Gå til innhold

Historisk Vista-nedlasting


Anbefalte innlegg

MS oppdaterte serverne sine for tre ting:

 

1) Beta 2 (Public)

2) RC1 (Public)

3) RTM

 

Grunnen til at de ikke brukte BT er fordi de da måtte ha gitt support på hvordan man nedlaster filer og hva man skal gjøre hvis man ikke får stor nok fart etc. De skulle uansett oppgradere serverne til RTM-versjonen som også skal gå an å laste ned fra serverne til MS. MS gjør det slik, la de gjøre det slik. Jeg er glad for det. BitTorrent-nettverket knuser den trådløse ruteren min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg synest dei burde hatt begge delar, mulighet for Torrent-nedlasting for dei som vil og direkte frå MS sin server for dei som ikkje vil bruke Bittorrent. Om du tenker litt på kven som lastar ned denne betaen vil eg tru dei fleste kan bruke BitTorrent, ein familiefar på 45 som brukar PCen til Word og Outlook er ikkje den eg ser for meg kjem til å laste ned Vista Betaen, ein PC-interessert 18-åring derimot vil nok ha interesse av dette, og då er det veldig sannsynleg at han også kan bruke Bittorrent.

 

Det er synd at BT ikkje blir brukt meir, det er ein veldig grei måte å få send programvare ut til massane hurtig og effektivt. I staden for å ha ein rekke megalinjer med ekstremt høg upload blir det brukt eit par hundre kb\s frå tusenvis av maskiner rundt om på heile kloden. Effektivt og billig.

Lenke til kommentar
De skulle uansett oppgradere serverne til RTM-versjonen som også skal gå an å laste ned fra serverne til MS.

6291680[/snapback]

Poenget er; MS skal ikke være deltagende i at Windows blir piratkopiert. Alle skal ikke få lov til å laste ned Vista. Kun de som har betalt for det skal få lov til det. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Men man er jo da avhengig av at folk fortsetter å seede etter de er ferdignedlastet.

I tillegg har MS opp igjennom tiden lidd mye av "not made here"-syndromet. Så da måtte de jo fått utviklet en offisiell MSTorrent klient og MSTracker, og slikt koster, det også.

En annen ting er at de har den båndbredden uansett, tenk f.eks crawlerene til MSN search, det er ikke småtterier som trengs der. Så om de kan dynamisk lastbalansere og f.eks si "denne uka pøser vi 70% av båndbredden på Vista Betaen, så reduserer vi til 40% neste uke", så taper de jo ikke noe mer enn en del færre crawlede dokumenter.

Lenke til kommentar
Var det svaret til meg eller svarte du på ditt eige innlegg? At den ferdige versjonen ikkje blir lansert over BitTorrent er jo klart, men betaversjonen kunne dei lagt ut der.

6291764[/snapback]

Det var egentlig svar til deg ja. Poenget er at dette er en perfekt mulighet for MS til å teste ut dette i praksis.

Lenke til kommentar
Det er synd at BT ikkje blir brukt meir, det er ein veldig grei måte å få send programvare ut til massane hurtig og effektivt. I staden for å ha ein rekke megalinjer med ekstremt høg upload blir det brukt eit par hundre kb\s frå tusenvis av maskiner rundt om på heile kloden. Effektivt og billig.

6291713[/snapback]

Jepp, torrent-teknologien er genialt bygget opp for effektiv spredning.

 

Men man er jo da avhengig av at folk fortsetter å seede etter de er ferdignedlastet.

Hvis microsoft selv seeder konstant fra flere av sine servere slik Ubuntu gjør så skal ikke det være noe problem selv om mange avbryter opplastinga før de har nådd en delingsratio på 1,0.

 

I tillegg har MS opp igjennom tiden lidd mye av "not made here"-syndromet. Så da måtte de jo fått utviklet en offisiell MSTorrent klient og MSTracker, og slikt koster, det også.

6291780[/snapback]

Jepp, dette tror jeg er det største probelmet. De vil ikke anerkjenne den geniale teknologien som er "not made here" og velger heller "brute force-metoden" til å løse det.

"Hvorfor gjøre alle fornøyde ved laste opp 1-10Gbit/s med "whatever not made here", når man bruke "brute force" til å laste opp med 100-200 Gbit/s på gammelmetoden?

