Gå til innhold

Garantirep. Hva sier loven om tiden det kan ta?


Anbefalte innlegg

så du mener at forbruker skal forholde seg til tredjepart?

altså kan elkjøp unskylde seg med at de ikke har ansar når budbilene brenner opp, eller apple si at sorry Ipoden din er forsvunnet og dhl får du plage selv.

Komplett kan si at "nei mobilen er tapt, pengene beholder vi selv"

 

og du mener dette er helt greit?

6630053[/snapback]

Mener du det er greit at butikken skal lide for det da?

6630078[/snapback]

 

vil du se en ipod til rundt 4000 brenne opp og that's it så be my guest. i don't :)

 

oysfareng: greit, hittil så har jeg forstått deg slik at det er kunde sitt problem om dette skjer. Om du mener det, så mener jeg at du er på jorde. Hvis du ikke har ment det, så beklager jeg eventuell misforståelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
så du mener at forbruker skal forholde seg til tredjepart?

altså kan elkjøp unskylde seg med at de ikke har ansar når budbilene brenner opp, eller apple si at sorry Ipoden din er forsvunnet og dhl får du plage selv.

Komplett kan si at "nei mobilen er tapt, pengene beholder vi selv"

 

og du mener dette er helt greit?

6630053[/snapback]

Mener du det er greit at butikken skal lide for det da?

6630078[/snapback]

Butikken blir i tilfelle nødt til å forlange at kunden leverer varen personlig.

Ellers er det ikke fysisk mulig å reparere en vare på under en uke.

Lenke til kommentar
så du mener at forbruker skal forholde seg til tredjepart?

altså kan elkjøp unskylde seg med at de ikke har ansar når budbilene brenner opp, eller apple si at sorry Ipoden din er forsvunnet og dhl får du plage selv.

Komplett kan si at "nei mobilen er tapt, pengene beholder vi selv"

 

og du mener dette er helt greit?

6630053[/snapback]

Mener du det er greit at butikken skal lide for det da?

6630078[/snapback]

Butikken blir i tilfelle nødt til å forlange at kunden leverer varen personlig.

Ellers er det ikke fysisk mulig å reparere en vare på under en uke.

6630171[/snapback]

 

regner med at du egentlig mente meg. meget mulig at det er umulig ,men da trår ander deler av samme paragraf inn "vesentlig kostand osv".

Lenke til kommentar
vil du se en ipod til rundt 4000 brenne opp og that's it så be my guest. i don't :)

6630162[/snapback]

Du er faktisk beskyttet om noe sånt skjer. Jeg trodde du visste såpass.

 

Du leverer din iPod til DHL, bilen kjører ut i innsjøen nedenfor huset ditt. Skal det belastes butikken? Eller skal det belastes DHL sin forsikring mot nettopp slike ting?

Lenke til kommentar
så du mener at forbruker skal forholde seg til tredjepart?

altså kan elkjøp unskylde seg med at de ikke har ansar når budbilene brenner opp, eller apple si at sorry Ipoden din er forsvunnet og dhl får du plage selv.

Komplett kan si at "nei mobilen er tapt, pengene beholder vi selv"

 

og du mener dette er helt greit?

6630053[/snapback]

Mener du det er greit at butikken skal lide for det da?

6630078[/snapback]

 

vil du se en ipod til rundt 4000 brenne opp og that's it så be my guest. i don't :)

 

oysfareng: greit, hittil så har jeg forstått deg slik at det er kunde sitt problem om dette skjer. Om du mener det, så mener jeg at du er på jorde. Hvis du ikke har ment det, så beklager jeg eventuell misforståelse.

6630162[/snapback]

 

Jeg har ikke sagt at det er en kundes problem om noe skjer, men som jeg prøver å fortelle deg - Det finnes ytre omstendigheter som medfører at kjøpsloven i dette tilfellet er HELT på jordet! En kan ikke kreve at en butikk skal dekke noe for en kunde fordi POSTEN er treg. KUNDE -> POST -> BUTIKK! Det _TRE_ ledd i dette tilfellet og butikken har således også da mistet like mange dager som kunden i sitt forsøk på å få orden på problemet!

