Gå til innhold

Spørsmål om sertifiseringer


Anbefalte innlegg

Litt rart at du ikke har fått jobb synes jeg. Jeg ble dataingeniør nå i vår, og fikk meg jobb 2 måneder før skolen var ferdig. Men det skal sies at jeg har jobbet med 1. linjesupport i ca 1 år deltid mens jeg studerte.

Har du gode karakterer? Er det bare driftsjobber du søker etter? Hva med programmerinsjobber, der er det stor mangel flinke folk for tiden.

 

 

Jeg synes du virker som en person som tror man skal få drømmejobben med en gang. Du virker for sytete og lat etter min mening, og er definitivt ikke en person jeg håper jeg kommer borti i jobbsammenheng. Det verste jeg vet er folk som klager og syter i ett sett. Kanskje skinner dette gjennom på jobbintervju, om du da kommer så langt...

 

 

Var innom hos nextgentel, og det var så definitivt ikke noe for meg.

For det første så var det 100 andre folk på førstelinjen, og det var bare de som var tilstede på èn gang liksom.

Vanskelig for å se de store "klatre på rangstigen"-mulighetene der.

For det andre så er jeg allerede døgnåpen altmuligsupport for alle mulige folk, og det holder i lange baner.

Å hjelpe folk med noe de ikke har peiling på i det hele tatt over telefon er garantert den strengeste straffen du blir idømt når du har vært ekstra slem i helv***.

Man blir ikke akkurat motivert av å se 100 folk sitte å himle med øynene å daske seg selv i pannen i fortvilelse dag ut å dag inn.

For det tredje så var jeg overkvalifisert for førstelinje-support da jeg var ferdig på ungdomsskolen. Litt kjedelig å bruke 3 år og hundretusenvis av kroner på høyere utdannelse å så være akkurat like langt som man var før man begynte på videregående.

 

Men dette var bare ett sted selvsagt. Kan jo være andre forhold andre steder. Andre situasjoner og muligheter. Men har som nevnt tidligere søkt på det aller meste, inkludert supportjobber og fått avslag. Er altså ikke nok med bachelorgrad i it for å få en jobb som en apekatt kunne ha gjort. Hvem får jobben? Apekatten som kjente noen på arbeidsplassen fra før, som gjerne ikke har noen utdanning i det hele tatt.

6486031[/snapback]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vært på ett jobbintervju, og det er vikarjobben jeg har nå (utenom besøk hos vikarbyråer).

Søker på alt som finnes.

Ingen har spurt etter å få se karakterene mine.

Du syns at å påpeke den skjeive vinklingen det er på itjobbmarkedet for tiden er å klage å syte? Greit for meg, men jeg syns det du skriver er minst like sytete som det jeg skriver.

Og rart at jeg ikke har fått jobb? De fleste jeg kjenner som studerte IT samtidig som meg har ikke fått seg jobb. De som har fått seg jobb har fått seg jobb gjennom bekjentskaper.

Har en kamerat med kjempekarakterer, som er rett å slett kjempeflink i alt som har med programmering å gjøre. Får han jobb? Nei, han sitter i kassen på ICA.

Men dette syns vel du det er ugreit av meg å gjøre meg opp meninger om, for da klager å syter jeg jo.

Skal nevnes at dette gjelder i Bergen.

Når jeg leser om de nyutdannede som får seg jobb fort, så er det i trondheim og oslo stort sett.

Tydelig at det er enklere å få seg jobb andre steder enn bergen, men jeg har desverre ikke så mye mulighet til å flytte rundt sånn helt uten videre.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Vært på ett jobbintervju, og det er vikarjobben jeg har nå (utenom besøk hos vikarbyråer).

Søker på alt som finnes.

Ingen har spurt etter å få se karakterene mine.

Du syns at å påpeke den skjeive vinklingen det er på itjobbmarkedet for tiden er å klage å syte? Greit for meg, men jeg syns det du skriver er minst like sytete som det jeg skriver.

Og rart at jeg ikke har fått jobb? De fleste jeg kjenner som studerte IT samtidig som meg har ikke fått seg jobb. De som har fått seg jobb har fått seg jobb gjennom bekjentskaper.

Har en kamerat med kjempekarakterer, som er rett å slett kjempeflink i alt som har med programmering å gjøre. Får han jobb? Nei, han sitter i kassen på ICA.

Men dette syns vel du det er ugreit av meg å gjøre meg opp meninger om, for da klager å syter jeg jo.