Lenke til kommentar

Det har kansje noe med at du laster ned fra "dårlige" plasser. Der folk er mer opptatt av å laste ned, enn å bry seg om at andre også får lastet ned. Laster du ned fra "invite-only" torrent-sider(der man må dele for å ikke bli kastet ut), vil du få en høyere fart.

 

Og til det at de ikke bruker torrent p.g.a warez, blir jo det samma som å si at man ikke vil kjøre på veien p.g.a noen kjører for fort.

Lenke til kommentar
Men man er jo da avhengig av at folk fortsetter å seede etter de er ferdignedlastet.

Hvis microsoft selv seeder konstant fra flere av sine servere slik Ubuntu gjør så skal ikke det være noe problem selv om mange avbryter opplastinga før de har nådd en delingsratio på 1,0.

6291843[/snapback]

Ja, jeg hadde egentlig et ganske dårlig poeng, men tenkte at det man "tjener" på å benytte seg av torrent, er jo at nedlastingen totalt sett blant alle skal være kjappere enn om alle koblet seg til en hovedserver. Om mange dermed avslutter seedingen med en gang de er ferdige, så blir jo "bonuseffekten" mindre.

 

En annen sak er at det er en del ISPer over dammen som driver og svartelister torrent-trafikk, slik at hastighetene er (kunstig) lave..

 

Jeg ser ikke noe problem i å ikke benytte seg av torrent for distribuering, har de cash til det så er det jo bare å pøse på :)

Lenke til kommentar

Er bare tull å si at BT ikke ville vært det beste her. Leste dere ikke poengene til Simen?

 

Man får distribuert belastningen over flere lokale nett til alle brukerne som bruker BT og slipper at hovedkanaler over atlanteren osv går i stå.

 

De skulle gitt den ut både på ordinær måte og BT.

 

Jeg bryr meg ikke om MS har nok penger til å pøse på med dum teknologi, men det hadde vært bedre for alle om de også gjorde den offentlig tilgjengelig på BT i tillegg til den konvensjonelle metoden.

 

Vil tippe at over halvparten av nedlasterne ville valgt BT og dermed spart internett for den enorme belastningen det fikk på sentrale områder.

 

Men det kan jo være gøy å ha VM i "flaskehals"?

 

EDIT:

Svartlisting av torrents burde først og fremst foregå på tracker nivå og ikke protokollnivå, slik at "lovlydige" trackere ikke hindres.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Er bare tull å si at BT ikke ville vært det beste her. Leste dere ikke poengene til Simen?

Selvfølgelig er rask http-overføring bedre enn BitTorrent. Dessuten er dette et valg gjort av MS for å teste ut hvordan serverne takler at mange laster ned ISO-filer fra MS sine servere. De skal tross alt levere dette ved Vista sin launch. Og jo, så lenge man har en treg opp-linje er BT treigere enn MS sine servere.

Lenke til kommentar

Paull:

De har nok flere distribusjonsledd over hele USA og Europa, men du kommer ikke i nærheten av den distribusjonen du får med BT.

 

Dell:

Hvorfor er makshastighet det eneste kriteriet for smart og god teknologi for en 2GB+ nedlasting? Da ville jo nesten usenet vært bedre enn HTTP, tror jeg lettere får makset min nedlastning der enn på MS sin server.

 

BT ville distribuert oppaven fantastisk mye bedre enn et load/geo balansert HTTP nedlastingssenter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvorfor skal de behøve å gi support på "hvordan bruke BT" når man får 2 valg.

 

1. Last ned her via http

2. Ønsker du å bruke BT har du torrent fra til vår tracker her.

 

I de tilfeller hvor jeg har et valg velger jeg som oftest BT hvis statusen på torrenten er god, noe den garantert ville vært for Vista.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvorfor skal de behøve å gi support på "hvordan bruke BT" når man får 2 valg.

 

1. Last ned her via http

2. Ønsker du å bruke BT har du torrent her.

 

I de tilfeller hvor jeg har et valg velger jeg som oftest BT hvis statusen på torrenten er god, noe den garantert ville vært for Vista.

6292117[/snapback]

Fordi Vista ikke bare er for de spesielt interesserte? Neida :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...