Gå til innhold

Moped - bør fartsperren på 45 km/t fjernes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Personlig synes jeg denne fartssperren er helt ubrukelig og kun fører til problemer. Jeg ser ingen grunn til at det skal være en fartssperre, da alle mopeder er lagd til å kjøre fortere.

6462523[/snapback]

 

Fantastisk argumentasjon. Fordi en moped kan kjøre raskere, så burde 16-åringer med minimal opplærling slippes ut på motorveiene med de store guttene?

 

Du er ikke erfaren nok til å fise rundt i 80km/t mens lastebiler tuter forbi deg. Vær glad du slipper å sykle.

6463016[/snapback]

Her er jeg ikke enig sykling er mye sunnere og det er det alle sammen burde gjort. :p
Lenke til kommentar

Med strengere krav kunne det ha vært 55-60 km/t.

Alternative er at du får "kjøpe" deg 55-60 km/t etter en viss brukstid og antall år/mnd. etter at du fikk mopedlappen, siden du får mye erfaring på veien.

 

EDIT: Men av det jeg har å erfare så er 45 km/t nærmest farlig. Jeg klarer ikke å summere opp hvor mange farlige forbikjøringer jeg har vært borti, men det er mange nok. Folk blir sikkelig irritert, og det ser jeg leder til enkelte hendelser der føreren ikke burde ha kjørt forbi i det heletatt.

Endret av Colossus
Lenke til kommentar
Kølla i 40km/t her om dagen, tør ikke tenke på hvor vondt det hadde gjort i f.eks 70km/t.  :dontgetit:

6503079[/snapback]

Mange som tryner når de kjører 125cc

 

Jeg ble for et par uker siden billist, og jeg er av den typen som irriterer meg over mopediser som kjører sakte. har vel blitt ett par farlige forbikjøringer...

Hadde de gått i 60-70km/t så hadde det ikke vert så mange av de.

 

Og jeg har tryna på moped og hinka rundt på krykker etterpå :p

men akkurat den episoda kunne likesågjerne vert på hvilkensomhelst motorsykkel å.

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg denne fartssperren er helt ubrukelig og kun fører til problemer. Jeg ser ingen grunn til at det skal være en fartssperre, da alle mopeder er lagd til å kjøre fortere.

6462523[/snapback]

 

Fantastisk argumentasjon. Fordi en moped kan kjøre raskere, så burde 16-åringer med minimal opplærling slippes ut på motorveiene med de store guttene?

 

Du er ikke erfaren nok til å fise rundt i 80km/t mens lastebiler tuter forbi deg. Vær glad du slipper å sykle.

6463016[/snapback]

 

er du klar over at det er ikke bare 16 åringer som kjører moped?

 

 

derimot så er det tydelig at alle som sier noe mot her, har aldri kjørt et kjøretøy, knapt tatt bussen.

 

anbefaler å prøve å kjøre opp en bratt oppoverbakke i motvind, det går ikke.

Lenke til kommentar

demperne på rs 50 tåler ikke 80? LATTERLIG! av 50ccm er rs en ypperlig racing sykkel, har du i det kjørt mye rs?

Har selv en mx 50, orker ikke kjøre orginalt, det drar rett og slett ikke.

Hvorfor plomberes ikke biler, slik at de ikke kan kjøre så fort? Stort sett alle biler kan bryte fartsgrensene i norge, hva er vitsen men en bil som går i 250? Honda sfx hadde turtallssperre som sperret den fra å gå fortere enn 45-50 kmt, hvorfor får ikke bilene en slik sperre? mener ikke at den burde være så lav, men en sperre på ca 160 burde da ikke være urealistisk. Jeg har les om minst 3 dødsfall, som følger av biler og busser som kjører ned mopedister, og det er bare denne sommeren! Poenget mitt er at bilister får allt for mye tillit, skal mopedene nedplomeres til de soter ned så skal bilistene lide samme skjebne, max fartsgrense i norge er el 110, i utlandet er det høyere, men etter min mening har ingen bruk for mer enn rundt 160 kmt.

Mopeder burde ha en elektronisk sperring på 80 kmt og oppløringen burde blir mer ommfattende.

 

Hadde jeg fått viljen min så hadde moped og lettsykkel smeltet sammen i en og sammen ting, la oss si 100ccm og max fart på 80kmt, med en opplæring som ville tilsvart den som lettsyklistene får i dag. Seff til en billigere penge, å ta lappen i norge er midlt sagt dyrt.....

Lenke til kommentar

folk er full i trass når de vil ha 45 framfor 55, alle kjører i 55, kjører du senere kjører noen forbi deg. 50-sone.

 

Turi fra lyrstad kjører til skolen på landeveien i 45kmt i 50 sone. Moen fra hentevei kjører i 60 i 50 sone på samme vei.

 

Hvis turi sin moped hadde klart 55, så ville Moen kansje bremset ned, iallefall ville en del gjort det og mindre sjangs for giftige forbi kjøringer.

