Gå til innhold

Ubuntu 6.06 kommer i dag


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124
Tredjepartsprogramvare vil ikke bli oppgradert nei. Du er klar over at firefox faktisk følger med i ubuntu og kubuntu?

6270105[/snapback]

 

Nope, men jeg regnet med det! Jeg er noob på linux, så hvor finner jeg alle programmer som ligger med skjult i OS'et? Fordi jeg fant ikke FF i start menyen... Og da ligger disse hvor? Og eventuell kode for å finne disse hadde vært greit å få vite.. :p

 

Edit: edit

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124
Start Terminal og skriv

 

firefox

 

 

Og vis koden ikkje funker,

 

skriv inn

sudo apt-get install firefox

 

 

Da burde det iallefall funke etterpå :)

6270420[/snapback]

 

 

Kode for å finne alle programmer da? ;)

Lenke til kommentar
Tredjepartsprogramvare vil ikke bli oppgradert nei. Du er klar over at firefox faktisk følger med i ubuntu og kubuntu?

6270105[/snapback]

 

Nope, men jeg regnet med det! Jeg er noob på linux, så hvor finner jeg alle programmer som ligger med skjult i OS'et? Fordi jeg fant ikke FF i start menyen... Og da ligger disse hvor? Og eventuell kode for å finne disse hadde vært greit å få vite.. :p

 

Edit: edit

6270226[/snapback]

Applications > Internet > Firefox Web Browser :hmm:

 

Gnome, om det er Ubuntu og ikke Kubuntu, nUbuntu eller Xubuntu du bruker, har ikke "startmeny", men en meny for programmer, steder og for system-verktøy...

 

Det som ikke visees i menyene kan være skjult med "meny-programmet"

Applications > Accessories > Alacarte Menu Editor, bare å huke av hva du vil vise og ikke vise her.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Applications > Accessories > Alacarte Menu Editor, bare å huke av hva du vil vise og ikke vise her.

6270491[/snapback]

 

Har Kubuntu på norsk, og med KDE. Og jeg finner ikke det du viser til.. :p

Lenke til kommentar
Prøver å innstallere Linux på en gammel maskin for tiden.. Prøvde først med Puppy 1.0.4 Live CD. Det bootet opp, null problem. Problemet kom da jeg skulle innstallere det på disken.. Rotet med noe partisjonering, og tror jeg fikk laget en partisjon. Så etter noen fler steg, ble CDROM'en "unmounted" det var riktig i følge innstallasjonen. Så i neste steg, fikk jeg beskjed om å "mounte" CDROM'en igjen.. Fant et egnet verktøy, men det gikk jo ikke.. Så der stoppet det forsøket..

 

Prøvde så med Ubuntu desktop (sikkert nyeste versjon) kom inn i menyen, valgte språk, og oppløsning, og trykte "start Ubuntu" den begynte å laste diverse greier, men sto på "loading hardware drivers" utrolig lenge.. Jeg trykte reset, og prøvde igjen. Da kom den til "configuring power supply e.l." og skjermen ble svart.. Hva gjør jeg nå?!

6270358[/snapback]

EDIT: Var egenlitg ikke meningen å quote deg... men jeg hadde bare gjort det enkleste og testet ut en annen distro. suse eller mepis f.eks, men hvilken bærbar har du forresten og det er 6.06 du har installert?

 

Applications > Accessories > Alacarte Menu Editor, bare å huke av hva du vil vise og ikke vise her.

6270491[/snapback]

 

Har Kubuntu på norsk, og med KDE. Og jeg finner ikke det du viser til.. :p

6270540[/snapback]

Ok, fikk ikke med meg at det er Kubuntu det var snakk om. Jeg installerte Ubuntu så kubuntu-desktop over det igjen og da hadde jeg allerede Ff, men jeg aner ikke om det er instellert på Kubuntu som default... skal sjekke Live-Cd etterpå. Men det tar jo 3 sekunder å installere via pakkesystemet om det ikke er der da...

