Gå til innhold

Zepto Znote 6214W erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Får jeg spørre hvilket operativsystem du bruker?

 

Når det gjelder punkt 2. Shutdowns

kan du prøve å åpne maskinen (dvs ta av tastaturet) og rense vifta selv for støv. Gjør du dette selv mister du garantien.

Jeg sendte selv inn min maskin (med liknende problem) og NetSop brukte da 3 uker på å ta av tastaturet og rense maskinen for støv.

Jeg vil tippe at du har masse støv i maskinen, og det er dette som gjør at du får "shutdowns" + flap flap bråk fra viften når den starter.

 

Når det gjelder lydproblemene dine er jeg blank.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger strengt tatt ikke å sende inn maskinen for å skru opp 3 skruer under maskinen. Selv min mor hadde klart dette, og jeg innbiller meg at en som kjøper pc på netshop har den "tekniske" kunnskapen til å klare dette selv, tar <5min.

Hvis du ikke er en person som river tastaturet av med rå kraft så er det ingen mulighet for netshop å se at du har skrudd opp de 3 skruene, tror vel neppe dem bryr seg uansett for dem slipper jo mye bry.

 

Gjør det selv, enkelt og greit. Hvis du trenger mer detaljert beskrivelse så får du gi en lyd.

Lenke til kommentar

Hei

Takk for svar!

 

Monkey Spr@yer: Jeg bruker XP med nyeste oppdateringer, men tviler på at det har noe med problemene mine.

 

magio: Hei! Tror kanskje jeg skal prøve å åpne tastaturet, da.

Vi røyker noen ganger når vi bruker laptopen. Det er kanskje ikke det lureste? :no: Skal søke tilbake i forumet for å se om jeg finner tutorial om hvordan man åpner tastaturet.

 

Et spørsmål.. Er det trygt å bruke støvsuger på viften og andre komponenter for å fjerne støvet?

 

Så flott at dette forumet finnes. Hadde vært et helvete å bare snakke med Zepto om disse problemene. Dette internett greiene er ikke så dumt ;)

 

EDIT: Kom på nå at jeg bare har 512mb ram. Kan dette være årsaken til mine hakke-problemer når det gjelder lyd? Litt trist om jeg må bestille mer ram bare pga dette.

Endret av Ole_81
Lenke til kommentar
Et spørsmål.. Er det trygt å bruke støvsuger på viften og andre komponenter for å fjerne støvet?

Jeg har blitt fortalt at dette ikke er trygt da luftstrømningene rundt munnstykket til støvsugeren skaper statisk elektrisitet eller noe lignende. Men hør for all del med noen andre eller søk på google for å bekrefte.

 

EDIT: Kom på nå at jeg bare har 512mb ram. Kan dette være årsaken til mine hakke-problemer når det gjelder lyd? Litt trist om jeg må bestille mer ram bare pga dette.

8609312[/snapback]

512MB RAM skal så vidt jeg vet ikke forårsake hakkeproblemer i lyden, men det kan jo komme an på hvordan det står til med operativsystemet ditt også. Personlig synes jeg ikke dette høres ut som et problem som oppstår av for lite ram, heller av forstyrrelser fra andre enheter (harddisken for eksempel) eller en annen form for hardware eller software feil.

Endret av Longboard
Lenke til kommentar

Har hakkingen vært der helt siden du fikk maskinen eller kommet etter hvert?

Når du har hatt maskinen såpass lenge vil jeg uansett anbefale å ta en formatering av maskinen og legge inn XP på nytt en dag du har godt med tid.

 

Med dagens programmer vil nok 512MB være å regne som litt for lite for at maskinen skal virke optimalt, 1GB mer ram koster så og si ingenting nå for tiden, ca 300kr på netshop, men dette kan du også kjøpe i en butikk i landet hvor du oppholder deg. Plug & play.

 

Har skrevet hvordan du åpner tastaturet et par ganger tidligere i denne tråden, så du finner det nok ved et søk ja :)

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...2entry6862772

Endret av magio
Lenke til kommentar

Hei igjen!

Jeg tok rådet deres, og åpnet tastaturet for å rense. Var ikke så vanskelig som jeg var redd for. Merkelig nok var det ikke mye støv der, men masse hår inni viften og rundt omkring. Forstå det den som kan.

 

Tok også en full defrag/cleaning/virussjekk/etc. i løpet av natten. PC'n likte det ser det ut som. Den går litt raskere nå, men den skrur seg fremdeles av, + lydproblemene er også til stede.

