Gå til innhold

Den store kampsport tråden


Anbefalte innlegg

Noen som har noen erfaringer fra http://www.oksc.no/ eller http://www.partnergym.com/ ? Tenker på kickboxing...

6860625[/snapback]

 

hadde jeg i hvertfall heller tatt thaiboksing ;) hva med krav maga, imua shantung kuntao, san soo eller hanmando? kyokushin karate burde være brukbart hvis du ser etter konkurranse sport :hrm: EDIT: hvor bor du hen??

Endret av magnus90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har noen erfaringer fra http://www.oksc.no/ eller http://www.partnergym.com/ ? Tenker på kickboxing...

6860625[/snapback]

 

hadde jeg i hvertfall heller tatt thaiboksing ;) hva med krav maga, imua shantung kuntao, san soo eller hanmando? kyokushin karate burde være brukbart hvis du ser etter konkurranse sport :hrm: EDIT: hvor bor du hen??

6893899[/snapback]

 

Jeg bor i Oslo, like ved Ullevål. Grunnen til at jeg tenker på kickboxing er fordi jeg har prøvd karate (begynner og bli noen år siden riktig nok), gikk opp 2 grader der, før jeg ga meg. Det ble rett og slett for kjedelig, med bare repetisjoner på kataer og kombinasjoner. Lyst på noe som er litt "rett fram", uten fokus på graderinger.

 

I første omgang er det bare for treningen sin skyld, men mestrer jeg det bra skal du ikke se bort i fra at det blir aktuelt med konkurranse... ;)

 

Har du noen tips til klubber, hadde det vært fint med noen som ikke er så langt unna t-bane eller trikkestasjoner..

Lenke til kommentar
Noen som har noen erfaringer fra http://www.oksc.no/ eller http://www.partnergym.com/ ? Tenker på kickboxing...

6860625[/snapback]

Jeg trener på Partner, nybegynnerkurset i kickboxing. Synes det er bra, men noen ganger er styrketreningen litt slapp. Instruktøren og miljøet har jeg ingenting å utsette på.

Å trene kickboxing 2 ganger i uka er litt lite, så det blir litt egentrening ved siden av.

Lenke til kommentar
Noen som har noen erfaringer fra http://www.oksc.no/ eller http://www.partnergym.com/ ? Tenker på kickboxing...

6860625[/snapback]

 

hadde jeg i hvertfall heller tatt thaiboksing ;) hva med krav maga, imua shantung kuntao, san soo eller hanmando? kyokushin karate burde være brukbart hvis du ser etter konkurranse sport :hrm: EDIT: hvor bor du hen??

6893899[/snapback]

Hvorfor heller ta thaiboxing? Det er jo uten hansker osv(?) Må jo gjøre dritvondt.

Lenke til kommentar

Nei nei nei. De bruker jo hansker i thaiboxing. Hadde nok vært ganske så ulovlig, vil jeg tro, hvis de ikke brukte det. Regner med at han sier heller thaiboxing, fordi det inneholder flere teknikker; knær, albuer, lowkicks, clinch og kast fra clinch. Jeg har ikke trent på noen av stedene du nevner @Lee, men kjenner noen som trener thai på Partner, og stedet skal være veldig bra. Ellers har vi jo Fighter som skal være veldig bra.

Lenke til kommentar

Jeg gikk på tkd i notodden. Den klubben som er nede ved flyplassen.

Jeg anbefaler folk å holde seg unna den.

Gikk der ca 3 måneder elns og rakk å få gult belte.

Så blei jeg tvangsflytta av siviltjenesten og har ikke starta på nytt etter det.

 

Det var jo morro men det er en useriøs klubb.

Broren min også med gult belte hadde tkd-kamp med "nest-treneren der" (rødt belte)

Broren min banke rødmannen hver gang :p og DA er det noe som ikke stemmer. Broren min er jo den som skulle vert banka.

 

Foresten så er det nå nesttreneren som har blitt hovedtreneren, så nå har jeg hørt det er enda dårligere der.

 

Håper ingen fra notodden leser dette nå. Flytter jeg dit så kansje hele tkd gjengen jakter på meg :p

Lenke til kommentar
Nei nei nei. De bruker jo hansker i thaiboxing. Hadde nok vært ganske så ulovlig, vil jeg tro, hvis de ikke brukte det. Regner med at han sier heller thaiboxing, fordi det inneholder flere teknikker; knær, albuer, lowkicks, clinch og kast fra clinch. Jeg har ikke trent på noen av stedene du nevner @Lee, men kjenner noen som trener thai på Partner, og stedet skal være veldig bra. Ellers har vi jo Fighter som skal være veldig bra.

