Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Hei, var en tur på grensa i dag og spontan handlet proteinpulver. Gikk i en av butikkene som solgte det og fikk anbefalt denne: http://www.dalblads-...article68.aspx.

Er den noe tess? Betalte ca 250 kr for den. Den har veldig god smak, men når jeg ser på næringsinnholdet sier det meg veldig lite. Sto bakpå at jeg skulle blande en dl pulver, og 2 dl vann. Synes nesten det var litt lite, burde man ta mer? Blandet det med vann og det smakte greit, kan man blande det med melk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et konsentrat og ikke et isolat.

Bruk nå opp boksen , men ikke kjøp den igjen.

 

Ikke bare er konsentrat en dåflig renset råvare, men den har heller ingen produksjonskrav som forhindrer varme så strukturen kan være skadet / dårlig protein.

Konsentrater brukes i matvarer for konsistens ol.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Hehe :)

 

Så ille er faktisk ikke proteinkonsentrater. Ja, isolater er bedre, rent kvalitetsmessig, men vi må også se forskjellen på store og marginale forbedringer. Det er et høyt proteininnhold og rimelig lite karb og fett, så om det smaker godt i tillegg ser jeg ikke problemet. Prisen var heller ikke spesielt ille.

Lenke til kommentar

Konsentrat behøver ikke være ille, men proteininnholdet er lavere og siden det ikke finnes produksjonsregler så tipper jeg halvparten av råvarene er ubrukelige med tanke på varmebehandling ol i produksjonen.

Det er produsert på billigeste måte og har ingen krav til kvalitet.

 

Hvor mye om dagen er relativt.

2,5g pr kg pr dag på bilk

3g pr kg pr dag på deff

 

Regn sammen proteinen i kosten , ta det du da mangler fra pulveret.

 

TN har en artikkel om det på sidene.

Endret av War
Lenke til kommentar

Proteinpulver er jo fett i pulverform, så ja!

 

 

 

Eller tvert i mot. Veit ikke hvor folk får dette om at man blir feit av proteinpulver fra. Det finnes jo ingen logikk i det i det hele tatt. Så man blir liksom feit av å spise kylling også da, hvis du ikke trener? Men brødskiver går greit uansett? Tvert i mot, her også.

 

Man blir faktisk tynnere av å spise proteiner eller bruke proteinpulver når man ikke trener (satt på spissen) fordi proteiner har en TEF på 25 % noe som gjør at det inneholder 25 % mindre kcal i praksis fordi det er så krevende å forbrenne (eller noe i den duren). Proteiner er også mer mettende enn karbohydrater.

 

Men alt i alt kommer det selvfølgelig helt an på det JUL skreiv.

 

 

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Proteinpulver er jo fett i pulverform, så ja!

 

 

 

Eller tvert i mot. Veit ikke hvor folk får dette om at man blir feit av proteinpulver fra. Det finnes jo ingen logikk i det i det hele tatt. Så man blir liksom feit av å spise kylling også da, hvis du ikke trener? Men brødskiver går greit uansett? Tvert i mot, her også.

 

Man blir faktisk tynnere av å spise proteiner eller bruke proteinpulver når man ikke trener (satt på spissen) fordi proteiner har en TEF på 25 % noe som gjør at det inneholder 25 % mindre kcal i praksis fordi det er så krevende å forbrenne (eller noe i den duren). Proteiner er også mer mettende enn karbohydrater.

 

Men alt i alt kommer det selvfølgelig helt an på det JUL skreiv.

 

 

 

Jeg skjønner ikke hvor du vil hen med dette. Dersom kostholdet ditt for øvrig er uforandret, vil du selvfølgelig få et kalorioverskudd når du tar proteinpulver og således legge på deg i form av fett eller muskler. Så nei, du blir ikke tynnere av å spise proteinpulver ved siden av kosten din, dette strider imot all fornuft (med mindre du nå mener å erstatte en del av kosten med proteinpulver). Det er for øvrig riktig at det går med en del energi under forbrenningen av proteiner, men det er heldigvis ikke så ille at man går i kaloriunderskudd av å spise det...

