Gå til innhold

Den store kampsport tråden


Anbefalte innlegg

Boksing og kickboksing er de ultimate selvforsvarsdisiplinene. Det er så og si ingenting som kan stoppe en sint bokser.

7414182[/snapback]

Nå snakker du vel om angrep^^ Om man trener styrke på siden av en annen selvforsvarsart vil jeg tro at man har en sjans mot en sint bokser. Men for all del, jeg vil helst aldri bli utsatt for en sint bokser, ei heller en sint utøver av noen annen kampsport.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Krav Maga er utviklet for selvforsvar, men gir ikke den store fordelen om man skulle være så uheldig å møte en sinna mann på byen. Å stikke ut øyne, sparke i skrittet og kaste vaser er noe man ikke klarer om man allerede ligger på bakken med brukket nese. Det eneste som kan hjelpe deg i en gatekamp er erfaring + et sykt sinn. 9/10 kamper vinnes av han/hun som slår først.

7420769[/snapback]

Mye av Krav Maga går ut på å gjenkjenne situasjoner som kan oppstå, og det er lite som kan være så nyttig som å vite at et slag kommer. Er vedkommende beruset i tillegg er det null problem for en forberedt og godt trent utøver å legge ham i bakken og forsøke å få til et låsegrep eller løpe sin vei.

Lenke til kommentar

Har selv prøvd Krav Maga et par ganger og sett uttallige videoer med teknikker som knyttes direkte opp mot reelle situasjoner. Problemet er at det er vanskelig å gjennomføre de i praksis og at det nesten hver gang bunner ut i hvem som slår først og hardest.

 

Jeg vet ikke med deg, men jeg bruker i allefall ikke å gå rundt på byen med smått hevede armer og med føttene i utgangsposisjon. ;)

Lenke til kommentar
Har selv prøvd Krav Maga et par ganger og sett uttallige videoer med teknikker som knyttes direkte opp mot reelle situasjoner. Problemet er at det er vanskelig å gjennomføre de i praksis og at det nesten hver gang bunner ut i hvem som slår først og hardest.

 

Jeg vet ikke med deg, men jeg bruker i allefall ikke å gå rundt på byen med smått hevede armer og med føttene i utgangsposisjon. ;)

7420848[/snapback]

 

Det du i realiteten sier er: "ingenting hjelper, fordi du aldri klarer å forsvare deg uansett". Som dørvakt kan jeg trøste deg med at det på ingen måte ER slik. De fleste slosskamper jeg har sett (og det har blitt endel av dem de siste 5-6 årene) er ikke over etter en springskalle eller ett slag. Det at man har erfaring, kjennskap til hvordan kroppen fungerer i en stresset situasjon og en teknikkbase som er pragmatisk rettet (krav maga f.eks..) hjelper dramatisk.

 

Jeg undres iblant hvor mange av de bastante ekspertene her som noen gang har sett en slosskamp i edru tilstand...

Lenke til kommentar
Har selv prøvd Krav Maga et par ganger og sett uttallige videoer med teknikker som knyttes direkte opp mot reelle situasjoner. Problemet er at det er vanskelig å gjennomføre de i praksis og at det nesten hver gang bunner ut i hvem som slår først og hardest.

 

Jeg vet ikke med deg, men jeg bruker i allefall ikke å gå rundt på byen med smått hevede armer og med føttene i utgangsposisjon. ;)

7420848[/snapback]

Det gjelder vel utøvere av hva som helst, også boksere. Dersom en sint utøver av f.eks. Krav Maga kommer helt uforberedt på en bokser så kan han nok gjøre bokseren ødelagt en periode også; det kreves ikke mer enn et par strategisk plasserte slag.

 

Og, om jeg ser en hissig fyllefant på byen så plasserer jeg gjerne benene litt mer stødig og følger med på hvordan ting utvikler seg. Stort annet får man neppe gjort.

Lenke til kommentar
Har selv prøvd Krav Maga et par ganger og sett uttallige videoer med teknikker som knyttes direkte opp mot reelle situasjoner. Problemet er at det er vanskelig å gjennomføre de i praksis og at det nesten hver gang bunner ut i hvem som slår først og hardest.

 

Jeg vet ikke med deg, men jeg bruker i allefall ikke å gå rundt på byen med smått hevede armer og med føttene i utgangsposisjon. ;)

7420848[/snapback]

 

Det du i realiteten sier er: "ingenting hjelper, fordi du aldri klarer å forsvare deg uansett". Som dørvakt kan jeg trøste deg med at det på ingen måte ER slik. De fleste slosskamper jeg har sett (og det har blitt endel av dem de siste 5-6 årene) er ikke over etter en springskalle eller ett slag. Det at man har erfaring, kjennskap til hvordan kroppen fungerer i en stresset situasjon og en teknikkbase som er pragmatisk rettet (krav maga f.eks..) hjelper dramatisk.

 

Jeg undres iblant hvor mange av de bastante ekspertene her som noen gang har sett en slosskamp i edru tilstand...

7421072[/snapback]

jess enig med deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Driver med Shootfighting og har drevet med det i snart 3 år. Før når jeg ikke visste bedre drev jeg med Taekwon-Do.

 

Favorittsporten er MMA, da Pride og UFC samt mindre turneringer.

 

Shootfighting er i praksis det samme som MMA (ufc, pride) Slag, spark, knær, albuer, takedowns, osv er tillatt både på bakken og nede på bakken. Vi trener mye grappling i tillegg til kickboxing og muai thai.

Endret av Slettet-xwByZdFZ
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Slettes-xwByZdFZ
Noen som vet om det eksisterer en shootfighting-klubb i Bergen?

Kunne vært artig å testet ut.

7695269[/snapback]

 

Anbefaler shoot ja, utrolig flott og allsidig sport, hvor teknikkene faktisk funker i praksis.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd capoeira, men det er i hvert fall ikke egnet som selvforsvar :!: Det er sikkert morsomt, men det blir vel mer dans enn kampsport egentlig... Det er ikke sikkert at de bruker moderne treningsmetoder, det er mange tradisjonelle kampsporter som ligger 30-40 år etter i hvordan man skal trene opp kroppen.

 

jeg ville ha regnet med at de begynner nokså forsiktig med nybegynnere, med mindre klubben er så liten at alle er på samme partiet ;)

Lenke til kommentar

Har vel vært innom litt av hvert. Drev med bryting når jeg 10-11(tror jeg), Taekwondo fra 11-14 (tror jeg) også en pause på en del år før jeg starter på Thaiboxing, som jeg nå har en lengre pause fra pga ankelproblemer.

Liker sistnevne helt klart best, men bryting er veldig artig det også!

Taekowndo var ikke helt min greie. Masse kata og urealistiske bevegelser og forsvarsteknikker er ikke helt min stil.

 

Og for å kommentere litt eldre innlegg her: Det er som oftest ikke stilen det kommer ann på, men psyken til personen som havner i en litt uheldig situasjon.

 

Og nei, jeg ser ikke på Taekwondo o.l. som et alternativ til selvforsvar overhode. Hvis det da ikke er instruktører som også er utdannet eller har erfaring fra det virkelige liv som jobber med konfliktsituasjoner.

Er ikke noe som irriter meg mer enn en person som nettopp har fått svart belte og påstår at han denger alle i verden, siden han kan knekke planker, gå kata og si begevelsene på koreansk samtidig og sparre lett-kontakt.

Endret av wrangler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...