Gå til innhold

"vondere å få damp på seg enn kokende vann"


Anbefalte innlegg

I dag påsto lærern min i naturfag at det var vondere å få vanndamp på seg enn kokende vann. Han sa at det var mer energi i dampen, som da ville gjøre at det var mer vondt!

 

Personlig syns jeg dette er bare tull, og tror at det vil være mye mer smertefullt å få kokende væske på seg!

 

Hva mener dere?

Endret av Hawkon__
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Læreren din har helt rett. Men det spørs selvfølgelig hvor mye (massen) av damp/vann som treffer deg.

 

Vann ved 100 grader C har en indre energi (entalpi) på 417 KJ/kg (1 bar) mens damp ved samme temp og trykk har 2675 KJ/kg. (Hvilket vil si at hver masseenhet damp er i overkant av 6 ganger så energirik som en tilsvarende masseenhet med kokende vann)

Lenke til kommentar
Læreren din har helt rett. Men det spørs selvfølgelig hvor mye (massen) av damp/vann som treffer deg.

 

Vann ved 100 grader C har en indre energi (entalpi) på 417 KJ/kg (1 bar) mens damp ved samme temp og trykk har 2675 KJ/kg. (Hvilket vil si at hver masseenhet damp er i overkant av 6 ganger så energirik som en tilsvarende masseenhet med kokende vann)

6229966[/snapback]

 

Jeg vil tro det er langt mer interessant hvor mye energi det er per volumenhet.

 

Å sitte i en badstu full av damp og en temperatur rundt 70 grader tror jeg de fleste vil holde ut. Å bli senka i et badekar der vannet holder 70 grader derimot....

 

 

Jeg tror ikke på Lærer'n.

Lenke til kommentar

Ja - mye mer interessant pr. volumenhet. For å si det slik - tror jeg hadde foretrukket 1 liter damp i trynet framfor 1 liter 99° vann...

 

At en kilo damp er mer energirikt enn 1 kg vann er jo ikke noe sjokk - damp er jo bare vann som har blitt tilført nok energi til å krysse faseovergangen og bli til gass.

 

En annen ting er at dampen også kan kondensere, så du likevel får kokende vann på deg...

Lenke til kommentar
En annen ting er at dampen også kan kondensere, så du likevel får kokende vann på deg...

6230162[/snapback]

Tenkte også litt på dette - dampen kondenserer og avgir energi, og etter at dette har skjedd, er den fortsatt på kokepunktet og avgir energi mens den avkjøles. Eller hva?

 

Det vi ser, er jo at hele dette spørsmålet kokes ned til definisjonen av hvordan man skal sammenligne kokende vann med damp.

Lenke til kommentar
I dag påsto lærern min i naturfag at det var vondere å få vanndamp på seg enn kokende vann. Han sa at det var mer energi i dampen, som da ville gjøre at det var mer vondt!

6229746[/snapback]

Det han sier stemmer, hvis man ser på massen/vekten. 1 kg vanndamp har mye mer energi enn 1 kg kokende vann, 5x så mye sies det tidligere i tråden. På den annen side er det kanskje lettere å få en kilo vann over seg, enn en kilo damp..

Lenke til kommentar

Dampen vil vel aldri ligge så tett til huden som vann vil gjøre, og om den stiger, vil den følge konturene av deg, ikke gli over og "ta" på deg. Vann derimot trenger inn overalt, så det vil nok merkes langt bedre.

 

Damp er varmere enn vann. Vil tro det er veldig situasjonsavhengig, men somregel vil nok vann føles varmere enn damp.

Lenke til kommentar
Det han sier stemmer, hvis man ser på massen/vekten. 1 kg vanndamp har mye mer energi enn 1 kg kokende vann, 5x så mye sies det tidligere i tråden. På den annen side er det kanskje lettere å få en kilo vann over seg, enn en kilo damp..

