Gå til innhold

Moped - bør fartsperren på 45 km/t fjernes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan nok hende tiden er inne for å sette opp farten på mopedene. Moderne mopeder er utvilsomt konstuert for betydelig høyere hastigheter og opplæringen har blitt mye mer omfattende. Jeg tror egentlig det er et større problem med bevisst "grisekjøring" enn manglende erfaring når det gjelder moped.

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg denne fartssperren er helt ubrukelig og kun fører til problemer. Jeg ser ingen grunn til at det skal være en fartssperre, da alle mopeder er lagd til å kjøre fortere.

6462523[/snapback]

 

Fantastisk argumentasjon. Fordi en moped kan kjøre raskere, så burde 16-åringer med minimal opplærling slippes ut på motorveiene med de store guttene?

 

Du er ikke erfaren nok til å fise rundt i 80km/t mens lastebiler tuter forbi deg. Vær glad du slipper å sykle.

Lenke til kommentar

Grunnen til at folk ikke tar 125cc-lappen er nok fordi en lett-mc er vesentlig dyrere enn en scooter. F.eks. koster en smart club-scooter rund 8000-9000 kr, mens en lett-mc gjerne kommer opp i 40000-70000. Lett-mc ville blitt brukt av personer som er vant til lengre turer.

 

Som 16-åring kan man ta 125cc-lappen så at alderen har noe å si, er en latterlig påstand. Moped-opplæringen har blitt mye mer omfattende etter endringene f.o.m. 1. Januar 2005.

Den eneste forskjellen mellom opplæringen på moped-kurs og lett-mc er sikkerhetskurs på veg og mørkekjøring (som er en del av det trafikale grunnkurset i tillegg til sikkerthets- og førstehjelpskurs, som igjen er obligatorisk for moped-opplæring).

 

Det er dessuten også lov for mopeder å kjøre på ring-veien hvor fartsgrensen er 80 km/t og hvor det kjører store, tutende lastebiler, som en her tidligere fremhevet.

Lenke til kommentar

Hvis det først skjer noe i trafikken i høy fart så kan det skje med døden, men jeg skjønner poenget her! Det er meget irriterende at det er moped forran deg! Men hvis mopedene skulle gått fortere burde det vært bedre opplæring.

Opplæringen i dag er bare at de må kjøre rundt, og har hørt av mange at mange kjørelærere bare driter i hvordan de kjører! Bare de bare tjener pengene sine. Men mopedene er jo ment for å gå fortere enn det de gjør i Norge. Bremser, dempere alt er beregnet til høyre fart!

Men det kan også på en annen side være farlig å kjøre i 45km/h. Du har disse trailerene som ligger klistret oppi bakdekket ditt. Tenk hvis du må nødbremse, eller i værstefall tryner. Da kan det bli stygt.

Konklusjon: Mopedene burde gått fortere med bedre opplæring! :)

Lenke til kommentar

Som nevnt i allepostene over her, det som er tingen for at grensa på 45 skal fjernes, er fordi unger ikke får god nok opplæring, hadde vi hatt samme som lett mc, eller, i beste fall teoretisk bedre opplæring, og oppkjøring som på lett mc, så hadde det vært mye bedre, i forhold til det jeg hadde; 30 min teori, og rett ut i rushen.. veldig flott :thumbdown:

 

 

EDIT: leif

Endret av Sweet
Lenke til kommentar

Ja, når alt dette er sagt, så må nok opplæringen utdypes litt. Allerede på det stadiet det er nå, blir det nesten for lite. Det vil si, det er jo ikke for lite opplæring (teoretisk osv, man må jo avlegge teoriprøve og alt sånt), men det praktiske burde i hvertfall forandres.

 

Det er sant det at uansett hvordan man kjører så kan man ikke 'stryke' på det praktiske. Du kan kjøre uten hender i motsatt kjøreretning uten at det får noen konsekvenser, så lenge du består teoriprøven (som forsåvidt også var relativt enkel).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...