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Kan man bruke Wine til å kjøre msn messenger f.eks?

 

liker ikke amsn og de andre utgavene, skulle gjerne kunne kjørt MS sin msn, er dette mulig å få til?

6271864[/snapback]

 

Det er mulig at det vil fungere, men jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor noen vil kjøre MSN Messenger, som er full i reklame og plagsomt dritt, i forhold til f.eks. Gaim, som er clean og fin, samt har muligheter som MSN Messenger ikke har. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Tips..

Bruk Automatix for å få alt det du trenger, men som Ubuntu ikke har som default...

http://www.getautomatix.com/

6270545[/snapback]

Har Automatix kommet ut for 6.06 enda?

 

Finnes det en Winamp lignede webradio til Kubuntu? Det ligger kaffeine allerede, men jeg får den ikke til å virke..  :p

6276650[/snapback]

Ja, streamtuner. Søk etter streamtuner i "Add Programs" eller "Kynaptic Package Manager" eller skriv "sudo apt-get install streamtuner" i konsollen. Du trenger også XMMS, og hvis du har lyst til å ta opp sanger du spiller streamripper, legger seg i mappe med navnet på kanalen med artistnavn og navn på sang :)

 

Kan like greit bare kopiere og paste "sudo apt-get install xmms streamtuner streamripper" i en konsoll så er det gjort ;)

 

En ting som er litt rart med Streamtuner er at den ikke kommer opp i menyen for jeg skriver "killall gnome-panel", vet ikke hvordan det er med Kubuntu da... rart problem egentlig...

 

Har installert Ubuntu 6.06 i dag, og den ser utrolig bra ut.

Kan anbefale og laste ned via Bittorrent.

 

Er litt spent på hvordan det blir å programmere under dette eller om det i det hele tatt går an å programmere.  :blush: anyone help?!?!? :innocent:

6276676[/snapback]

Går ann å programmere ja... alt er jo åpent, fritt og gratis.

Lenke til kommentar
Finnes det en Winamp lignede webradio til Kubuntu? Det ligger kaffeine allerede, men jeg får den ikke til å virke..  :p

6276650[/snapback]

webradio? Du mener avspillingsprogram? AmaroK er vel en av de beste avspillere ute der.

 

Er litt spent på hvordan det blir å programmere under dette eller om det i det hele tatt går an å programmere.  :blush: anyone help?!?!? :innocent:

6276676[/snapback]

Hva er det du programmerer? Python ligger allerede inne, og de fleste andre pakker er tilgjengelig fra adept

 

Det vanligste er vel å bruke gtk/qt til grafiske applikasjoner. Om du velger gtk, har du et utmerka verktøy kalt glade som gjør GUI veldig enkelt.

 

Installer pakken build-essential gjennom kommandolijnja eller kynaptic/adept for å enkelt få fatt i kompiler og diverse andre verktøy.

 

sudo aptitude install build-essential

Lenke til kommentar
webradio? Du mener avspillingsprogram? AmaroK er vel en av de beste avspillere ute der.

6276886[/snapback]

Hvis det er radio det er snakk om så finnes det ikke noe som er bedre enn Streamtuner tror jeg... den kan spille stasjoner fra Shoutcast (som Winamp bruker), Live365, Google Stations, basic.sh, punkcast.com og xiph... kan legge inn egne bookmarks også videre... til musikk så er nok Amarok det kuleste...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
webradio? Du mener avspillingsprogram? AmaroK er vel en av de beste avspillere ute der.

6276886[/snapback]

Hvis det er radio det er snakk om så finnes det ikke noe som er bedre enn Streamtuner tror jeg... den kan spille stasjoner fra Shoutcast (som Winamp bruker), Live365, Google Stations, basic.sh, punkcast.com og xiph... kan legge inn egne bookmarks også videre... til musikk så er nok Amarok det kuleste...

6277220[/snapback]

 

Jeg kan ikke finne streamtuner.. Har forsøkt: sudo apt-get install streamtuner og Kubuntu finner ingenting.. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...