Gå til innhold

Anbefalte innlegg

God aften.

 

Under en samtale med min bestefar begynnte vi å snakke om den gode gamle myten om det å finne vann ved å holde en y-formet pinne i hendene og så "føle" seg frem til vannet.

Hadde jeg bare hørt om dette fra hvem som helst så hadde jeg ikke trodde på det, men bestefaren min mente at han hadde funnet flere steder med vann under bakken ved denne metoden.

Han klarte visstnok å finne brønnen som vi bruker i dag ved denne metoden.

 

Nå vil ikke jeg ta bestefaren min for løgn, men jeg er svært skeptisk til slike ting. Så jeg spør derfor dere om det finnes noe vitenskaplig grunnlag for en slik myte og om det eventuellt finnes noen rapporter der slike ting har blitt motbevist og forklart.

 

På forhånd takk for hjelpen, håper dere kan hjelpe meg med en fornuftig vitenskaplig forklaring.

 

Det Dvergiske Kaffebord

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle teorier jeg har sett om dette har blitt avvist vha. vitenskapelig argumentasjon så langt. Dessuten er det vel slik at den som fremmer en påstand har bevisbyrden, så du må nesten prøve å få noen til å bevise at det virker fremfor at vi skal bevise at det ikke virker *venter i spenning*.

Lenke til kommentar
Alle teorier jeg har sett om dette har blitt avvist vha. vitenskapelig argumentasjon så langt. Dessuten er det vel slik at den som fremmer en påstand har bevisbyrden, så du må nesten prøve å få noen til å bevise at det virker fremfor at vi skal bevise at det ikke virker *venter i spenning*.

6128627[/snapback]

 

Du sier "har bevisbyrden". Anntar at du mener "vise at det sannsynligvis funker", ikke hvorfor det funker?

 

Ikke at jeg har noen stor tro, men likevel.

Lenke til kommentar

Det eksisterer en organisasjon, husker ikke navnet, som har utlovet stor pengepremie til den som klarer å gjøre noe overnaturlig i et kontrollert forsøk. Hittil har det ikke blitt betalt ut noe som helst. De har også testet mange pinnebrukere, men ingen har klart å finne noe som helst utover ren gjenting.

 

Ute i terrenget er det lettere å "bruke pinnen". Man kan da vurdere terrenget og finne et sted der det sannsynligvis kan være vann.

Lenke til kommentar
Det eksisterer en organisasjon, husker ikke navnet, som har utlovet stor pengepremie til den som klarer å gjøre noe overnaturlig i et kontrollert forsøk.  Hittil har det ikke blitt betalt ut noe som helst.  De har også testet mange pinnebrukere, men ingen har klart å finne noe som helst utover ren gjenting.

 

Ute i terrenget er det lettere å "bruke pinnen".  Man kan da vurdere terrenget og finne et sted der det sannsynligvis kan være vann.

6129289[/snapback]

Ok, det er egentlig godt nok bevis for meg. Er veldig i tvil til slike ting selv, det som overrasket meg mest var egentlig at min egen bestefar var så overbevist over slike ting.

Vil ikke akkuratt drite ut min egen bestefar, men det hadde vært litt gøy å testet han eller andre personer med likende "evner" under kontrolerte forhold. Men det har vel sikkert som du nevner blitt gjort før.

 

Fant noe her: http://www.randi.org/library/dowsing/index.html

 

Her også, norsk kvistgjengeriforening faktisk: http://www.kvistgjenger.no/Hovedside.html

 

Det her forklarte ganske greit:

We are witnessing here a very powerful psychological phenomenon known as the "ideomotor effect." This is defined as, "an involuntary body movement evoked by an idea or thought process rather than by sensory stimulation." The dowser is unknowingly moving the device of choice, exerting a small shaking, tilt or pressure to it, enough to disturb its state of balance. This has been shown any number of times to be true, but the demonstration has meant nothing to the dowsers, who will persist in their delusion no matter how many times it is shown to them that dowsing does not work.
Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar
ønskekvist

ønskekvist, en gaffelformet kvist av hassel eller annet tre, eller av metall. Kvisten holdes av en person med én hånd i hver gren. Den holdes i en spent og vridd stilling, slik at kvisten lett vil komme ut av likevekt og bøye seg ved små, ubevisste bevegelser. Ønskekvisten har vært kjent fra meget gammel tid, og det er en gammel tro som ennå er utbredt i vide kretser, at utslag av ønskekvisten kan åpenbare skjulte ting, som f.eks. malmforekomster under jorden. Nå brukes den en del for å finne vann (vannårer) ved brønngraving.

