Gå til innhold

Den store kampsport tråden


Anbefalte innlegg

Veldig mange som hadde spurt meg om ting siden sist her da :thumbup:

 

skal vi se...*svarer bare kort nå, får heller ta det mer grundig seinere*

 

Sablabra: Det jeg mener er at du kan bare la foten din falle rett ned etter et frontkick, uten å bekymre deg om at motstanderen din prøver å ta kneet ditt

 

DNA1: ja, sparkene er enkle i forhold til mer strukturerte former av de samme sparkene, for ikke å snakke om kontrende spark som er mye, mye vanskligere. Og det er alt under beltet som ikke er lovlig, ikke bare skrittet. Har du noen gang mottatt et godt low kick? :)

 

Griffin: Fint innlegg :thumbup: men...

 

The effectiveness of kata as a training method is often debated in martial arts circles. The critics frequently make following claims:

 

* Kata training does not teach anything that is useful in a real situation

* A kata is just a "dead pattern", and by following a pattern one becomes bound by it

* Kata are taught because they provide an easy source of income for the instructor

* Kata are unnecessary ritual and tradition for tradition's sake, or helped now dead karatekas progress karate

 

Man lærer ikke mer enn dette av kata, poomse, form, mønster eller hva f**n du vil kalle det, så det er ikke vits i gjøre hvis man vil lære seg selvforsvar. Det ser jo litt stilig ut da ;) og angående hanskene i kickboksing og boksing mener jeg ikke at de ikke kan slå, men hanskene er så store at de blir annerledes å blokke enn en knyttneve, og sting'et fra knyttneven mangler når man bruker sånne hansker :thumbdown:

 

UUnreal: orker ikke å begynne å svare på hele innlegget ditt nå, sry. Men noen kampsporter er klart bedre enn andre, hvis man tenker som selvforsvar og effektivitet, f.eks er Krav Maga en god del mer effektivt en din kjære TKD, eller karate, aikido og judo. Forresten, hva slags teknikker mener du TKD har som er selvforsvar? har du linker til bilder eller filmer? holder evt. også med et par beskrivelser :thumbup: btw: ja jeg tok den ;)

6825244[/snapback]

 

Kampsporten er så effektiv som hver enkelt utøver gjør det til. Det er det du bunner opp med til slutt uansett hva du sier. Så slutt og døm tkd nedeom om ned.

 

Hvorfor sier du din kjære tkd? Har du noe imot det jeg praktiserer? Hvis jeg ikke liker andre kamspsporter håner jeg dem ikke på samme måte som du gjør.

 

http://www.kick-t.com/

Diverse filmer på den siden.

 

TKD har forsvar mot det meste. Har ikke så veldig mye å linke til da det ikke er laget noen filmer om som jeg vet.

 

Krav maga er greit nok det. Enkelt og brutalt. Men det vil ikke si at det er så mye bedre enn andre kampsporter og motsatt. Hvis du ikke ser det så gidder jeg ikke diskutere med deg. Da har du ikke nok insikt i det du driver med.

 

Bunner opp med det jeg i starten. Uttøver..... ikke kamsporten eller stilarten..

6826440[/snapback]

 

 

 

Vil man drive med mønster, flashy spark uten realisme og idrett/sport? Joda, da fungerer TKD, men folk som nekter å innse at TKD på ingen måte er en selvforsvarsart blir slitsomme i lengden.. Krav Maga er designet for ett formål, og det er selvforsvar.. pragmatisk selvforsvar.

 

Verre er det ikke.

 

Jeg personlig har ganske mye erfaring fra tkd, sort belte og flere nm-medaljer for å være spesifikk.. og rundsparkene man har i TKD kan på ingen måte sammenlignes med de man finner i thai når det gjelder kraft og trøkk inn i målet..

 

Når det gjelder ødelagte knær.. Sparking i lufta VIL ødelegge ledd over tid, sånn er livet.

