Gå til innhold

Ubuntu 6.06 kommer i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg kjørt Ubuntu 6.06 noen dager og slettet XP på den stasjonære pc-en min og må si jeg er veldig positivt overrasket over hvor brukervennlig og bra linux har blitt. Er ikke noe linux guru, har kjørt Windows i alle år, men dette er bare flott. Innstallering av nye programmer går som en lek med Synaptic Package manager.

Det jeg slet med i sist versjon(5.10) var de trådløse driverene., fikk de aldri til å fungere.

Så nå har jeg et OS som er gratis og bra til mitt bruk på den stasjonære. Internett, videoavspilling etc. :)

Lenke til kommentar

Jeg har lagt det inn på to pcer, men på den tredje fikk jeg følgende feilmelding:

261.214892 hda: ide_intr: huh? expected NULL handler on exit;

Buffer I/O error on device hda, logical block 357834.

Er det noen som har en idé om hva som er galt?

 

Men så langt så liker jeg den nye Ubuntuen veldig godt. Spesiellt med innstallasjon fra Live-cden. Det er genialt at pcen kan brukes som "normalt" under innstallasjon.

Lenke til kommentar

Prover aa installere dette skeve opplegget her.. sykt haaplost.

 

Starter fra live-cden og kommer inn i ubuntu, saa gaar jeg paa install og svarer paa en del sporsmaal og velger partisjon, det blir installert, jeg faar beskjed om aa restarte og ta cden ut, jeg gjor det, men naar jeg starter igjen faar jeg beskjed om at jeg ikke har os.. gjor meg forbannet!

 

noen tips?

 

Mvh El-Hadji

Lenke til kommentar
Prover aa installere dette skeve opplegget her.. sykt haaplost.

 

Starter fra live-cden og kommer inn i ubuntu, saa gaar jeg paa install og svarer paa en del sporsmaal og velger partisjon, det blir installert, jeg faar beskjed om aa restarte og ta cden ut, jeg gjor det, men naar jeg starter igjen faar jeg beskjed om at jeg ikke har os.. gjor meg forbannet!

 

noen tips?

 

Mvh El-Hadji

6238955[/snapback]

Det virker som at GRUB(bootmenyen) ikke ble lagt inn. Om du prøver innstallasjon på nytt vil det mest sannsynlig gå. Men du kan prøve å legge inn GRUB på nytt. Se denne guiden.
Lenke til kommentar

Og da var min fyrste linux cd på veg ned, får håpe det ikkje blir den siste :D

 

Edit: driv å legg det inn nå, og må partisjonere. Har ca 20 GB ledig på partisjon D:. Viss eg lager ein ny partisjon av desse 20GB, vil resten på d: bli burte da?

Endret av Zimmen
Lenke til kommentar
Og da var min fyrste linux cd på veg ned, får håpe det ikkje blir den siste :D

 

Edit: driv å legg det inn nå, og må partisjonere. Har ca 20 GB ledig på partisjon D:. Viss eg lager ein ny partisjon av desse 20GB, vil resten på d: bli burte da?

6239252[/snapback]

Om du vil beholde innholdet på D: så kan du forminske den og lage en ny partisjon på den frigjorte plassen. Du kan ikke lage partisjoner på ledig plass i en annen partisjon.
Lenke til kommentar
går det an å spille FM 2006 og Oblivion i ubuntu?

6237650[/snapback]

Om det ikke finnes Linux-versjon av spillene, så må de kjøres i emulator. Det vil nok gå, men selvsagt ikke helt perfekt. Edit: Wine er en slik emulator.

6237710[/snapback]

 

Wine Is Not an Emulator ;)

Lenke til kommentar
går det an å spille FM 2006 og Oblivion i ubuntu?

6237650[/snapback]

Om det ikke finnes Linux-versjon av spillene, så må de kjøres i emulator. Det vil nok gå, men selvsagt ikke helt perfekt. Edit: Wine er en slik emulator.

6237710[/snapback]

 

Wine Is Not an Emulator ;)

6241925[/snapback]

Cedega er kanskje et bedre alternativ, det er en emulator som er laget for spill, koster penger da...

Lenke til kommentar
går det an å spille FM 2006 og Oblivion i ubuntu?

6237650[/snapback]

Om det ikke finnes Linux-versjon av spillene, så må de kjøres i emulator. Det vil nok gå, men selvsagt ikke helt perfekt. Edit: Wine er en slik emulator.

6237710[/snapback]

 

Wine Is Not an Emulator ;)

6241925[/snapback]

Cedega er kanskje et bedre alternativ, det er en emulator som er laget for spill, koster penger da...

6241954[/snapback]

 

Cedega er heller ikke en emulator.

Lenke til kommentar
går det an å spille FM 2006 og Oblivion i ubuntu?

6237650[/snapback]

Om det ikke finnes Linux-versjon av spillene, så må de kjøres i emulator. Det vil nok gå, men selvsagt ikke helt perfekt. Edit: Wine er en slik emulator.

6237710[/snapback]

 

Wine Is Not an Emulator ;)

6241925[/snapback]

Cedega er kanskje et bedre alternativ, det er en emulator som er laget for spill, koster penger da...

6241954[/snapback]

 

Cedega er heller ikke en emulator.

6242237[/snapback]

I følge definisjonen i Wikipedia vil jeg absolutt si at Wine er en emulator:
A software emulator allows computer programs to run on a platform (computer architecture and/or operating system) other than the one for which they were originally written.
Men uviklerene nekter på dette selv. Men det er en annen diskusjon.
Lenke til kommentar

Wine Is Not an Emulator ;)

6241925[/snapback]

Cedega er kanskje et bedre alternativ, det er en emulator som er laget for spill, koster penger da...

6241954[/snapback]

 

Cedega er heller ikke en emulator.

6242237[/snapback]

Viste at Wine ikke er en emulator, men trodde Cedega og Crossover Office var det, hva er det som egentlig skiller en emulator fra et et "program"?

Lenke til kommentar

"Program" er en veldig vid definisjon, og både en emulator og wine/cedega er programmer. Du kan kanskje løst sett kalle wine og cedega for emulatorer (dog med en litt feil betydning av ordet), men teknisk sett blir det feil. Begge to (cedega er egentlig bare en closed-source versjon av wine med mer fokus på spill) er implementasjoner av win32-APIet, og kan derfor kalles et kompabilitets-lag fremfor en emulator.

 

Rather than acting as a full emulator, Wine implements a compatibility layer, providing alternative implementations of the DLLs that Windows programs call.

 

EDIT:

Tuxerator: både cedega og crossover office bruker gammel kildekode fra Wine, med sine egne tillegg for å funke bedre til sitt formål. I de fleste tilfeller vil Wine funke like bra som cedega eller crossover, siden cedega og crossover kun kan bruke funksjonalitet fra gamle Wine-versjoner, og ikke har like mange utviklere.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...