 

Skal ta og formattere og installere XP på nytt i løpet av noen dager, som dere anbefalte, så får vi se. :) Gir lyd fra meg når det er gjort, så får jeg krysse fingrene.

Lenke til kommentar

ser det har kommet firmware versjon 1.21 nå. Noen som har testet denne eller lest review?

 

Zepto 6214w Drivere

 

z1.21

- Added function to only be able to flash BIOS when machine is connected

to AC adapter. If AC adapter is not connected this message will appear:

"Specified BIOS ROM file is not for this System"

- Fixed Intel Celeron M fan speed issue

- Fixed fan running full speed with Intel Celeron M processor

after S3

 

 

Ikke noe å hoppe i taket for altså, 1.19 hadde vel vært et mer passende navn for denne updaten

Endret av bokfinn
Lenke til kommentar

Prøver å spille S.T.A.L.K.E.R på denne maskinen, men er jo helt håpløst!

Farten er mer enn bra nok, men etter 5 minutter får jeg beskjed om at CPU temp er over 100c, og maskinen skrur seg av.

Andre relativt nye spill som Oblivion og WoW kan kjøre i timevis uten antydning til problemer.

 

Har en T5600 C2D prosessor

2gb minne

7200 rpm HDD

Kjører på firmware z1.14

 

Noen andre som har samme problemet, eller som spiller dette glatt?

Lenke til kommentar
Jeg har spilt det før og da gikk det glatt.

 

Kan ta å prøve som han over her å åpne opp maskinen og støvsuge litt inni der, kan ha samlet seg støv i viften feks.

8625614[/snapback]

 

Hvilken firmware versjon kjørte du da?

 

Glemte forresten å nevne at jeg kjører grafikkdrivere og chipsetdrivere som er ifra september i fjor. Mye mulig at det hjelper med nye drivere og firmwareoppgradering...

Endret av bokfinn
Lenke til kommentar

Ok

 

Fant dog ikke ut hvilken driver jeg skal laste fra laptopvideo2go.com...

På zepto sine sider ligger 97.92, men på laptopvideo er den datert til desember i fjor. Ser at det ligger andre drivere som er mye nyere, men hvilken er det som passer til 7600 i XP?

Lenke til kommentar
Ok

 

Fant dog ikke ut hvilken driver jeg skal laste fra laptopvideo2go.com...

På zepto sine sider ligger 97.92, men på laptopvideo er den datert til desember i fjor. Ser at det ligger andre drivere som er mye nyere, men hvilken er det som passer til 7600 i XP?

8625779[/snapback]

 

Kjør på med 97.92 fra zepto sine sider du :thumbup:

Lenke til kommentar
Dagen som vi endelig har ventet på (nei, ikke 17. mai) er her snart,

12-cell batteriet har nettopp blitt bekreftet innkommende den 23. Mai.

Forhåpentligvis kommer batteriet også, men antageligvis i svært begrenset antall.

8627010[/snapback]

forventer et grundig review da

Lenke til kommentar

Har en zepto 6214W som jeg har litt problemer med. og tenkte jeg kunne poste her og høre om noen har noen forslag :innocent:

 

-For det første fungerer ikke functionkeysene for lyd, de sluttet å fungere etter jeg avinstallerte lyddriverene for en stund tilbake, installerte på nytt og vips så fungerte de ikke, har prøvd utallige ganger uten å få de til å fungere.

-I tillegg har jeg problemer med å spille lyd på youtube, og andre filmer på internett. har prøvd å installere flash osv mange ganger, men dette virker ikke.

-Et siste problem er at pcen blir utrolig varm under spilling av spill med høye grafikkrav (bla BF2). pcen slår seg ofte av etter en 20-30min.

Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

Har lest rundt her lenge og sanket litt info, og pratet med netshop selv. Har selv en 6214 som jeg kjøpte i januar eller noe. Varmeproblemene med zeptoen skyldes en plastflik som ligger under tastaturet over vifta. Den er der for å hindre at støv skal suges inn, men blokkerer dessverre en del av luftgjennomstrømningene. Dette er altså skrevet tidligere i denne tråden, bare gjentar hva andre har skrevet.