6912699[/snapback]

 

Man kan ikke konkurrere i thaiboksing i Norge, og jeg mener at de strengt tatt ikke har lov til å gjøre takedowns heller ;) men reglene er det ikke så nøye med; jeg har sett en kamp hvor en ble kastet i bakken og motstanderen sparka ham i trynet før dommeren fikk dytta ham vekk... :thumbup: men thaiboksing er godt grunnlag hvis du bestemmer deg for å trene noe annet senere, f.eks mma i tillegg fungerer det greit som selvforsvar

Endret av magnus90
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

litt usikker, men jeg tror at det regnes som en ulovlig kamp hvis dere fighter med knockout. Jeg tror uansett ikke at dere hadde blitt kastet ut av klubben, antakeligvis hadde dere ikke fått en irrettesettelse engang. Hvor lenge har du trent forresten? hvis du er nybegynner hadde det antakeligvis vært bedre med sparring enn å gå en kamp

Lenke til kommentar
litt usikker, men jeg tror at det regnes som en ulovlig kamp hvis dere fighter med knockout. Jeg tror uansett ikke at dere hadde blitt kastet ut av klubben, antakeligvis hadde dere ikke fått en irrettesettelse engang. Hvor lenge har du trent forresten? hvis du er nybegynner hadde det antakeligvis vært bedre med sparring enn å gå en kamp

7107554[/snapback]

 

 

Kall det trening/sparring og kos dere.. :) Jeg gjør det ukentlig med kompiser! Sunt og morsomt:)

Lenke til kommentar
litt usikker, men jeg tror at det regnes som en ulovlig kamp hvis dere fighter med knockout. Jeg tror uansett ikke at dere hadde blitt kastet ut av klubben, antakeligvis hadde dere ikke fått en irrettesettelse engang. Hvor lenge har du trent forresten? hvis du er nybegynner hadde det antakeligvis vært bedre med sparring enn å gå en kamp

7107554[/snapback]

Har ikke trent så lenge, skal få gult belte etter jul :ph34r:

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale Wing Chun fordi det er en effektiv kampsystem som er enkelt. for husk i gata er det enkleste som hjelper. Har gått på det i 4 år og er storfornøyd av klubben min.

 

Les mer her www.wingchun.no :)

 

Ellers er jo MMA også bra da det læres forskjellige ting som er handy.

Gått 2 år på MMA men sluttet pga for lite tid til studier og jobb.

 

 

Men min forslag er prøv forskjellige ting og velg selv!

Utforsk selv, for vi vet ikke hva du vil like.

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja, her var det jo mye rart. Har ikke lest gjennom hele tråden grundig, men har skummlest gjennom det meste.

 

Først så er det jospørsmålet: Hvilken kampsport er best.

Faren min er sterkere enn faren din. :p

De fleste vil jo selvfølgelig si at de DE trener er best. For det er jo det de liker.

 

Men det kommer jo helt ann på hvorfor man ønsker å trene kampsport. Jeg føler selv at jeg har prøvd en del forskjellige ting. Har prøvd: Shotokan, Wado Ruy, Tae Kwon Do, Kuntao, shootfighting, kickboxing og jujitsu. Har også prøvd å trene de forskjellige stilartene i forskjellige byer for å finne ut hva jeg syntes var best.

 

Og det er MYE forskjellig. Tro meg. Shotokan er ikke Shotokan.

 

Men så er vi inne på spørsmålet: Hva er best?

 

Er du jente som vil trene for å holde deg i form. Fin fast rumpe og sånn :tease:

(Hmm.. unskyld vist jeg kanskje var litt diskrimminerende nå.)

Da er jo Kickboxing. En grei ting. Det er det også vist du vil ha en ren konkuranse-sport. Det er jo også TKD, Karate.

(Og når dere sier: Har trent karate. Hva mener dere? Finnes vel ca 9.857.395.876 forskjellige stilarter.)

 

Dersom man er interessert å lære seg selvforsvar, så vil jeg anbefale å trene noe som er litt mer realistisk som shootfighting, kuntao o.l Der det ikke er så mange regler, hansker ol.

Og for å kunne bruke det skikkelig når du først kommer opp i en situasjon, så er det bare en ting som fungerer. TERPING. Gjenntagelse. Og ikke masse fine fansye teknikker som ser bra ut. Med dype stillinger, riktig vinkel på bein og armer ol.