6826461[/snapback]

 

Så da har det ingenting å si hvis man har en dritdyktig instruktør i klubben på selvforsvar f.eks? Da må du ha gått glipp av mye........Siden du har det intrykket du har. Og hva om utøveren har trent shootfigting, jiu jutsu o.s.v er ikke det relevant da? *oppgitt* Bunner opp igjen med hva utøver kan som jeg har sagt nå så mange ganger. Ikke stilarten.

6826661[/snapback]

 

 

Hvis man trener shootfighting og Jiu Jitsu.. så er TKD bra? Fantastisk resonnement...

6826839[/snapback]

 

Skal forsøke å forklare igjen. Hvis instruktøren din har erfaring fra flere stilarter og bruker dette på trening. Må du ha med teskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann! Lurer litt på å begynne med kickboxing, men sliter litt med at jeg ikke skal ha slag i øyeregionen da jeg har litt teite hornhinner.. Noen som kan si noe om kickboxing og slag mot ansiktet? For jeg tåler slag på kroppen, men aller helst ikke i annsiktet =)

6828242[/snapback]

 

Du kan jo si til motstanderen at han ikke skal slå mot ansiktet! :tease: Men du MÅ regne med å bli slått i ansiktet, man slår/sparker mot ansiktet i hvert fall 60-70% av tiden. Så med mindre du har en superguard, så kommer du til å bli truffet i ansiktet...

Lenke til kommentar
Griffin: Fint innlegg :thumbup: men...

 

The effectiveness of kata as a training method is often debated in martial arts circles. The critics frequently make following claims:

 

* Kata training does not teach anything that is useful in a real situation

* A kata is just a "dead pattern", and by following a pattern one becomes bound by it

* Kata are taught because they provide an easy source of income for the instructor

* Kata are unnecessary ritual and tradition for tradition's sake, or helped now dead karatekas progress karate

 

Man lærer ikke mer enn dette av kata, poomse, form, mønster eller hva f**n du vil kalle det, så det er ikke vits i gjøre hvis man vil lære seg selvforsvar. Det ser jo litt stilig ut da ;) og angående hanskene i kickboksing og boksing mener jeg ikke at de ikke kan slå, men hanskene er så store at de blir annerledes å blokke enn en knyttneve, og sting'et fra knyttneven mangler når man bruker sånne hansker :thumbdown:

 

Den som skrev det der har vel egentlig ikke noe mer peiling enn deg og uttaler seg om ting han egentlig aldri har satt seg inn i... mye slik du gjør...

En annen ting... Blokker du med knokene eller håndleddet og ned? Og har egentlig noen som helst kunnskap på hvordan en selvforsvarssituasjon kan utarte seg, eller har du bare utsatt for blind vold og ikke har rukket å oppfattet situasjonen?

Evt. at du aldri har opplevd å bli (forsøkt) utsatt for noe på byen?

 

Her ender min diskusjon på denne tråden så kan jeg diskutere kampsport med noen som faktisk har noen erfaring og kunnskap innen området...

Lenke til kommentar

UUnreal, det kan hende at utøveren har en del å si, men du kommer allikevel ikke bort fra at TKD ikke er effektivt selvforsvar ;) så forresten litt på den siden din, og må si at det var overraskende at de sparret uten guard, og jeg liker fremdeles ikke den måten å sparke på ;) men er det noen grunn til at de mangler guard når de sparrer og konkurrerer?

Lenke til kommentar
Den som skrev det der har vel egentlig ikke noe mer peiling enn deg og uttaler seg om ting han egentlig aldri har satt seg inn i... mye slik du gjør...

En annen ting... Blokker du med knokene eller håndleddet og ned?

6830002[/snapback]

 

Hva mener du at man lærer av kata? jeg mener at man lærer balanse og stance, men lite annet. Ang. blokken så blokker jeg nesten alltid med underarmen. Å blokke rett på så slaget "treffer" underarmen/hånda tjener ikke til noe annet enn en utsettelse ;) hender også at jeg "slår" slaget vekk med håndflata.

