Gå til innhold

SV: Ikke råd til å drive kystværn/sjøforsvar


Anbefalte innlegg

Ifølge mine kilder (befal på KV) så skyldes det rett og slett for liten kapasitet hos Kystvakten.

Tror det skal bli temmelig alvorlig før Norge border en russisk tråler ved hjelp av militære fartøyer og mannskap, det kan fort føre til en helt annen konfliktsiuasjon i nordområdene .

6079836[/snapback]

 

Det er fordi en fregatt har radarutstyr og annet overvåkingsutstyr som en KV bare kan drømme om. Fregatter er essensielle i billedoppbygging og klarer fint å ha kontroll på dusinvis av fartøy som ligger tett i tett. En KV har ikke denne muligheten, så i høyt traffikerte områder med fiske mister man fort oversikten. I tillegg har en fregatt den fordelen at de kommer langt mer uventet.

 

Med de nye fregattene har man i tilleg NH90 helikopter. Med tanke på oppgavene i fredstid er dette genialt, likeså i en evt konflikt.

 

I fjort høst var situasjonen alvorlig nok til at bording var høyst aktuelt. En menig og en norsk soldat ble kidnappet. Det er viktig at vi sender ut signal om at slikt ikke aksepteres. Dessverre hadde man ikke kapasitet til dette og dominoeffekten er således farlig til stede.

 

Men det man bør spørre seg om er hvor mange helikopter man trenger. Er det nødvendig med ett til hver fregatt, eller holder det med 2-3 stk? Av de 20 milliarderne som er i fregattprosjektet så er 4 av dem for helikopterne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda jeg vet de har bedre radarutstyr,men vi har jo en Natobasert radarbase finansiert av USA som tar alt som rører seg i norområdene.

Men jeg tenkte egentlig på bruk av militære båter i bording,tror ikke dette kommer til å skje,når selv ikke KV får lov å bruke de midlene de har tilgjengelig av myndighetene .

Lenke til kommentar
Joda jeg vet de har bedre radarutstyr,men vi har jo en Natobasert radarbase finansiert av USA som tar alt som rører seg i norområdene.

Men jeg tenkte egentlig på bruk av militære båter i bording,tror ikke dette kommer til å skje,når selv ikke KV får lov å bruke de midlene de har tilgjengelig av myndighetene .

6080184[/snapback]

 

KV har ingen bordingslag.

 

ROE er en sær affære og den er viktig. Ingen fartøy skal ha frie tøyler til å håndtere situasjoner. En enkel KV har ikke den fulle og hele oversikten. Om KNM Trondheim eller Narvik hadde vært i området vill bording vært høyst aktuelt. Spesielt når ikke KJK nådde frem med helikopter.

 

Radarstasjon til USA kan ikke brukes til billedoppygging i Barentshavet. Dette har med teknologiske begrensninger og hvordan en radar fungerer. Det er ikke slik at en radar kan se gjennom Bjørnøya eller Svalbard.

Lenke til kommentar

Nei er klar over det,men etter hva jeg har fortått så ser den radaren alt da den i tillegg har dekning fra satelitter.

Ut fra min info om hva som skjedde ang Electron (og den infoen er langt mer enn det som media har skrevet) så betviler jeg sterkt at bording hadde skjedd uansett hvilke norske fartøy som hadde vært til stede.

Men nok om det .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...