 

Jeg ringte netshop om dette; først oppdaterte jeg bios (null stress selv for en n00b;) og deretter ba de meg om å skru av tastaturet og rive av plastfliken. Det skulle være nok for å fikse det. Operasjonen tok bare et par minutter, men PCen hadde fortsatt varmeproblemer så jeg ringte de igjen. Da sa de at det kunne være to ting; i noen sjeldne enkelttilfeller hadde de glemt å fjerne noe beskyttelse mellom CPU og kjølepasta, og det var årsaken, men han antok at ikke det var feilen. Han antok derimot at pga plastfliken var CPUen blitt overopphetet og brent seg, og at det var grunnen til at den stadig brant seg - fordi den er ødelagt. Fikk derfor beskjed om å sende den inn til dem, slik at de skulle se om de skulle bytte CPU. Har ennå ikke sendt den, tenkte å sende maskina i løpet av uka, men kommer tilbake med info om hva som skjer!

 

I alle fall: varmeproblemene dine kan skyldes den plastfliken - høyst sannsynlig. Det er ikke et problem for PCene som er bestilt og bygd en gang etter februar/mars. en kamerat av meg kjøpte sin zepto i mars og der er det et ikke-problem.

 

Når det kommer til lydproblemer - sett inn CDen som fulgte med zeptoen! Innstaller driverne derifra og deretter oppgrader driverne som du finner på zepto.dk

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Når det kommer til lydproblemer - sett inn CDen som fulgte med zeptoen! Innstaller driverne derifra og deretter oppgrader driverne som du finner på zepto.dk

 

8659927[/snapback]

 

Takk for bra svar! Men har et lite problem. fikk ikke med noe cd med zeptoen min:P. fikk bare med windows cden, ingen bruksanvisning eller noe.

Har selv sendt mail te netshop angående varmeproblemene. men ikke fått noe svar derfra. :S.

men kanskje jeg skal prøve d med plastfliken jeg og..

Lenke til kommentar
Hei folkens!

 

Har lest rundt her lenge og sanket litt info, og pratet med netshop selv. Har selv en 6214 som jeg kjøpte i januar eller noe. Varmeproblemene med zeptoen skyldes en plastflik som ligger under tastaturet over vifta. Den er der for å hindre at støv skal suges inn, men blokkerer dessverre en del av luftgjennomstrømningene. Dette er altså skrevet tidligere i denne tråden, bare gjentar hva andre har skrevet.

 

Jeg ringte netshop om dette; først oppdaterte jeg bios (null stress selv for en n00b;) og deretter ba de meg om å skru av tastaturet og rive av plastfliken. Det skulle være nok for å fikse det. Operasjonen tok bare et par minutter, men PCen hadde fortsatt varmeproblemer så jeg ringte de igjen. Da sa de at det kunne være to ting; i noen sjeldne enkelttilfeller hadde de glemt å fjerne noe beskyttelse mellom CPU og kjølepasta, og det var årsaken, men han antok at ikke det var feilen. Han antok derimot at pga plastfliken var CPUen blitt overopphetet og brent seg, og at det var grunnen til at den stadig brant seg - fordi den er ødelagt. Fikk derfor beskjed om å sende den inn til dem, slik at de skulle se om de skulle bytte CPU. Har ennå ikke sendt den, tenkte å sende maskina i løpet av uka, men kommer tilbake med info om hva som skjer!

 

I alle fall: varmeproblemene dine kan skyldes den plastfliken - høyst sannsynlig. Det er ikke et problem for PCene som er bestilt og bygd en gang etter februar/mars. en kamerat av meg kjøpte sin zepto i mars og der er det et ikke-problem.

 

Når det kommer til lydproblemer - sett inn CDen som fulgte med zeptoen! Innstaller driverne derifra og deretter oppgrader driverne som du finner på zepto.dk

 

Lykke til :)

8659927[/snapback]

 

 

Jeg har sikkert samme problemet på min maskin da. skal ringe netshop i morgen, så sende den inn før jeg reiser på ferie.

Jeg har 2Gb ram, og 1,83Mhz i min 6314W (den hvite utgaven), har prøvd det meste uten å sende den inn nå for å fike problemet, men ingenting har fungert. Klarer å spile f.eks. bf 1942 en halv time eller noe sånn før den slår seg av, men i mer krevende spill går det fortere :(

 

stortsett er jeg egentlig veldig fornøyd med maskinen, men da ser jeg bort fra varme problemet. men jeg tror da at det er noe som ikke er feil med så mange av maskinene, ser i trådene at de fleste har langt mindre alvorlig varmeproblem en det jeg har. kjøpte forresten maskinen i oktober/november.

 

Er det noen som har prøvd en såkalt pc-kjøler på denne typen maskin? post erfaringer med de, jeg vurderer selv å kjøpe en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...