Gå til innhold

Guide: Folding@Home


Anbefalte innlegg

En test du kan gjøre er om Pcen restarter selv uten FaH kjørende. Det kan jo strengt talt være et problem som ikke har noe med FaH å gjøre. Har hørt om andre som har hatt problemer med at maskina restarter på samme tidspunkt hver natt (var en tråd om det her på forumet) og det kan skyldes at det feks skjer noe ustabilt på strømnettet.

9091378[/snapback]

 

Det kan jo faktisk være noe der, men jeg har hatt maskinen kjørende uten noen oppgaver, og da har det gått greit. Kjørte også en 3Dmark06 loop over natta en gang; pc'en var fin og jeg hadde fått ny rek og alt. Synes det bare er rart :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 6 måneder senere...

Har lenge "ment" å joine F@H, men det har aldri skjedd...før nå. Har da selvsagt også joinet HW-teamet.

 

Ser at artikkelen først ble lagt ut i 2006, så den har vært ute halvannet år uten at en viss feil har blitt rettet - med mindre det er jeg som leser feil, da:

 

"Core Priority": Her setter vi generelt sett [100]% (bare trykk Enter) fordi da bruker den all ledig CPU-kraft. Hvis du senere får problemer med varmen så kan du stille ned dette til 80 eller 90 prosent i ettertid.

 

"CPU Usage Request": Trykk Enter. Da bruker den BARE helt ubenyttet CPU-kraft og du vil aldri merke at den er der.

 

Det er etter hva jeg ser omvendt; på CPU Usage Request kan man velge et tall, på Core Priority kan man velge idle/low. De fleste skjønner det vel når de holder på, men det kunne være greit å fikse uansett.

 

 

-foudre

...som ønsker alle fortsatt happy folding. :cool:

Lenke til kommentar

Yikes! oppgulp av gamle artikkler...

Fant jo denne på første sida nå.

 

Dere burde jo ha oppdatert den, lagt inn blant anna SMP klienten og det som stod om PS3'n var jo ganske tynt!

 

På tide med ein skjerpings hw.no...

 

Kan dere ikkje grave fram noken tester av Geforce 3 ti500 korta også da?

Lenke til kommentar

Godt formål, men artikkelforfatteren er vel ivrig i å bortforklare økt strømforbruk.

 

I den kalde tiden av året kan man da med god samvittighet ha maskinen på hele døgnet på full last uten at det merkes på strømregningen.

 

Han forutsetter da at boligen oppvarmes med elektrisk fyring, noe som later til å ha blitt fy-fy i andre diskusjoner enn her. Om man fyrer med f.eks. varmepumpe i en eller annen variant blir det faktisk merutgift på strømregningen av foldingen. Man sparer selvfølgelig inn noe siden man får igjen varmeeffekten, men husk at om man putter de ekstra wattene inn på varmepumpa får man gjerne 3-4 ganger så mye varme, eller man kan si at den ekstra varmen fra PC`en koster 3-4 ganger så mye som den man får fra varmepumpa.

 

Pirk fra min side, men rett skal være rett.

 

:)

Lenke til kommentar

Greit med denne artikkelen, men det er en del for forbedringer blandt annet PS3 Delen.

Jeg har personlig gått tilbake til boinc for tiden, satte meg som mål å greie til sammen 10.000 poeng for å så bruke boinc til jeg oppnår 20.000 poeng i Seti.

 

Synd at F@H ikke støtter boinc, da hadde jeg lagt til den også.

 

Godt formål, men artikkelforfatteren er vel ivrig i å bortforklare økt strømforbruk.

 

I den kalde tiden av året kan man da med god samvittighet ha maskinen på hele døgnet på full last uten at det merkes på strømregningen.