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke noe tema.

Kcalunderskudd = ned i vekt uansett hva det består av.

Skal man da ha for eks 200g protein / 800kcal så har man 800kcal og spiser deretter de kcal man har igjen.

 

Kcal-underskudd må tilpasses så det blir et underskudd, man kutter ikke i proteinen, men karb og fett-delen avhengig av insulinrespons.

 

------------

Står vekten helt stille og man plutselig begynner med proteinpulver som man kaller det så blir dette bare mer kcal og vil gi et overskudd.

Det betyr ikke at man blir feit av proteinpulver, men at man spiser formye totalt sett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Konsentrat behøver ikke være ille, men proteininnholdet er lavere og siden det ikke finnes produksjonsregler så tipper jeg halvparten av råvarene er ubrukelige med tanke på varmebehandling ol i produksjonen.

Det er produsert på billigeste måte og har ingen krav til kvalitet.

 

Hva slags bakgrunn har du for å påstå dette? :hmm: Jeg leste artikkelen til TN, og det sto ingenting slikt der. I tillegg så selger selv TN dette åpenbart mindreverdige produktet. I likhet med så og si alle andre forhandlere av proteinpulver.

 

Dette er ganske sterke påstander, og da bør det backes opp med noe mer enn "konsentrat er dårligere og da tror jeg halvparten er ødelagt".

Lenke til kommentar

Så lenge råvaren er isolat så har man en bra start, men det er somregel råvaren de printer på etiketten. Grunnen til dette er at alle andre gjør det og da ser produktet dårlig ut om man ikke gjør det selv.

Myrevolution printer selve innholdet på ettiketten , bruker de reneste råvarene og ender opp på 5-6g protein pr 100g mindre en konkurrentene som selger billigere :hmm:

 

 

Grunnen for å si at halvparten av konsentrat-produktene er skadet er av erfaring.

Jeg kan ikke sjekke alle produsentene i verden , men etter å ha sjekket opp en del av de så opplyser ca halvparten at de ikke har en tempregulert produksjon.

 

Dette koster penger og gjør prosessen tregere og dyrere, og du kan jo tippe selv hvor mange firma som skal konkurrere på pris på råvaren og råvaren ikke har noen kvalitetskrav, faktisk invisterer i maskiner og teknikker for å beholde aminosyreprofiler for kanskje noen skal kjøpre råvaren og selge det som kosttilskudd.

 

De som lager råvare for kosttilskudd har ingen tilng til felles for pølsevev og saus-protein-fabrikkene.

Det er pølsevev-protein man får i billige produkter av konsentrat.

Firmaene vil tjene penger og på en test vil proteininnholdet være der og ingen vil merke noen ting med mindre man vet hvordan det må behandles.

 

Selger TN protein av konsentrat?

Endret av War
Lenke til kommentar

Myse/whey er ikke det samme som konsentrat.

Står ikke noe info på innholdet på de nye sidene.

(Så vet ikke hva de bruker nå, det er råvaren og ikke det ferdige produktet som omtales som kons/iso med tanke på kvalitet/renhet).

 

Her er for eks myseproteinet Børge Fagerli selger :

- Ingredienser : Myseprotein isolat ,emulgator (soyalecitin) aroma (kakao i sjokosmak),naturlig farge, søtstoff (sucralose og acesulfame K), amylase, cellulase, laktase, lipase, protease, probiotika.

Endret av War
Lenke til kommentar
Grunnen for å si at halvparten av konsentrat-produktene er skadet er av erfaring.

Jeg kan ikke sjekke alle produsentene i verden , men etter å ha sjekket opp en del av de så opplyser ca halvparten at de ikke har en tempregulert produksjon.

 

Hadde vært interessant om du kunne delt litt om de produsentene du har sjekket ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...