Skal nevnes at dette gjelder i Bergen.

Når jeg leser om de nyutdannede som får seg jobb fort, så er det i trondheim og oslo stort sett.

Tydelig at det er enklere å få seg jobb andre steder enn bergen, men jeg har desverre ikke så mye mulighet til å flytte rundt sånn helt uten videre.

6536507[/snapback]

 

Jeg bor i Oslo, og her er det iallefall ingen problemer med å få jobb. Kanskje du bør flytte på deg? hvor bor du nå?

Lenke til kommentar

Ja begynner jo litt å lure ;)

Men når jeg ser at såpass mange er i akkurat samme situasjon, og det er bare de jeg kjenner/vet om selv, så er det nok ikke bare der problemet ligger.

Søknad og CV er sikkert temmelig standard, i henhold til tips og maler fra diverse kyndige kilder, og aetat har kikket på det og sagt at det ser bra ut ;)

Lenke til kommentar

Det er synd å si det, men folk som skryter litt ekstra på CV eller søknad, har en tendens til å trekke det lengste strået. Du trenger ikke overdrive, men heller vinkle ting litt annerledes for å virke mer interessant. Første steg er å få arbeidsgiver interessert i å lese CV'en din. Andre er å bli kallt inn til intervju.

 

Personlig har jeg aldri smurt tjukt på når jeg er på intervju, men jeg tviler ikke at mange gjør det.

Lenke til kommentar

På intervju skal du selge deg selv, så vis at du har selvtillit, og for all del ikke vær beskjeden når du skal greie ut om det du har lært på skolen. Få frem alt som er positivt, og at du er det nye talentet som man ikke kan gå glipp av. Det som da skjer er at du må belage deg på å stå opp tidlig om morgenen for å komme deg på jobb :!:

Lenke til kommentar

Har faktisk oppdatert CVen min nå i det siste, og syns den ser bedre ut enn før.

Men det har vært veldig labert med jobber å søke på nå i sommer.

Håper på økt respons når jeg får brukt den nye CVen :)

Uansett skal jeg prøve å få tatt CCNA, og kanskje flere hvis det går greit.

Lenke til kommentar

Bo1e: Gikk du ut fra NITH i Bergen? Hvilket år? Jeg gikk ut derfra i 2004, og selv om tidene antakeligvis var trangere på den tiden enn i dag, så kjenner jeg meg litt igjen i det du sier. Det er tungt og demotiverende å pumpe ut søknad etter søknad uten å få respons, jeg sparte på alle talte opp 109 søknader på et halvt år før det klaffet. Men jeg tviler på at det var på grunn av bachelor graden, snarere på tross av.

 

Nå er det imidlertid slik at jeg muligens hadde hatt større suksess om jeg hadde gjort ting litt annerledes enn det jeg gjorde dengang da, og som du kanskje også gjør? Det holder ikke i de fleste tilfellene å bare sende en søknad og satse på at de svarer positivt. Plukk deg ut noen realistiske jobber som du KAN FÅ og som du kan klare å holde på med en liten stund. Begynn prosessen med å ring kontaktpersonen i annonsen og still spørsmål, send søknad og cv og ring og følg opp igjen. Da husker de deg, og du kan i mange tilfeller "tvinge" den som ansetter til å finne fram nettopp din søknad fra bunken, om enn bare for å titte på den.

 

Når det er sagt; det er bare å innse at med mindre du har rampeil på programmering fra skolen og satser på å få deg programmeringsstilling, men heller satser på å komme inn under drift, så er nok 1.linje den porten som er størst. De færreste lander som rene nettverksdriftskonsulenter (innbiller jeg meg) uten sertifiseringer, fordi det er haugevis av folk som faktisk HAR sertifiseringer. Nå tar du jo grep i forhold til det, og jeg har stor tro på at utdanning i form av kurs eller selvstudier gir deg kjøtt på beinet den dagen du kommer ut, men hvis det du investerer i tid og penger skal kunne omsettes snarest mulig, ville jeg nok ha satset på MS-sertifiseringene først (MCSE). Kom deg inn et sted, vis hva du kan, så rykker du snart opp. Tjenestevei....

 

Og for de som vil arrestere meg; jeg er ingen ekspert på hva markedet vil ha, men dette er det jeg så langt har klart å observere som ansatt som nettopp driftskonsulent. Jeg begynte med å tanke pc'er i 2004. :p

Endret av sjbnil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...