 

Han forutsetter da at boligen oppvarmes med elektrisk fyring, noe som later til å ha blitt fy-fy i andre diskusjoner enn her. Om man fyrer med f.eks. varmepumpe i en eller annen variant blir det faktisk merutgift på strømregningen av foldingen. Man sparer selvfølgelig inn noe siden man får igjen varmeeffekten, men husk at om man putter de ekstra wattene inn på varmepumpa får man gjerne 3-4 ganger så mye varme, eller man kan si at den ekstra varmen fra PC`en koster 3-4 ganger så mye som den man får fra varmepumpa.

 

Pirk fra min side, men rett skal være rett.

 

:)

 

Er faktisk ikke enig der.

Varmepumpe har kun 1 nytte : oppvarming

En pc har minst 2 nytteveridier : forskning + oppvarming på samme tid. Nytteverdien her av pcen er større.

 

Pirk :p

Lenke til kommentar
Godt formål, men artikkelforfatteren er vel ivrig i å bortforklare økt strømforbruk.

 

I den kalde tiden av året kan man da med god samvittighet ha maskinen på hele døgnet på full last uten at det merkes på strømregningen.

 

Han forutsetter da at boligen oppvarmes med elektrisk fyring, noe som later til å ha blitt fy-fy i andre diskusjoner enn her. Om man fyrer med f.eks. varmepumpe i en eller annen variant blir det faktisk merutgift på strømregningen av foldingen. Man sparer selvfølgelig inn noe siden man får igjen varmeeffekten, men husk at om man putter de ekstra wattene inn på varmepumpa får man gjerne 3-4 ganger så mye varme, eller man kan si at den ekstra varmen fra PC`en koster 3-4 ganger så mye som den man får fra varmepumpa.

 

Pirk fra min side, men rett skal være rett.

 

:)

Ihvertfall én av forfatteren sitter og hører på en varmepumpe dag ut og dag inn. :p

Det forutsettes at boligen er elektrisk oppvarmet da dette fortsatt, med god margin, er det vanligste. :) (Så fremt det ikke er en parafinfyrt/oljefyrt blokk e.l.)

Varmepumpa som brukes her må også ha hjelp av panelovner for å holde huset varmt nok i de kaldeste månedene. Da er det like greit å bruke PC-en anyways.

Endret av Belarnion
Lenke til kommentar

Har boinc klienten så kjører ikke F@H, men ser det er noen diverse hardware.no teams på worldcommunitygrid.org, regner med at det er noen som er med der også. Lurer derfor på hvilket av teamene som er det "offisielle".

 

Det som er greit med boinc klienten er at man med en gui kan dra nytte av alle kjernene. (Slipper sette opp for hver kjerne :p)

Lenke til kommentar

Enig :)

 

Lettere å installere den og.

 

Uansett, har amnalysert SETI sine radiosignaler lenge nok... :)

 

Har kjørt FOlding at Home i et par timer nå på tre kjerner for HW-teamet :) Tenker å klarte en del på listene hvis jeg får installert det på skolePCene som service :p Hvis det er mulig da...

Lenke til kommentar
Går det ann å få programet til å utnytte 80% av CPUen? Jeg bruker ikke min om dagen så da kan likegodt noen andre gjøre det.

 

Går fint det. Under konfigurasjonen får du spørsmål om CPU usage og da svarer du med 80 for 80% belastning.

 

Godt formål, men artikkelforfatteren er vel ivrig i å bortforklare økt strømforbruk.

 

I den kalde tiden av året kan man da med god samvittighet ha maskinen på hele døgnet på full last uten at det merkes på strømregningen.

 

Han forutsetter da at boligen oppvarmes med elektrisk fyring, noe som later til å ha blitt fy-fy i andre diskusjoner enn her. Om man fyrer med f.eks. varmepumpe i en eller annen variant blir det faktisk merutgift på strømregningen av foldingen. Man sparer selvfølgelig inn noe siden man får igjen varmeeffekten, men husk at om man putter de ekstra wattene inn på varmepumpa får man gjerne 3-4 ganger så mye varme, eller man kan si at den ekstra varmen fra PC`en koster 3-4 ganger så mye som den man får fra varmepumpa.

 

Pirk fra min side, men rett skal være rett.

