Gå til innhold

Garantirep. Hva sier loven om tiden det kan ta?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er _uten_ postgang, noe annet ville vært helt urimelig. Posten kan fort finne på å somle med servicepakker, sender du fra Bodø tar det fort 3-4 dager før den er i hendene hos den aktuelle webshoppen. Sender du da på en mandag er den fremme torsdag, registreres på fredag og blir påbegynt uka etter.

Lenke til kommentar
Det er _uten_ postgang, noe annet ville vært helt urimelig. Posten kan fort finne på å somle med servicepakker, sender du fra Bodø tar det fort 3-4 dager før den er i hendene hos den aktuelle webshoppen. Sender du da på en mandag er den fremme torsdag, registreres på fredag og blir påbegynt uka etter.

6626507[/snapback]

 

kan du begrunne hvorfor det er uten postgang?

Hvorfor skal kunden lide for selgers abefakte leverandør av frakt? og jeg tørr minne om at loven nevner "avskåret". Kunde er avsåkret fra varen den dagen den sendes.

Lenke til kommentar

Etter 1 uke HOS service verkstedet, så har man krav på ett låne produkt.

Etter 3 uker har man krav på nytt produkt. men ikke hvis det er data produkter, for

etter 5 uker har man krav på nytt produkt når det gjelder data. data har untak i loven på 3uker :( sånn er det bare :)

 

alt er uten postens gang, for det kan ikke service verkstedet stå for. det er de som har 1uke, 3uker eller 5uker på seg.

Lenke til kommentar
Etter 1 uke HOS service verkstedet, så har man krav på ett låne produkt.

Etter 3 uker har man krav på nytt produkt. men ikke hvis det er data produkter, for

etter 5 uker har man krav på nytt produkt når det gjelder data. data har untak i loven på 3uker :( sånn er det bare :)

 

alt er uten postens gang, for det kan ikke service verkstedet stå for. det er de som har 1uke, 3uker eller 5uker på seg.

6626863[/snapback]

 

bare første er nedfelt i loven, men IKKE slik du skrev, så an du begrunne det?

Det andre må jeg nesten spørre deg hvor du har fra?

Lenke til kommentar

Låner denne tråden litt;

Når det gjelder "avhjelp", hva innebærer det..? Innebærer det tiden dem bruker på å få produktet levert inn..?

 

Sliter for tiden med at HP bruker lang tid på å finne ut hva jeg skal gjøre med laptopen min, og begynner å bli ganske lei. Kontakten dem forrige mandag, og fikk beskjed om at alt var greit, men så plutselig ringte dem igjen torsdag og da hadde dem funnet ut at dem manglet et CarePack-nummer. Nå er PCen kjøpt gjennom en hjemme-PC-avtale, og jeg har aldri fått noe CarePack-nummer, men da aner ikke HP hva dem skal gjøre.. :(

 

Jeg blir jo "avskåret fra å bruke gjenstanden", som loven så fint tilsier..

Lenke til kommentar
Låner denne tråden litt;

Når det gjelder "avhjelp", hva innebærer det..? Innebærer det tiden dem bruker på å få produktet levert inn..?

 

Sliter for tiden med at HP bruker lang tid på å finne ut hva jeg skal gjøre med laptopen min, og begynner å bli ganske lei. Kontakten dem forrige mandag, og fikk beskjed om at alt var greit, men så plutselig ringte dem igjen torsdag og da hadde dem funnet ut at dem manglet et CarePack-nummer. Nå er PCen kjøpt gjennom en hjemme-PC-avtale, og jeg har aldri fått noe CarePack-nummer, men da aner ikke HP hva dem skal gjøre.. :(

 

Jeg blir jo "avskåret fra å bruke gjenstanden", som loven så fint tilsier..

6627640[/snapback]

Når det er en hjemme-PC avtale, skal det være med en 3-års garanti med support/service. På hjemme-PC er det ofte salgsfirmaet (Complit etc) som står for den. Ellers selger de med en Carepack som gir 3 års garanti med HP direkte.

