Gå til innhold

Elektronikkens verden


Anbefalte innlegg

mye bra for nybegynner her, bare noen kommentarer:

 

notasjonen I = I^1 + I^2 + I^3... og U= U^1 + U^2 + U^3.... er litt forvirrende (kan være det i alle fall), da ^ ofte brukes om eksponenter (spesielt i programmeringsspråk), her er det snakk om summer av forskjellige strømmer og spenninger, så en burde kanskje skrevet I = I1+I2+I3+.. osv for å sikre at en ikke trur det er eksponent det er snakk om.

 

Kirchhoffs 2. lov:

slik jeg har hørt den:

"summen av spenningen rund en lukket krets er null"

eller

"summen av spenningen rundt en løkke er null"

den siste her er vell den som er mest generell..

 

en burde også kanskje forklart forskjellen på en løkke og en maske (loop og mesh), da disse er grunnleggede begreper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finfin teori presentasjon, men hva med litt mer guiding i praktisk bruk.

 

UPS: Dette svaret var ment å komme fra hw.no brukeren "Thorsen". JRL et lite tips er å logge ut etter at du har besøkt hw forumet på en offentlig maskin. Tenk på hvor mye helvete jeg kunne startet for deg nå :p

Endret av JRL
Lenke til kommentar

hehe, husker faktisk serdeles lite av dette selv om jeg var en rev på dette i naturfagstimene.

 

Tror det kan være bra å ha denne som en liten startguide dersom man skal til å lodde litt, da de andre guidene kanskje går litt rett på sak.

Lenke til kommentar
notasjonen I = I^1 + I^2 + I^3... og U= U^1 + U^2 + U^3.... er litt forvirrende (kan være det i alle fall), da ^ ofte brukes om eksponenter (spesielt i programmeringsspråk), her er det snakk om summer av forskjellige strømmer og spenninger, så en burde kanskje skrevet I = I1+I2+I3+.. osv for å sikre at en ikke trur det er eksponent det er snakk om.

6020798[/snapback]

Takk! Var seriøst forvirret der en stund der fordi jeg gikk automatisk utifra at det var snakk om eksponenter. Er det noen andre måter å bruke ^ på egentlig?

Lenke til kommentar

Ser fint og riktig ut dette. Et tips er jo selvfølgelig å ta med FET transistorer siden dette er meget vanlig og er det som blir benyttet inne i nesten alle prosessorer (CMOS) nå for tiden, de er også ofte enklere å bruke da de kan ha en høy gate source spenning og man vil ikke da trenge en motstand forran gate (tilsvarer base på BJT som er det dere har kallt en transistor)

 

Ser ikke helt vitsen i å ha med litt halvleder fysikk da det blir vel mest forvirring i en begynner guide skulle jeg tro. Men igjenn så er det jo litt intresannt å vite hvordan en transistor virker da.

 

Skal jeg vere litt streng å pirkete så er jeg ikke så sikker på om det som står om forskjellige motsandstyper er helt riktig. For 20 år siden var nok karbon motstander mest brukt. Nå benyttes for det meste tykkfilmsmotstander. Dette er overflatemonterbare motstander, dette gjelder jo i industrien (se på et hovedkort å tell antall hullmonterte motstander). Når det gjelder hobby elektronikkere bruker vel de for det meste metallfilm motstander da disse i små kvantum har samme pris som karbon, men har høyre prsisjon og tåler litt mer effekt på samme størrelse (1/4W karbon har vanligvis samme størrelse som 0.6W metallfilm).

Lenke til kommentar
notasjonen I = I^1 + I^2 + I^3... og U= U^1 + U^2 + U^3.... er litt forvirrende (kan være det i alle fall), da ^ ofte brukes om eksponenter (spesielt i programmeringsspråk), her er det snakk om summer av forskjellige strømmer og spenninger, så en burde kanskje skrevet I = I1+I2+I3+.. osv for å sikre at en ikke trur det er eksponent det er snakk om.

6020798[/snapback]

Takk! Var seriøst forvirret der en stund der fordi jeg gikk automatisk utifra at det var snakk om eksponenter. Er det noen andre måter å bruke ^ på egentlig?

6021466[/snapback]

Jeg vet ikke om det er noen andre måter å bruke ^ på, men jeg skjønte med en gang (ettersom jeg har dette friskt i minne fra fysikktimene) at det var snakk om indekser, ikke eksponenter. Tallene skal altså stå nede, ikke oppe.

 

Jeg tror det ville sett slik ut i HTML:

I<sub>1</sub> + I<sub>2</sub> + I<sub>3</sub>

Lenke til kommentar

Nei steike, også jeg som hadde lyst å skrive en slik guide i det nærmeste..

 

Jaja, men den ser i hvertfall meget bra ut. Godt jobbet :thumbup:

 

PS. En viktig ting forumbrukerene bør få med seg:

Det heter "Spenningen er 5 volt" og ikke "volten er 5 volt" og

Det heter "Lengden er 5 meter" og ikke "metern er 5 meter" og

Det heter "Temperaturen er 5 grader Celsius" og ikke "grader celsiusen er 5 grader celsius"

 

PS. Er par øvingsoppgaver for leserene i blandt annet ohms lov hadde vært ønskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...