Gå til innhold

Den store kampsport tråden


Anbefalte innlegg

Det er på ingen måte slik at kata er en fornuftig og/eller rasjonell måte å trene frem mot selvforsvar på. Kata er statisk og er generelt en dårlig måte å trene

 

1) Kvelninger

2) Nedtagninger

3) smerepunkt

4) "nedklinkinger".

 

Det er langt mer effektive måter å trene dette på. Jeg har ingenting imot tradisjonell kampkunst o.l., men ikke prøv å fremstill kata som et reellt alternativ når det gjelder selvforsvarstrening.

7222262[/snapback]

 

Enten så har du ikke lest innleggene mine, ellers så forstår du ikke hva jeg skriver.

Anbefaler at du leser de en gang til. Jeg har ikke påstått at du kan heller trene rent kata i stedet for ju jitsu, shootfighting eller noe som helst... jeg bare sier at det er mer enn show bak en kata. Men det krever litt forståelse for hva en kata er før en kan begynne å diskutere hva det er godt for også.

7222489[/snapback]

 

Nå har jeg faktisk gått mønster endel år, så jeg vil påstå at jeg har litt forståelse for det. Og min mening er at det er flott for mange ting, men at det er en veldig indirekte og lite hensiktsmessig måte å trene på om selvforsvar er målet for treningen.

7222543[/snapback]

Da er vi ikke uenige...sånn egentlig... men jeg føler nok da at du ikke har lest helt gjennom hva jeg har skrevet... Er rent selvforsvar målet, finnes det nok raskere og bedre måter enn å trene segmenter av kata for selvforsvarsøyemed... ingen tvil...

Det finnes bedre måter hvis K1 er målet også..

Men det ligger litt mer enn show bak en kata... Show er det helt opplagte med en kata...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

drev 8 mnd med karate :p husker ikke helt grenen innefor karate men ihvertfall sugde det hardt, dårlig trening mye disiplin (sikkert gøy/bra for de som elsker det) men oppvarming og trening var det lite av, hvis vi hadde noe form for oppvarming var det kanonball og noe styrke trening var jeg ikke bort bare noen push ups.. på 8mnd.

Graderte 1 gang så slutta jeg, ellers har jeg ikke driv med noen sport vurderer starte på Boksing til nyttår. Pga jeg har kyssesyken nå så jeg kan ikke trene før nyttår. Er ute etter å lære litt selvforsvar og få litt juling :) og konkurere litt. Er boksing noe gøy da? Nå for tiden prøver jeg å holde meg i form med litt sykling på fritiden som det blir lite av framover, også går jeg på et treningssenter et par-tre ganger i uka, noe jeg begynner å bli veldig lei av.. Har vært borti disse sportene: Langrenn 1år, Roing 1år, Karate 6-8mnd, Fotball 8år, Håndball 1 sessong, tja hva blir neste..? Sliter med å holde meg til en sport, føler ikke at jeg har truffet det som intreserer meg mest, kanskje boksing gjør det :D?

Lenke til kommentar
drev 8 mnd med karate :p husker ikke helt grenen innefor karate men ihvertfall sugde det hardt, dårlig trening mye disiplin (sikkert gøy/bra for de som elsker det) men oppvarming og trening var det lite av, hvis vi hadde noe form for oppvarming var det kanonball og noe styrke trening var jeg ikke bort bare noen push ups.. på 8mnd.

Graderte 1 gang så slutta jeg, ellers har jeg ikke driv med noen sport vurderer starte på Boksing til nyttår. Pga jeg har kyssesyken nå så jeg kan ikke trene før nyttår. Er ute etter å lære litt selvforsvar og få litt juling :) og konkurere litt. Er boksing noe gøy da? Nå for tiden prøver jeg å holde meg i form med litt sykling på fritiden som det blir lite av framover, også går jeg på et treningssenter et par-tre ganger i uka, noe jeg begynner å bli veldig lei av.. Har vært borti disse sportene: Langrenn 1år, Roing 1år, Karate 6-8mnd, Fotball 8år,  Håndball 1 sessong, tja hva blir neste..? Sliter med å holde meg til en sport, føler ikke at jeg har truffet det som intreserer meg mest, kanskje boksing gjør det :D?

7274819[/snapback]

 

Det jeg ville oppfordret deg til er å ta prøvetreninger i forskjellige klubber/stilarter. Det finnes masse spennende der ute og det viktigste er at du trives i klubben. Du sier du vil lære selvforsvar, få juling og konkurrere litt. Boksing funker nok veldig bra til å få juling og konkurrere, men når vi kommer til selvforsvarsdelen mener jeg at det boksing blir for ufullstendig. Du vil mest sannsynlig greie deg kjempefint en mot en uten våpen, men blir du overfalt av en mot kniv så har du nok ikke innøvd noe forsvar mot det. Boksing er veldig fint til å konkurrere med og komme i form med og det du lærer der lærer du veldig bra. Du opparbeider deg nok også gode reflekser og bevegelser, men vil ha heller lite å stille opp med mot f.eks da en kniv.

