Gå til innhold

– PlayStation 3 kan få sisteplass (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Merk mine ord.. Playstation kommer til å stikke av med seieren pga. merkenavnet. Analytikerne utfører ananserte analyser, men glemmer det enkle. Ta "mammatesten", har mamma hørt om xbox? nei.. har mamma hørt om gamecube? nei.. har mamma hørt om playstation? jepp.

 

  :D

 

Men helt klart, PS3 kommer ikke til å dominere like mye som PS2.

6430424[/snapback]

 

Du kan ikke være så gammel?

 

Nintendo hadde jo akkurat samme posisjonen da playstation kom. Nintendo var synonymt med tv-spill, akkurat som Playstation er det nå.

 

Det kan like godt forandre seg igjen.

Lenke til kommentar

En skal ikke undervurdere påvirkningen man får fra venner. Jo flere konsoller man har ute i stuene, jo enklere er det å selge flere. Veldig, veldig mange kjøper det venner har, selvsagt. Da kan man låne spill av hverandre, konkurrere, og diskutere spill med hverandre. Husker selv det var et savn når jeg hadde Sega Master System, og alle andre hadde NES. Om det er solgt 10.000.000 Xbox 360 når PS3 slippes så er selvfølgelig det en faktor som vil påvirke markedet langt mer enn at Sony har 10.000.000 konsoller å ta igjen. PS2 hadde neppe fått et like stort forsprang på Xbox om de ble sluppet samtidig.

 

Det forundrer meg over hodet ikke at mange spør etter PS3 i en hvilken som helst spillbutikk. Folk liker å holde seg til ett merke. Det ser man på at mange av de samme folka også kjøper hver eneste bagatellmessige oppgradering av FIFA, uten å mukke. Spørsmålet er likevel om denne "etterspørselen" har så veldig stor verdi. Jeg er faktisk ikke så sikker. Jeg tror veldig mange av de som spør etter PS3 i butikker nå ikke har snøring på verken lanseringstidspunkt, eller viktigst av alt, pris. Følgelig er det nok mange som får seg en kalddusj.

 

Ja, det finnes nok en del kjøpesterke småspillere der ute, men jeg stiller meg spørrende til hvordan Sony har tenkt å nå ut til masser med slike svimlene priser. Veldig mange "hardcore-spillere" bryr seg null om Blu-Ray, folk flest bryr seg nok enda mindre.

 

Når Xbox kom på markedet var den nærmest en konsoll for spesielt intereserte. Det forbedret seg betydelig, men den må fortsatt finne seg i å være "underdog". Når PS3 slippes er situasjonen stikk motsatt. PS2 hadde ingen reell konkurrent, og hadde i tillegg enkelttitler som solgte konsoller i bøter og spann (kanskje spesielt Gran Turismo). PS3 starter som "lillebror", og jeg har enda ikke sett en eneste tittel som tilsier at noen skulle velge PS3 istedet for Xbox 360. Derimot kommer Forza 2 (X360), en potensiell "Gran Turismo-dödare", ut omtrent når PS3 slippes. Jeg tror det skal mer enn en Sony-logo og Riiiiiidge Raceeeer til for å lure massene til å bla opp en ekstra bunke tusenlapper. Men vi får se.

Lenke til kommentar
Merk mine ord.. Playstation kommer til å stikke av med seieren pga. merkenavnet. Analytikerne utfører ananserte analyser, men glemmer det enkle. Ta "mammatesten", har mamma hørt om xbox? nei.. har mamma hørt om gamecube? nei.. har mamma hørt om playstation? jepp.

 

 

 

Men helt klart, PS3 kommer ikke til å dominere like mye som PS2.

 

Ja, la oss mammatesten. Er mamma interesert i å betale 5000-6000 for en konsoll når man kan få en til 2500 og en annen til 1500? Nei.

Lenke til kommentar
Tre ting jeg synes som gjør PS3 til en verdig tredjeplass holder:

* Prisen

* Blue-ray

* "Multimediastasjon"

6432267[/snapback]

Ok, det første punktet forstår eg. Det tredje trur eg at eg forstår...du meiner at konsollen manglar fokus eller noko sånt, ikkje sant? Men kvifor trekk Bluray ned?

 

 

Eg har ein sterk mistanke om at det er fleire folk her som no har ein agenda om å berre finne mest mogleg negativt å seie om PS3, framfor å vurdere ting objektivt. Ein snakkar om...ordet byr meg litt imot etter det systematiske og grove misbruket det har vore utsatt for i det siste..."fanboys", men det ser ut til at der er fleire som er opptekne av å rakke ned på det dei har utpeikt til å vere fienden, enn der er folk som er opptekne av å framheve det dei er "fan" av.