 

Du velger virkelig å ikke forstå? Jeg håper virkelig at Norge blir med i EU og at EU pålegger Norge å fjerne dette for butikkenes del. Det finnes ikke ett land i hele verden hvor forbruker står så sterkt som i Norge, det er helt bak mål. Og med slike som deg bak roret vil det jo bare føre til ytterligere kostnader for butikkene.

Newsflash: Skjer det, vil prisene gå opp... Hvem vinner da? Iallefall ikke forbrukerne!

Lenke til kommentar
vil du se en ipod til rundt 4000 brenne opp og that's it så be my guest. i don't :)

6630162[/snapback]

Du er faktisk beskyttet om noe sånt skjer. Jeg trodde du visste såpass.

 

Du leverer din iPod til DHL, bilen kjører ut i innsjøen nedenfor huset ditt. Skal det belastes butikken? Eller skal det belastes DHL sin forsikring mot nettopp slike ting?

6630283[/snapback]

 

bah, nå vil ikke ringe DHL, jeg vil ha varen min. og det er litt pussig at du her mener jeg skal ringe DHL og ikke min leverandør, når det er de som er ansvarlig for risikoen inntil den er levert meg.

 

*snipp*

6630292[/snapback]

 

newsflash; den loven har vært her en god stund. hadde det virkelig vært den katastrofen du skal ha det til så ville ramaskrikene vært høyere

 

 

og ja, jeg er tydeligvis et *bip* i noens øyne, men for ordens skyld, jeg er mer diplomatisk så lenge ingen absolutt skal krangle.

Ettersom du mener jeg er så ille oysfareng, så ser jeg frem til den dagen jeg er din kunde. Det kan bli vanvittig moro :)

Lenke til kommentar
Nå må du slutte å være så innmari firkanta Christian86, selvsagt er det andre aspekter enn butikk-kunde som virker inn. Det er slik verden fungerer, selv om det i Norge ikke er slik.

6630119[/snapback]

Slik jeg ser det, siterer Christian86 loven og den er naturlig nok svært så firkantet.

 

Deriblant er det selgers ansvar å stå for både frakten og fraktkostnaden i forbindelse med reklamasjoner. Etter min mening er det fornuftig at loven legger ansvaret for frakten på selger fordi det ikke er spesielt gunstig å optimalisere lovene for å tilfredsstille selgere på bekostning av kjøpere. Kjøperen bør være fokuset og førsteprioritet for loven. Noe forsåvidt navnevalget på denne loven også indikerer.

 

Butikken blir i tilfelle nødt til å forlange at kunden leverer varen personlig. Ellers er det ikke fysisk mulig å reparere en vare på under en uke.

6630171[/snapback]

Jeg vet ikke om noen fysisle lover som begrenser reparasjonshastigheten til over en uke. Klart det er fysisk mulig. Det er nok godt mulig i praksis også men da må varen selvsagt ikke ligge i ventekø i lange tider. Siden selger står ansvarlig for frakten han ikke selger forlange at kjøper skal levere varen personlig. Om selger ønsker denne leveringsmetoden fremfor andre metoder så må selvsagt selger fortsatt stå ansvarlig for frakten og fraktkostnaden. Selv om det skulle innebære at kjøper må fly fra kirkenes til sandefjord for å få levert varen. Selger står ansvarlig og må dermed ta kostnaden.

