Gå til innhold

Zepto Znote 6214W erfaringstråd


Anbefalte innlegg

I går når jeg slo av zeptoen min, var alt i sin skjønneste orden. Maskinen ble oppdatert med de derre windows-update-greiene som en del av prosessen, om dere skjønner.

 

I dag hadde jeg ingen lyddriver... ergo jeg har ingen lyd.

 

Deretter fiska jeg fram zepto-cdn som fulgte med PCn, og la inn audio-driverne derfra. Nå har jeg lyd i itunes, men ikke i media player, vlc etc. Kun itunes.....

 

Når jeg prøver å åpne lydkontrollen nede til høyre på skjermen, kommer denne feilmeldingen:

 

"Det er ingen tilgjengelige mikserenheter. Du kan installere mikserenheter ved å gå til kontrollpanel, klikke skrivere og annen maskinvare og deretter Legg til maskinvare.

 

Programmet avsluttes."

 

Hva har skjedd? Hvordan fikser jeg dette ? :hmm:

Endret av olavrv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Notebook Hardware Control viser at maskinen min snart tar fyr!

Dette er en feil i BIOS versjoner som er eldre enn z115. Oppgraderer du til z117 eller nyere vil du få riktigere temperaturer. (Ta alltid info fra 3. partsprogrammer med en klype salt.)

 

6591511[/snapback]

 

Har oppgradert til z121 (hadde z112 før).

Klarer fremdeles ikke å spille feks Stalker eller Colin McRae dirt på maskinen (klarer å kjøre eldre spill som HL2, WoW, Oblivion osv uten prob).

Etter ca 2min spilletid får jeg beskjed om at maskinen er "varm" og skrur seg av.

Nyeste Nvidia driver fra Zepto.dk er innstallert.

Har også tatt ut expresscard dummien...

 

Er det NHC som tvinger maskinen av, eller er den rett og slett så varm?

Merka forresten av Idle temperaturen er nesten 70 grader med bios z121, merkelig...?

 

edit: Vil det forresten nytte å skru av ACPI i NHC?

 

edit2: Monkey Spr@yer: Du bor vel ikke tilfeldigvis på Pentagon (var å snoka i profilen din)

Endret av bokfinn
Lenke til kommentar

Det jeg har skrevet på første post gjelder kun temperaturverdiene i NHC.

Du kan prøve å deaktivere/avslutte NHC og se om det hjelper.

(Tvilsomt, siden du har z121 og NHC fortsatt viser høye verdier)

 

Hvis maskinen fortsatt skrur seg av er det antageligvis pga av :

1. Du har noe dritt/støv i vifta som gjør at den ikke fungerer optimalt

Ta av tastaturet og rens maskinen

 

2. Du har den plastsaken som sitter under tastaturet

Lett litt tilbake i tråden (skal lage en mye bedre guide på første post når det gjelder varmeproblemene når jeg får tid) og se hvordan du fjerner denne plastikkbiten.

 

3. Du har en kombinasjon av 1. og 2.

 

 

Håper dette var lettfattelig og enkelt å forstå :)

 

Og ja, jeg bor tilfeldigvis på Pentagon

Lenke til kommentar

Får prøve det når jeg er ferdig med mine 2 gjenværende eksamener...

 

"Hvis maskinen fortsatt slår seg av må du antageligvis åpne maskinen

(dette bryter garantien din) og fjerne støv/dritt som har kommet inn i vifta."

 

Leste vel tidligere en plass at ifølge Jul Andrè hos Netshop så mistet man ikke garantien ved å fjerne plastdingsen selv, så lenge en har vært i dialog med netshop angående dette.

 

edit: skrudde av nhc nå, og det hjalp tydeligvis til å begynne med. Spillte CMR:Dirt i 10 minutter, men så plutselig skrur maskinen seg av uten forvarsel.

 

Må nok bite i det sure eplet og muligens gå til innkjøp av komprimert luft på boks (clas ohlson?) og skru den opp for å fjerne plasten. Ta kontakt med netshop først muligens, siden maskinen bare er 7mnd

Endret av bokfinn
Lenke til kommentar
Hadde no problemer med at zepton skrudde seg under spilling, særlig av pro cycling manager, men instalerte og nyeste bios og tok av klistremerket under tastatur og nå funker den helt fint igjen.

8701983[/snapback]

flott å høre!

Skal ta av klisterlappen 5 Juni (ferdig med eksamenslesing da).

Lenke til kommentar
hva trenger man bios og drivere til? vurderer å kjøpe en 6214 men det virker som om det er veldig mye problemer med den

8704998[/snapback]

 

Nye bios og drivere gjør systemet mer stabilt og optimalisert. Kjøper du en ny 6214 så vil den sannsynligvis ha nyeste bios. Driverene kan du finne lett selv på zeptos ftp.

Maskiner som selges nye nå har ikke de problemene som eldre maskiner har.

Anbefaler deg egentlig heller å gå for Zepto Znote 6224W, den koster knapt noe særlig mer, men han den nyeste teknologien og mere kraft.

Lenke til kommentar

Nå har jeg enda et problem her:

 

-Oftere og oftere vises det sorte, røde, grønne og gule vertikale striper over skjermen, på samme sted hver gang. Stripene befinner innenfor de samme 5 millimeterne hver gang, til høyre på skjermen. Stripene går fra topp til bunn. Jeg "fjerner" stripene ved å dra skjermen enten litt bak eller fram. Men nå begynner stripene å komme oftere og oftere, og mine countermeasures hjelper desto mindre. Utrolig irriterende.

