Gå til innhold

Spørsmål om sertifiseringer


Anbefalte innlegg

De aller fleste må igjennom et år med førstelinje support før de går videre, sånn er det bare. Og for guds skyld, søk på ny jobb mens du allerede har en! Om du slutter i jobben, for å så søke jobb er det lett å tenke "...hvorfor jobber han ikke hos X lenger men har sluttet og søker nå ny jobb? kanskje han fikk sparken eller ikke ble likt?"

 

Når det er sagt kan sertifiseringer få deg over kneika, må bare velge rett :)

Endret av Jalmar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var innom hos nextgentel, og det var så definitivt ikke noe for meg.

For det første så var det 100 andre folk på førstelinjen, og det var bare de som var tilstede på èn gang liksom.

Vanskelig for å se de store "klatre på rangstigen"-mulighetene der.

For det andre så er jeg allerede døgnåpen altmuligsupport for alle mulige folk, og det holder i lange baner.

Å hjelpe folk med noe de ikke har peiling på i det hele tatt over telefon er garantert den strengeste straffen du blir idømt når du har vært ekstra slem i helv***.

Man blir ikke akkurat motivert av å se 100 folk sitte å himle med øynene å daske seg selv i pannen i fortvilelse dag ut å dag inn.

For det tredje så var jeg overkvalifisert for førstelinje-support da jeg var ferdig på ungdomsskolen. Litt kjedelig å bruke 3 år og hundretusenvis av kroner på høyere utdannelse å så være akkurat like langt som man var før man begynte på videregående.

 

Men dette var bare ett sted selvsagt. Kan jo være andre forhold andre steder. Andre situasjoner og muligheter. Men har som nevnt tidligere søkt på det aller meste, inkludert supportjobber og fått avslag. Er altså ikke nok med bachelorgrad i it for å få en jobb som en apekatt kunne ha gjort. Hvem får jobben? Apekatten som kjente noen på arbeidsplassen fra før, som gjerne ikke har noen utdanning i det hele tatt.

6486031[/snapback]

 

Du har et stort holdningsproblem. Har du spurt deg selv spørsmålet: "Hvorfor får folk som har lavere utdannelse enn meg jobbene jeg søker på?"

 

Når vi snakker om 1.linjesupport, så trenger du ikke hive deg på første buss til Telenor eller Nextgentelt for å søke jobb. Det er helt klart andre "forhold" der enn i andre bedrifter.

 

At du var overkvalifisert til å jobbe på 1.linje da du gikk ut fra ungdomskolen har jeg mine tvil om. Det handler ikke bare om å ha mest mulig kunnskap trykt inn i hodet, men også om å kunne videreformidle kunnskap og å kommunisere på ulike nivå. Nå sier ikke jeg at jeg VET at du ikke er flink til dette, men holdningene dine LYSER ut av negativitet og nedlatenhet mot mennesker som 1. Gjør en jobb som sikkert er mye mer krevende enn det du tror, 2. Ikke har det samme kunnskapsnivået som du har innenfor visse fagfelt.

 

Anbefaler deg at du gjør noe med dette, så stiller du kanskje sterkere i køen neste gang.

 

Håper ikke du blir så altfor fornærmet av dette. Det er bare ment som velmente tips fra apekatt til supergeni.

Lenke til kommentar

bo1e: Jeg har også IT-utdannelse, jeg har jobbet i .. tja... som dørselger, telefonselger, hos Narvesen, hos Elkjøp, masse små fillejobber osv. Nå jobber jeg fullt som it-ansvarlig for ett relativt stort firma her i Stavanger. Og tro meg - Det ser bedre ut på CV'et at du har tatt masse jobber som har lite med din utdannelse å gjøre enn å la det stå BLANKT der...

 

Du må jo skjønne det at en som på tross av at jobben ikke helt passer utdannelsen, tok jobben likevel, ikke nødvendigvis for å bli rik, men for å overleve og for å få jobberfaring SELVSAGT stiller langt sterkere enn deg i en duell!

 

Stikk finger'n i jorda og erkjenn at det faktisk ER vanskelig å få jobb i Norge helt uten videre, uansett hvor god utdannelse du har. Men får du en fot innafor så er det så MYYYYE lettere for deg i etterkant.

 

Du skriver og oppfører deg som om at du var en del av ett opphøyet folk, ett folk som er mye bedre "enn de andre apekattene"!

Lenke til kommentar

Det viser i hvert fall at du har stå-på-vilje når du tar en slik jobb selv om du er overkvalifisert for det. Sitter du derimot hjemme og tvinner tommeltotter mens du venter på at drømmejobben skal komme hoppende opp i fanget ditt.. ja, så får du et gedigent hull i CV'en som ikke ser noe bra ut.

 

Jeg jobbet på Posten (som forøvrig virker som stedet hvor alle it-folk havner når de ikke får en annen jobb :p) frem til jeg fikk en skikkelig jobb. Kan ikke si at det var så berikende å se de gamle sure trynene til de gamle damene som skjelvende skulle ha 50øresfrimerker for 20kr, men det ga i det minste penger i kassa (om enn ikke så mye), og jobberfaring inntil jeg fant noe bedre.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Det viser i hvert fall at du har stå-på-vilje når du tar en slik jobb selv om du er overkvalifisert for det. Sitter du derimot hjemme og tvinner tommeltotter mens du venter på at drømmejobben skal komme hoppende opp i fanget ditt.. ja, så får du et gedigent hull i CV'en som ikke ser noe bra ut.

