Gå til innhold

Zepto Znote 6214W erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Jeg må bare beklage om dette har vært oppe før, men det er litt drygt å lese gjennom alle sidene siden det er så mange.

 

Spørsmålet mitt er; er det mulig å redusere støyen fra pc'en? Synes det "summer" litt for mye hele tiden. I alle fall såpass høyt at jeg lett hører det hvis jeg sitter ved siden av den og leser. Noen som klarer å dempe støyet. Er det vifta jeg hører?

8052529[/snapback]

 

Er nok vifta som durer ja. (så sant det ikke er Slot-in DVD'en, men det merker du ganske lett)

 

Applikasjoner som SpeedFan etc. har jeg ikke funnet støtte til å detalj-styre vifter enda. Alternativet du da har er å skru ned hastigheter slik at det produseres mindre varme. Den mest brukte applikasjonen til det, i mine øyner, er Hardware Notebook Control. Her kan du sette CPU til å kjøre på f.eks 25% av normal klokke-hastighet (som helt sikkert er nok til vanlig surfing) som da vil produsere mindre varme og vifta vil da justere seg ned. Bare husk at tempraturen HNC viser ikke nødvendigvis er korrekt. ;)

 

Det kan også være det er HD-vifta som kjører om du f.eks laster ned og da skriver endel på HD. Denne er det ikke så alt for mye du kan gjøre med, men personlig syns jeg ikke den er så støyende.

 

Håper det hjelper deg litt igang i det minste! :D

8053042[/snapback]

 

 

Jeg har skrudd ned CPU Speed og CPU Clock til 25%. Hva betyr forresten Clock?

Likevel suser det bortimot like mye. Vil ikke ha den med på lesesal om det skal være slik. Finnes det noe program for at jeg manuelt kan dempe viften, eller vil den bare automatisk gjøre dette selv i takt med prosessoren? Ligger jo nå på en temp. på 50 grader celsius i følge NHC, noe som er langt under "farlig" temp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sliter også fryktelig med varmeproblemer på denne maskinen. Den yter kjempebra og har aldri hatt noen problemer med den med unntak av at den slår seg av etter 1-15min i ca alle spill (selv spill fra 05 med 1024*768 og alt på low!) Kjøpte denne fordi jeg ville ha muligheten til å spille men det går tydeligvis ikke.

 

Alle stasjonære er ute av huset så jeg er lite interessert i å gå uten data i flere uker ved å sende den inn.

 

kan alle dere som sender inn til zepto eller klarer å fikse problemet holde oss andre oppdatert?

8181719[/snapback]

 

Hvis du ser på de siste 2-3 sidene så ser du hva jeg har gjort for å minimere disse problemene. Jeg har ikke fått løst dem helt, men har kommet fram til en løsning som gjør at jeg kan spille og kjøre tunge belastninger på både cpu og skjermkort uten at pc'n låser seg eller restarter.

 

Jeg er i kontakt med netshop sin service-avdeling og vi jobber med en løsning på problemet som jeg kan fikse selv. Poster det selvfølgelig her når/om vi finner en løsning. Om du sender inn pc'n så tror jeg netshop har muligheten til å skifte hovedkort slik at de får bedre kjøling på skjermkortet (der problemet ligger hvis du leser mine tidligere poster)

Endret av 74869340
Lenke til kommentar
Jeg har skrudd ned CPU Speed og CPU Clock til 25%. Hva betyr forresten Clock?

Likevel suser det bortimot like mye. Vil ikke ha den med på lesesal om det skal være slik. Finnes det noe program for at jeg manuelt kan dempe viften, eller vil den bare automatisk gjøre dette selv i takt med prosessoren? Ligger jo nå på en temp. på 50 grader celsius i følge NHC, noe som er langt under "farlig" temp.

8184665[/snapback]

 

CPU Clock er hastigheten på prosessoren. Setter du den på 25% så yter prosessoren din bare 25% av sitt potensiale. Det burde egentlig løse problemet ditt siden vifta er temperaturstyrt. Du kan prøve å skru opp temperaturen der vifta slår inn. Det gjør du i BIOS. Tror ikke det skal være skadelig å skru opp den med ca 10 grader. Du gjør det selvfølgelig på eget ansvar :thumbup: Tror temperaturen står på 55 grader som standard.

Lenke til kommentar

Noe som kan være aktuellt som en midlertidig løsning for meg er å underklokke skjermkortet da jeg spiller på tv-skjermen med lav oppløsning og har aldri opplevd lægg i spillene jeg spiller. Men jeg finner ikke noe alternativ for å underklokke i Nvidia kontroll panelet og rivatuner finner ikke noen drivere så det virker heller ikke. Bruker nyeste vista drivere fra zepto. Noen som har en løsning på hvordan jeg kan underklokke?

 

Som sagt er dette ikke en permanent løsning, men håper å kunne presse ut en times spilling innimellom helt til noen genier/zepto(tvilsomt...) klarer å løse problemet

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått en mail fra NetShop med "ordrebekreftelse" over reprasjonen.

De har brukt en halv time på å "renset støv/varmeprob" og dette går tydeligvis ikke inn under garantien, og dette vil dermed koste meg 440kr (med frakt).

 

Tydeligvis må NetShop ha stor pågang siden de har hatt maskinen min i 3 uker nå.

 

Nå gjenstår det bare å se om maskinen virkelig er fikset.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker var maskinen utrolig varm da jeg fikk den så tviler på at det kun er støv som er problemet. Gleder meg til du får testet maskinen din og slenger inn noe her igjen.

 

Netshop har vel "Showroom" på kalbakken, er det mulig å levere den fra seg der for å slippe frakt?