 

Dedikerte selvforsvarsstiler som Krav Maga gjør deg bedre rustet til angrep mot våpen og flere overfallsmenn, men det er dermed ikke sagt at du vil overleve et knivangrep, men sjansene øker. Blokkeringene vil være bedre, der en typisk bokseblokk ikke er velegnet, men ved å velge en stil som dette mister du nok konkurranse-aspektet.

 

I og med at det var boksing du nevnte så er det vel striking du er interessert, og ikke da bryting og bakkekamp? Finnes forskjellige interessante stilarter her og. Hvis du bor i Oslo området kan jo Frontline Academy være verdt å sjekke ut. Jeg tror de har både boksing og thaiboxing som striking-stilarter, og også grappling som Submission Wrestling og Brazilian jiu-jitsu. Krav Maga Academy holder vel til i samme lokaler også, men mens du betaler en sum og kan trene alt de har på Frontline, så må du betale en egen sum for Krav Maga. Igjen så vil du miste deler av selvforsvarsaspektet ved å gå for ting som boksing og bjj.

 

Vi har jo også stiler som Kali Sikaran der en trener en del striking, med slag, spark, albuer, knær og stokker. En trener også knivforsvar, og mye av treninga er lagt opp for å kunne forsvare seg. Det er også en bit med bryting i systemet, men det kommer ann på klubb/instruktor hvor mye det vektlegges. Her vil du kunne trene de fleste aspekter av en kamp, og det kjøres en del driller og sparring med hansker. Jeg tror også det finnes noen konkurranser her, men det er nok ikke frikamp ala det du finner i boksing og bryting. Jeg tror det er at en utfører et angrep, så skal du gjøre et vellykket forsvar og følge opp med kontringsangrep, så du vel poeng over hvor godt du gjør det. Kunnskapen på det området er heller laber, jeg bare hørte det ble nevnt på et seminar jeg var på i helgen.

 

Du må nesten tenke på hva du tror er viktigst med din kampkunst/kampsport trening, og det finnes et utall mer enn det jeg nevnte her. Jeg bare ga noen forslag utifra det det så ut som at du var interessert i. Ikke vet jeg hvor i landet du bor heller, så du må sjekke i hva som finnes i nærheten og prøve det ut. Det aller viktigste er at du havner i en klubb du trives i og har det gøy i! Håper ikke dette bare gjorde deg mer forvirret angående valg av kampsport, men håper du trives med det du ender opp med :D

 

EDIT: Link-leif

Endret av PureChaos
Lenke til kommentar

Som PureChaos også uttrykte er boksing totalt uegnet til selvforsvar, men også mot angripere uten våpen. Dette fordi:

 

* Boksing benytter SVÆÆÆÆRE hansker - dette gjør det urealistisk både å slå og blokkere fordi du rekker å se neven til motstanderen hvis han har en slik hanske, mens mot en reell angriper må du blokkere på instinkt osv. fordi du ikke kan se slaget

 

* Boksing inneholder verken spark, clinch eller bryting (eller forsvar mot nevnte) - dette er som du antakeligvis skjønner essensielt å kunne hvis du blir angrepet.

 

* Slagteknikken er ikke lagd for selvforsvar - boksere står med nesten helt rette knær noe som er VELDIG ugunstig hvis en angriper sparker etter dem, dette gjør også at en bokser er lett å få ut av balanse, og dermed kaste.

 

Det er vel det viktigste...Jeg har trente boksing i 1 år, men synes det var kjedelig, vi gikk veldig sakte frem fordi det egentlig er ikke så mye forskjellig å lære (6 forskjellige slag, fotarbeid og bevegelse i overkroppen)

 

Men på en annen side:

 

Boksing er veldig bra trening, og trenerne gjør gode og effektive øvelser (flere tradisjonelle stilarter bruker ineffektive, og t.o.m. skadelige øvelser)

 

Du lærer grei avstandsbedømmelse mer effektivt enn i de fleste andre stilarter

 

Boksing legger godt grunnlag for annen kampsporttrening fordi du lærer grunnleggende bevegelse som du finner igjen i andre stilarter.

