Gå til innhold

SV: Ikke råd til å drive kystværn/sjøforsvar


Anbefalte innlegg

HEIA SV! :w00t:

 

Nettavisen: Vil selge fregatter

 

Vi har nettopp kjøpt inn 5 fregatter for å styrke det norske nærværet i kystområdene. Vi har flere hundre milliarder på bok. Nå sier SV at vi skal selge to av fregattene fordi vi ikke har råd til å ha dem. Takk og pris, forsvarsministeren avviser dette blankt. Men på ny er det bråk internt i regjeringen. Kan SV noengang lære å ta interne (i regjeringssammenheng) konflikter på kammerset?

 

*sukk*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 fregatter blir vel bare pynt uansett da?

Hvem tenker på å styrke sjøforsvaret vårt i disse dager egentlig?

 

S,

6068810[/snapback]

Alle som husker "Elektron" -afferen?

Alle som innser at havet er vårt skattkammer?

Alle som er klar over at nordsk territorialfarvann representerer enorme økonomiske verdier?

 

Flere politikere, også SV-politikere har kommet med uttalelser som at kystvakten er vår viktigste forsvarsgren.

Lenke til kommentar
Dyrt

Han peker også på at fregattprosjektet er dyrt. Opprinnelig hadde prosjektet en ramme på vel 12 milliarder kroner. Sluttsummen viser seg å bli over 20 milliarder. Det skaper problemer for driften av de nye skipene.

 

-Det kan hende det viser seg at fem fregatter er for mye, og vi kan selge oss ned til tre. Da får vi mer til drift, og midler til Kystvakten og overvåking gjennom Orion-flyene, mener Bjørn Jacobsen.

 

- Jeg synes det er helt uaktuelt, vi har bestilt fem fregatter. Vi anser fregattene som viktige, vi har store havområder vi skal overvåke, sier Anne-Grete Strøm-Erichsen til TV 2 Nyhetene.

 

For en drøy uke siden ble den tredje fregatten døpt og sjøsatt i Spania. Prisen på hele investeringen blir 23 milliarder kroner.

 

Men Sjøforsvaret mangler 600 millioner kroner i året for å kunne bruke de fem fregattene.

 

Vil ikke svare

- Kan du garantere at det kommer driftsmidler til alle 5 fregattene?

 

- Vi må ha midler til seilingsmønsteret som vi enhver tid bestemmer....

 

Hele 10 ganger stiller TV 2 spørsmålet om hvor pengene til drift skal komme fra.

 

- Det er veldig vanskelig å gi svar på et spørsmål med fregatter som blir innfaset flere år frem i tid, er alt Strøm- Erichsen vil si.

 

Jeg er skeptisk selv til nytteverdien av dette prosjektet. Og når jeg leser den siste kommentaren til forsvarsministeren kan det nesten virke som om de ikke har en framdriftsplan. Det er store summer det er snakk om.

 

Personlig ville jeg satset på andre områder. Eller i hvert fall ikke så mye.

Lenke til kommentar
Dyrt

Han peker også på at fregattprosjektet er dyrt. Opprinnelig hadde prosjektet en ramme på vel 12 milliarder kroner. Sluttsummen viser seg å bli over 20 milliarder. Det skaper problemer for driften av de nye skipene.

 

-Det kan hende det viser seg at fem fregatter er for mye, og vi kan selge oss ned til tre. Da får vi mer til drift, og midler til Kystvakten og overvåking gjennom Orion-flyene, mener Bjørn Jacobsen.

 

- Jeg synes det er helt uaktuelt, vi har bestilt fem fregatter. Vi anser fregattene som viktige, vi har store havområder vi skal overvåke, sier Anne-Grete Strøm-Erichsen til TV 2 Nyhetene.

 

For en drøy uke siden ble den tredje fregatten døpt og sjøsatt i Spania. Prisen på hele investeringen blir 23 milliarder kroner.

 

Men Sjøforsvaret mangler 600 millioner kroner i året for å kunne bruke de fem fregattene.

 

Vil ikke svare

- Kan du garantere at det kommer driftsmidler til alle 5 fregattene?

 

- Vi må ha midler til seilingsmønsteret som vi enhver tid bestemmer....

 

Hele 10 ganger stiller TV 2 spørsmålet om hvor pengene til drift skal komme fra.

 

- Det er veldig vanskelig å gi svar på et spørsmål med fregatter som blir innfaset flere år frem i tid, er alt Strøm- Erichsen vil si.

 

Jeg er skeptisk selv til nytteverdien av dette prosjektet. Og når jeg leser den siste kommentaren til forsvarsministeren kan det nesten virke som om de ikke har en framdriftsplan. Det er store summer det er snakk om.

 

Personlig ville jeg satset på andre områder. Eller i hvert fall ikke så mye.

6069279[/snapback]

 

Er enig i det norske forsvaret må holdes ved like, men jeg synes kanskje at det heller burde blitt investert i flere kystvaktfartøyer. De fartøyene er langt mindre (og billigere) og ville gjort mer nytte for seg.