 

Kay

Lenke til kommentar
[...]Om det er solgt 10.000.000 Xbox 360 når PS3 slippes så er selvfølgelig det en faktor som vil påvirke markedet langt mer enn at Sony har 10.000.000 konsoller å ta igjen. PS2 hadde neppe fått et like stort forsprang på Xbox om de ble sluppet samtidig.

Helt klart, situasjonen er annerledes denne gangen, og Sony virker mer seierssikre enn hva godt er. Likevel, de ti millionene Microsoft fablet om på E3 er alt annet enn håndfaste. Hvor mange 360-maskiner er solgt til nå? Microsoft projiserte på sin E3-konferanse et tall rundt fem millioner innen utgangen av juni hvis jeg husker rett, men jeg mener å ha lest andre steder at også dette var litt ønsketenkning fra deres side. I Norge tror jeg Xbox 360 har slått ganske godt an (vi har god råd), men også den lider vel foreløpig under det faktum at det er en dyr boks, med dyre spill, for spesielt interesserte - sammenliknet fra forbrukerens synspunkt med f.eks. PS2?

 

Det forundrer meg over hodet ikke at mange spør etter PS3 i en hvilken som helst spillbutikk. Folk liker å holde seg til ett merke. Det ser man på at mange av de samme folka også kjøper hver eneste bagatellmessige oppgradering av FIFA, uten å mukke. Spørsmålet er likevel om denne "etterspørselen" har så veldig stor verdi. Jeg er faktisk ikke så sikker. Jeg tror veldig mange av de som spør etter PS3 i butikker nå ikke har snøring på verken lanseringstidspunkt, eller viktigst av alt, pris. Følgelig er det nok mange som får seg en kalddusj.

Helt sikkert. De guttene (15-16-åringer eller noe) som var innom en gang jeg stod og overhørte samtalen med betjeninga, visste ikke om prisen før de var der, men de reagerte ikke helt som man kanskje skulle forvente. Gjengir kort samtalen her (etter beste evne):

 

- Hvor mye kommer den til å koste da?

- Vi vet ikke nøyaktig enda, men mellom fem og seks tusen kroner sannsynligvis.

- Åh. Da blir den dritbra, da? Best av alt, og mye bedre enn Xbox 360?

- Vel, det avhenger jo alltid av spillene til maskinen ...

- Men den blir mye bedre enn Xbox 360, da?

- Spillene er det viktigste, og dem kjenner vi ikke så godt enda ....

 

Og sånn fortsatte det litt. I stedet for å si "hey, det er for dyrt" så virket det som de bare innstilte seg på å spare, fordi den nye boksen skulle være så mye tøffere enn Xbox 360. Jeg tror på en måte de hadde bestemt seg for det på forhånd. :)

 

Ja, det finnes nok en del kjøpesterke småspillere der ute, men jeg stiller meg spørrende til hvordan Sony har tenkt å nå ut til masser med slike svimlene priser. Veldig mange "hardcore-spillere" bryr seg null om Blu-Ray, folk flest bryr seg nok enda mindre.

Det er nok sant, men det er ikke akkurat som om PS2-en var så mye rimeligere da den kom på markedet. Det er sikkert en del av planen å pumpe hardcore-fansen for penger så lenge det går, og så sette ned prisen, som vanlig. Om den blir rimelig nok til å selge like bredt som PS2-en derimot skal det bli spennende å se. Kanskje Sony har skutt over mål?

Lenke til kommentar
Tre ting jeg synes som gjør PS3 til en verdig tredjeplass holder:

* Prisen

* Blue-ray

* "Multimediastasjon"

6432267[/snapback]

Ok, det første punktet forstår eg. Det tredje trur eg at eg forstår...du meiner at konsollen manglar fokus eller noko sånt, ikkje sant? Men kvifor trekk Bluray ned?

 

 

Eg har ein sterk mistanke om at det er fleire folk her som no har ein agenda om å berre finne mest mogleg negativt å seie om PS3, framfor å vurdere ting objektivt. Ein snakkar om...ordet byr meg litt imot etter det systematiske og grove misbruket det har vore utsatt for i det siste..."fanboys", men det ser ut til at der er fleire som er opptekne av å rakke ned på det dei har utpeikt til å vere fienden, enn der er folk som er opptekne av å framheve det dei er "fan" av.