 

Jeg jobbet på Posten (som forøvrig virker som stedet hvor alle it-folk havner når de ikke får en annen jobb :p) frem til jeg fikk en skikkelig jobb. Kan ikke si at det var så berikende å se de gamle sure trynene til de gamle damene som skjelvende skulle ha 50øresfrimerker for 20kr, men det ga i det minste penger i kassa (om enn ikke så mye), og jobberfaring inntil jeg fant noe bedre.

6488531[/snapback]

 

 

Helt enig...lettere å få jobb når du er i jobb! Viser ståpå vilje! :thumbup:

Lenke til kommentar

Ble ikke fornærmet nei, ta det helt med ro. Og jeg har ingen problemer med å innse at det lønner seg å jobbe, uansett hvor og med hva.

Jeg er vikar på desken i en avis nå, men for det meste er jeg hjemmeværende med en liten gutt.

Derfor var planen å prøve å stille litt sterkere når det lille trollet kanskje får seg en barnehageplass (hvis de rødgrønne lystløgnerene noengang får orden på det der).

Så da tenkte jeg at noen sertifiseringer kanskje kunne være en idè, siden man med bachelorgrad er langt i fra så ettertraktet som noen for tiden skal ha det til.

Igår hørte jeg om en som hadde brukt over en time på å få en til å kjøre ipconfig på førstelinjen et sted. Det hadde rablet for meg lenge før det hadde gått så lang tid. Førstelinje support er ikke noe for meg :)

 

Har forøvrig jobbet i videosjappe før, og det var så dødens kjedelig at jeg etterhvert begynte å telle minuttene til jeg var ferdig for dagen. Elendig betalt, fantastisk kjedelig, utrolig lite givende. Men flott å ha på CVen ikke sant.. jada..

Ikke noe kjekt å grue seg til hver eneste nye dag på jobben, noe jeg hadde gjort til gangs hvis alt jeg skulle gjøre var å prøve å forklare noen hvordan man kjører ipconfig i timesvis hver eneste dag uten hell. Finnes det noe mer frustrerende enn når du forteller noen nøyaktig hvordan noe skal gjøres, men de alikevel klarer å gjøre det feil, og du ikke kan fatte og begripe hva vedkommende faktisk sitter å gjøre istedenfor det du sier de skal gjøre?

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Det er jo et fåtall av personer som er så treige at de ikke klarer å kjøre ipconfig når du forteller dem akkurat hva de skal gjøre. Belønningen for strevet er at du får fortelle historien om igjen og om igjen til alle vennene dine som synes dette høres helt forferdelig ut. Sannheten er at det å jobbe på 1.linje ikke er så ille som man skal ha det til. På samme måte som support-folk ikke er så ille som kundene skal ha det til, når de mener de aldri får hjelp.

Lenke til kommentar

Hvor ille det er er det vel delte meninger om :)

Og det samme gjelder sikkert for hvor kunnskapsrike/løse førstelinjefolkene er ;)

Hører jo stadig historier om begge deler.

Førstelinje hos nextgentel:

kunde -hvor bra latency blir det på linjen? får jeg bra ping?

support -det blir veldig bra. du vil få veldig mye ping.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Helt i orden. Det var ikke ment som noen fornærmelse, ble bare en slags samlebetegnelse et sted her i tråden ;)

Har masse respekt for flinke folk, men gøy å sette ting litt på spissen innimellom.

Bare bra med litt sunn diskusjon ;)

Og beklager masse hvis noen føler seg tråkket på, har ikke vært meningen.

 

Jeg ser ikke på noen som helst måte ned på folk som jobber med support, og tror heller ikke at jeg er noe supergeni på noen som helst områder.

Jeg er bare skuffet over at en 3årig veldig dyr utdannelse ikke gir noe annet enn en plass i køen til førstelinjesupportjobber. Man er ikke engang først i den køen, for der står alle de som kjenner noen som kan legge inn et godt ord på arbeidsplassen, som gjerne ikke er utdannet engang. Og det er frustrerende å lese om opptur innen IT og nyutdannede som kan velge å vrake, når realiteten er en helt annen.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Ja da har det utviklet seg litt i feil retning her.

For jeg er fryktelig smart og særdeles opplyst egentlig..

Og nå føler jeg meg litt tråkket på.. *rope på en moderator* :p

 

Men fra spøk til revolver. Jeg har fått mye hjelp og gode tips om sertifiseringer.

Takk til alle som har deltatt!

 

Eneste som gjenstår nå er å se om jeg er smart nok til å bestå noen prøver,

tror jeg har en del tvilere her :)

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Microsoft sertifiseringer er noe herk å fornye om man har en del. MCSE, MCDBA, MCAD osv må fornyes hver for seg noe som er slit i lengden om man vil holde alle up to date.

 

Skulle ønske de gjorde som Cisco hvor 1 sertifisering kan fornye alt du har av enklere eller likestilte eksamener.. det er lov å drømme :) Alltid like artig å ta en Cisco sertifisering på toppnivå for å så se at et titalls sertifiseringer er fornyet dagen derpå.

Lenke til kommentar

www.vue.com

www.prometric.com

 

Du kan sjekke hvor de har testsites/centers på webben.

 

Vue:

IT-AKADEMIET Trondheim AS [47] 73992240 Munkegt.66e

Trondheim 7011

 

Masterminds Trondheim AS [47] 98260690 Vegamot 8

Trondheim 7048

 

Naerings Akademiet Trondheim +4773802500 Inherredsveien 7

Trondheim 7014

 

Prometric:

AJOURIT AS

TRONDHEIM 7489

Phone: 47 92433201 Site Code: NR1M6 STIKLESTADVEIEN 3

 

Fordi jeg er så snill å grei :)

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...