Gå til innhold

Ubuntu 6.06 kommer i dag


Anbefalte innlegg

Jeg har da lastet ned en Nvidia Installer, da jeg langt om lenge fikk klart å kjørt denne filen fikk jeg opp at den trenger å bli kjørt "as root".

 

Da fikk jeg et tips om å skrive noe i terminal, før X server starter eller noe slikt.

Men da får jeg opp at den ikke finner filen eller mappen.

 

Dette er den siste driveren til Linux fra Nvidia sine nettsider.

Jeg ser rundt om på nettet at folk har problemer, problemer og "guess what" problemer.

Dette er faen dårlig, helvete bryter løs jeg bare skal ligge inn en driver.

Linux er noe godt dritt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det brannmur i Ubuntu, eller må du installere slikt i etterkant, og hvilke brannmurer kan en velge mellom på Linux?

 

Har lest denne tråden og lurer på:

 

SlimG sier at ..desktop.. er det samme som live installasjon, og at ..alternate.. er det samme som tekst installasjon. Hva menes med live installasjon og tekst installasjon? Hva skjer om du bruker ..alternate.. varianten, og er det tekst basert brukergrensesnitt også etter ferdig installasjon med ..alternate.. varianten?

 

Hvorfor er ikke flere EasyUbuntu tillegg ferdig bakt inn i Ubuntu installasjonen, og er det noen gode grunner for det?

 

Jeg synes at brukervennlighet er positivt, og er nysgjerrig på hva som blir den neste viktige forandringen for Linux på dette området. Utviklingen av Linux er jo omfattende saker, men kanskje noen kan fortelle litt om hva slags utvikling som foregår. Gjerne både planer og pågående utvikling, og gjerne det kan pekes på de sakene som det nokså sikkert vil bli noe med.

Lenke til kommentar
Finnes det brannmur i Ubuntu, eller må du installere slikt i etterkant, og hvilke brannmurer kan en velge mellom på Linux?

Du finner firestarter i add/remove eller synaptic

 

Hva menes med live installasjon og tekst installasjon?
live-cden er nettopp hva navnet sier. Du testkjører operativsystemet fra cd, samtidig som det ligger et ikon på skrivebordet som tillater deg å installere til harddisk. Husk at startup-tida vil være langt lengre på live-cden enn på et ferdiginstallert system

 

Hva skjer om du bruker ..alternate.. varianten, og er det tekst basert brukergrensesnitt også etter ferdig installasjon med ..alternate.. varianten?

Det vil være grafisk etter du har installert med både alternate og live-cd.

 

Hvorfor er ikke flere EasyUbuntu tillegg ferdig bakt inn i Ubuntu installasjonen, og er det noen gode grunner for det?

Har mulighet for å komme med i neste versjon, men dette er enda usikkert. EasyUbuntu kom for seint i utviklingssyklusen til å være med idapper

Lenke til kommentar
Kan du ikke gå på "programmer" - høyreklikke på programikon - legg til på panelet.

6294896[/snapback]

 

Nei det starter programmet.

6294991[/snapback]

I xfce grensesnittet må du:

 

1. Høyreklikke på panelet og velge "Add new item"

2. Deretter velge "Launcher" og klikke "Add"

3. Nå får du opp en meny hvor det meste sier seg selv, men uansett:

Name: Navnet du vil skal vises når du holder musen over ikonet.

Description: Beskrivelse som kommer under navnet du har valgt

*: Her velger du ikon, enten fra den stjernelignende greia, eller så klikker du på mappen til høyre.

Command: Skriv inn navnet på programmet som skal starte, er det f.rks Gimp så skriv "gimp"

 

Nå skal den ha havnet på panelet :) Du kan også forandre hurtigikonet ved å høreklikke og velge "Properties", da kommer samme bildet som du hadde opp igjen, eller fjerne det ved å høyreklikke og velge "Remove"

Lenke til kommentar
På masse av det jeg laster ned står det kjør som root, kan noen bare si meg svart på hvitt hvordan man gjør det?

Tenker på install filer og slikt.  :dontgetit:

6295792[/snapback]

Ting du laster ned fra internet eller pakkesystemet?

 

Ikke last ned ting som allerede er i pakkesystemet! Men har du f.eks lyst på Picasa fra Google så må du laste ned .deb filen fra internet, høyreklikk på den når den er lastet ned og skriv inn passord, denne oppfører seg som en .exe på Windows, selv om det er mer tungvint enn synaptic eller add/remove programs.

 

Akkurat hva er det det dreier seg om?

Lenke til kommentar
På masse av det jeg laster ned står det kjør som root, kan noen bare si meg svart på hvitt hvordan man gjør det?

Tenker på install filer og slikt.  :dontgetit:

6295792[/snapback]

Ting du laster ned fra internet eller pakkesystemet?

 

Ikke last ned ting som allerede er i pakkesystemet! Men har du f.eks lyst på Picasa fra Google så må du laste ned .deb filen fra internet, høyreklikk på den når den er lastet ned og skriv inn passord, denne oppfører seg som en .exe på Windows, selv om det er mer tungvint enn synaptic eller add/remove programs.

 

Akkurat hva er det det dreier seg om?

6296109[/snapback]

Jeg synes denne tråden er fin fordi den forklarer en del grunnleggende ting en gjerne bør vite om som nybegynner. Fant en del svar på ting jeg lurte på.

 

Har Diskusjon.no noen flere slike tråder som passer for nybegynnere? Hvis ikke kunne kanskje en Linux guru snekret sammen en. Hadde vært fint å kunne gå tilbake til senere som en referanse når en lurer på ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...