Gå til innhold

Raskere oppstart av pc i bil

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har bygd pc i bilen og koblet den direkte på tenninga. D.v.s at hver gang jeg jeg slår på tenniga booter pc`n. Hvordan får jeg raskest mulig oppstart? Noen program som kan lastes ned?

Skjermen i bilen er en 7" lilliput med touchscreen og er ikke interessert i å ha tastatur slengende. Fins det en software der man kan ha tastatur på touch-skjermen?

Link til prosjekt: http://www.mazda-ogn.org/forum/viewtopic.php?t=3378

Endret av Trusestrikk
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet at Microsoft har et slikt program, men husker ikke hva det heter. Personlig så fikk jeg problemer ved bruk av programmet, og fjernet det igjen, men det skjer nok ikke alle.

Ellers så har man ofte "quick boot"-alternativ i BIOS, som gjør at den hopper over minnetelling osv.

Skrevet

Ikke driv å faktisk start Windows hver gang, gå heller over til å hibernate maskinen når du slår den av, da vil Windows typisk bruke et par sekunder fra start til alt er oppe å kjøre, uten at fullt av programmer må starte :)

Skrevet
Ikke driv å faktisk start Windows hver gang, gå heller over til å hibernate maskinen når du slår den av, da vil Windows typisk bruke et par sekunder fra start til alt er oppe å kjøre, uten at fullt av programmer må starte :)

6548381[/snapback]

Han har vel PCen koblet til tenninga, slik at den mister strøm når ikke bilen er i gang.

Det du kan gjøre er å ha et ekstra batteri til PCen som kan stå på hele tiden?

Skrevet (endret)

6548381[/snapback]

Han har vel PCen koblet til tenninga, slik at den mister strøm når ikke bilen er i gang.

6548383[/snapback]

Hadde du sett bilen hadde du skjønt hvorfor jeg ike kan gjøre dette. Har rett og slett ikke plass til verken batteri eller kondensator. Vil bare ha kjapp boot. 20-30 sek holder... Ligger på ca 1 min nå... Hvil det hjelpe å laste in SP1 og SP2? Har ingen oppdateringer.

Endret av Trusestrikk
Skrevet
Maskinen trenger ikke strøm for å gå i dvale da.

6548554[/snapback]

Ehhhh.. Kan du utdype denne litt. Hvordan kan en pc gå i dvale uten strøm?

Skrevet

6548381[/snapback]

6548383[/snapback]

Noen bil-pc'er kan kobles slik at den registrerer at noen trykker på påknappen når tenninga startes, og at den da starter en soft poweron/poweroff hvis den ellers er kobla rett på batteriet. Sjekka om maskina støtter sånne fancy saker? Hvis den da støtter det kan du sette maskina til å hibernate når noen trykker på strømknappen ganske lett.

Skrevet

Skru av alt av disk caching, skru av pagefile, skru på at drivere skal legges rett i minnet(vet ikke om dette er uavhengig av pagefile eller ikke), og det burde ikke være noen problemer forbundet med å skru av pc-en uten å velge shutdown, og hvis du bruker NTFS tar det 1 sekund å kjøre scandisk.

All disk caching på alle programmer må skrus av.

Men ikke legg viktig info på maskinen da, for jeg garanterer ingenting.

Skrevet
Maskinen trenger ikke strøm for å gå i dvale da.

6548554[/snapback]

Ehhhh.. Kan du utdype denne litt. Hvordan kan en pc gå i dvale uten strøm?

6548560[/snapback]

Er et vanlig atx kort, altså en vanlig pc som er putta i bilen. Vil helst ikke trykke på noen knapper når jeg har starta biln. Jeg kan trykke på startknappen slik at den går i dvalemodus før jeg skrur av tenninga, men da må jeg vente i 20 sek før jeg tar ut nøkkelen. Det er uaktuelt.

Skrevet (endret)

6548381[/snapback]

6548383[/snapback]

Noen bil-pc'er kan kobles slik at den registrerer at noen trykker på påknappen når tenninga startes, og at den da starter en soft poweron/poweroff hvis den ellers er kobla rett på batteriet. Sjekka om maskina støtter sånne fancy saker? Hvis den da støtter det kan du sette maskina til å hibernate når noen trykker på strømknappen ganske lett.

6548719[/snapback]

Er et vanlig atx kort, altså en vanlig pc som er putta i bilen. Vil helst ikke trykke på noen knapper når jeg har starta biln. Jeg kan trykke på startknappen slik at den går i dvalemodus før jeg skrur av tenninga, men da må jeg vente i 20 sek før jeg tar ut nøkkelen. Det er uaktuelt.

6548835[/snapback]

Endret av Trusestrikk
Skrevet
Skru av alt av disk caching, skru av pagefile, skru på at drivere skal legges rett i minnet(vet ikke om dette er uavhengig av pagefile eller ikke), og det burde ikke være noen problemer forbundet med å skru av pc-en uten å velge shutdown, og hvis du bruker NTFS tar det 1 sekund å kjøre scandisk.

All disk caching på alle programmer må skrus av.

Men ikke legg viktig info på maskinen da, for jeg garanterer ingenting.

6548822[/snapback]

Hvordan skur jeg av disk catching og pagefile? Og hvor skur jeg på at drivere skal legges rett i minnet?

Skrevet
Hva med en boks som opprettholder strøm til data i 30sek etter at bilen går av? :hmm:

6550177[/snapback]

Boks?

6550224[/snapback]

Når jeg sier boks sier jeg at det ikke er umulig å lage en boks med elektronikk som holder spenningen lengre til pcen med f.eks et tidsrelé.

Siden jeg kom på dette, er det sikkert en smart sjel som allerede har laget det og solgt det og selger det enda.

Skrevet

Hva med å kobel pcen rett til batteriet og lage et rele som gir impuls ved tenning på og ved tenning av.

Da går den i dval og du treng ikkje tenke på det....

letter å ha en impuls bryter som du trykker på da....

Vet ikkje om den psuen du bruker trekker noe serlig strøm vis pcen er av da...

Skrevet
Hva med å kobel pcen rett til batteriet og lage et rele som gir impuls ved tenning på og ved tenning av.

Da går den i dval og du treng ikkje tenke på det....

letter å ha en impuls bryter som du trykker på da....

Vet ikkje om den psuen du bruker trekker noe serlig strøm vis pcen er av da...

6550270[/snapback]

Grunnet budsjett bruker jeh inverter. Den bruker strøm når pc`n er av. Det er den som er kobla på tenninga. Hvor finner man slike relee hvis det er aktuelt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...