 

I dette tilfelle så bremser ikke Moen ned, Turi 17 år blir meiet ner da en motkommende bil kommer hvor Moen i hasjrus blafrer i vei i Audien og automatisk styrer inn mot sitt felt og denger Turi 17 i veikanten hvor hun brekker ryggen. Moen sparer front til front kollisjon, Turi 17 has to go. Hun er ikke erfaren sjåfør, hun er nok ingen Meister. Mor gråter og savner Turi 17. Hun kjørte forsiktig i 45 kilometer i timen i 50 sone. med andre ord effektiv 40 kmt, fordi en kan ikke stole på et speedometer, som i fleste tilfeller: gir gale verdier.

 

Men det handler om å være politisk riktig, iallefall framstå som politisk riktig i slike leserblogger. Da er du sjef.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
Her er jeg ikke enig sykling er mye sunnere og det er det alle sammen burde gjort. :p

Jeg kjører 1 mil hver vei til/fra jobb hver dag, i tillegg pleier jeg kjøre 2 mil hver vei for å treffe kamerater. Altså 6 mil til dagen. Sykle? :ermm:

 

Er forøvrig tull at mopeder skal gå i 45. Mopedene er laget for å gå i 80, og mopedopplæringen blir mer og mer omfattende. Jeg kjenner _ingen_ som bruker moped regelmessig som ikke tar ut plomberinger. Kjørte Panter som gikk i 55-60 før, og det var farlig nok. Farlige forbikjøringer opplevde jeg flere ganger på en liten tur..

 

Ble stoppa her om dagen forresten :p

- Hvor mye går den mopeden din?

- Njaa.. kanskje 50? 55?

- Ikke lyv for meg gutt!

- Okda, kanskje litt over 60?

- 60?

- Okda, så går den 80 da :p

 

Slapp unna med visning da! Tok ikke skiltene en gang :D

Lenke til kommentar

Skal vi se, en liten sammenligning her:

 

Jeg tok mopedlappen i Juni i år, og måtte ut med dette:

- Trafikalt Grunnkurs: 2300,-

- 14 kjøretimer (3 på bane + 8 på landeveien + 3 i en liten by): 3550,-

- F-Teori: 335,-

- F-Utstedelse: 295,-

- Førerkortbilde: 62,-

 

Totalt blir dette: 6542,-, hvis jeg ikke regna feil...

Jeg kan lovlig kjøre en moped i 45km/t, og det kosta flesk...

 

 

Min bror tok lappen for 10 år siden, og jeg er ikke helt sikker på hva han gjennomgikk, men det var en del mindre kjøretimer, og noe mindre teori. Tilsammen vil jeg tippe ett sted mellom 2500-3000kr.

Han kunne lovlig kjøre en moped i 50km/t, mens det kosta ikke så mye.

 

Mopeden hans var en TSX som gikk noe bedre enn den skulle (ca. 60), så han hadde flaks. Mopeden min går også litt bedre enn den skal (ca. 50), så jeg har også litt flaks...

 

Jeg måtte ta en teori på Biltilsynet (ca. 5 mil unna der jeg bor), stryker jeg en gang, koster det meg 2 uker med mer lesing + 355kr ekstra.

Min bror tok en teoriprøve på skolen, kosta ingenting der og da, og han kunne ta den samme dag helt til han klarte den....

 

 

Litt mye surr her, men poenget er:

Mopedlappen har blitt mer ommfattende, dyrer og vanskeligere, men samtidig så går farten ned :dontgetit:

 

 

PS: Selv har jeg en Derbi Senda som har 70 tagger på bakdrevet, slik at jeg har byttet svanehalsen, så den går som plombert på sletta, men går like bra i oppoverbakker også :thumbup:

Lenke til kommentar
Alle nye mopeder er IKKE  konstruert for 80 km/t++. Aprilia RS 50 har f.eks alt for svake dempinger.

6488624[/snapback]

 

Ja, det er virkelig mystisk hvilket enormt press demperne blir utsatt for straks man passerer 80 km/t :roll:

 

Skjønner ikke hvorfor de skal plomberes, da må det jo vere gode forhold for at mopeden skal nå 45km/t, (flatmark, ingen motvind) hadde vært bedre om den ikke var plombert, men at det ikke var lov å kjøre fortere enn 45 km/t.

Slik er det med lett mc, men der går grensen på 80 km/t.

Lenke til kommentar

Til dere som bruker argumentet at lettsykkel er dyrere:

Når komfirmasjonen var overstått begynte tankene å svive mot å kjøpe meg moped. Nærmere bestemt en Suzuki SMX50.

Disse kostet ny i butikken 20000 som er en billig ny moped.

Jeg tenkte meg litt om og kjøpte istedet en 1978 Honda CB125S til 10000 og tok lappen som kostet 9000.

Og ja, det går fint å finne lettsykkel til 10-15k.

 

Så hvis dere kjøper nye mopeder, skal dere ikke klage over at lettlappen er for dyr. Det handler bare om prioritering.

 

Dessuten har ikke mopedene deres så gode bremser som dere tror. Sett dere på en lett-mc og brems fra 80-0, så gjør dere det samme med mopeden. Det er stor forskjell på bremselengden.

 

Farlige forbikjøringer slipper dere heller ikke unna hvis dere skulle fått lov til å kjøre uplombert. En moped bruker lang tid opp til 80 og den gjør bare 80 under perfekte forhold.

En liten motbakke eller litt motvind og dere er plutselig nede i 60-70.

Da hadde ivertfall jeg kjørt forbi.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...