 

Kay

6432489[/snapback]

 

 

Slik jeg ser det er Blue-Ray negativt, fordi det er ekstremt dyrt, det er totalt unødvendig, og med litt uflaks for Sony blir HD-DVD det gjeldende formatet, og PS3 blir en konsoll som ikke kan spille av de nyeste filmene.

Lenke til kommentar
Eg har ein sterk mistanke om at det er fleire folk her som no har ein agenda om å berre finne mest mogleg negativt å seie om PS3, framfor å vurdere ting objektivt. Ein snakkar om...ordet byr meg litt imot etter det systematiske og grove misbruket det har vore utsatt for i det siste..."fanboys", men det ser ut til at der er fleire som er opptekne av å rakke ned på det dei har utpeikt til å vere fienden, enn der er folk som er opptekne av å framheve det dei er "fan" av.

6432489[/snapback]

Vet ikke helt om det er meg du har i tankene, men jeg vil likevel si noe. Ja, jeg bruker enhver situasjon til å kaste dritt om Sony. Og hvorfor det? Er jeg en X360 fanboy? Nope. HAR jeg en X360? Nope. Har jeg spesielt lyst på en X360? Nope. Det jeg derimot har fryktelig lyst på, er den revolusjonen Sony har hintet om at skal komme i form av spill til PS3. MEN. De skuffer meg gang på gang. Ja, den er dyr, og det er jo trist, men det er strengt tatt ikke det jeg klager på. Det er to ting jeg irriterer meg over:

 

1. De tvinger meg til å bruke penger på hardware jeg ikke er interessert i (les: BluRay og 1080p)

 

2. Jeg tror de har tatt noen dårlige beslutninger som i værste fall kan føre til at utvalget av disse revolusjonerende spillene blir svært lite. Hvis Sony lander på sisteplass (noe jeg tror), vil ikke utviklerne tørre å satse på den spillopplevelsen jeg venter på.

 

Og det mest provoserende er at Sony bare kommer med tåkesnakk, og ingenting av det jeg mener de må gjøre for å komme på høyde med (og over) X360. Og det er bare én eneste ting som gjelder: INNHOLD! Vis meg en spillopplevelse som bare kan oppleves på PS3. Da kjøper jeg den.

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det er Blue-Ray negativt, fordi det er ekstremt dyrt, det er totalt unødvendig, og med litt uflaks for Sony blir HD-DVD det gjeldende formatet, og PS3 blir en konsoll som ikke kan spille av de nyeste filmene.

6433016[/snapback]

Ok, prisen hadde han som eit eige punkt, so det kan ikkje berre ha vore det han hadde imot Bluray. Uansett er eg ikkje sikker på kor stor ekstrakostnad Bluray gir, so det blir litt vanskeleg å uttale seg om for min del. At det ikkje er naudsynt...tja, er nye konsollar naudsynte i det heile? PS2, XBox og Gamecube har jo fungert fint so langt? Eg trur det vil komme spel som nyttar seg av Bluray-teknologien, og då er det ikkje bortkasta. Om det er verdt pristillegget, gjenstår å sjå. Det kjem litt an på kva prislappen på Bluray eigentleg er, og det kjem an på kva spel som nyttar seg av det, og korleis.

 

Når det gjeld å ikkje kunne spele av dei nyaste filmane, står det ikkje betre til med dei andre konsollane. PS3 er den einaste som er i posisjon til kanskje å kunne det, utan ekstrautstyr.

 

Kay

Lenke til kommentar
Uansett er eg ikkje sikker på kor stor ekstrakostnad Bluray gir, so det blir litt vanskeleg å uttale seg om for min del.

6433182[/snapback]

Det er vel strengt tatt vanskelig å si noe om det uansett, for Sony underpriser vel PS3'en ganske kraftig allerede, selv til den prisen. Grunnen til at de mener prisen er konkurransedyktig, er fordi de også sammenlikner den med andre BR-spillere, som er vel så dyre, og det uten en PS3 i tillegg. Så hadde du planer om å kjøpe en BR-spiller til deg selv til jul, så er PS3 grisebillig, ja. Det som er et spørsmål er hva Sony hadde priset konsollen til hvis de hadde laget en ren spillmaskin, uten BR-mulighet. Den hadde kanskje fått en pris som lignet litt mer på X360, og da hadde klagestormen vært mindre.

 

Når det gjeld å ikkje kunne spele av dei nyaste filmane, står det ikkje betre til med dei andre konsollane. PS3 er den einaste som er i posisjon til kanskje å kunne det, utan ekstrautstyr.