 

Egentlig burde produsenten av utstyret stått til ansvar. Men det vil fungere dårlig om loven var sånn fordi norske lover kun gjelder i norge og ikke i utlandet. Dermed burde ansvaret være importøren sin når produsenten ikke er i norge. Men heller ikke dette er en fordel for kjøper. Kjøper kan lett bli kasteball mellom ulike instanser og bør derfor ha lovfestet kun en part å forholde seg til: selger. Slik er loven i dag. Egentlig synes jeg selger burde ha like gode rettigheter til å få dekket sine utgifter i forbindelse med berettigede reklamasjoner i bakenforliggende ledd, men slik er det altså ikke.

 

For alt i alt er berettigede reklamasjoner, alltid produsentens skyld. Hvis produsenten ligger utenfor de norske lovers rekkevidde bør importøren stå til ansvar for å ha innført et defekt produkt.

Lenke til kommentar
snipp snapp

 

Jeg er på ingen måte ute etter å krangle med deg, jeg er helt og fullt klar over at du siterer lovverket, ett lovverk som er helt ute og kjører (imho).

Jeg synes ikke du er en *puttinnettupassendeordher*, og jeg synes det er beundringsverdig at du alltid er saklig og ordentlig, men det betyr ikke dermed at jeg er enig i dine meninger.

 

- Forøvrig vil ikke du noengang komme til å kjøpe noe av meg da jeg er kontorrotte ;)

Lenke til kommentar
snipp snapp

 

Jeg er på ingen måte ute etter å krangle med deg, jeg er helt og fullt klar over at du siterer lovverket, ett lovverk som er helt ute og kjører (imho).

Jeg synes ikke du er en *puttinnettupassendeordher*, og jeg synes det er beundringsverdig at du alltid er saklig og ordentlig, men det betyr ikke dermed at jeg er enig i dine meninger.

 

- Forøvrig vil ikke du noengang komme til å kjøpe noe av meg da jeg er kontorrotte ;)

6630420[/snapback]

 

pussig, må ha blandet deg med datating eller så har du nevnt noe slik jobb før, men men..

 

For å si det sånn; mister forhandler varen min, så er det forhandler som ordner opp. jeg skal ikke ringe posten eller dhl osv for å ordne opp.

DOG! hvordan saken utvikler seg er så og si alltid opptil forhandler, jeg har som prisnipp at jeg aldri blir mer drittsekk enn forhandler gjør meg. er de greie og diplomatiske, så er jeg det. Er de sure og nekter absolutt alt, så klager jeg :)

 

har enda å høre at jeg er en veldig vanskelig og sur kunde. Bortsett fra en viss butikk som senere fikk en massiv klage i posten til admin. direktør.

Lenke til kommentar
vil du se en ipod til rundt 4000 brenne opp og that's it så be my guest. i don't :)

6630162[/snapback]

Du er faktisk beskyttet om noe sånt skjer. Jeg trodde du visste såpass.

 

Du leverer din iPod til DHL, bilen kjører ut i innsjøen nedenfor huset ditt. Skal det belastes butikken? Eller skal det belastes DHL sin forsikring mot nettopp slike ting?

6630283[/snapback]

 

bah, nå vil ikke ringe DHL, jeg vil ha varen min. og det er litt pussig at du her mener jeg skal ringe DHL og ikke min leverandør, når det er de som er ansvarlig for risikoen inntil den er levert meg.

6630397[/snapback]

Det er du som leverer varen når den skal sendes inn, ikke butikken. Vil det ikke da være du som har ansvaret frem til butikken har fått varen og kan starte avhjelpen? Hvorfor skal butikken lastes for at DHL ikke kom lenger enn 400 meter fra døren din? Så lenge du leverte varen, må du ta det opp med DHL.

 

Butikken anbefaler en leverandør av frakttjenester, men det er opp til deg om du vil bruke den som butikken anbefaler, eller om du vil benytte noen andre. Butikken plikter kun å gi deg tilbud om gratis frakt, det opp til deg om du tar imot tilbudet eller ikke.

Lenke til kommentar
Du er faktisk beskyttet om noe sånt skjer. Jeg trodde du visste såpass.

