Gå til innhold

Den store kampsport tråden


Anbefalte innlegg

Det heter jo trossalt kampsport, litt juling må man forvente å få. Jeg for min del synes det er flott. Smerteterskelen øker fra uke til uke. Her om dagen holdt jeg ut i nesten 20 sekunder i anaconda choke før jeg klarte å vri meg ut og snu det hele om til en north-south. :D

 

hvordan er en anaconda choke? :hmm: er ikke så god i bakkekamp, dessverre. Jeg syns det er kjempegøy, men det er vel strengt tatt ikke brukbart som selvforsvar (med mindre du har noe mer i tillegg). Jeg gjør litt grappling for moro skyld, men har egentlig aldri lært noe om det, så det meste kommer fra ufc osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som PureChaos også uttrykte er boksing totalt uegnet til selvforsvar, men også mot angripere uten våpen. Dette fordi:

 

* Boksing benytter SVÆÆÆÆRE hansker - dette gjør det urealistisk både å slå og blokkere fordi du rekker å se neven til motstanderen hvis han har en slik hanske, mens mot en reell angriper må du blokkere på instinkt osv. fordi du ikke kan se slaget

 

* Boksing inneholder verken spark, clinch eller bryting (eller forsvar mot nevnte) - dette er som du antakeligvis skjønner essensielt å kunne hvis du blir angrepet.

 

* Slagteknikken er ikke lagd for selvforsvar - boksere står med nesten helt rette knær noe som er VELDIG ugunstig hvis en angriper sparker etter dem, dette gjør også at en bokser er lett å få ut av balanse, og dermed kaste.

 

Det er vel det viktigste...Jeg har trente boksing i 1 år, men synes det var kjedelig, vi gikk veldig sakte frem fordi det egentlig er ikke så mye forskjellig å lære (6 forskjellige slag, fotarbeid og bevegelse i overkroppen)

 

Men på en annen side:

 

Boksing er veldig bra trening, og trenerne gjør gode og effektive øvelser (flere tradisjonelle stilarter bruker ineffektive, og t.o.m. skadelige øvelser)

 

Du lærer grei avstandsbedømmelse mer effektivt enn i de fleste andre stilarter

 

Boksing legger godt grunnlag for annen kampsporttrening fordi du lærer grunnleggende bevegelse som du finner igjen i andre stilarter.

 

Du bør uansett ta prøvetreninger i forskjellige klubber med forskjellige stilarter :thumbup: Jeg vil anbefale deg å se på stilarter som: Imua ShanTung KunTao, Muay Thai, Kali Sikaran og selvfølgelig Krav Maga. Hvis du ikke er så interessert i selvforsvar bør du vurdere: Grappling (dvs. bryting, Brazilian JiuJitsu, Submission Wrestling), Mixed Martial Arts som inneholder det meste og er VELDIG konkurranse orientert, Kickboksing (dette har jeg uttalt meg om tidligere, hvis du ser litt i tråden, og 75% elns av de som trener kickboksing er jenter :p ...)

 

Tror jeg fikk med det meste nå, men det er bare å spørre hvis det er noe mer du lurer på ;)

7277238[/snapback]

 

muli det men er bokser er jo mer vanskli og komme inn på og viss han treffer treffer han hardt...hardere enn en annen gjennomsnits dan gradert

Lenke til kommentar
Om det er flere som har lyst til å gi deg bank så skal det mye til for at du skal klare å hindre de, uansett hvilken kampsport man måtte praktisere. Det eneste som kan hjelpe deg da er våpen som bilnøkler, brostein, glassflasker, glass, stoler og lignende. ;)

7377863[/snapback]

Så sant så sant. Ikke hør på den derre urealistiske propagandaen til mange av disse "selvforsvar" kampstil artene der sensei liksom har klart å ta 10stk sinte menn osv.. det er BS. Er det flere som skal ta deg er sjangsene på at du skal klare deg små uansett kor godt trent du er i whatever kampsport med mindre de er pingler og du er heldig.
Lenke til kommentar
Om det er flere som har lyst til å gi deg bank så skal det mye til for at du skal klare å hindre de, uansett hvilken kampsport man måtte praktisere. Det eneste som kan hjelpe deg da er våpen som bilnøkler, brostein, glassflasker, glass, stoler og lignende. ;)

7377863[/snapback]

Så sant så sant. Ikke hør på den derre urealistiske propagandaen til mange av disse "selvforsvar" kampstil artene der sensei liksom har klart å ta 10stk sinte menn osv.. det er BS. Er det flere som skal ta deg er sjangsene på at du skal klare deg små uansett kor godt trent du er i whatever kampsport med mindre de er pingler og du er heldig.

