Gå til innhold

"vondere å få damp på seg enn kokende vann"


Anbefalte innlegg

Hva hvis du har et svært tykt "skal" med armert betong (f.eks - eller noe annet som motstår trykk bedre kansje - men poenget er vel uansett forstått) - og varmer hele klumpen, vann og alt - opp til over 374°C?

6361623[/snapback]

Vannet blir til damp, uansett hvor høyt trykk det er inni kammeret. Dvs. vannet har ikke lenger de egenskapene en væske har.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke uvanlig at vann har temperatur på 300-500 grader nede i jordskorpen, i hydrotermale ganger. I høytemperaturganger har mineraler ved 300-500 grader blitt dannet og blant annet gull kan finnes i slike ganger. Det høye trykker medfører høy temperatur.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar

Då eg leika maskingutt i militæret, på ein av dei høgteknologiske fregattane me har (Oslo klassen frå 60-talet) hadde me damp som var 400 grader, ved 60 bars trykk. Dersom det var eit lite hol i eit røyr eller ein flens kunne me stikke ein skiftenøkkel framføre, støv og ujamnheitar i skiftenøkkelen byrja då umidelbart å gløde. Eg er glad eg slapp å brenne meg på det. Det hadde sjølvsagt sine fordelar òg, lighter var tildømes overflødig når sigarettar skulle tennast.

 

Litt OT: Me får no nye fregattar, noko som sikkert ikkje var for tidleg. Dampskip var jo tross alt utdaterte når båtane kom på 60-talet, men KNM brukar dei framleis i 2006.

Lenke til kommentar

Steam er da fremdeles masse brukt i skip. Hva benyttes f.eks i en av amerikanernes hangarskip? Jo nettop - damp!

 

Alt som er atomdrevet er drevet av damp. Det har vel gått mer av moten på moderne, mindre fartøyer hvor diesel og gassturbiner gir bedre effekt. Men å kalle fregattene dampskip er litt feil - selv om de benytter damp turbiner til framdrift.

Lenke til kommentar
Alt som er atomdrevet er drevet av damp. Det har vel gått mer av moten på moderne, mindre fartøyer hvor diesel og gassturbiner gir bedre effekt. Men å kalle fregattene dampskip er litt feil - selv om de benytter damp turbiner til framdrift.

6374468[/snapback]

Det er rett. Det man kaller dampskip brukte dampmotor og ikke dampturbin. En dampmotor er en stempelmotor drevet av damp, mens dampturbinen er en turbinmotor (drives av væske- eller gasstrømmer).
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Bestefar jobbet på båt i sin tid, som maskinmann. Han og en kompis ble kalt ned i maskinrommet, grunnet en svikt. Noe gikk galt, og et damprør(?) gikk lekk. Endte med at kompisen hans fikk en solid mengde vanndamp sprutet over hele kroppen. Bestefar måtte bære skinnet hans opp trappen for han når de skulle komme seg ut. Kompisen døde kort tid etter, de sa at eneste grunnen til at han i det hele tatt var i stand til å bevege seg uten hud på kroppen var at kroppen opererte på overlevelses instinkt og adrenalin.

 

Så jeg tror nok at damp kan gjøre skade ja...

Lenke til kommentar
Læreren din har helt rett. Men det spørs selvfølgelig hvor mye (massen) av damp/vann som treffer deg.

 

Vann ved 100 grader C har en indre energi (entalpi) på 417 KJ/kg (1 bar) mens damp ved samme temp og trykk har 2675 KJ/kg. (Hvilket vil si at hver masseenhet damp er i overkant av 6 ganger så energirik som en tilsvarende masseenhet med kokende vann)

6229966[/snapback]

 

Jeg vil tro det er langt mer interessant hvor mye energi det er per volumenhet.

 

Å sitte i en badstu full av damp og en temperatur rundt 70 grader tror jeg de fleste vil holde ut. Å bli senka i et badekar der vannet holder 70 grader derimot....

 

 

Jeg tror ikke på Lærer'n.

6230069[/snapback]

Vann damper vel ikke før ved 100 grader?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vann damper vel ikke før ved 100 grader?

6760834[/snapback]

Så du har aldri fått dugg på speilet når du har dusjet? ;)

 

Vann kan fint være i dampform selv om det er under 100'C. Damptrykket, altså det parialtrykket av totaltrykket i lufta som dampen utgjør er riktignok lavere under 100'C enn 1 atmosfære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...