Gå til innhold

Moped - bør fartsperren på 45 km/t fjernes?


Anbefalte innlegg

Ja, de burde gå 60 km/h, men opplæringa på ped sug!

 

Jeg trimma min Sfx til å gå i omtrent 90km/h ++, dette medførte til ei ulykke der jeg nesten omkom.

 

Moped er drittfarlig, og trimme en moped til å gå i 80km/h er greit nok, men hastigheter over er farlig så lenge man ikke har mer solide og større sykler som Tzr osv!

 

Men å trimme en moped er en risk i seg selv, jeg mistet retten på ped, da de tok den inn på teknisk for å sjekke trimmen!

95cc, lystgass og 13hk var ikke aksetabelt.

 

Så tenk nøye gjennom va dere gjør me moped!

 

Jeg leste bare første innlegg, så ikke drep meg om jeg skriver litt utenfor diskjusjon her ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis de absolut skal gjøre 45 så bør de også klare 45 i oppoverbakkene ikke 20.

foresten hvorfor er det ikke lov til og ha folk bakpå, er det fordi at det går for treigt?

6464020[/snapback]

 

Fordi de tidligere nevnte sekstenåringene som ikke eier kjørevett eller hensyn i trafikken ikke skal kunne drepe kompisene sine på lovlig vis.

6464589[/snapback]

 

Jeg kan ikke huske å ha sett en mopedist uten kjørevett noensinne. Derimot ser jeg bilister uten kjørevett hver eneste dag. 40 år gamle familiefedre med ny Audi eller BMW som presser seg opp i hekken på meg, selv om jeg ligger 10-20 km/t over fartsgrensen, og tøffe 19-åringer som kjører forbi meg i 50-sonen med et eller annet dekaltrimmet og senket vrak med stereoanlegg som koster fem ganger så mye som bilen. Det er disse folkene, ikke mopedistene som utgjør en fare for andre trafikkanter.

 

Med tanke på at de aller, aller fleste bilister kjører for fort, og at fartsgrensen på de fleste steder er over 50, er det helt LATTERLIG å tvinge disse stakkars 16-åringene til å kjøre rundt på et vanvittig sårbart kjøretøy i en sneglefart som skriker etter forbikjøring. Hvem er det som ikke kjører forbi en moped som snegler foran en i 20 km/t i oppoverbakke?

 

Hva angår kjøreopplæring: Hvor mye kunnskap trenger man egentlig for å kjøre en moped? Forruten å kunne operere mopeden (noe absolutt alle klarer etter å ha kjørt én gang) kommer man langt med å vite at man har vikeplikt fra høyre når man ikke kjører på forkjørsvei, og vikeplikt fra venstre i rundkjøringer. De fleste har også minimumskunnskaper om skilting. En annen ting er at det er veldig begrenset hvor mye skade man kan påføre andre trafikkanter med en moped på 60-70 kg, som stort sett består av plast og går i 45 km/t. Det som er mye farligere er å la en 18-åring som har sett "The Fast and the Furious" kjøre rundt i en 1,2 tonns bil med toppfart på 200 km/t.

Lenke til kommentar
Alle nye mopeder er IKKE  konstruert for 80 km/t++. Aprilia RS 50 har f.eks alt for svake dempinger.

6488624[/snapback]

HAHAHAHAHAHAHA!

 

 

 

Jeg kan sykle i 60 i nedover bakke(med terreng sykkel), hvorfor ikke la mopeden bruke gå felt? :p

 

Jeg er 16, men orker ikke skaffe moped siden det er for dyrt. Og livsfarlig med 45kmt i 60 sona.

 

Og jeg kan ikke betale for trim, og hver gang jeg blir tatt.. Hadde jeg bodd her i nord-norge så hadde jeg kjøpt moped og trimme, de fleste kjører 80+ på dagen der hvor jeg bor, Lange strake veier... Kan tenke deg å kjøre i 45 der hvor det er 80?(eneste veien som er her).

Lenke til kommentar

Mitt forslag er å fjerne engangsavgiften på lett-mc(9200kr) og gjøre det generelt billigere å ta lett-mc lappen(A1). Personer som har tatt A1 lappen, har vært gjennom en lengre og bedre læringsprosess. Som igjen gjør dem til sikrere og bedre traffikanter, og færre ulykker.

Eventuelt gjøre mopedlappen mer krevende å anskaffe seg, og kanskje heve grensen til 60km. Det er utvilsomt en del mopedister som ikke skulle vært mopedister.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Svarer bl. a. til en av de første postene i tråden.

 

Etter jeg ble bilist selv, så styrket det bare min holdning ovenfor at mopeder bør gå i 60 km/t. Ikke 45. Det er alt for lavt og skaper flere farlige situasjoner i trafikken enn nødvendig.

 

Hvis jeg er ute å kjører på en tett trafikkert vei, der en mopedist plutselig dukker opp foran meg. Kjører han i 45 km/t blir jeg lettere irritert over å ha en pudding foran meg mens jeg har dårlig tid og prøver ved første anledning å kjøre forbi. Mens er det tilfeldigvis en som er trimma og går i rundt 60 så driter jeg i det og legger meg fint bak han.

