Gå til innhold

Moped - bør fartsperren på 45 km/t fjernes?


Anbefalte innlegg

hvis de absolut skal gjøre 45 så bør de også klare 45 i oppoverbakkene ikke 20.

foresten hvorfor er det ikke lov til og ha folk bakpå, er det fordi at det går for treigt?

6464020[/snapback]

 

Fordi de tidligere nevnte sekstenåringene som ikke eier kjørevett eller hensyn i trafikken ikke skal kunne drepe kompisene sine på lovlig vis.

Endret av Loeve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at mopeder ikke går fortere en 45km/t plager meg ikke så mye, det som plager meg mest er at pga plomberingene går mopeden som en potet i oppoverbakker og blir en trafikksinke til de grader

 

eneste måten jeg skulle klare å komme meg hjem etter en tur til sentrum er jo å leie noen til å kjøre meg og mopeden opp de verste bakkene fordi mopeden klarer ikke å komme opp (prøvde en bakke ett annet sted som er litt mindre bratt enn den rett etter sentrum, og moped'n greide ikke å komme seg opp i 1'ste giret :no: )

 

så det endte med at jeg måtte gjøre et lite "inngrep" i mopeden, men det snakker vi ikke noe mere om :)

Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ta lettlappen med lett sykkel i stedet? For dyrt? Trenger ikke være det. Du får en fullt brukbar lett mc til prisen som en moped. ca 20000. lettlappen er selvsagt noe dyrere enn moped. ca.12000 mot ca.4600. Hvis du uansett har tenkt å trimme mopeden å samtidig blir du tatt for det. Så blir det 4200 i bot pluss at de drar inn trimmen din. Så hvis du da har trimmet for ca 2000. Hva er da det beste valget?

 

Kjøre moped ulovlig i samme hastighet som en lettsykkel?

 

eller

 

Kjøre lettsykkel istedet for å kjøre moped?

 

De få kronene ekstra det koster å ta lettlappen er da vel verdt det hvis du kan få kjøre lovlig i 80km/t?

 

Selv tok leg mopedlappen noe jeg angrer dypt å hellig på. Ser i ettertid at jeg skulle ha tatt lettlappen. Men gjort er gjort og det er bare ett halvår igjen av mopedtiden. Så får vel pines i lusne 45km/t :(

Lenke til kommentar
Som nevnt i allepostene over her, det som er tingen for at grensa på 45 skal fjernes, er fordi unger ikke får god nok opplæring,

Dette er vel en litt merkelig tankegang. For en moped i dagens trafikksitusjon han ende med å bli en god del mye farligere enn den hadde blitt viss en hadde satt opp fartssperren på den. Netopp fordi det er flust med irriterte sjafører som kjører forbi i full guffe, mens de sneier baksskjermen på den gamle Vespaen din. Slike situsjoner skaper farlige situsjoner, eller faktisk så er slike situasjoner farlige situasjoner. Det kan fort ende med at det er du som ligger der i grøften med Vespaen din over deg, og ikke fordi den Vespaen gikk for fort, men fordi en tulling av en medtraffikant kjørte inn i deg bakfra mens du drev å sneglte deg frem.

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Tror greia med at man ikke kan ha noen bakpå har noe med vekten å gjøre. Den skal liksom ikke tåle en belastning på så og så mye. Men når man kan feste bortimot 4-5 ekstra bagasje-sekker/kasser så blir vel ikke det mye mindre enn et menneske?

 

To 16-åringer trenger ikke nødvendigvis veie mye mer enn en 50 år gammel amerikaner, som har levd på hamburgere og pommes frittes hele sitt liv?

Lenke til kommentar
Fartsgrensen har vel ikke noe med om man skal ha lov til å ha noen bakpå å gjøre?

 

Geir ;)

6466553[/snapback]

 

Rettet mot meg? :hmm:

6466580[/snapback]

Ja. Loeves innlegg som du siterte var et svar på MItjmannen sitt spørsmål om hvorfor det ikke er lov å ha noen bakpå. Og det har ikke noe med fart å gjøre. Det hadde ikke blitt noe mer lov å ha en passasjer på om maks-farten ble øket.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Ja. Loeves innlegg som du siterte var et svar på MItjmannen sitt spørsmål om hvorfor det ikke er lov å ha noen bakpå. Og det har ikke noe med fart å gjøre. Det hadde ikke blitt noe mer lov å ha en passasjer på om maks-farten ble øket.

 

Geir :)

6466633[/snapback]

 

:blush: Jeg så det like etterpå, oppdatert nå. Fornøyd?

 

:p

Lenke til kommentar

Stemmer det PepsiCo. De fleste i tilsynet og andre folk med makt på "veien" er enig i de flestes meninger her inne. Problemet er at vi er låst til EØS/EU-reglene, og får dermed ikke gjort noe med dette.

 

Og, til at det praktiske er for "lett". Det praktisk er nyttig det. Man kjører i totalt 6timer i trafikken med en kjørelærer. Etter de nye reglene har en kjørelærer kun lov til å ha 3"elever" etter seg. Problemet tror jeg er at i alle disse 6timene kjører kjørelæreren FORAN elevene. Hva får de ut av dette? De nistirrer på baklykta og blinkelysa til kjørelæreren, og følger han hele veien.

Hva med at kjørelæreren derimot hadde holdt seg bak elevene, sånn at de ble nødt til å ta egne valg? Si at etter 2-3timer i trafikken, er de resterende 4-3 timene elevstyrt...?

