Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvis det faktisk fungerer å finne vann med en pinne, hvorfor gjør dere ikke et vitenskapelig forsøk og publiserer i tidsskriftet nature? For hvis det ikke går an å bevise det vitenskapelig, så er det bullshit.

 

Legg merke til at jeg ikke benekter muligheten for at en ønskekvist fungerer, bare at det ikke finnes noe bevis, utenom personlige opplevelser som ikke teller for fem øre. Ta for eksempel meg, jeg møtte julenissen da jeg var 5 år. Alle vennene mine, i tillegg til mine foreldre sa at han fantes. Jeg fikk til og med hilse på han! Poenget er at du har lyst til å forklare hvor dumt det høres ut og komme med en forklaring på hvorfor julenissen ikke finnes. Sånn føler jeg det nå angående ønskekvisten deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gidder ikke å lese alle postene i tråden, men en ting står helt åpenbart for meg; Grunnvann finnes stort sett OVER ALT der det ikke er solid grunnfjell (eller helt eksepsjonelt tørre innlandsområder).

I slike områder letes det naturligvis ikke etter grunnvannsilder av "ekspertene", mens de heller har en tendens til å rote rundt på områder der det av åpenbare årsaker må finnes et høyere grunnvannspeil.

Ergo kan ønskekvist-tåpene stort sett alltid få bekreftet sin "vannfinneregenskap" uten at de har den minste aning om hva som er den egentlige årsaken til deres treffsikkerhet... Kun dobbelkontrollerte og gjentatte studier kan få meg til å tro på det motsatte. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok. Hvordan forklares det at personer blir påvirket av vannårer? Ikke at jeg vet om det er bevist, men det er brukt som en forklaring på hvorfor enkelte personer blir syke.

 

Er mennesket følsomt for vannstrømmer? Det blir jo det store spørsmået her...

jeg har også hørt om folk som har bodd under høyspendtlinjer som er blitt så syke at de til slutt måtte flytte derfra. Den nye eieren som flyttet inn ble selvsagt fortalt om hvor ille det var og bo under disse høyspendtlinjene og at de som bodde under der ble så syke av det. Han tok kontakt med elværket og fikk vite at dette var noen reservelinjer som det ikke hadde gått noe strømm i på mange år.....

 

Plaseboeffekten er stor...

 

Husker bestefar fortalte om olderfaren min som gravde brønnen på seteren. Olderfar brukte en y-formet kvist og gikk fram og tilbake over hele området. Resultat: En brønn som ikke har vært tom for vann siden krigen. (Ihvertfall når det var folk på seteren). Min bestefar var overhodet ikke overtroisk, men han var helt sikker på at kvisten "fant" vannet.

Det er ofte mye større sannsynelighet for å finne vann enn å ikke gjøre det hvis man bare graver dypt nokk. F.eks i Australia ble det brukt mye ønskekvister "med stor suksess" for å finne vann, men poenget var vel at det var ca 90% sannsynelighet for at du traff på vann hvis du bare borret et tillfeldig sted bare du borret dypt nok....

 

 

Ønskekvist er blitt testet mange ganger og hver eneste gang det er blitt testet i et ordenklig "dobbel blind forsøk" har det vist seg å ikke fungere.

 

Her er to eksempler:

http://www.youtube.com/watch?v=_VAasVXtCOI

http://www.youtube.com/watch?v=cqoYrSd94kA

 

Allt har med ideomotor effekten å gjøre (med unntak av de som prøver å bedre folk da)

 

 

Hvis noen trur de har en slik evne kan de jo bare ta en tur til USA og hente 1 million dollar:

http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge.html

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Hvis noen trur de har en slik evne kan de jo bare ta en tur til USA og hente 1 million dollar:

http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge.html

 

Randi har jo allerede testet "dowsing" da :tease:

 

Uansett, hvis du virkelig har evner så kan du jo samle inn hele 2.6 millioner dollar til sammen (cirka 14 millioner kroner).

Det er ikke noe grense på hvor mange som kan prøve seg på millionen. Det er ikke slik at når en er testet for ønskepinne så er det ingen andre som kan gjøre det. så for alle som trur de har evnen:

Gå og hent millionen så skal jeg vurdere å tru på dere...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...