Gå til innhold

Opeth: en albumguide [deliverance]


embark

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg er veldig nøgd med at Opeth utviklar seg. Har aldri vore noko fan av growling, men utvikling av progressiv musikk er derimot i mi gate. Har foreløpig kun høyrt The Devil's Orchard, men den var noko av det betre eg har høyrt frå den kanten. Eg undrast kor mykje Steven Wilson har påverka albumet.

Lenke til kommentar

Heritage låten minner meg om en annen sang, men aner ikke fra hvor. Noen som vet hva den kan ligne på? Er uansett storfornøyd med den nye cden. Opeth har alltid beveget seg mye i stil mellom albumene, og dette er igjen en kvalitetsskive (selv om jeg gjerne skulle hatt noen låter med growling).

Lenke til kommentar

Watershed var jo rimelig stappfull med 70-talls prog-rock sekvenser.

 

Heritage virker som...tja..et uferdig produkt. De brukte 4-5 dager i studioet etter det jeg har sett rundt på div. klipp der Mikael har kommentert litt om det og med en vilje om å ha en så orginal 70-progrock lyd som over hodet mulig med ren innspilling og nada niks triksing og miksing så..

Vokalen er så som så til tider og det trekker mye ned og det plassering av sekvenser som det virker som er plukket tilfeldig fra en hatt til tider med tromme/rytmebrekk som for meg er uforståelig til tider.

 

Men for all del, jeg liker faktisk det nye albumet, håper vi kan få se en fusion av virkelig 70-prog-rock og det Opeth har spilt tidligere en gang i fremtiden.

 

Jan Johansson er også satt opp som en viktig inspirasjon til platen noe man hører i både første sporet på platen og igjennom platen også.

Endret av b-real
Lenke til kommentar

To nye sanger fra albumet spilt på svensk TV4. Dessverre er Nepenthe kuttet til det gode partiet kommer men men:

 

 

Opeth - Nepenthe

 

Opeth - Higher

 

Intervju:

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon?title=opeth_om_turnelivet_och_musiken&videoid=2019536&utm_medium=sharing&utm_source=permalink&utm_campaign=tv4play.se

Endret av b-real
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har akkurat hatt min første gjennomlytting av Heritage, og jeg er overhodet ikke overbevist. Det ble som fryktet for kjedelig for min smak, og jeg vil nesten påstå den er på nivå med med Damnation, om ikke hakket under faktisk. Så dette var litt av en nedur.

 

Kan trøste meg at jeg endelig fikk tak i Orchid, Morningrise og My Arms, Your Hearse i går også da :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke imponert. Jeg liker best den brutale delen av Opeth. Altså, brutalt med små innspill av rolige partier. Nye skiva fenger meg ikke det grann, og jeg har gitt den maaange snurr. Skulle ønske det ikke var slik for jeg er blodfan. Jeg faller alltid tilbake på Ghost Reveries og det før. Synd de heller ikke spiller noen låter pre 2008. Vurderer å droppe konserten.

Endret av Joakim Skurk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...