 

Ellers trenger du ikke se på Forbrukerkjøpsloven. Hjemme-PC omfattes ikke av Forbrukerkjøpsloven, men av Kjøpsloven.

Lenke til kommentar
Det er _uten_ postgang, noe annet ville vært helt urimelig. Posten kan fort finne på å somle med servicepakker, sender du fra Bodø tar det fort 3-4 dager før den er i hendene hos den aktuelle webshoppen. Sender du da på en mandag er den fremme torsdag, registreres på fredag og blir påbegynt uka etter.

6626507[/snapback]

 

kan du begrunne hvorfor det er uten postgang?

Hvorfor skal kunden lide for selgers abefakte leverandør av frakt? og jeg tørr minne om at loven nevner "avskåret". Kunde er avsåkret fra varen den dagen den sendes.

6626736[/snapback]

 

Og hvorfor skal butikken lide for ett postvesen som ikke fungerer? Det slår begge veier, derfor mener _JEG_ at det er urimelig at frakt TIL butikk skal være inkludert.

Lenke til kommentar
Det er _uten_ postgang, noe annet ville vært helt urimelig. Posten kan fort finne på å somle med servicepakker, sender du fra Bodø tar det fort 3-4 dager før den er i hendene hos den aktuelle webshoppen. Sender du da på en mandag er den fremme torsdag, registreres på fredag og blir påbegynt uka etter.

6626507[/snapback]

 

kan du begrunne hvorfor det er uten postgang?

Hvorfor skal kunden lide for selgers abefakte leverandør av frakt? og jeg tørr minne om at loven nevner "avskåret". Kunde er avsåkret fra varen den dagen den sendes.

6626736[/snapback]

 

Og hvorfor skal butikken lide for ett postvesen som ikke fungerer? Det slår begge veier, derfor mener _JEG_ at det er urimelig at frakt TIL butikk skal være inkludert.

6629206[/snapback]

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen

 

så du mener at kunden ikke er avskåret fra gjenstanden mens den er hos posten?

Lenke til kommentar
Det er _uten_ postgang, noe annet ville vært helt urimelig. Posten kan fort finne på å somle med servicepakker, sender du fra Bodø tar det fort 3-4 dager før den er i hendene hos den aktuelle webshoppen. Sender du da på en mandag er den fremme torsdag, registreres på fredag og blir påbegynt uka etter.

6626507[/snapback]

 

kan du begrunne hvorfor det er uten postgang?

Hvorfor skal kunden lide for selgers abefakte leverandør av frakt? og jeg tørr minne om at loven nevner "avskåret". Kunde er avsåkret fra varen den dagen den sendes.

6626736[/snapback]

 

Og hvorfor skal butikken lide for ett postvesen som ikke fungerer? Det slår begge veier, derfor mener _JEG_ at det er urimelig at frakt TIL butikk skal være inkludert.

6629206[/snapback]

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen

 

så du mener at kunden ikke er avskåret fra gjenstanden mens den er hos posten?

6629750[/snapback]

 

Nevnte jeg noensinne noe annet? Les igjen. Jeg skrev at det er totalt latterlig å la butikken lide for noe posten er skyldig i. Hvis postbilen sklir av veien og gjør at det tar 2 uker før pakka kommer frem, mener du fortsatt at butikken skal shippe avgårde ett nytt produkt til kunden grunnet force majeure?

Lenke til kommentar
*snipp*

6629900[/snapback]

 

SÅ:

 

1. forsvinner produktet, skades, forsinkes vesentlig så er det ikke forhandler sitt problem, men kunden sin?

 

2. du sier at kunden avskåres fra varen, men likevel kommer ikke fkjl til anvendeles fordi det er posten? en befrakter som selger ber kjøper sende med, ergo en underleverandør for selger som leverer fraktjeneste for selger.