Det er helt utelukket at f.eks. vannet under jorden kan virke på kvisten med krefter som kan få den til å bøye seg. Derimot har det vært antatt at bæreren av kvisten kan være følsom for en slik påvirkning, en slags dyrisk magnetisme, bletonisme (etter Barthélemy Bleton, en fransk ønskekvistmann som vakte oppsikt midt på 1700-tallet). Det har vært gjort tallrike forsøk under vitenskapelig kontroll med ønskekvister; disse har ikke bidratt til å øke troen på dens pålitelighet. Mange studier viser dessuten at leterens forventning gir utslaget, idet ønskekvisten holdes i en spent stilling som gjør den ustabil, slik at meget små utslag (som skyldes leteren selv) vil forsterkes og gi et voldsomt følbart signal. Tilsvarende prinsipp gjelder for pendel.

 

http://www.snl.no/article.html?id=809943&o...%c3%b8nskekvist

Lenke til kommentar

Jeg har så absolutt troen på at dette fungerer. Og nei, jeg tror ikke det ligger noe overnaturlig bak det. Hva som er årsaken er ikke godt å si, men det må sikkert ligge spesielle forhold til grunn. Vannårer påvirker som kjent omgivelsene. Hvis noen har et soverom som ligger rett over en vannåre, så kan det være ubehagelig å sove der.

 

Kan det være at vannåren bryter et magnetfelt, og at dette kan føles med en y-formet pinne, eller skaper vannåren et spesielt felt pga strømning?

Lenke til kommentar
Kan det være at vannåren bryter et magnetfelt, og at dette kan føles med en y-formet pinne, eller skaper vannåren et spesielt felt pga strømning?

6159538[/snapback]

Ingen av dem, så vidt vi har lært til 3FY, hvertfall :/

 

Jeg velger å beholde troen på at det ikke fungerer, før jeg ser klare bevis på at det fungerer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet at dette virker da jeg har evnen selv, selv om den praktiseres veldig lite. har gjordt forsøk i hage hjemme, og fant alt av vannrør og kilder og alt da jeg var ca. 10-11 sier seg selv at jeg ikke visste noenting om hvor slikt var da. Men det er ikke alle som kan dette. man kan si at det er en spesiell "evne" man blir født med. dette spesielt i familier hvor det har vært kjente mediumer osv.. Jeg kan ikke forklare denne evnen vitenskapelig da jeg ikke vet hva som skjer... men at det er noe er HELT sikkert...

Lenke til kommentar

Jeg har vokst opp på en gård og bruker ofte pinner til å finne grøfter og vannrør, kjenner og profesjonelle entrepenører som bruker pinner under gravearbeid for å finne underjordiske elver og andre ting.

Vet ikke hvordan det virker, men det virker iallefall.

Har og hørt historier om de som kunne si hvor dypt vannrørene ligger bare ved å se på hvordan pinnene beveger på seg, har dog aldri sett dette så jeg vet ikke om det har blitt gjort.

Lenke til kommentar
Ok. Hvordan forklares det at personer blir påvirket av vannårer? Ikke at jeg vet om det er bevist, men det er brukt som en forklaring på hvorfor enkelte personer blir syke.

 

Er mennesket følsomt for vannstrømmer? Det blir jo det store spørsmået her...

6160347[/snapback]

Placebo kombinert med en svak lyd, kunnskap om emnet som man tror man har glemt, kjennskap til området rundt, etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ok. Hvordan forklares det at personer blir påvirket av vannårer? Ikke at jeg vet om det er bevist, men det er brukt som en forklaring på hvorfor enkelte personer blir syke.

 

Er mennesket følsomt for vannstrømmer? Det blir jo det store spørsmået her...

6160347[/snapback]

Placebo kombinert med en svak lyd, kunnskap om emnet som man tror man har glemt, kjennskap til området rundt, etc.

6161414[/snapback]

 

Eller rett og slett noe vi ikke vet.

 

 

Deus:

 

Hva heter denne entreprenøren ?

Lenke til kommentar

Var jo en eldre mann hos Tande P for et par år tilbake da han fylte (praktisk talt) skjermene våre hver fredag eller lørdag.

 

Uansett, der brukte han én y-pinne og fant alle vannrørene i studio...

Norsk underholdning.. :wallbash:

 

Edit: Jeg stiller meg kritisk til denne myten ;)

Endret av rikardo
Lenke til kommentar

Jeg holder meg fortsatt sterkt tvilende til denne tingen. Hvis det er så mange som klarer å finne vann og andre ting på denne måten, hvorfor er det da ikke forklart vitenskaplig og konstatert at det virker i våre fysikkbøker?

Som den siden hvor de utlovte en premie til den personen som klarte å utføre denne vannfinningen under kontrolerte forhold hadde aldri gitt premien til noen og hver gang fikk de forskjellige unskyldninger.

Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk. Det er svært få pinner som brukes til å finne vann i tørre strøk for eksempel. Pinner som brukes i generasjoner kan være mer som en erfaringsoverførsel. Underjordiske elver skifter ikke løp så ofte, og renner gjerne samme sted i generasjoner. Ser man da bestefar eller far finne vann et sted vil man selv finne vann der mange år etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...