeg tar det, og etter jeg har tatt det venter jeg 45min før jeg spiser og går på trening. Funker knall. Har aldri lyst til å forlate treningsenteret når jeg bruker det. Etter trening og om morgenen bruker jeg X-CE-ME fra pf (Kreatin Ethyl og methyl ester).

 

En boks holder til 30-40 treninger ;)

Lenke til kommentar

En ting jeg må ha klarhet i: Har hørt at av å ta kreatin så må man drikke mer vann, minst 3-4 liter. Dette er fordi musklene trekker til seg mer vann, og dermed øker i omkrets.

Men den dagen man slutter å ta kreatin, omdanner vannet og de musklene man har, seg til fett (?) Og man må trene intenst for å beholde musklene, for at du ikke skal legge på deg 10 kg med fett. Synes det høres tvilsomt ut, men er dette faktisk sant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...