 

Men joda, mye går ut på kjørelæreren også. Når jeg tok det praktiske hadde jeg en "elev" foran meg, han var så opplagt at han presterte å kjøre på kjørelæreren når han bremset før en rundkjøring. Samme person hadde også virket stresset under hele kjøring i kjøregård også, hvor han blant annet kræsjet i meg, da vi skulle kjøre mellom kjegler. OG DENNE PERSONEN STO! Om han klarte teoriprøven på tilsynet vet jeg ikke, men han fikk godkjent av kjørelæreren.

 

Jeg har selv moped, og "trimmer" alltid så mopeden holder 60 som fartsgrense, og drar opp de fleste bakker i 60. Jeg vet at fartsgrensen er på 45, men av erfaring har jeg valgt å "modifsere" opp til 60, uansett forhold. Selvom det er så "lite" over fartsgrensa, virker det som at bilistene er mer fornøyde. Jeg har mye mindre forbipasserende biler foran meg nå, og, jeg har bare et mer positivt inntrykk av hele trafikkbilde når jeg ikke er den "værste sinka på veien"=)

Lenke til kommentar
Tror greia med at man ikke kan ha noen bakpå har noe med vekten å gjøre. Den skal liksom ikke tåle en belastning på så og så mye. Men når man kan feste bortimot 4-5 ekstra bagasje-sekker/kasser så blir vel ikke det mye mindre enn et menneske?

 

Jeg vet ikke hvordan det er etter de nye reglene, men før var det lov å ha en bakpå så lenge passasjeren var under 12 og/eller under 45kg...Greit hvis man er snill og skal hente lillesøster på trening, utenom det er vel hele regelen temmelig ubrukelig :tease:

Lenke til kommentar

Det er helt riktig det Ces1 sier. Da vi tok oppkjøringen for to års tid siden, var det bare å henge seg på hekken til kjørelæreren. Dessuten var det såpass kaldt ute at vi avbrøt kjøringen etter 45 minutter, siden han mente at det var uforsvarlig å kjøre. Allikevel fikk vi bestått.

 

Den første dagen jeg kjørte på moped uavhengig i trafikken hadde jeg kanskje kjørt 4 timer moped til sammen. (dette var medregnet kjørekurset) Jeg følte meg som en komplett idiot i trafikken, og måtte faktisk "gamble" på hvor jeg skulle plassere meg til tider. Allikevel mente kjørelæreren at jeg var egnet som uavhengig trafikant.

 

Hadde ikke de andre trafikantene jeg møtte på i trafikken tatt hensyn og holdt god avstand, er jeg sikker på at jeg hadde kræsjet minst én gang den første timen jeg kjørte alene. Også vil dere at syklene skal gå bedre.

 

Og nei, jeg var ikke et særtilfelle. Jeg har venninner som har kjørt scooter i to år, og som ikke vet hva vikeplikt er.

 

Først når opplæringen blir bedre og mer individuell kan man fjerne plomberingen etter min mening.

Lenke til kommentar
Hadde ikke de andre trafikantene jeg møtte på i trafikken tatt hensyn og holdt god avstand, er jeg sikker på at jeg hadde kræsjet minst én gang den første timen jeg kjørte alene. Også vil dere at syklene skal gå bedre.

6466743[/snapback]

med "også vil dere at syklene skal gå bedre" mener du vel de som trimmer for farten sin skyld, jeg mener 45km/t er greit nok men drakraften på en moped er latterlig dårlig, hadde det vert en måte å få bedre drakraft på uten at det også hadde påvirket toppfarten hadde det jo vert ganske så greit

 

Og nei, jeg var ikke et særtilfelle. Jeg har venninner som har kjørt scooter i to år, og som ikke vet hva vikeplikt er.

særiøst, det må være my dårlige kjøreskoler der du bor da :ermm:
Lenke til kommentar

Jeg tok mopedlappen utenfor skolen. Vi måtte kjøre foran kjørelæreren. Ene dagen kjørte vi 120km i regn. Andre dagen kjørte vi en del timer på en skoleplass og i sentrum. Jeg synes at opplæringen til moped er grei siden vi ikke skal kjøre raskere enn 45km/t uansett, og at det er kjørelærerne som bør skjerpe seg hvis det er slik dere sier.

Lenke til kommentar

Jeg har billappen, men kjøpte meg scooter fordi jeg bor i byen og ikke har råd til å ha bil. For min del så hadde det vært uaktuelt å ha en scooter som gikk i 45km/t. Scooteren min er trimmet (kjøpte den brukt slik) og jeg holder følge med trafikken på de aller fleste veiene.

 

Likevel er det alltid noen bilister som skaper farlige situasjoner fordi de SKAL forbi. Faktisk så har det hender det i blant at jeg ligger endel over fartsgrensen selv og så kommer det en bil som holder på å ta med seg det ene speilet mitt slik at jeg nesten havner i grøften.

 

Etter min mening blir 45km/t ALTFOR lite, og jeg kan tenke meg det hadde blitt mange flere farlige situasjoner hvis scooteren ikke kunne gått fortere. Jeg synes i det minste at det burde vært lov å fjerne plomberingen for folk som har f.eks billappen, men jeg ser jo også at det ville blitt svært mye vanskeligere å håndtere loven dersom det skulle vært et skille der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...