Lenke til kommentar
UUnreal, det kan hende at utøveren har en del å si, men du kommer allikevel ikke bort fra at TKD ikke er effektivt selvforsvar ;) så forresten litt på den siden din, og må si at det var overraskende at de sparret uten guard, og jeg liker fremdeles ikke den måten å sparke på ;) men er det noen grunn til at de mangler guard når de sparrer og konkurrerer?

6830041[/snapback]

 

Det var sånn før når vi har under lagt GTF. Nå er vi underlagt ITF og der er det andre regler. Mer fokus på gard og hardere i sparring. Så mye har endret seg på de videoene.

 

Men hvorfor tror du man senker gard? Hvis man er god da. Jo for å lure motstander til å tro at det er lurt å gå inn å ta poeng. Noe det forøvrig ikke alltid så lurt å gå på. Jeg trener ikke WTF der de går med garden nede hele tiden og ikke kan slå mot hodet så jeg vil ikke uttale meg for dem. Det jeg trener der kan vi utføre slag og spark mot hodet.

 

Mange ønsker å være gode og går dermed med lav gard. Lønner seg ikke alltid fordi det er ett fåtall som klarer det med lav gard. Men tror at trenden hos oss holder på å forandre seg. Jeg støtter ikke de som går med lav gard i min gren. Lønner seg ikke på sikt i kamp.

Endret av UUnreal
Lenke til kommentar

Det at tkd-klubber faktisk åpent innrømmer at TKD IKKE egner seg for selvforsvar, men derimot tar inn impulser fra krav maga, shootfighting o.l. sier ikke at "tkd er bra for selvforsvar" kjære uunreal, det sier "tkd egner seg ikke for selvforsvar, derfor må vi ta inn andre stilarter i den delen av treningen". Det at mange klubber er så voksne og modne at de innser dette, og i stedet for å lure sine medlemmer til å tro at TKD i seg selv egner seg for selvforsvar, er bra. Det er derimot ikke bra når naive og fanatiske TKD-fanboys løper rundt og tror at TKD er så bra fordi de trener thai, shoot eller krav maga på tkd-treningene...

 

Det blir som å sette inn en ferrarimotor i en boble for så å påstå at boblen originalt sett er bra.. :)

Lenke til kommentar
Heisann! Lurer litt på å begynne med kickboxing, men sliter litt med at jeg ikke skal ha slag i øyeregionen da jeg har litt teite hornhinner.. Noen som kan si noe om kickboxing og slag mot ansiktet? For jeg tåler slag på kroppen, men aller helst ikke i annsiktet =)

6828242[/snapback]

Tror ikke kickboxing er så smart hvis du vil konkurere, men du kan jo alltid gå bare på treninger for å ha det morro og få bra trening :)

Lenke til kommentar

Kan anbefale Kali Sikaran! Hvis du bor i Oslo er dette stedet.

 

Til mange andre i tråden her: Krav Maga er et bedre selvforsvarssystem enn Taekwondo. Det er det ikke vits å diskutere engang. I taekwondo går man poomser, lærer fine spark, sparrer og i noen klubber kan det være god selvforsvarstrening. Krav Maga derimot, er et selvforsvarssystem, der man trener utelukkende for å kunne forsvare seg. Man trener f.eks på mørke parkeringsplasser i vanlige klær for å bli vant til det. Det er vel ikke hverdagskost i taekwondo klubben på hjørnet?

 

Og takk Griffin og ulrikft som var omtrent de eneste fornuftige!

 

Dere må huske at hvis man blokker som i boksing/kickboksing/thai og mange andre stilarter så er man utrolig sårbare mot kniv. I Kali Sikaran, ihvertfall når man trener open hand, eller med sticks og kniv blocker vi på en måte der vi holder fast hånda i tilfelle han har skjult en kniv. En blocker i håndledd/underarmen til motstander, med håndflata og holder hånda der mens man f.eks slår med andre armen. Så kan man eventuelt gå inn i låser osv.. har bare hatt en trening så ikke helt inne i systemet enda.