 

Du leverer din iPod til DHL, bilen kjører ut i innsjøen nedenfor huset ditt. Skal det belastes butikken? Eller skal det belastes DHL sin forsikring mot nettopp slike ting?

6630283[/snapback]

Tok du ikke sarkasmen hans?

 

I det tilfellet vil forbrukerloven gi ansvaret til selger og selger vil gi ansvaret videre til DHL og DHL vil gi ansvaret for å rydde opp økonomisk videre til forsikringsselskapet sitt som de tross alt har betalt penger til for å rydde opp i slikt. Dersom de ikke har ekstern forsikring på varene må de stå som "selvassurandør", altså at gir sine egne "forsikringer" og dered sparer en del kroner i administrasjonskostnader hos forsikringsselskapene. Selv om det i første instans er butikkens ansvar blir altså ansvaret dirigert videre til rett instans til slutt.

 

Jeg håper virkelig at Norge blir med i EU og at EU pålegger Norge å fjerne dette for butikkenes del. Det finnes ikke ett land i hele verden hvor forbruker står så sterkt som i Norge, det er helt bak mål. Og med slike som deg bak roret vil det jo bare føre til ytterligere kostnader for butikkene. Newsflash: Skjer det, vil prisene gå opp... Hvem vinner da? Iallefall ikke forbrukerne!

6630292[/snapback]

Vel, som nevnt synes jeg det er urettferdig at butikkene skal få smellen dersom en produsent har produsert en vare med en innebygget defekt. Ansvaret bør selvfølgelig så langt bak i kjeden som mulig underlagt norsk lov.

 

Bestiller man snekker og snekkeren ikke gjør jobben som avtalt bør selvfølgelig snekkeren står til ansvar for det. Kjøper man et produkt som er defekt mener jeg det er like selvfølgelig at produsenten bør rydde opp i dette uten noen kostnad for den forulempede kunden og eventuelle mellomledd.

 

Kort sagt: Den som gjør feilen må stå til ansvar for konsekvensene og kostnadene med å gjøre det bra igjen.

 

Men så snart man beveger seg utenfor norge så slutter norges lover å fungere. Det er klart et problem, rettferdighetsmessig, og da bør man etter min mening stille til ansvar den som importerte det defekte produtket. Det er etter min mening helt galt om importører som importerer møkkaprodukter som faller fra hverandre så snart man ser stygt på de, ikke skal stå til ansvar for møkkaproduktene som de dro inn i landet. Importørene bør selvsagt ta ansvaret videre til produsenten, men det får bli importørens ansvar å ta det med rettsystemet i det landet der de importerer fra.

Lenke til kommentar
snipp snapp

 

Jeg er på ingen måte ute etter å krangle med deg, jeg er helt og fullt klar over at du siterer lovverket, ett lovverk som er helt ute og kjører (imho).

Jeg synes ikke du er en *puttinnettupassendeordher*, og jeg synes det er beundringsverdig at du alltid er saklig og ordentlig, men det betyr ikke dermed at jeg er enig i dine meninger.

 

- Forøvrig vil ikke du noengang komme til å kjøpe noe av meg da jeg er kontorrotte ;)

6630420[/snapback]

 

pussig, må ha blandet deg med datating eller så har du nevnt noe slik jobb før, men men..

 

For å si det sånn; mister forhandler varen min, så er det forhandler som ordner opp. jeg skal ikke ringe posten eller dhl osv for å ordne opp.

DOG! hvordan saken utvikler seg er så og si alltid opptil forhandler, jeg har som prisnipp at jeg aldri blir mer drittsekk enn forhandler gjør meg. er de greie og diplomatiske, så er jeg det. Er de sure og nekter absolutt alt, så klager jeg :)

 

har enda å høre at jeg er en veldig vanskelig og sur kunde. Bortsett fra en viss butikk som senere fikk en massiv klage i posten til admin. direktør.