 

Edit: Så vidt jeg vet brukes ikke fregattene til operative oppdrag i vårt eget farvann, men det er kanskje noen som kan rette på meg her?

Endret av 2ern
Lenke til kommentar

Fregattene brukes hele tiden de, både nasjonalt og internasjonalt. De skal være spesielt utrustet for anti-ubåt operasjoner, noe andre typer fartøy ikke har kapasitet til å utføre.

 

Problemet er vel beslutningen om å kjøpe 5 stk kanskje ikke var helt gjennomtenkt. Det er mer enn vi har mannskaper og penger til å drifte. For å begrense skadeomfanget kan det kanskje lønne seg å selge en eller 2 for å slippe å betale driftskostnader på de. Disse pengene kan igjen investeres andre steder.

Lenke til kommentar
Fregattene brukes hele tiden de, både nasjonalt og internasjonalt. De skal være spesielt utrustet for anti-ubåt operasjoner, noe andre typer fartøy ikke har kapasitet til å utføre.

 

Problemet er vel beslutningen om å kjøpe 5 stk kanskje ikke var helt gjennomtenkt. Det er mer enn vi har mannskaper og penger til å drifte. For å begrense skadeomfanget kan det kanskje lønne seg å selge en eller 2 for å slippe å betale driftskostnader på de. Disse pengene kan igjen investeres andre steder.

6069649[/snapback]

 

Selvfølgelig er de ute og seiler, det jeg lurer på er om de gjør annet enn å øve når de seiler i norske farvann. Jeg mener at det hadde vært lurere å legge pengene i kystvakten, som faktisk gjør annet enn å øve. Leste et sted at kystvakten har for få fartøyer for å kunne hindre all tyvfiskingen som russerne driver med.

Lenke til kommentar

Selg båtene, faktisk selg enda flere båter. Jo mindre båter, jo mindre forsvar, jo mindre vernepliktige. Høres ut som en bra deal.

Liker sv mer og mer. Hva er vitsen med 5 nye fregratter når vi lar russerne stjele fisken uansett? tror heller ikke 5 freggater kommer til å skremme noen.. Patetisk. Legg ned verneplikten og styrk forsvaret.

Lenke til kommentar
Selg båtene, faktisk selg enda flere båter. Jo mindre båter, jo mindre forsvar, jo mindre vernepliktige. Høres ut som en bra deal.

Liker sv mer og mer. Hva er vitsen med 5 nye fregratter når vi lar russerne stjele fisken uansett? tror heller ikke 5 freggater kommer til å skremme noen.. Patetisk. Legg ned verneplikten og styrk forsvaret.

6069943[/snapback]

 

Slående logikk. Salg av fregatter skal føre til mindre vernepliktige? Du tenkte vel kanskje ikke på at når forsvaret bruker for mye penger har de ikke råd til å ta inn så mange vernepliktige. Realiteten er altså motsatt av det du framstiller. Økt pengebruk i forsvaret fører til at mindre ikke vil få avtjent verneplikten.

Lenke til kommentar

Det bør avklares om det er penger til drift av fregattene, og hvorvidt det å ha 5 av dem er optimalt. Nå er det slik at Forsvaret nærmest har tradisjon i å investere for deretter legge det på hylla etter drift ble for dyrt, jf MLRS, så problemstillingen SV tar opp er høyst aktuell. At en ikke kan svare på hvordan underskuddet i forhold til dagens driftsbudsjett, 600 millioner som mangler for å drive alle 5 fregattene, poengterer dette ytterliggere.

Lenke til kommentar
Selg båtene, faktisk selg enda flere båter. Jo mindre båter, jo mindre forsvar, jo mindre vernepliktige. Høres ut som en bra deal.

Liker sv mer og mer. Hva er vitsen med 5 nye fregratter når vi lar russerne stjele fisken uansett? tror heller ikke 5 freggater kommer til å skremme noen.. Patetisk. Legg ned verneplikten og styrk forsvaret.

6069943[/snapback]

  • Elektron skjedde fordi vi kun hadde to operative 40 år gamle fregatter, nærmeste var i Bergen.
  • De nye fregattene satser mer på å kutt vernepliktige, det vil være færre vernepliktige på de nye fremfor de gamle fordi man skal profesjonalisere
  • Med tanke på at Norge er verdens 3. største olje og gass eksportør, 3. største skipsfartnsnasjon og 3. største fiskeeksportør og det faktum at fregatter er essensielle i beskyttelsen av akkurat dette (jeg kan ikke vektlegge ordet essensielt nok) så er det nettopp å styrke forsvaret å få nye fregatter.

Norge vil få fem fregatter, fire vil være operative og en i tørrdokk. Slik som det var når vi før hadde 5 fregatter. En i tørrdokk fordi båtene trenger vedlikehold, så da rullerer man.

 

Behovet er absolutt til stede, med NH90 helikopter vil fregattene tilføre en ny dimensjon når det kommer til redningsarbeid, overvåking av fiske og beskyttelse av installasjoner. I tillegg er fregatter sambandssentrum og de som bygger bilde langs kysten. Å ta vekk fregatt er som å fjerne grunnmuren i sjøforsvaret.