 

Og til clvn. Det går sikkert helt fint hvis du sier ifra til treneren og de du sparrer mot, men mulig det skjer uhell og du blir truffet en gang i blant. Men det går vel bra? Du kan ihvertfall ikke gå kamper og konkurrere.

Lenke til kommentar

 

Men hvorfor tror du man senker gard? Hvis man er god da. Jo for å lure motstander til å tro at det er lurt å gå inn å ta poeng. Noe det forøvrig ikke alltid så lurt å gå på. Jeg trener ikke WTF der de går med garden nede hele tiden og ikke kan slå mot hodet så jeg vil ikke uttale meg for dem. Det jeg trener der kan vi utføre slag og spark mot hodet.

6830161[/snapback]

 

men hvis det er/var en poeng-greie hadde de vel ikke gjort det i sparring? Med mindre de sparrer som de konkurrerer, noe som hadde vært veldig dumt ;)

 

PureChaos: Fint innlegg, men jeg er litt usikker på hvor bra kali sikaran egentlig er som selvforsvar. Gjør dere kata/poomse? osv. fortell litt! :thumbup:

Lenke til kommentar
Heisann! Lurer litt på å begynne med kickboxing, men sliter litt med at jeg ikke skal ha slag i øyeregionen da jeg har litt teite hornhinner.. Noen som kan si noe om kickboxing og slag mot ansiktet? For jeg tåler slag på kroppen, men aller helst ikke i annsiktet =)

6828242[/snapback]

Kjøp deg heldekkende hjelm, problem løst. (Dette går helt fint så lenge det bare er trening/sparring det er snakk om)

Lenke til kommentar

magnus90: Rent selvforsvarsmessig er nok ting som Krav Maga bedre, men Kali Sikaran skal være veldig bra det og. Har som sagt bare en trening bak meg, så kan ikke si så mye erfaringsmessig. Vi trener med stokker, slag/spark med og uten hansker, et nærkampsystem, selvforsvarsretta type bryting og knivforsvar. Ikke noe kata/poomse.

 

Stokktreninga består f.eks av avvæpninger, låser og driller. Ikke sparring med stokkene, men kjører driller, og etterhvert når man får mer kontroll begynner man å kanskje endre drillene midt i osv.

 

Med hansker blir det vel en del sparring. Uten hansker har man også en del driller, der en slår og man blokkerer, og angriper og går f.eks inn i en kvelning. Nærkampsystemet skal funke bra i trange korridorer og lignende, og man trener på å kunne reagere raskt, og man har samtidige blokkeringer og slag, vet ikke så mye om det, men det skal f.eks også kunne brukes på bakken.

Vet heller lite om brytedelen også, men man kan stikke fingre i øynene på dem og sånt.

 

Knivforsvaret er både kniv mot kniv, kniv mot open hand og kniv mot stokk, hvis jeg ikke har misforstått. Vet ikke om man kjører flere motstandere mot en. Vi trente ikke det, så vet ikke hvordan det foregår. Men hele veien, som nevnt i tidligere innlegg, lærer man blokkeringer som funker bedre mot kniv enn de vanlige. Kali Sikaran bygger mye på flow, drillene, spesielt med stokker skal forbedre det. Kan lese mer her, om de forskjellige fasene osv.

 

Ble rotete det her, men det går vel bra.

Lenke til kommentar

Da begynner det å nærme seg karate-cup i Bergen. Stevnet vil inneholde Karate fra JKA, WKF og Kykoshinkai.

 

Deltakerne fra de forskellige typene vil ikke konkurrere mot hverandre, men vi fra JKA skal nok vise at det er vi som driver med det som jeg mener er det beste ;)

 

Noen her som skal være med å delta?

Endret av MrSkatun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...