 

Jeg hadde en sfx som gikk i 70 da jeg kjørte moped og det funka helt fett for meg. Var aldri i noen ulykker/fall o.l. Mens en av vennindene mine sin gikk i 45 og hun klarte faen meg å tryne 4 eller 5 ganger... Hvorav 2 var med brudd i ett eller annet bein :p

 

Det som er litt trist er at det er ikke alle som greier å håndtere en moped like godt som andre. De aller fleste vil jeg tro greier å håndtere en moped (uansett type) i 60 km/t, men det er alltid noen som er helt noldus og alikevel klarer å gå på snørra.

Lenke til kommentar

Her jeg bor virker det som de fleste mopeder er trimmet uansett. De kommer ofte susende forbi i hastigheter langt over 45 km/h iallefall. Har sett snuten på fart etter en eller to i det siste også, hehe. Men mentaliteten til mange billister virker jo som at mopeden går tregt uansett om den kjører i 45 eller 80, så forbi skal de uansett.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Det at bilister vil forbi uansett om de går i 45 eller 80 er nok sant. Men det gjelder ikke alle. Mange bilister respekterer faktisk fartsgrensene (tro det eller ei). En moped som går i 45 km/t vil nok de aller aller fleste kjøre forbi i en 60, 70 eller 80 sone. Men hadde den gått i 60 ville nok mange bilister valgt å la være å kjøre forbi i hvertfall 60/70 sone, og antall forbikjøringer ville gått ned og dermed også faren for at det skal skje noe under disse forbikjøringene.

 

Før jeg fiksa SFXen min til å gå i 70 så gikk den i litt under 50. Ble forbikjørt av hver eneste bidige bil uansett om det var 50 sone eller 80. Da den gikk i 70 venta hvertfall folk til de fant et oversiktlig og greit sted å kjøre forbi meg på.

 

Det virker som at en del bilister tror at 45 km/t=0 km/t når de skal kjøre forbi mopeder. Når en bil starter i samme hastighet, altså 45 km/t når den skal kjøre forbi tar det en god strekke for å komme seg helt forbi, pluss at en moped stikker lengre ut i veien enn en sykkel eller person. Har vært vitne til to ganger at mopeder har blitt presset av veien pga en bil som har kjørt forbi, ikke har klart å komme forbi før møtende bil passerer, og dermed må presse den stakkars mopedisten i grøfta.

Lenke til kommentar

Synes det er litt fordommer mot mopedisters trafikkvett her.

Hadde en Rieju MRX da jeg var mopedist. Minus to plomber=95km/t på en laaang slette. Egentlig toppfart litt over åtti. Jeg hadde ikke tenkt å trimme den i uitgangspunktet, men litt for mange drapsforsøk fra overivrige bilister fikk meg til å skifte mening i løpet av et par uker. Mopeden min var egentlig ikke trimmet, jeg fjernet bare de ettermonterte plombene slik at mopeden min igjen ble original. ;)

 

Neon nevnte at mopeder bruker så lang tid på å komme opp i fart, men jeg slo nå bler i feltet ved siden av meg når jeg startet etter rødt lys. Mine uskyldige 75kg med moped var borte vekk før deres 1,3 tonns tunge potensielle drapsmaskiner var oppe i fart.

 

Etter at jeg fikk billappen, vil jeg påstå at jeg er en mye større fare for mine medtrafikanter (og særlig de myke sådanne) enn i mine ulovlige mopeddager. Det er liten tvil om at de fleste tar større risk med en bil en de gjør med en moped, fordi en mopedist er så uendelig mye mer sårbar. Mer enn en gang måtte jeg foreta en bråbrems eller en unnamanøver for å unngå kollisjoner med biler som brøt vikeplikten, da jeg var på to hjul. Må nok si at jer er blitt en mindre oppmerksom trafikant etter at jeg fikk bil. :(

 

En moped skal egentlig ligge omtrent midt i kjørebanen sin, i følge mopedopplæringen. Jeg blir alltid en smule forbannet hver gang jeg ser en mopedisinke i 45 i 80-sonen, som attpåtil ike har 'vett' til å holde seg nærme kanten (slik at jeg kan kjøre forbi nårsomhelst, og om nødvendig presse ham ned i grøfta dersom det kommer en møtende bil.) Vel, egentlig blir jeg ikke det, men regner med at mange kjenner seg litt igjen?

 

Jeg skal ikke nekte for at mopeden ble brukt til litt vettløs kjøring på øde veier (og en og annen skogssti milevis fra folk), noe som skaffet meg krykker en liten stund. My bad! Ingen andre enn meg som måtte lide for det.

 

Et mye større sikekrhetsproblem er de lokale bilrånerne og familiefaren i en mercedes/BMW/porsche SUV som skal fort på familiehytta. De har ikke tid til å sakke av pga. en stakkars 45km/t-håpefull som vet at skjebnen ikke ligger i egne hender, men i hendene på potensielt livsfalige medtrafikanter (aka bilister). Bilene legger seg såvidt ut til venstre, og kjører på. Så får en stakkar som valgte å følge loven på to hjul bare håpe at rettsystemet straffer morderne. Både de på fire hjul, og de på ville veier i stortinget.

 

Kort oppsumering: Kan ikke fatte at 45-regelen ikke er fjernet for lengst. Shame on someone.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...