6433182[/snapback]

Eneste argumentet for å beholde BR-spillern i PS3 er for å bruke den til større kapasitet for spill spør du meg. Husker da vi kjøpte DVD-kit til XBox (1). Det var jo kult det, plutselig hadde vi dvd-spiller til 300 spenn. Men det tærer på drevet å bli brukt til filmtitting et par ganger daglig (ungene også, ja). Slik syns jeg det er en bedre løsning fra MS, hvor man ikke sliter på drevet man bruker til spilling bare for å se på en film. Er litt kjipt hvis drevet i PS3'en blir slitt ut og man må kjøpe en helt ny PS3. På X360 holder det med å bytte HD-DVD-spillern.

Lenke til kommentar

Hvis DVD/BD/HD-DVD-spilleren ikke takler å være i aktiv bruk burde imidlertid ikke maskinen en gang få være på markedet.

 

Jeg ble mektig provosert da en tidlig innkjøpt Xbox (fra vinteren 2002 eller deromkring) gradvis sluttet å lese skikkelig, og man måtte sette inn spillene mange ganger før de endelig ville starte. Fire år er håpløst dårlig levetid på en spillkonsoll til flere tusenlapper.

Lenke til kommentar
Vet ikke helt om det er meg du har i tankene, men jeg vil likevel si noe. Ja, jeg bruker enhver situasjon til å kaste dritt om Sony.

Ok, det er fint at du er ærleg om det, men eg synest slik oppførsel er både destruktiv, og ikkje minst veldig irriterande. Eg sjølv gledar meg til PS3. Eg gledar meg til å spele det nye Final Fantasy-spelet. Eg gledar meg til Metal Gear, og til Devil May Cry. Assassin's Creed ser òg bra ut. Eg liker å glede meg over og til ting, men miljøet her på forumet har blitt slik at det er lite fristande å nemne PS3 i det heile, av frykt for å terge på seg mobben. Det er ikkje det at eg har noko imot sakleg kritikk, absolutt ikkje, men denne endelause hakkinga ser eg berre ikkje vitsen med.

 

1. De tvinger meg til å bruke penger på hardware jeg ikke er interessert i (les: BluRay og 1080p)

 

2. Jeg tror de har tatt noen dårlige beslutninger som i værste fall kan føre til at utvalget av disse revolusjonerende spillene blir svært lite. Hvis Sony lander på sisteplass (noe jeg tror), vil ikke utviklerne tørre å satse på den spillopplevelsen jeg venter på.

1. Greit nok, du vil ikkje ha Bluray og 1080p. Eg vil gjerne ha det. Nokon vil kanskje ha Bluray, men ikkje 1080p, eller vice versa. Men det er no eingong slik at Sony må bestemme seg for kva dei vil ha med. So får dei sjå om folk er villige til å kjøpe det. Eg ser ikkje folk hakke på Wii fordi "Nintendo tvinger dei til å kjøpe aksellerometer". Eller på Honda fordi dei tvinger dei til å kjøpe MP3/WMA-spelar når dei skal ha ein ny Civic. Det er greit om du ikkje vil ha det, det er greit om du ikkje synest det er verdt pengane. Det er ikkje verre enn at du kan la vere å kjøpe det. Men å vere sint på Sony på grunn av det er berre teit.

 

2. Utviklarane vil nok gjere sitt beste uansett, skal du sjå. :)

 

 

Og det mest provoserende er at Sony bare kommer med tåkesnakk, og ingenting av det jeg mener de må gjøre for å komme på høyde med (og over) X360. Og det er bare én eneste ting som gjelder: INNHOLD! Vis meg en spillopplevelse som bare kan oppleves på PS3. Da kjøper jeg den.

6433085[/snapback]

Jaja, om du ikkje trur PS3 eingong kjem på høgde med Xbox 360, får du heller ta til takke med Microsoft sin konsoll, då. Eller Nintendo sin. Men PS3 blir ikkje betre av at du hakkar på Sony.

 

Kay

Lenke til kommentar
Den hadde kanskje fått en pris som lignet litt mer på X360, og da hadde klagestormen vært mindre.

Kanskje, kanskje ikkje. Eg veit ikkje nok til å uttale meg. Dersom Bluray-funksjonaliteten faktisk aukar prisen på konsollen med fleire tusen kroner, noko eg har litt vanskeleg for å tru, kunne eg kanskje vore einig i at det hadde vore betre med DVD i staden. Men eg har mine tvil om mange av dei som hakkar på PS3 dagleg i det heile teke har stilt seg det spørsmålet.