6230414[/snapback]

En kilo damp vil ha et mye større volum en en kilo vann. Mao. er det umulig å konsentrere energien like mye som i vann. For dem som er interessert kan jeg henvise til den perfekte gassloven (PV = nRT) og massetettheten på vann for å gi forholdstall.

 

EDIT: Selvsagt hvis P er høy må V være lav, men da må også T være høyere for at det skal bli damp.

Endret av Feynman
Lenke til kommentar
Det han sier stemmer, hvis man ser på massen/vekten. 1 kg vanndamp har mye mer energi enn 1 kg kokende vann, 5x så mye sies det tidligere i tråden. På den annen side er det kanskje lettere å få en kilo vann over seg, enn en kilo damp..

6230414[/snapback]

 

En kilo damp vil ha et mye større volum en en kilo vann. Mao. er det umulig å konsentrere energien like mye som i vann. For dem som er interessert kan jeg henvise til den perfekte gassloven (PV = nRT) og massetettheten på vann for å gi forholdstall.

EDIT: Selvsagt hvis P er høy må V være lav, men da må også T være høyere for at det skal bli damp.

6230781[/snapback]

Jeg er fullt klar over at en kilo damp har større volum enn en kilo vann, det er derfor jeg påpeker at: "På den annen side er det kanskje lettere å få en kilo vann over seg, enn en kilo damp..".

Lenke til kommentar

Vann utvider seg vel sånn ca 1000 ganger når fordamper hvis jeg ikke husker feil fra det jeg lærte på skolen, så er litt vanskeligere å få på seg 1 kg damp enn 1 kg vann. En annen ting er at damp med høyt trykk kan bli langt over 100 grader celsius, og den kan være vanskelig å se en damplekkasje av damp under høyt trykk, f.eks lekkasje fra et rør i en fabrikk.

Lenke til kommentar
Jeg har fått vanndamp på meg, da jeg skulle helle på i badstuen. Det gjorde vondt som f***. Får du riktig mengde damp på deg, så kan det gjøre mer skade enn selve vannet.

6229760[/snapback]

Gjorde det bare vondt, eller måtte du til legen også?

Hvis du får en liten panne med kokende vann ned på beina/føttene, er legevakten neste stopp. Bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Jeg har fått vanndamp på meg, da jeg skulle helle på i badstuen. Det gjorde vondt som f***. Får du riktig mengde damp på deg, så kan det gjøre mer skade enn selve vannet.

6229760[/snapback]

Gjorde det bare vondt, eller måtte du til legen også?

Hvis du får en liten panne med kokende vann ned på beina/føttene, er legevakten neste stopp. Bare så det er sagt.

6231910[/snapback]

Prøv å holde hånden over en gryte med kokende vann litt. *au*

Lenke til kommentar

Nå snakker jeg om varmen og ikke om skadeomfanget. Fikk ikke nok damp på meg at det ble legevakta, men ble litt rødt. Av den dampen jeg fikk på meg er det nok ikke så mye vann som ble fordampet. Hvis man får den samme mengden vann som dampen utgjordet, så vil neppe vannet forårsake så mye skade.

Lenke til kommentar
Jeg har fått vanndamp på meg, da jeg skulle helle på i badstuen. Det gjorde vondt som f***. Får du riktig mengde damp på deg, så kan det gjøre mer skade enn selve vannet.

6229760[/snapback]

Gjorde det bare vondt, eller måtte du til legen også?

Hvis du får en liten panne med kokende vann ned på beina/føttene, er legevakten neste stopp. Bare så det er sagt.

6231910[/snapback]

Prøv å holde hånden over en gryte med kokende vann litt. *au*

6231927[/snapback]

 

Hånda mi blir stadig kokt når jeg drar av lokket på kaffekjelen for å fylle den med kaldt vann (må kjøle ned kjele og plate før undulat kan slippes fri) - ikke at det er så veldig mye damp, tømmer ut vannet i den først, men au det svir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...