 

Med å selge 2, vil det si at vi har 2 operative (en i tørrdokk) fregatter til å overvåke en kyst som er like lang som Frankrike, Nederland, Danmark og Spania sin. I tillegg har man Svalbardområdene som skal voktes.

 

Intil Nansen ble sjøsatt for noen uker siden hadde vi en 40 år gammel fregatt til å ivareta våre interesser langs kysten. Det er latterlig.

 

Angående budsjett så er det først i 2009 at alle fregattene vil være ferdig. Ikke slik at dagens regjering kan svare på budsjettet så langt frem i tid.

 

edti; Summen for fregattene er for ordens skyld anslått til 16 milliardær, ikke 23.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Det er viktig det Dotten nevner med redningsarbeid med fregatt. Virker som enkelte tror disse kun brukes til krig, men jeg vet at de norske fregattene har reddet liv. F.eks. for bare noen få uker siden reddet KNM Narvik livet til en ensom fisker som hadde falt om i båten sin. Jeg vet dette fordi lillebroren min var en av de som undersøkte båten og tok nødvendige tiltak for å redde mannen.

 

Hvis du vil kutte kostnader i forbindelse med fregattene så går det rykter om at KNM Trondheim som gikk på grunn under en øvelse for noen uker siden skal pusses opp igjen for så å skrotes om få måneder.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Det er viktig det Dotten nevner med redningsarbeid med fregatt. Virker som enkelte tror disse kun brukes til krig, men jeg vet at de norske fregattene har reddet liv. F.eks. for bare noen få uker siden reddet KNM Narvik livet til en ensom fisker som hadde falt om i båten sin. Jeg vet dette fordi lillebroren min var en av de som undersøkte båten og tok nødvendige tiltak for å redde mannen.

6073735[/snapback]

 

Ser ut som om lillebroren din og jeg er på samme fregatt ;)

 

Fregattene er essensielle såvel i fredstid som i krigstid. Rovfisket i nordområdene som koster oss milliarder og ødelegger miljøet er også noe fregattene kunne ryddet mye opp i. En KV har ikke sjangs til å få med seg så mye som en fregatt.

 

I fredsstid er de viktig for å opprettholde freden/maktbalanse, ivareta miljøet, drive redningsoperasjoner, overvåke fiske og overvåke skipsfarten.

 

I krigsstid er de essensielle på helt andre områder.

 

Edit: KNM Trondheim ble gjort sjøklar for å fullføre de siste par månedene av "sitt liv". En kostnad på 1,5 millioner. Men det var en kostnad som uansett ville komme for å gjøre den klar for frakting til "skroting", så det er ikke penger tapt. Men fregatten er langt fra full operasjonell.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Jo flere båter forsvaret kjøper jo mer personell trenger de for å fylle opp båten med mannskap. Hvis vi fjerner båtene, ja da vil sjøforsvaret ha for mye penger mellom hendene derfor bør vi kutte i budsjettet deres. Er jo ett velkjent faktum at forsvaret bruker penger på tøv bare for å like mye penger eller mer neste år. Hvis noe penger er til overs så får de mindre peng neste år derfor gjelder d å skyte d opp.

 

Legger også merke til at forsvarerne av sjøforsvarets pengesløseri her på forumet også har en eller annen form for tilknytning til denne organisasjonen.

Norge er med i NATO og får vår beskyttelse og trygghet derfra. Å kaste penger ut av vinduet på fregatter som cruiser opp og ned kysten i jakt på "skurker" er bare idioti.

Hvis Norge ruster opp sitt militære og sjøforsvar vil også våre potensielle fiender gjøre dette samme og vi vil følge etter. Dette fører en gradvis opptrapping av det militære budsjettet og skaper økt usikkerhet. A la kalde krigen der usa og sovjet kjempet om hvem som var best til å ruste opp.

Bruk de sårt trengene milliardene på helsesektoren eller de eldre som har bygd opp dette landet? Skal de ligge i sykehusgangene og ruste vekk. De fortjener større respekt. Og hvem her inne kan med hånden på hjertet si at de er redd sovjet eller andre skal komme opp langs norske kysten og angripe norge. Og skulle de komme knuser de vårt ynkelige forsvar før du kan si pang.

Dette er ett spørsmål om prioriteringer og eg hedrer de eldre som har jobbet ett hardt liv og bygd opp dette landet fremfor ett nytt leketøy skip som forsvarsansatte kan leke seg med.

La meg minne om de gjentatte skandalene i forsvaret, dødsulykker, uprofesjonalitet etc. Listen er for lang til å ramse opp her.

 

Prioriter penger der de trengs!

Lenke til kommentar

jeg begynner å tro at noen av medlemmene i SV egentlig er spioner for frp og sier dumme ting fpr å få ned vlegertallene til de rød grønne :hmm:

 

neida, men det er litt latterlig, hvis en først har brukt ressurser på å kjøpe 5 fregatter, og en har OVERSKUDD så kan en jo f meg beholde dem

 

de så litt stealt aktige ut :dribble:

 

 

ahh materiel :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...