 

det er litt motsigende i mine øyne?

 

Men hva om posten gjør ditt og datt. Brenner postbilen opp (satt på spissen) og komplett har sendt hovedkortet mitt med den så har de et problem. har jeg sendt hovedkortet mitt til dem og det brenner opp så vil jeg kreve posten for erstatning, så problemet der blir jo løst forsåvidt.

Lenke til kommentar
Etter 1 uke HOS service verkstedet, så har man krav på ett låne produkt.

Etter 3 uker har man krav på nytt produkt. men ikke hvis det er data produkter, for

etter 5 uker har man krav på nytt produkt når det gjelder data. data har untak i loven på 3uker :( sånn er det bare :)

 

alt er uten postens gang, for det kan ikke service verkstedet stå for. det er de som har 1uke, 3uker eller 5uker på seg.

6626863[/snapback]

 

bare første er nedfelt i loven, men IKKE slik du skrev, så an du begrunne det?

Det andre må jeg nesten spørre deg hvor du har fra?

6626896[/snapback]

 

Jeg er også interessert i dette med de tre og fem ukene. § 30 sier vel bare noe så kryptisk og flytende som "innen rimelig tid", noen som jo kan tolkes både hit og dit.

 

I morgen Tirsdag er det nøyaktig fire uker siden jeg leverte TVen min inn til reparasjon hos Sony. Jeg kunne jo ha krevd et erstatnings-apparat etter en uke, men det ble ikke til at jeg gjorde dette. Det er ingen 'krise' for meg, for jeg kan se TV på PCen, men film på PC skjermen er ikke det samme, for å si det sånn. Og etter over tre uker uten et produkt man har betalt forholdsvis mye penger for, får man litt 'klaus'.

 

Så i følge det som kommer frem her hvis det stemmer, så skulle jeg kunne kreve å få en ny TV isteden. Det gidder jeg nok heller ikke å gjøre, fordi når jeg endelig får TVen tilbake, vil den (forhåpentligvis) være så god som ny (den var uansett bare en måned gammel da jeg leverte den inn).

 

Men kan jeg kreve noe annet da? Plaster på såret? Vet ikke helt hva det skulle være engang, men... :hmm:

Lenke til kommentar
Nettopp! Det finnes en tredjepart ingen av partene kan klandres for!

6630026[/snapback]

 

så du mener at forbruker skal forholde seg til tredjepart?

altså kan elkjøp unskylde seg med at de ikke har ansar når budbilene brenner opp, eller apple si at sorry Ipoden din er forsvunnet og dhl får du plage selv.

Komplett kan si at "nei mobilen er tapt, pengene beholder vi selv"

 

og du mener dette er helt greit?

Lenke til kommentar
så du mener at forbruker skal forholde seg til tredjepart?

altså kan elkjøp unskylde seg med at de ikke har ansar når budbilene brenner opp, eller apple si at sorry Ipoden din er forsvunnet og dhl får du plage selv.

Komplett kan si at "nei mobilen er tapt, pengene beholder vi selv"

 

og du mener dette er helt greit?

6630053[/snapback]

Mener du det er greit at butikken skal lide for det da?

Lenke til kommentar

Nå må du slutte å være så innmari firkanta Christian86, selvsagt er det andre aspekter enn butikk-kunde som virker inn. Det er slik verden fungerer, selv om det i Norge ikke er slik.

 

Jeg har aldri sagt at en forbruker skal forholde seg til en tredjepart, så slutt å legg ord i munnen på meg!

 

Jeg sier kun at det går ett mellomledd, ett ledd som har ANSVAR for at korrespondansen t/r når frem, eksempelvis DHL, Tollpost, Posten o.l. og at en BUTIKK ikke kan klandres for en ulykke i så måte, det er faktisk speditørens ansvar å dekke ett tap, derfor er det viktig med proforma invoice, merking av verdi o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...