Gå til innhold

Spørsmål om sertifiseringer


Anbefalte innlegg

Hvor er det mulig å ta for eksempel cisco-, citrix- eller microsoft-sertifiseringer?

Hva inneholder de forskjellige?

Hvor lang tid og hvor mye penger?

 

Noen som kan fortelle? :)

Lei av å være arbeidsledig bachelor i IT..

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MSPress utgir gode self-study guides til alle tekniske sertifiseringer, jeg har kun brukt disse (+erfaring) de siste 5 årene for sertifiseringer. Det følger vanligvis med trial-versjoner av produktene og guide for oppsett til labøvelser - VmWare/VirtualPC fungerer glimrende til lab'ing!

 

Du kan melde deg opp til eksamen hos hvilken som helst microsoft kursleverendør, f.eks. it-akademiet.

Lenke til kommentar

Ja det hadde jo vært ypperlig med en sånn ordning ;)

Så en stillingsannonse idag, helse vest søkte etter nettverksingeniør, og den som ble ansatt måtte ta ccna i prøvetiden.

Kommer til å sende en søknad men vet i grunn hva svaret blir :)

 

Men blir nødt til å kikke litt nærmere på dette.

Kanskje noe sertifisering hadde hjulpet i jobbjakten.

 

Noen som kan si hva som er mest hensiktsmessig å begynne med, for noen som er på utkikk etter jobb innen drift/nettverk/admin/whatever? :)

Har bachelor fra nith fra før som ikke er verdt papiret diplomet er trykket på engang.

Lenke til kommentar

jeg vil tro at CCNA er et bra sted å begynne. Jeg regner med at det ikke byr på store utfordringer for en med bachelor i IT.

 

Hvis dette gir mersmak så kan du starte på CCNP som innebærer fire eksamener, hhv ruting, svitsjing, remote access og feilsøking/retting.

 

Men dette tar jo litt tid, så hvis du vil a jobb kjapt så er det kanskje like greit å ta et par sertifiseringer for Linux. Lpic1 og 2, eller noe Red Hat greier.

Lenke til kommentar

Jeg besto CCNP glatt, men klarte ikke CCNA :p hehe.

Tror jeg bomma med 70 poeng. Surt, men thats life.

 

Uansett, Cisco er sinnsykt morsomt! Hadde det bare vært flere jobbmuligheter innenfor det :/

Men kommer helt sikkert etterhvert!

 

Men tror kanskje du har misforstått hva sertifisering egentlig er? for å ta en sertifisering er det bare å ta en prøve. DU får en viss tid, for å svare på et antall spørsmål, som regel med mutiplechoise. (velg alternativ 1-5)

Dette koster ikke "så mye". Men fortsatt nok.

 

Om du vil drive med drift, tror jeg 2003 server/XP sertifisering vil hjelpe mest med å få en jobb.

Lenke til kommentar
jeg vil tro at CCNA er et bra sted å begynne. Jeg regner med at det ikke byr på store utfordringer for en med bachelor i IT.

 

Hvis dette gir mersmak så kan du starte på CCNP som innebærer fire eksamener, hhv ruting, svitsjing, remote access og feilsøking/retting.

 

Men dette tar jo litt tid, så hvis du vil a jobb kjapt så er det kanskje like greit å ta et par sertifiseringer for Linux. Lpic1 og 2, eller noe Red Hat greier.

6365957[/snapback]

 

Hvor kan man ta linux sertifiseringer? :)

Tror jeg skal prøve å få tatt CCNA å se hvordan det går.

Sikkert en grei erfaring å ha, å greit å ha på CVen uansett ;)

Hvis jeg finner ut hvor og hvordan jeg kan melde meg opp til noe sånt..

 

Har bestilt et par bøker fra amazon.com.

CCNA Exam Cram 2 (2nd Edition) og CCNA Exam Cram 2 (2nd Edition).

Kom på litt over 250 kr inkl frakt. De skal være grei ifølge techexams.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Jeg besto CCNP glatt, men klarte ikke CCNA :p hehe.

Tror jeg bomma med 70 poeng. Surt, men thats life.

 

Uansett, Cisco er sinnsykt morsomt! Hadde det bare vært flere jobbmuligheter innenfor det :/

Men kommer helt sikkert etterhvert!

 

Men tror kanskje du har misforstått hva sertifisering egentlig er? for å ta en sertifisering er det bare å ta en prøve. DU får en viss tid, for å svare på et antall spørsmål, som regel med mutiplechoise. (velg alternativ 1-5)

Dette koster ikke "så mye". Men fortsatt nok.

 

Om du vil drive med drift, tror jeg 2003 server/XP sertifisering vil hjelpe mest med å få en jobb.

6366146[/snapback]

 

Jeg tror ikke jeg har misforstått noe. Hva tror du det er jeg ikke har forstått? :)

Trodde det var viktig med litt "hands on experience" for å komme seg i mål, men det ser jo litt ut som man fint kan klare det med bare bøker (ut ifra det jeg leser her og på techexams.net)

 

Hva er den første microsoft-sertifiseringen man tar da? Hvor begynner man der?

 

Virker nesten som det er mer hensiktsmessig å ta masse sertifiseringer enn høyere utdanning.

Skulle ha gjort det istedenfor å betale hundretusenvis av kroner for diplom fra NITH.

Lenke til kommentar

Greia er i bunn og grunn at det er sertifiseringene som teller. Om du går kurs, eller leser deg til det er opp til deg. Klart at kurs er bedre, men en arbeidsgiver tenker jeg at bryr seg mindre.

