Gå til innhold

Historisk Vista-nedlasting


Anbefalte innlegg

Jeg var inne på det tidligere i denne tråden, men er det egentlig riktig at vi privatpersoner og våres ISP-er skal betale for hosting av Microsoft sine produkter, slik tilfellet hadde vært dersom Microsoft hadde distribuert Beta 2 gjennom Bittorrent? Den totale datamengden som må lastes opp blir den samme uansett, forskjellen ligger i hvem som sitter igjen med regningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi sluttkunder (fast bredbånd) betaler jo ikke noe ekstra for å laste opp. Folk med modem og tellerskrittbasert nettlinje laster neppe ned 3-4GB likevel.

 

ISP betaler vel ikke nødvendigvis mer for opplasting enn for nedlasting. Men jeg tror nok den totale trafikken vil synke med BT på grunn av synergieffekter (flere i fysisk nær beliggenhet innen samme ISP som laster ned og dermed senker den totale lastingen mellom ISP og resten av verden).

Lenke til kommentar

Torrent er bredt akseptert blandt de som bruker det. Så det må stå for deres "regning" :)

 

Det er en smartere måte å distribuere på og hvis brukerne vil det så synes jeg de må få lov. Men så klart, Microsoft kan ønske å unngå at enkelte onde tunger sier slikt i media.

 

og som Simen1 sier så kan ISP tjene på det fordi de kan "risikere" at brukere lasterVista kun innenfor deres nett. Så jeg tro de sparer mer på at vi bruker torrent enn om alle laster over dammen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Forsåvidt klart et poeng at ISP-ene slipper å betale for trafikk ut av Norge. Men samtidig, hvor godt takler dagens nett den ekstra belastningen av uttrafikk fra hver bruker? Jeg kjenner ikke til hvordan nettrafikk fordeles i det hele tatt, men jeg har forstått at det er en grunn til at mange ISP-er har bokser som nedprioriterer torrenttrafikk. Vil det ikke være en ekstra belastning for nettverket om 100 personer laster opp og ned data mellom hverandre (tilsammen 10.000 forbindelser) fremfor at 100 personer laster ned data fra en sentral server?

 

For øvrig, uansett om det er ISP-ene eller kundene direkte som belastes for ekstra dimensjonering av trafikk, så er det vi kundene som sitter igjen med sluttregnignen. (selv om samme analogien selvsagt kan sies om Microsoft sine egne servere...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...