Lenke til kommentar
Nå har jeg fått en mail fra NetShop med "ordrebekreftelse" over reprasjonen.

De har brukt en halv time på å "renset støv/varmeprob" og dette går tydeligvis ikke inn under garantien, og dette vil dermed koste meg 440kr (med frakt).

 

Tydeligvis må NetShop ha stor pågang siden de har hatt maskinen min i 3 uker nå.

 

Nå gjenstår det bare å se om maskinen virkelig er fikset.

8211167[/snapback]

 

Anbefaler deg å skru opp maskinen selv neste gang. Er bare å skru ut de tre skruene merket med tastaturikon på undersiden (den ene er gjemt under den midterste luka), og så kan tastaturet enkelt vippes opp. Må bare være litt forsiktig med kabelen til tastaturet så denne ikke ryker.

Åpnet PCen min da vifta plutselig sluttet å fungere. Blåste vekk støvet rundt vifta, og sveiv litt rundt på deg, og vips så fungerte den igjen :).

Mulig dette ødelegger garantien, men hvis du er litt forsiktig er det ingen som kan merke at PCen har vært åpnet.

Lenke til kommentar

Nå har endelig NetShop faktisk sendt maskinen. Mulig at jeg misforstod når jeg fikk "ordrebekreftelsen" at maskinen også var sendt. Jeg tipper at de kanskje kan ha kjørt maskinen på full guffe i 3d mark i noen døgn, bare for å teste at alt fungerer. (Slik som nevnt tidligere i tråden).

Håper at jeg får maskinen før påske, hvis ikke får jeg ikke testa maskinen før etter påske. Jeg skal komme med tilbakemelding så fort jeg får fingrene i maskinen igjen.

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt maskinen i 2 uker, må si meg ganske fornøyd. Har bare et problem: det kommer en konstant irriterendes pipelyd fra venstresiden av maskinen, omtrent fra under caps lock tasten. Jeg har også merket at lyden forsvinner når den andre lampen fra høyre lyser.

Noen andre som har vært borti dette? Evnt. kan det fikses?

Lenke til kommentar

Viften ligger under capslock knappen... Og andre lampe fra høyre er lyset for capslock.. Har aldri vært borti problemet du nevner, men det er mulig at når du trykker på capslock knappen gjør presset fra den noe med viften. Hvis det er den som lager lyd. Kan du beskrive lyden?

Lenke til kommentar

Tror du missforstod det med lampen/lyset(altså de nede til venstre, for trådløstnettverk, batteri osv.). Den andre fra høyre har vell ingenting med capslock å gjøre, er ikke sikker, men jeg tror den lyser når maskinen arbeider.

Så når jeg bare surfer eller gjør andre lette oppgaver så lyser ikke denne lampen og det er da lyden kommer. Vanskelig å forklare den, men det er en konstant pipelyd, ikke så veldig høy, men nokså irriterendes å høre på.

Når jeg f.eks spiller så lyser lampa opp og lyden forsvinner, og da mener jeg ikke at den bare blir overdøvet av viftestøy, men den forsvinner altså helt.

Lenke til kommentar

okei.. misforstod da... andre lampen fra høyre er knyttet til harddisken... den lyser når det går info til eller fra harddisken, men harddisken ligger under nvidia merket nede til høyre tar jeg ikke helt feil.. Merkelig problem. Har desverre ikke flere forslag..

Lenke til kommentar

Angående problemet med at maskinen tidvis henger seg istedenfor å gå i hvilemodus når man legger ned skjermen så lurer jeg på om jeg har funnet en løsning på det. Når jeg vil lukke maskinen uten å slå den helt av har jeg begynt å først bruke Fn + F2 kombinasjonen for å sette den i hvilemodus, og deretter lukke den. Fn + F2 kombinasjonen har ennå ikke fått maskinen min til å henge seg, og jeg har brukt metoden i over en uke nå. Tidligere pleide maskinen å henge seg ca. 10-15% av gangene jeg lukket den. Jeg skal si i fra dersom det forandrer seg, i mellomtiden er det verdt et forsøk for alle som sliter med samme problemet.

 

EDIT:

I dag hang maskinen seg for første gang siden jeg begynte å bruke metoden over. Det virker fremdeles som om det skjer mye sjeldnere med metoden over enn hvis jeg bare lukker skjermen, så jeg kommer til å fortsette å bruke den. Er det noen andre som har lignende erfaringer?

Endret av Longboard
Lenke til kommentar

Hei alle

 

Har nå endelig fått tilbake maskinen etter service.

De de hadde gjort var å rense maskinen for støv, ikke noe annet.

Nå har jeg jo hatt maskinen i snart ett år, så det kan godt ha samlet seg

opp endel støv. Har fått testet den i noen spill, og den har ikke skrudd seg av enda. Maskinen blir fortsatt varm, men ikke så varm som før ved bare lett bruk. Viftelyden virker også mer behageligere nå, ikke så mye "hyl" i vifta som det var før.

 

Grunnen til at jeg ikke fikk reparasjonen på garantien var fordi reparatøren (Jul) fant rester av øl søl. Derfor kunne jeg nok ha spart de

pengene og ventetiden med å selv åpne maskinen og tatt bort støvet.

Maskinen var heller ikke formatert når jeg fikk den tilbake.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye det har med denne tråden å gjøre, men:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=743699&hl=

 

Det som hvertfall har med tråden å gjøre er at Zepto har et knalltilbud nå i påsken ( 8995 ,- ) hvertfall ser det ut som det.

http://netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=34884

Test vinneren med MS Vista til kampanjepris! Begrenset antall! står på forsiden til netshop.

 

Ellers er det jo mange tilbud nå i påsken på bærbare om en stikker til netshop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...