6630442[/snapback]

 

Du har nok helt rett - Jeg HAR jobbet i bl.a. Elkjøp, dog ikke som selger, men med ansvar for bl.a. support, retur, forsikringssaker og NK lager.

 

Jeg forstår hva du mener og hvor du vil, men jeg mener fortsatt at det norske lovverket er for snille med forbrukerne kontra butikkene.

Lenke til kommentar
Det er du som leverer varen når den skal sendes inn, ikke butikken. Vil det ikke da være du som har ansvaret frem til butikken har fått varen og kan starte avhjelpen? Hvorfor skal butikken lastes for at DHL ikke kom lenger enn 400 meter fra døren din? Så lenge du leverte varen, må du ta det opp med DHL.

 

Butikken anbefaler en leverandør av frakttjenester, men det er opp til deg om du vil bruke den som butikken anbefaler, eller om du vil benytte noen andre. Butikken plikter kun å gi deg tilbud om gratis frakt, det opp til deg om du tar imot tilbudet eller ikke.

6630486[/snapback]

Godt poeng. Det fikk meg til å tenke litt. Butikken anbefaler transportør (som regel den billigste) og skal stå til ansvar for den frakten. Dersom kunden velger en annen transportmåre, f.eks ekspresspakke via posten i stedet for A-post, skal kunden betale mellomlegget. Butikken bør jo ikke lastes for at kunden velger en unødvendig dyr transport. Men hvem som har ansvaret for sikkerheten til denne ikke anbefalte transporten er vel en gråsone i lovverket. Uansett om det er kjøper eller selger så bør selvsagt den av partene som har ansvaret skyve videre på transportøren om det skjer noe, så det blir i alle tilfelle hverken kjøper eller selgers ansvar i siste instans. Hvem som må ta opp ansvaret for pakken med transportøren, hvis pakken tapes, bør i praksis la seg ordne med litt velvilje fra enten selger eller kjøper. Står begge på sitt om at den andre har ansvaret så vet jeg sannelig ikke hvem som får medhold i en eventuell rettsak.

Lenke til kommentar
Låner denne tråden litt;

Når det gjelder "avhjelp", hva innebærer det..? Innebærer det tiden dem bruker på å få produktet levert inn..?

 

Sliter for tiden med at HP bruker lang tid på å finne ut hva jeg skal gjøre med laptopen min, og begynner å bli ganske lei. Kontakten dem forrige mandag, og fikk beskjed om at alt var greit, men så plutselig ringte dem igjen torsdag og da hadde dem funnet ut at dem manglet et CarePack-nummer. Nå er PCen kjøpt gjennom en hjemme-PC-avtale, og jeg har aldri fått noe CarePack-nummer, men da aner ikke HP hva dem skal gjøre.. :(

 

Jeg blir jo "avskåret fra å bruke gjenstanden", som loven så fint tilsier..

6627640[/snapback]

Når det er en hjemme-PC avtale, skal det være med en 3-års garanti med support/service. På hjemme-PC er det ofte salgsfirmaet (Complit etc) som står for den. Ellers selger de med en Carepack som gir 3 års garanti med HP direkte.

 

Ellers trenger du ikke se på Forbrukerkjøpsloven. Hjemme-PC omfattes ikke av Forbrukerkjøpsloven, men av Kjøpsloven.

6629191[/snapback]

Jepp, har en 3års garanti, men ingen av partene vet hvem som har ansvaret.

I kontrakten står det oppgitt et telefonnummer til Telenor IT Support (de som svarer presenterer seg med HP Support), men siden jeg ikke har noe CarePack-nummer, vil ikke de gjøre annet enn å love å ringe meg opp igjen, noe jeg har blitt lovd 3 ganger hittil.

De som leverte PCen (ikke HP, men et firma i mellom), sier jeg skal kontakte HP, men får vel ta en telefon dit igjen imorgen, og høre hva dem sier.