7381652[/snapback]

 

ett eksempel på sånt bullshit kan du se her :!: interessante synspunkter blant en del av deltakerene i tråden...

 

EDIT: fiksa linken...

Endret av magnus90
Lenke til kommentar

Det er vel ikke bekreftet!? Foreløpigt er det kun følgende match som er bekreftet:

 

Fedor vs Mark hunt (min favoritt fighter)

GIlbert melendez vs Kawajiri.

 

Hansen er bekreftet å være med men det er forsatt ikke klart hvem han skal møte. Drømmen var jo om han gikk mot gomi da. :dribble:

 

Dette kan vi vel diskutere videre i mma tråden.

Lenke til kommentar
Magnus90.. Boksing er langt mer egnet for selvforsvar enn det TKD, Karate, Aikido og lignende pysjamaskos noen gang vil bli. Man kærer seg superb slagteknikk, bra fotarbeid og det å få juling.

7413359[/snapback]

Så klart man lærer seg slagteknikk, bra fotarbeid osv i boksing. Men man gjør akkurat det samme i TKD, karate Aikido og. Fra og med grønt belte i TKD kan vi begynne å gå i kamp mot hverandre på treningene. Jeg lover deg, det er mange spark og slag der som hadde slått en i koma. Boksere får styrken i slagene. De vet hvordan å slå og blokkere slag. I TKD får man styrken i beina. Man lærer å uskadeliggjøre motstanderen, eller knekke armer, ben om nødvendig. Så jeg vil ikke si at boksing er noe bedre enn alt annet, men heller på lik linje :)

Lenke til kommentar
Det er vel ikke bekreftet!? Foreløpigt er det kun følgende match som er bekreftet:

 

Fedor vs Mark hunt (min favoritt fighter)

GIlbert melendez vs Kawajiri.

 

Hansen er bekreftet å være med men det er forsatt ikke klart hvem han skal møte. Drømmen var jo om han gikk mot gomi da.  :dribble:

 

Dette kan vi vel diskutere videre i mma tråden.

7412439[/snapback]

 

Riktig, står bare at han deltar beklager :(

Endret av brutti
Lenke til kommentar
Magnus90.. Boksing er langt mer egnet for selvforsvar enn det TKD, Karate, Aikido og lignende pysjamaskos noen gang vil bli. Man kærer seg superb slagteknikk, bra fotarbeid og det å få juling.

 

Nja, du har i hvertfall delvis rett... I boksing lærer du ikke så mange teknikker/tools som i tkd, karate og aikido, men det er man lærer ereffektivt, noe man ikke kan si om veldig mye i de nevnte stilartene. Her er forresten ett eksempel på urealistiske teknikker. Men hvis du trener boksing i 10år blir du mye mer begrenset enn en som har trent tkd i 10år (for ikke å snakke om en som har trent krav maga, kuntao eller kali sikaran i 10år!).

 

Angående treningsmetoder er jeg enig med deg, i boksing trener man på å få juling, og det er nødvendig å kunne ta ett par slag hvis du blir angrepet. I tillegg går man ikke kata i boksing, noe som selvforsvarsmessig er veldig positivt.

Lenke til kommentar

Krav Maga er utviklet for selvforsvar, men gir ikke den store fordelen om man skulle være så uheldig å møte en sinna mann på byen. Å stikke ut øyne, sparke i skrittet og kaste vaser er noe man ikke klarer om man allerede ligger på bakken med brukket nese. Det eneste som kan hjelpe deg i en gatekamp er erfaring + et sykt sinn. 9/10 kamper vinnes av han/hun som slår først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...