Men å f.eks klare cisco sertifisering uten å sette seg ordentlig inn i det, labbe osv, kan jeg se for meg at er vanskelig. Men det er jo de som kan lese 100 sider på en dag, og husker alt ordett...

 

Windows 2003 server og windows xp er de første. Husker ikke hva de heter. (MCSE)

 

Det som jeg ville anbefale deg å gjøre er å først finne ut hvilke sertifiseringer du vil ha. Så se gjennom skoler som tilbyr serifiseringene i studet (f.eks IT-Akademiet og IT extreme eller noe i.. Horten?)

Det er sikkert flere skoler som også tilbyr det.

Fikk ut kostnaden for bare sertifiseringene og sammenlign med kostnaden på skolen. Så finner du ut hva som lønner seg. Er det bare liten forskjell, vil klart skole lønne seg, er det stor, så må du selv finne ut hvordan du liker å jobbe og lærer deg kunnskap!

 

Lykke til! Si i fra om du har noen spm.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Eksamener kan du melde deg opp til på vue og prometric:

www.vue.com

og

www.prometric.com

 

De tilbyr litt forskjellige eksamener, men såvidt jeg har hørt så tilbyr begge Microsoft, så da er det bare å finne nærmeste test sted og prøve.

 

Har selv tatt ett par Citrix eksamener uten kurs, men jobber med det til daglig da. Testene jeg har tatt varierer fra 1200-1400 kr pr stk.

 

Mvh

Daniel

Lenke til kommentar

Tenkt på cisco og microsoft i første omgang. Sett litt på CompTIA sine sertifiseringer også. A+, Network+ og Linux+. Vet ikke hvor "annerkjente" disse er.

Ellers kunne citrix sikkert vært greit å ha vært borti, men det vet jeg null å niks om fra før så det blir helt fra scratch.

Finne bøker og annet kursmateriell på nett er ikke noe problem. Masse bøker å finne på torrent å andre steder. Samt examenstester å "braindumps". Og både amazon å ebay har masse billige bøker. Ingen moms på bøker :)

Men om jeg klarer å lese alt dette helt på egenhånd vil tiden vise :)

Lenke til kommentar

Comptia certs er anerkjente de, og det som er bra med dem er at de ikke er proprietære som Cisco og Microsoft. Du trenger heller ikke re-sertifisere deg hvert 3.år.

 

Network+ er imidlertid noe lavere enn CCNA kunnskapsmessig, og A+ er vel egentlig ikke vits i å ta hvis du ikke skal jobbe direkte med pc-hardware. Linux+ og Security+ tror jeg er det du kan ta sikte på mht Comptia. Sistnevnte kan du også inkludere i en evt MCSE:Security sertifisering.

 

Citrix kan du heller ta på toppen av en MSCA eller MCSE cert.

 

Et siste tips: hold deg unna braindumps. Kanskje det er en idè å lese over siste uka før en eksamen, men ikke basèr læringa di på braindumps, Testking og Actualtests.

Lenke til kommentar

Jeg søker på alt jeg kommer over som er it-relatert, pluss en del annet.

Har ikke tall på søknadene akkurat men det er blitt ganske mange.

De aller fleste søker jeg på på tross av at det omtrent står at det er ingen vits å søke hvis du ikke har relevant arbeidserfaring.

Har snakket med noen vikarbyråer, adecco og xtra blant andre, og de sier i grunn at uten erfaring så kan man få sitte på førstelinje support noen steder men ellers er det ingenting å tilby.

 

Takker for info ballemannen :)

Lenke til kommentar

Så tar deg en førstelinjesupport-jobb. Det er ikke så ille som du skulle tro. Det er en fin måte å få deg arbeidserfaring og eventuelt komme deg inn i en bedrift og jobbe deg oppover. Det er veldig vanlig å starte på 1.linje som innleid konsulent gjennom vikarbyrå, og flytte over til 2. eller 3.linje hvis arbeidstedet er fornøyd med deg. Havner du på riktig sted kan du også få tatt sertifiseringene gratis (sponset av arbeidsgiver).

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Var innom hos nextgentel, og det var så definitivt ikke noe for meg.

For det første så var det 100 andre folk på førstelinjen, og det var bare de som var tilstede på èn gang liksom.

Vanskelig for å se de store "klatre på rangstigen"-mulighetene der.

For det andre så er jeg allerede døgnåpen altmuligsupport for alle mulige folk, og det holder i lange baner.

Å hjelpe folk med noe de ikke har peiling på i det hele tatt over telefon er garantert den strengeste straffen du blir idømt når du har vært ekstra slem i helv***.

Man blir ikke akkurat motivert av å se 100 folk sitte å himle med øynene å daske seg selv i pannen i fortvilelse dag ut å dag inn.

For det tredje så var jeg overkvalifisert for førstelinje-support da jeg var ferdig på ungdomsskolen. Litt kjedelig å bruke 3 år og hundretusenvis av kroner på høyere utdannelse å så være akkurat like langt som man var før man begynte på videregående.

 

Men dette var bare ett sted selvsagt. Kan jo være andre forhold andre steder. Andre situasjoner og muligheter. Men har som nevnt tidligere søkt på det aller meste, inkludert supportjobber og fått avslag. Er altså ikke nok med bachelorgrad i it for å få en jobb som en apekatt kunne ha gjort. Hvem får jobben? Apekatten som kjente noen på arbeidsplassen fra før, som gjerne ikke har noen utdanning i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...