 

Du bør uansett ta prøvetreninger i forskjellige klubber med forskjellige stilarter :thumbup: Jeg vil anbefale deg å se på stilarter som: Imua ShanTung KunTao, Muay Thai, Kali Sikaran og selvfølgelig Krav Maga. Hvis du ikke er så interessert i selvforsvar bør du vurdere: Grappling (dvs. bryting, Brazilian JiuJitsu, Submission Wrestling), Mixed Martial Arts som inneholder det meste og er VELDIG konkurranse orientert, Kickboksing (dette har jeg uttalt meg om tidligere, hvis du ser litt i tråden, og 75% elns av de som trener kickboksing er jenter :p ...)

 

Tror jeg fikk med det meste nå, men det er bare å spørre hvis det er noe mer du lurer på ;)

Lenke til kommentar

Om å gjøre å begynne på den mest eksotiske kampsporten eller? :p

 

Poor Leno: Hvilken kampsport du velger har mye med hva du har tenkt å få ut av treningen å gjøre. Har du planlagt å ta med kunnskapen din ut i gata? Vil du konkurrere mot andre? Har du lyst til å kaste eller slå?

 

Sjekk i nabolaget etter klubber som driver med kampsport. Ikke kom med fordommer som f.eks: "Aikido er meningsløst å lære seg siden det ikke funker i RL", eller "Jeg vet at Taekwondo er kjedelig siden de ser så teite ut".

 

De fleste klubbene serverer nybegynnerkurs der du kan se hvordan klubben er, gratis. Så foreslår jeg at du vurderer seriøsiteten til de som trener, kvaliteten på treneren og miljøet generellt. Tro meg, en klubb der ingen prøver å bli noe bedre og bare daffer rundt, er chill i starten, men dritkjedelig i lengden.

 

De fleste kampsporter er greie å starte med, såfremt du er villig til å gi litt. De fleste er "tilgivende" og greie mot hvitbelter, men vil stille krav når du klatrer opp stigen. Alle kampsporter er kjipe i starten. Ikke forvent å se "ninja" ut de første tre månedene.

 

Den største fokusen bør være på en lett tilgjengelig klubb. Bruker du en time på å komme dit, blir du lei av å reise etter hvert.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Den største fokusen bør være på en lett tilgjengelig klubb. Bruker du en time på å komme dit, blir du lei av å reise etter hvert.

 

Det er bullshit... Jeg har en reisevei på 1 time hver vei, og syns det går helt greit selv om det betyr at jeg av og til må dra tidlig osv. for å rekke t-banen, men det er litt dyrt da ;)

Finn en sport du trives med, i en klubb med ett bra miljø og flinke instruktører!

 

Edit: staveleif...

Endret av magnus90
Lenke til kommentar
Hva med ninjutsu da? "Ninja" kampsport det også. Heter vel egentlig Bujinkan Budo Taijutsu nå, bujinkan.no. Finnes en dojo med bujinkan i Oslo også, skal se om jeg finner linken.

 

EDIT: Bujinkan Oslo

6546902[/snapback]

 

Noen som kan forklare litt hva denne kampsporten går ut på?

Jeg ønsker trening med hovedsak å kunne forsvare meg vis det skulle skje noe.

 

Tips til hva jeg burde trene da?

Lenke til kommentar

da er det i hvert fall ikke effektivt å trene ninjutsu/budojikan...Ninjutsu fungerer dårlig som selvforsvar med mindre du går rundt med sånt hvitt pulver til å kaste i trynet på folk, kastestjerner og sverd, og i tillegg har trent aktivt i ca. 10 år :p tror det ligger ett par ninjutsu-filmer på f.eks video.google.com osv. Ninjutsu fokuserer mye på å forberede seg mentalt til å slåss og meditasjon. Jeg har bl.a. sett ninjutsu teknikker hvor man hopper bukk over angriperen, og gjemmer seg rundt hjørner... :dontgetit:

 

Hvis du er interessert i selvforsvar er Krav Maga antakeligvis det beste (men de har 18-årsgrense) ellers vil jeg også anbefale Kuntao, Kyokushin Karate, San Soo (lite tilgjengelig, tror jeg), Muay Thai (thaiboksing) og jeg tror også at Kali Sikaran skal være effektivt som selvforsvar, men den stilarten er det andre her som kjenner bedre enn meg :)

 

google er forøvrig ett fint verktøy hvis du vil finne mer informasjon...

Lenke til kommentar
Trener Taekwondo, har gjort det i snart 3mnd :)

 

Har du prøvd noen andre stilarter? :nei: du blir nok lei av å gjøre form snart, og da bør du ta en titt på de listene jeg har satt opp...

7323558[/snapback]

Synes det er jævla ålreit jeg. Var en kompis som skulle kødde med meg i dag, la hånden på skulderen min og så la jeg han i bakken på 1-2-3. Utrolig mye man lærer hvis man øver mye :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...