Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Neppe : ikke skryt...bare fakta...men jo magen er ikke bestandig like glad i meg kan man jo si. Mildt sagt. Prøver å kutte ned, men er ikke enkelt, hehe. Blir fort avhengig av det stoffet der.

 

Knut Marius : Kan nok stemme godt det. Blir svintrøtt når jeg drikker mye kaffe.

 

Går fort en god del kaffe når jeg sitter hjemme og bare koper på nettet.

Går atskillig mindre kaffe når jeg jobber utendørs.

Ser bare nå...vært våken i 3 timer og har drukket to kanner så langt i dag. Sitter mer eller mindre å halvsover her.

 

Flere som får skallebank om det har gått lang tid mellom hver gang de drikker kaffe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har prøvd denne?

*bilde*

Jamaica Blue Mountain

 

Husker jeg fant en sånn liten 125g pose på butikken engang. Reagerte ikke spesielt på utseende for det finnes jo ei dynge med all mulig slags kvasi-kaffe med både sjokolade, vanilje og fandens oldemor, men derimot reagerte jeg på prisen. Den lille posen kosta hakke flette meg 79 kr(!). Seff måtte jeg kjøpe noe sånt.

 

Beste (og definitivt dyreste) jeg noen gang har smakt.

6546022[/snapback]

Er det så veldig dyrt da?

6547679[/snapback]

Hehe, ja til å finnes i en vanlig dagligvarehandel så ville jeg kalle 80 kr for 125g dyrt når den ordinære Evergooden jeg kjøper koster 20 kr for 250g! :-)

Lenke til kommentar

Jeg kan vel ikke påberope meg å være en aktiv kaffedrikker, men vil allikevel få informere om at jeg trives med god, gammeldags traktekaffe. :)

For tiden er det Kjeldsberg Filtermalt, brygget på en Moccamaster Clubline, det går i. Ganske godt til tider! Ellers kan jeg drikke Cappuchino/Kaffe Latte fra One Hand Clapping her i byen, men det blir heller sjelden.

 

Drikker som regel Cola for å få inn koffeinen. Er det noen som har tips til en kaffe det er bra å "starte" med? :)

Lenke til kommentar
Veldig mange som begynner med Mocca eller annen kaffe med litt sjokolade i seg. :)

6548321[/snapback]

 

Ja, det høres jo ikke dumt ut. :)

Det hender seg jo at jeg strener bort til kaffehylla i butikken, og får se kaffetyper med sjokolade og alskens dingledangel i. Er dette noe å satse på etterhvert, eller er det bare humbug? :hmm:

Lenke til kommentar
Ja, det høres jo ikke dumt ut. :)

Det hender seg jo at jeg strener bort til kaffehylla i butikken, og får se kaffetyper med sjokolade og alskens dingledangel i. Er dette noe å satse på etterhvert, eller er det bare humbug? :hmm:

6548330[/snapback]

Nescafe sine poser syns jeg er alt for søte, men vis du finner en pose som heter Swiss Chocolate så kan jeg anbefale den for en "fersk" kaffedrikker.

Lenke til kommentar
Nescafe sine poser syns jeg er alt for søte, men vis du finner en pose som heter Swiss Chocolate så kan jeg anbefale den for en "fersk" kaffedrikker.

6548358[/snapback]

 

Javel, det skal jeg skrive bak øret! :)

Får se etter den neste gang jeg er på butikken...

Lenke til kommentar
Flere som får skallebank om det har gått lang tid mellom hver gang de drikker kaffe?

Ikke spesiellt ondt i hodet, men jeg blir sur og gretten.

 

Til vanlig går det i trakterkaffe, sort som natten. (Kokekaffe skyr jeg som pesten)

Den beste trakterkaffen er uten tvil blå java, som man får kjøpt på bokhandler(!) i sånne raritetshjørner hvor de har kaffe med smak av hva du måtte ønske.

Får helt sikkert tak i blå java andre steder også, men her jeg bor er det kun der.

 

Hvis jeg vil godte meg litt når jeg er ute kan det hende jeg bestiller en dobbel latte med Irish Cream sirup.

Fikk kjøpt slik sirup i et digert varehus i Berlin, en periode gikk det så mye i slik kaffe at jeg nærmest satt å skalv konstant.

Lenke til kommentar
Flere som får skallebank om det har gått lang tid mellom hver gang de drikker kaffe?

