Gå til innhold

Guide: Folding@Home


Anbefalte innlegg

God kveld

 

Jeg har satt opp folding på en laptop med core2duo, på begge kjernene. På en måte...

I følge stats har jeg 2 kjerner som er aktive, så det er forsåvidt greit. Men i oppgavebehandling kjører det to like "foldinger" (FahCore_81.exe). Er dette riktig? Folder prosessoren ikke bare dobbelt opp hvis to like foldinger går samtidig?

 

En annen ting jeg også lurer på er hvorfor hver av foldingene går på max 50%. Da jeg satte opp den første foldingen gikk den også på max 50% selvom det var konfigurert til å gå på 100% og ved idle... Er det riktig måte belastningen er fordelt på?

Skjønner jo at 50% + 50% utgjør 100%, men burde det ikke vært 2x100% siden det er to kjerner...? :ermm:

Eller er Windows XP så "lur" at den definerer 50% belastning på hver kjerne som 100% og dermed viser 100% belastning ved maksimal belastning på begge kjernene?

To like "foldinger", som du kaller det er selve "programmet" som utfører foldingen. Programmet tar en inn-datafil (arbeidsenhet, Work Unit, WU) som inneholder startvektorene til alle atomene og "reglene" det skal foldes etter og vil etter hvert produsere en ut-datafil som inneholder vektorene til alle atomene ved ulike tidsintervaller etter som foldingen foregår. (hvert mikrosekund eller noe, er ikke helt sikker og det er ulike intervaller for ulike arbeidsenheter.) Det er WU-ene som er ulike. De kan ha samme navn men har ulik generasjon (din WU kan bli sendt videre til en annen person etter å ha gitt den et generasjonstall ett hakk høyere for å folde noen mikrosekunder til).

Programmet kan altså være likt. De bruker ulike "programmer" (cores) til ulike typer arbeidsenheter (WU).

 

For å sjekke nøyaktig hva slags WU som blir kjørt gjennom coren kan du sjekke tekstfila som blir generert i installasjonsmappa.

 

Windows har gjort det sånn at den beregner *total regnekraft* når den fordeler prosenter. Er begge kjernene lastet maks, vises 100% last. Er kun én kjerne lastet maks, vises 50% last. Har du fire kjerner, men kun laster én av de maks, vises 25% last.

 

Dermed kan hver WU kun laste 50% max dersom du har to kjerner.

Konklusjonen din er dermed helt korrekt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper du gir det litt tid. Dersom du føler at det blir litt for varmt i enkelte av maskinene når de står på full last hele tiden vil jeg anbefale å heller begrense cpu belastningen enn å kutte det helt ut.

 

 

Om du støter på noe problemer eller noe du lurer på så ikke nøl med å spørre.

 

 

edit: det kan lønne seg å hendvende spørsmål i denne tråden da den er adskillig mer aktiv enn de andre FaH trådene her på forumet.

Endret av Xell
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

By the time f@H became self-aware it had spread into millions of computer servers across the planet. Ordinary computers in office buildings, dorm rooms; everywhere. It was software; in cyberspace. There was no system core; it could not be shutdown. The attack began at 6:18 PM.

 

:ph34r:

Endret av lperik
Lenke til kommentar

skal foreslå dette for sjefen tenker jeg! kjøre FAH på alle våre 80 servere ;) men det blir vell større varmeutvikling, og det trenger vi akkurat ikke siden det er 40 grader på serverrommet vårt allerede nuh ^^ blir vell bedre når baldeløsningen er skikkelig implementert og fått ut noen eldre servere :)

Lenke til kommentar

Hyggelig at det fortsatt er liv i leiren!

Synd at brannmur systemet på jobben har satt kjepper i hjulene så jeg mistet muligheten til å Folde på jobb maskinen også. Så da er det 2 maskiner hjemme + noen venners PC-er som folder under mitt Zimon nick for hw.no sitt lag.

 

Så kom igjen folkens, bidra til en god sak ved å dele ut litt datakraft, som man allikevell ikke bruker. :) Husk at F@H går i pause når andre programmer trenger CPU kreftene da F@H har en lav prioritering i systemet. :) Spiller mye spill jeg med F@H "summende" i bakgrunnen mens jeg spiller.

Lenke til kommentar

Kreft er vell og bra det (hehe), var mer opptatt med SETI.

Brukte ikke Console klienten, brukte den derre visuelle opplegget.

Lenge siden jeg gjorde dette.

 

Hva med Team Hardwares SETI da? Eksisterer vell det også antar jeg.

 

Har ikke sett noe artikkel i VG eller Dagbla om at Folding@Home har vært noe til hjelp... Hører i ny og ne over noen år om SETI da...

 

Hvem er Kjetil Lura? Har du ørten maskiner gående? Tatt over en skole eller?

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar

Jeg var litt småskeptisk til slike prosjekter tidligere, men etter jeg fikk PS3 med folding@home preinstallert 2. april 2008 begynte jeg å sette meg bedre inn i hva dette egentlig bidro til.

 

Etter det har jeg vært frelst og håper kanskje man kan unngå at noen slipper å lide av Alzheimer, kreft og mye annet pga. det arbeidet vi og Stanford samt mange andre gjør.

 

Jeg valgte folding fordi det å bekjempe sykdom er det jeg føler sterkest for.

 

Jeg har også hver eneste dag siden jeg startet håpet at flere her kan joine hardware.no sitt team. Ikke for at det er viktig hvilket lag du er på, det er innsatsen som er viktigst, men fordi det er fint å synliggjøre at man står sammen i et sterkt fora. Og at nordmenn, som det velse dog rike landet vi er ikke er til å kimse av.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hyggelig at det fortsatt er liv i leiren!

Synd at brannmur systemet på jobben har satt kjepper i hjulene så jeg mistet muligheten til å Folde på jobb maskinen også. Så da er det 2 maskiner hjemme + noen venners PC-er som folder under mitt Zimon nick for hw.no sitt lag.

Sett opp VPN :)

 

Er nok ikke så enkelt med tanke på at firmaet kjører 2003 servere i domene hvor også all trafikken går igjennom HQ i Nederland. Firmaet jeg jobber i er blant de 500 største selskapene i verden og har over 75000 ansatte. Så det er nok lite "lille" meg som driver med Teknisk Support klarer å påvirke IT geekene i Nederland. ;)

 

Kan hende at de har løsnet "grepet" nå med tanke på at jeg vet at de har justert og byttet ut noe av software og hardware. Så kanskje prøve å installere en eller annen dag. Heldigvis har jeg lokal admin rettigheter på min lokale maskin. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...