 

:)

 

Personlig ser jeg på den merutgiften på strømregninga som en donasjon til et veledig formål.

 

 

Utnytter kun en kjerne hos meg, dumt.

 

Det går fint ann å få brukt flere kjerner. Hvis du lager flere kataloger under der du har puttet folde-programmet, kan du kjøre flere prosesser samtidig. Intill så mange kjerner som du har i cpuen (2 eller 4). Det du må passe på er å gi hver prosess en egen ID når du setter den opp. Dette er beskrevet i artikkelen:

 

"Machine ID": Har du bare én CPU med én kjerne trykk på Enter og gå til neste punkt. Dersom du har en maskin med Hyper-Threading eller, to prosessorer eller dobbelkjerneprosessor, så kan du installere en klient pr kjerne eller pr CPU. Er dette første installasjonen til den første kjernen skriver du 1 og trykker Enter. Er det den andre installasjonen for den andre kjernen skriver du 2 og trykker Enter. Og så videre om du skulle ha flere kjerner. Du må ha en installasjon per kjerne/CPU! Hver av installasjonene må ha en egen mappe! For eksempel: C:\folding\FAH1 og C:\folding\FAH2 og evt. flere.
Endret av Xell
Lenke til kommentar
Et initativ som samler verdens CPU ressurser burde da klare å lage en klient som utnytter flere kjerner automatisk?

 

EDIT:

Hvordan vet vi at disse prosjektene er 100% renhårige og ikke selger utregninger/CPU tid for forskjellige komersielle formål?

Det finnes en smp-klient for bruk av flere kjerner på samme maskin.

 

Det er alltid umulig å "vite".

Det vi faktisk *vet* er at de stadig gir ut vitenskaplige papers som ved litt gjennomlesning viser seg å kreve enormt med CPU-kraft.

Endret av Belarnion
Lenke til kommentar
Et initativ som samler verdens CPU ressurser burde da klare å lage en klient som utnytter flere kjerner automatisk?
SMP-klienten og V6-betaen gjør det.

 

EDIT:

Hvordan vet vi at disse prosjektene er 100% renhårige og ikke selger utregninger/CPU tid for forskjellige komersielle formål?

Hvilke formål skulle det vært? Protein-bretting innebærer en veldig spesiell type bregninger, så jeg ser ikke helt hvordan dette kan utnyttes kommersielt. Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar

Det finnes som sagt en SMP-klient, men denne er enda i beta så jeg anbefaler ikke den til nye brukere. Beta-testing er tross alt for de som er innstilt på gi en ekstra personlig insats til prosjektet ut over det å bare bidra med prosessorkraft.

 

Alle resultater fra prosjektet er tilgjengelig for forsknings miljøet. Det er andre personer enn de som er dirrekte knyttet til prosjektet som har gitt ut forskningsresultater basert på beregningene gjort i prosjektet.

 

 

Det er lett å være i tvil bassert på overfladisk informasjon som en slik atikkel gir, men FaH har ganske utfyldende sider (som er linket til i artikkelen) der man kan lese om både prosjektet og resulater. På disse siden finner man:

 

Nedlasnings-sider som forteller hvilke systemer dette kan kjøres på og i hvilke varianter.

Teorien bak prosjektet.. Grunnleggende forklaring på hvorfor man mener man kan benytte beregnigner til å finne ut hva som skjer når disse proteinrelatete sykdommene oppstår.

FAQ-sider hvor man kan finne spørsmål på mye rart. Kanskje ikke de beste sidene å finne hjelp når noe ikke virker som det skal, men fint sted å få en forståelse for hvorfor ting er gjort som det er.

En del resultater: vitenskaplige rapporter som benytter seg av FaH beregninger.

 

Man finner kanskje ikke en kur for alle disse sykdommene i morgen, men lenge før man har funnet kuren til en sykdom kommer man fram til en forståelse for hva det er som går galt, og det er første steget til å finne en løsning for å begrense/stoppe prosessen.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...