Gå til innhold

Ubuntu 6.06 kommer i dag


Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan ubuntu fungerer med Dells nyere laptoper? Da tenker jeg på strømstyringsfunksjoner (standby/hibernate/strømsparing) og eventuelt drivere og skjermoppløsning (1280x768).

6220631[/snapback]

 

Meget bra, Så og sei alt fungerer perfekt på min Dell 6400. Det eg klager på er dårleg 3D ytelse og mangel på TV-ut

6226649[/snapback]

TV-ut skal kunne fikses ved en liten konfigurering av xorg.conf :) Hvis det er Ati-kort du har, så kan du jo skrive et formelt klagebrev og spørre hvorfor driverne deres suger balle i linux. :p Btw, sist jeg hibernate'a min dell 6000 så ville den ikke kjøre opp igjen, måtte reboote :( (breezy bagder)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubuntu ja, testa 5.10 med den gamle maskinen og ATI kort. Blei imponert. Alt fungerte Hørte at nvidia hadde bedere driver støtte til linux og kjøpte derfor et 7800gt. Installerte 6.06, men når ubuntu starter opp så blir skjermbildet helt på trynet. Blir bare et bugga bilde med masse firkanter(pixler i farger). Lyden funker. Trommene slår. Men et ubrukelig skjermbilde:( Kan det være Gnome? Drivere? Noen linux-guruer som vet?

Lenke til kommentar
tenkte å innstallere det, har jo min vanlige c-partisjon der winxp allerede ligger. Hvis jeg lager en ny partisjon på la oss si 10 gig, vil det da holde med den partisjonen på 10 gig til ubuntu? Og vil da innstallasjonsprogrammet detektere at jeg allerede har windows innstallert på en annen partisjon slik at jeg kan kjøre dual-boot??

6226420[/snapback]

Ja, det vil funke. Installasjonsprogemmet vil spørre hvilken partisjon du vil installere på. Du velger den på 10gb og resten går av seg selv, dualboot blir fikset automatisk.

Lenke til kommentar
Finnes det noen liste over om hvilke trådløse kort er støttet, evt. hvilke chip som er støttet?

 

Telcontar

6225926[/snapback]

Du får jo prøvekjøre systemet før du installerer, sjansene er store for at wlan-kortet bare funker. Og da funker det selvfølgelig også ettet installasjon. Hvis ikke kan det hende du må bruke ndiswrapper (liste over noen støttete kort), eller så må du bare google på modellnr og se hva andre har brukt. Har enda tilgode å se et kort som ikke funker, har sikkert prøvd 10 forskjellige.

Lenke til kommentar
Er det noen som har testet Ubuntu for første gang her? Hadde vært morsomt med litt tilbakemeldinger...

6225716[/snapback]

 

Tja... Jeg prøvde Ubuntu 5.10 her for noen uker siden uten stort hell. (Må legge til at jeg aldri hadde vært borti linux før). Første problem var å kjøre CD-en. Etter mye søking fant jeg ut at jeg av en eller annen grunn måtte skrive inn koden "noapic nolapic" og innstallasjonen fortsatte. 2. problem var etter innstallasjonen. Skjermen ble rett og slett svart. Igjen, etter mye søking og prøving av ulike metoder fant jeg ut at jeg måtte åpne en merkelig fil og legge til en linje i filen. Endelig fikk jeg prøvd det. Til slutt gjennstod det bare å få det trådløse nettverket til å fungere. Etter mange utallige forsøk uten hell ble jeg så lei at jeg ga opp slettet hele Ubuntu.

 

Men nå som det har kommet en ny versjon må jeg nesten prøve igjen ... Håper jeg får nettverket til å fungere denne gangen. Noen som har prøvd med Intel 2200bg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Forskjellig brukergrensesnitt, enten

KDE

eller

GNOME

og så har du Xubuntu

XFCE

 

Anbefaler vanlig Ubuntu, det er de mest glattpolerte av de tre.

 

 

Takker for godt svar! Da skjønte jeg mere gitt..

Lenke til kommentar

Fortrolig med LINUX?

Har sjøl brukt UNIX/LINUX og alle varianter av M$Windus i et par mannsaldre..

Har aldri blitt fortrolig med M$Windus.....

LINUX er fine saker, men ubrukelig dersom PCn skal brukes som leketøy (muligens også kalt "gaming" (leke på norsk)).

Endret av nilsjohanole
Lenke til kommentar
Menne, hvorfor tøyser alle sammen med å laste ned isoene for å oppgradere fra 5.10 til Dapper? Dere vet at dere lett kan gjøre oppgraderingen vha. update-manager, sant?

 

Det er bare å trykke Alt+F2, og taste inn kommandoen

gksudo "update-manager -d"

, så vil den poppe opp med en fin veiledning som automatisk laster ned og installerer alle oppdateringer som er nødvendig for å få oppgradert systemet fra 5.10 til 6.06. :)

6223359[/snapback]

hvorfor "-d" der? Dapper er da ingen beta/release candidate lengre? Update-manager skal forsåvidt varsle ifra at en ny versjon har kommet, bare du åpner den nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...