6547761[/snapback]

 

Skallebank, jo det skal jeg fortelle deg. Tre eller fire sommere tilbake var jeg på Oslobesøk hos ei venninne. Ei som bor og oppholder seg mest på Grunerløkka, og der blir det stort sett bare servert Americano når man bestiller en kopp kaffe. (American = espresso med tevann slik at det blir en vanlig kopp) Og som kjent er det svært lite koffein i Espresso, så selv om jeg i løpet av dagen fikk i meg ganske mange kopper, sikkert ti til tolv stykker, så fikk jeg en hodepine uten sidestykke. Aldri noe jeg har opplevd maken til verken før eller siden, faktisk så ille at jeg kastet opp som en gris, og måtte trekke for gardinene så det ikke slapp inn lys i soverommet. :thumbdown: Muligens avhengig av koffein?! :hmm:

 

Dette med koffeininnhold i espresso er ganske omdiskutert, men det er vel ikke til å legge skjul på at det er ganske store forskjeller på bønnene og brenningsgrad, så en åtte til ti ganger mer koffein per kopp med vanlig norsk traktekaffe er det ganske vanlig å anta er styrkeforholdet. Espresso smaker jo ikke sterkt pga koffein, dette har med brenningsgraden på bønnene, samt tilberedningsmetoden og kverningsgraden. Prøv å trakte espresso på kaffetrakteren hjemme, det er sjelden særlig vellykket - blir ganske så sur kaffe - gjennomstrømmingstiden på en vanlig trakter er for lang.

 

Til daglig drikker jeg "Nescafé Gull Mørk", en kraftigere variant av den vanlige, samt "Ali Mørkbrent". Liker litt smak i kaffen, men er ikke så kresen at jeg ikke drikker det jeg får servert ... Espresso derimot, det er sjelden godt ute, det er for dårlig behandling av bønnene, dvs det er altfor ofte slik at de som jobber med dette er for dårlig på å rense kaffemaskin, ferdigkvernet espresso blir stående for lenge på beholderen osv. Unntaket er vel en kaffebar i Sandefjord som jeg har jobbet på tidligere; for der renses maskinen hver dag, og espressoen blir veldig sjelden stående ferdig kvernet.

Endret av Pjokk99
Lenke til kommentar

Jeg trenger litt hjelp til å finne en god jobb kaffe, dvs. en kaffe type som kan røres ut i varmt vann i koppen. Til nå har jeg brukt noe alá denne(i fornorsket innpakning slevfølgelig): OriginalMulti.jpg

 

Så, det jeg er ute etter er en kaffe sort som selges på Rimi, Rema, Prix eller Mega som er av samme utførelse, men helst litt bedre på smak og kanskje et høyere koffein innhold. Helst ikke en nestlé kaffe.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Har nesten akuratt begynt å drikke kaffe..

Hvor mange kopper er anbefalt da?

Hvor mange kopper drikker dere som har drikki ei god stund?

6551514[/snapback]

1L til dagen gjør godt for magen!

(Nei da, 1-2 kopper om morningen, 1-2 kopper rundt middagstider og en 1 kopp (Gjerne latte eller annen deilig "smakskaffe") i 8-tia.)

Lenke til kommentar

Vel vant med kaffe fra mors kaffetrakter hjemme (evergood filtermalt), shell kaffe fra jobb1 og kaffetrakter kaffe (Friele Frokost) på jobb2.

 

Nå til høsten skal jeg flytte ut av hjemmet, og blir nok nødt til å gå til innkjøp av en "kaffelager", skal jeg da satse på trakter eller presskanne? Oppfatter det slik at presskanne er favoritten her? I såfall hvordan fungerer dette? Presskanne å annbefale?

Lenke til kommentar
Vel vant med kaffe fra mors kaffetrakter hjemme (evergood filtermalt), shell kaffe fra jobb1 og kaffetrakter kaffe (Friele Frokost) på jobb2.

 

Nå til høsten skal jeg flytte ut av hjemmet, og blir nok nødt til å gå til innkjøp av en "kaffelager", skal jeg da satse på trakter eller presskanne? Oppfatter det slik at presskanne er favoritten her? I såfall hvordan fungerer dette? Presskanne å annbefale?

6551618[/snapback]

Hvis jeg skal være helt ærlitig liker jeg kaffetrakter bedre enn presskanne. Nå er jo presskanne mer stilfult, men jeg slet med mye kaffegrutt som slapp gjennom (minnet litt om fin, fin sand) :thumbdown: . Sikkert ikke slik med alle presskanner. En annen fordel med kaffetrakter er et de har varmeelement. Dermed kan du trakte kaffe, og så holder den seg drikkbar lengre om du ikke drikker opp alt. Presskanne blir jo logisk nok kald etter en stund. Og enda en fordel med kaffetrakter; du kan starte traktingen, og så gå å gjøre noe annet imens kaffen blir ferdig. :yes:

Lenke til kommentar

6551514[/snapback]

1L til dagen gjør godt for magen!

(Nei da, 1-2 kopper om morningen, 1-2 kopper rundt middagstider og en 1 kopp (Gjerne latte eller annen deilig "smakskaffe") i 8-tia.)

6551528[/snapback]

Ok, takk, har drikki 4 kopper idag, fordelt utover dagen..

6551640[/snapback]

 

Lager en liter kl. 9 jeg, og drikker til det er tomt i 2tiden :blink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...