(Og ja, jeg sikter til de mest "tradisjonelle" kampsportene som Shotokan ol.)

For å bli god, må man terpe. Veldig mange klubber glemmer dette, da det fører til at utøverne synes dette blir kjedelig i lengden, og slutter i klubben. Og det vil de jo ikke ha noe av.

 

Så er det den siste da. De som har en interesse for kampsporten i seg selv.

Kampsport kan ikke sammenliknes med noen annen sport.

(Fotball: Ta deg en bolle.)

Kampsport er en levemåte. Ikke bare noe du gjør 1 time 2 - 3 ganger i uka. (Dersom man vil bli god.) De fleste klubbene har valgt det som er morro for å trekke til seg folk. (For å tjene penger.)

 

Nå vet jeg det er mange som tenker. Jajaja... meditering, respekt, masse tull bla bla bla. Det kan du godt tenke. Da er kickboksing tingen for deg. Er ikke alle som gidder alt det andre greiene. (Som egentlig er kampsport.)

 

Dersom du virkelig vil trene kampsport, vil jeg anbefale deg å finne en klubb som har flere stilarter, slik at du kan prøve litt forskjellig, og etterhvert se sammenheng forskjeller mellom de forskjellige. Noe som kan være tungt, men utrolig morro når man begynner å få noen år bak seg.

 

Mitt lengste innlegg noen gang btw.

Lenke til kommentar
Er du jente som vil trene for å holde deg i form. Fin fast rumpe og sånn :tease:

(Hmm.. unskyld vist jeg kanskje var litt diskrimminerende nå.)

Da er jo Kickboxing. En grei ting.Mitt lengste innlegg noen gang btw.

7127856[/snapback]

Har merket det, 75% av alle i klubben min er jenter har jeg hørt, og vi er bare noen få gutter på treningen ca. 6-7 stk :ph34r:

Lenke til kommentar
I det siste har jeg lagt merke til at det er mange som begynner på kampsport for og lære å slåss, hva er vitsen med det? hvor er moralen til folka? Trodde da litt av vitsen med kampsport var at man skulle bruke det til og forsvare seg med, ikke til og banke folk i klassen. Bare jeg som har misforstått?

7135176[/snapback]

 

Det er nok noen kampsporter som tiltrekker seg flere med slike holdninger enn andre, og det er synd. Jeg skal ikke nevne noen kampsporter, men tror nok folk aner noen jeg sikter til. Jeg skulle nok reaksjonene på voldsbruk i noen miljøer hadde vært noe hardere.

Ta Mike Tyson f.eks. Dømt volds og voldtektsmann. Jeg ser ingen grunner til at den kroppen skal få trene noe som helst annet enn pallespikring lengre.

 

Det er en av de tingene jeg synes er fint med Kyokushinkai (og det er nok ikke enestående for karate heller) er at Kyokushinkai prøver å lære bort litt mer enn bare å sloss. Den lærer bort disiplin, holdninger og en filosofi om at du må prøve å forbedre deg selv hele tiden, i alt du foretar deg.

Er du en bråkmaker så skjer som regel en av to ting... 1. du legger bråketendensene fra deg. 2. du slutter og evt. begynner med noe annet.

Rett og slett fordi slossing ikke blir godtatt med mindre det skjer i selvforsvar, og kun da, og kun det nødvendigste. En annen ting er kyokushinkai ikke prøver å lære sine utøvere å sloss på 1,2,3. Det er noe som skal ta tid, du skal vokse som person sammen med ferdighetene. Derfor lærer en ikke de mest brutale teknikkene før etter en del år, og tro meg... det er mange brutale teknikker.

 

Som sagt, det er nok ikke spesielt for Kyokushinkai. Jeg tror nok andre karate-stilarter og Tae Kwon Do er like så bra på dette også.

Lenke til kommentar
I det siste har jeg lagt merke til at det er mange som begynner på kampsport for og lære å slåss, hva er vitsen med det? hvor er moralen til folka? Trodde da litt av vitsen med kampsport var at man skulle bruke det til og forsvare seg med, ikke til og banke folk i klassen. Bare jeg som har misforstått?

7135176[/snapback]

Jeg begynnte ivertfal på kickboxing fordi jeg syns det så morsomt ut å sloss i konkuranser og kan også brukes som selvforsvar. Sloss utenfor kickboxingen? Nei det er teit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...