Begynner å bli forbanna lei av at ingen tar ansvar, når jeg har en kontrakt som gir meg 3 års garanti/support på varen jeg har kjøpt.

Lenke til kommentar
Jepp, har en 3års garanti, men ingen av partene vet hvem som har ansvaret.

I kontrakten står det oppgitt et telefonnummer til Telenor IT Support (de som svarer presenterer seg med HP Support), men siden jeg ikke har noe CarePack-nummer, vil ikke de gjøre annet enn å love å ringe meg opp igjen, noe jeg har blitt lovd 3 ganger hittil.

De som leverte PCen (ikke HP, men et firma i mellom), sier jeg skal kontakte HP, men får vel ta en telefon dit igjen imorgen, og høre hva dem sier.

Begynner å bli forbanna lei av at ingen tar ansvar, når jeg har en kontrakt som gir meg 3 års garanti/support på varen jeg har kjøpt.

6631001[/snapback]

Hva slags avtale står det at du har i kontrakten?

 

HP har et eget nummer for slike ting. Hvis du ringer 810 62070 så kan du høre om de kan hjelpe deg. Du kan også prøve det vanlige supportnummeret på 815 62070. Det er mulig de vil at du skal faxe eller maile inn noe som beviser at du fortsatt er innenfor perioden på 3 år, så ha en kopi av kontrakten klar :)

 

Og de to nummerne er faktisk HP sin egen supportlinje, ikke en hjemme-PC support :)

Lenke til kommentar

Står ikke noe spesiell supportavtale, står bare at leverandøren gir 3 års garantitid på alle produktene som ble levert, samt fri telefonsupport på tlf 81544470.

 

Har prøvd begge de nummerene du oppgir, de bare sender meg videre siden de ikke klarte å hjelpe meg.

Har med meg kontrakten på jobb idag, så jeg er klar til å fakse i alle retninger.. :p

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Mange gode innlegg her som påpeker både selgers og kjøpers ansvar, men jeg kan ikke helt se for meg at selger skal ha juridisk ansvar for en forsendelse som går fra kjøper til selger. Dette er en "kontrakt" som inngås mellom kjøper og transportør. Selger kan kun pålegges ansvaret i det selger signerer på pakkeseddelen som sier at pakken er mottatt.

 

Jeg vil likevel påpeke at enkelte butikker sender ut returslipper til kunder som skal returnere produkter, og da er det jo butikken selv som har avtale med transportør for denne returtjenesten. Da blir det butikkens ansvar.

 

At butikken skal refundere utgifter for transport er en annen ting.

Lenke til kommentar

Legg merke til lovteksten:

 

"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. "

 

Der står det at kostnaden/ulempen selgeren har må veies i forhold til forbrukers behov. De færreste kan vel dokumentere et behov som rettferdiggjør at man ikke kan vise en viss fleksibilitet i forhold til ukesregelen. Det synes naturlig at transporttid ikke skal regnes inn i nevnte uke, men at enkelte bransjer skal ha egne orninger med 3 - 5 uker høres litt sært ut.

 

MEN, som kjent er det mange ganger lettere å beholde en kunde enn å skaffe en nye. Velger man å neglisjere kundens behov ifm support må man være beredt på at kunden går et annet sted neste gang.

Lenke til kommentar
Der står det at kostnaden/ulempen selgeren har må veies i forhold til forbrukers behov. De færreste kan vel dokumentere et behov som rettferdiggjør at man ikke kan vise en viss fleksibilitet i forhold til ukesregelen. Det synes naturlig at transporttid ikke skal regnes inn i nevnte uke, men at enkelte bransjer skal ha egne orninger med 3 - 5 uker høres litt sært ut.

6638988[/snapback]

Om jeg noen gang klarer å få PCen mn på garantireperasjon, har jeg planer om å påpeke dette, siden jeg er student, og har behov for PCen i studiebruk.

Håper for all del at dette er godt nok..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...