 

Eneste argumentet for å beholde BR-spillern i PS3 er for å bruke den til større kapasitet for spill spør du meg. Husker da vi kjøpte DVD-kit til XBox (1). Det var jo kult det, plutselig hadde vi dvd-spiller til 300 spenn. Men det tærer på drevet å bli brukt til filmtitting et par ganger daglig (ungene også, ja). Slik syns jeg det er en bedre løsning fra MS, hvor man ikke sliter på drevet man bruker til spilling bare for å se på en film. Er litt kjipt hvis drevet i PS3'en blir slitt ut og man må kjøpe en helt ny PS3. På X360 holder det med å bytte HD-DVD-spillern.

6433248[/snapback]

Det høyrast ut som om kvaliteten på det drevet var noko stusseleg. Eg har hatt PS2 om lag like lenge som den har vore til sals her til lands, og har brukt den omtrent dagleg, både til spel og filmavspeling, og den viser stadig ingen teikn til å skulle gi seg.

 

Kay

Lenke til kommentar
1. De tvinger meg til å bruke penger på hardware jeg ikke er interessert i (les: BluRay og 1080p)

6433085[/snapback]

 

Plassen på Bluray vil bli brukt i spill, det er jeg rimelig sikker på..

Det du ser idag, er en slags reprise på diskusjonen før PS2 kom med DVD.

Da var det 'Ingen spill trenger DVD, det er bare til film... Du kan fint bruke CD-Rom på alle spill', men nå er det engang sånn at folk programmerer med tanke på å få alt inn på en DVD.

 

Fullstendig klar over at noen PR-folk i MS har sagt at dette er unødvendig, men de tar feil...

Utviklerene derimot sier at dette er ett stort pluss, og det er tross alt de som lager spillene. Både David Brabben (Som har laget det største spillet til dags dato, det uendelig svære Elite med random univers-generator, som bare var 16k), Mark Reiner i Epic, Square Enix og Sega har også uttalt seg om dette.

 

Oblivion er det alle snakker om som 'beviset' på at DVD har nok plass, og tenker på spilloplevelsen de hadde de to ukene de spilte det, og glemmer at alle Oblivion gatesene er helt lik, har du vært i en, har du vært i alle..

Ikke er det mange monster/fiender heller, synes jeg. :-/

 

1080p er bare oppløsningen..

De fleste spill de første årene vil bli laget for lavere oppløsning, men du tar ikke skade av at konsollen støtter høyere oppløsning dersom du skulle ha/få planer om TV som støtter 1080p, om to år eller noe i den dur.

 

Tror ikke at Sony kommer på siste plass, de har veldig bra inhouse-developers og er dyktige til å skaffe eksklusive titler, synes jeg.

MS har blitt litt bedre innhus nå når dem har kapret Lionhead, så kanskje jeg kommer til å kjøpe den konsollen også, dersom de får noen ekslusive titler jeg har virkelig lyst på.

Lenke til kommentar

enig i det meste der kong rudi.. :)

 

men steget fra cd til dvd var vel litt mindre enn fra dvd til bluray..700mb til 4,7

 

4,7 til 25gb..i spill blir det jo brukt dvd9 og kansje større men alikevel..bluray skal jo kunne fylle 50gb..spillselskapet er konk før det rekker og fylle den plassen..satte det jo litt på spissen nå men dere skjønner sikkert hva eg mener..

 

det vil ta lengre tid og lage spill til en 50 gb cd..og da mener og BRUKE 50 gb,.ikkje bare ha tilgjengelig så mye plass men virkelig bruke den og..

Lenke til kommentar

Relativt sett er vel steget fra CD til DVD faktisk større enn steget fra DVD til Blu-ray? En tolags DVD er litt over tolv ganger så stor som en CD, mens en tolags Blu-ray derimot er litt under seks ganger så stor som en tolags DVD.

 

Ellers er det jo interessant at DVD-standarden, hvis hodet mitt fungerer skikkelig, har støtte for to lag på hver side av plata, og dermed potensielt kan lagre rundt 17 GB med data. Kanskje Microsoft og Nintendo vil ty til denslags?

Lenke til kommentar

En DVD kan klare 17gb ja..

 

vel da er det jo gode muligheter...

 

Eneste forsjellen da teknisk sett siden forsjellen på 17gb og 25 gb er veldig liten er vel HD bildet..Når microsoft da kansje begynner og lager 17gb plater som duger fint mot bluray så spytter vel sony ut fordelene med HD og 1080P og blabla..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...