 

Er dette garanti-mat?

Endret av olavrv
Lenke til kommentar

Viker som et problem med ødelagte/døde piksler.

HW skal ha en guide på hvordan du kan prøve å fikse dem, hvis

ikke må du nok sende maskinen inn.

Jeg vet ikke om garantien dekker døde piksler i dit tilfelle.

 

Anyhow, 12-cell batteri minireview følger:

Virker ikke!

Verken Windows eller Linux klarer å lade batteriet.

Lampen lyser at batteriet lader, men det går aldri over 0% i Ubuntu, og

Windows XP klarer ikke lese av statusen. Skal sende det i retur så fort som mulig. (Skuffet over Zepto som etter 8 måneders utsetting ikke klarer å levere.)

Endret av Monkey Spr@yer
Lenke til kommentar
Viker som et problem med ødelagte/døde piksler.

HW skal ha en guide på hvordan du kan prøve å fikse dem, hvis

ikke må du nok sende maskinen inn.

Jeg vet ikke om garantien dekker døde piksler i dit tilfelle.

 

Tja, har tidligere hatt maskin fra netshop med lignende problemer. Var ikke døde pixler, men lcd panelet som var ødelagt. Sendte inn, og fikk helt nytt chassi.

 

Synd med batteriet ditt though ;)

Lenke til kommentar

Hehe, ikke bra å høre spy@yer, jeg har ett 12cell batteri som fungere i allefall. kan jo være du har vert litt uheldig.

 

liker 4-5 timer oppetid + gamlebatteri med på tur :)

 

( Tja så har jeg Zepto Znote 6314w men er jo samme shiten, lite mye shit pakk med den :p )

 

Viker som et problem med ødelagte/døde piksler.

HW skal ha en guide på hvordan du kan prøve å fikse dem, hvis

ikke må du nok sende maskinen inn.

Jeg vet ikke om garantien dekker døde piksler i dit tilfelle.

 

Anyhow, 12-cell batteri minireview følger:

Virker ikke!

Verken Windows eller Linux klarer å lade batteriet.

Lampen lyser at batteriet lader, men det går aldri over 0% i Ubuntu, og

Windows XP klarer ikke lese av statusen. Skal sende det i retur så fort som mulig. (Skuffet over Zepto som etter 8  måneders utsetting ikke klarer å levere.)

8749662[/snapback]

Endret av Gogorian
Lenke til kommentar

Hei, lurer på om noen andre har hatt problemet med at QLButton, programmet som brukes for å konfigurere og styre P1 og P2 tastene på tastaturet. Programmet er blitt reinstallert flere ganger, men hver gang jeg kjører det får jeg "tenkemusen" i et brøkdels sekund og så skjer ingenting. Ingen prosess som kjører, og ingen ikoner i taskbar.

 

Vedlagt er min post på http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=127921:

 

Hello there, I purchased a Zepto 6214W in January. I've had the heat problems described in many other topics, done various surgeries and had it in for repairs once without luck. Awaiting sending it in another time since my games still overheat.

 

However, that aside, this is the new problem that's boggling my mind: I can't make the P1 and P2 buttons on my keyboard work. I know Zepto released a program called QLButton which purpose is to let you configure these buttons. However, when I try to start the program (tried both versions, one from CD and the one from the Zepto FTP) a big load of nothing happens. I get the Windows "thinking" cursor (hourglass) for a split second then it disappears and I'm left with nothing, wondering what on earth just happened. I've checked the system-tray for any icon and the Task Manager to see whether the process is running at all, which it's not. This has been an issue since the first day I tried it (same day I received the rig). I had this AHA! feeling today as I looked through my software and I realized I had replaced my .NET Framework from 1.1 to 2.0 and thought it might have caused the issue. I tried reinstalling 1.1, but to no avail. Same problem.

 

Anybody with the same problem around? Solutions for this problem? Experiences? All is received by me. I'm burnt on this case.

 

Thanks much,

Eirik Rye - Not-so-happy Zepto customer.

 

EDIT: Yeah, gotta add. I'm on Windows XP, not Vista.

Lenke til kommentar
Viker som et problem med ødelagte/døde piksler.

HW skal ha en guide på hvordan du kan prøve å fikse dem, hvis

ikke må du nok sende maskinen inn.

Jeg vet ikke om garantien dekker døde piksler i dit tilfelle.

 

Tja, har tidligere hatt maskin fra netshop med lignende problemer. Var ikke døde pixler, men lcd panelet som var ødelagt. Sendte inn, og fikk helt nytt chassi.

 

 

8750908[/snapback]

 

Virker ikke som pikslene er døde liksom, da stripene forsvinner når jeg beveger skjermen 1 cm frem eller tilbake. Stripene kommer også av og til bare når jeg klemmer litt på baksiden av skjermen (på høyre side).

 

Får se om jeg tar og sender zepton inn i sommer, da jeg ikke akkurat har så veldig bruk for den! Hadde jo vært knaaaz å få den tilbake med nytt chassi, som i ditt tilfelle ! :thumbup:

Lenke til kommentar

Er det noen som har kjørt Pro Tools og Mbox2 på denne maskinen? Jeg får den ikke til å spille skikkelig. Maskina sliter tilsynelatende ikke i det hele tatt, men telleverket hopper og det samme gjør metronomen. Noen tips?

Endret av Meisen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...