Gå til innhold

Windows starter ikke opp i Normal mode! *Løst*


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sitter nå i safe mode og skriver fordi pc'en ikke vil starte i Normal mode. Dette har skjedd før, og det skjer når jeg flytter på pc'en. For en halv time siden satt jeg hjemme og den fungerte helt fint. Jeg skrudde av pc'en på vanlig måte og dro ut strømkontakten. Så satte jeg den på igjen på et lan jeg er på nå. Det har skjedd før når jeg flyttet pc'en opp fra underetajsen og opp i andre.

 

Jeg mener å huske at jeg installerte Windows XP på nytt da...for da trodde jeg det hadde noe med harddisken å gjøre (den var nybygget og sånn så da var det noen feil som måtte fikses).

 

Det som skjer når jeg starter er at den kommer til der man skal boote fra cd'en og så restarter pv'en. Det gjøre den helt til jeg skrur den av eller trykker på F8 (eller annet)

 

Det eneste jeg kan tenke på er noen galt, er at jeg bare tok ut strømkontakten uten om å skru bryteren bak på kabinettet av (grunnen er at man skal gjøre det for å tappe all strøm ut av pc'en, har jeg hørt). Det som man kan tenke seg, er at noe informasjon har blitt slettet og at vanlig windows ikke starter. Men jeg skulle ikke tro det siden jeg kan kjøre i safe mode (with networking).

 

Noen som har noen ideer? Jeg vil absolutte ikke installere XP en gang til. :hrm:

 

Edit: Jeg installerte ikke noe før jeg skurdde av pc'en når jeg var hjemme. Så jeg vet at det ikke er noen slags programmer jeg har installert som er problemet... :hmm:

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som veit noe? Hadde vært stor hjelp med noen linker til sider som kan hjelpe meg. Er ganske fortvilet med ganske ny pc og at jeg bare flytte på pc'en , så vil den ikke starte opp. Er det sannsynelig at det har noe med den strømgreia jeg nevte?

Lenke til kommentar
Jeg foreslår at du forsøker gjennoppretting av innstillinger fra Boot-menyen til Windows.

 

Hilsen,

efikkan.

6007026[/snapback]

 

Hvor er det jeg gjør dette? Jeg har prøvd System Restore uten hell, hvis det er det du mener. Takker for svar. :)

 

Edit: Har også prøvd "last good configuration....", det samme skjer.

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Jeg foreslår at du forsøker gjennoppretting av innstillinger fra Boot-menyen til Windows.

 

Hilsen,

efikkan.

6007026[/snapback]

 

Hvor er det jeg gjør dette? Jeg har prøvd System Restore uten hell, hvis det er det du mener. Takker for svar. :)

 

Edit: Har også prøvd "last good configuration....", det samme skjer.

6007129[/snapback]

Det var "last good configuration" jeg tenkte på.

 

Jeg anbefaler at du går over hele pcen og sjekker at alt er riktig tilkoblet.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Jeg foreslår at du forsøker gjennoppretting av innstillinger fra Boot-menyen til Windows.

 

Hilsen,

efikkan.

6007026[/snapback]

 

Hvor er det jeg gjør dette? Jeg har prøvd System Restore uten hell, hvis det er det du mener. Takker for svar. :)

 

Edit: Har også prøvd "last good configuration....", det samme skjer.

6007129[/snapback]

Det var "last good configuration" jeg tenkte på.

 

Jeg anbefaler at du går over hele pcen og sjekker at alt er riktig tilkoblet.

 

Hilsen,

efikkan.

6007180[/snapback]

 

Synes bare det er rart at noe plutselig detter ut. Det har har jo tross alt skjedd flere gnager. Men hvis du skulle anta noe som hadde dettet ut, hva ville valgt? Er ram og harddisk utsatt?

Jeg synes det blir litt vanskelig..for alt fungerer jo i safe mode (det som er meningen skal fungere). Harddisken og systemet virker fint. Er det noen andre som har noen ideer?

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar

Jeg fant ut et sted på internett at jeg kunne sjekke en "Event Log". Og jeg gikk inn i event viewer. Se under. Jeg tror kanskje det er den feilen som er markert der, som kan være synderen. Det står AMDK8. Jeg søkte på det og fant en .sys fil med det navnet.

Hjelper dette noe?

post-46831-1146268702_thumb.jpg

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar

Det skjedde noe rart. Når jeg skurdde av pc'en for å legge meg på lanet, og skrudde den på igjen etterpå, virket den. Den startet liksom litt rart ved at den jobbet mens skjermen var svart. Og vips staret den opp i vanlig windows. Den hadde altså stått slått av i noen timer, og så fungerte den. Noen som vet noe mer nå?

Akkurat nå sitter jeg hjemme igjen (har altså flyttet på pc'en) og nå starter den ikke opp, bare i safe mode. Merkelige greier... :hmm:

Lenke til kommentar

Muligens flatt cmos-batteri?

Det vesle runde batteriet inne i pcen sørger for å huske hardwareinnstillinger når strømmen er borte eller maskinen er koblet fra. Er batteriet dårlig, vil biosen kunne resette seg ved manglende strøm til pcen. Og defaultinnstillingene er ikke alltid de rette for den hardware du har i.

 

Eksempel: Min bios resetter skjermkort til "PCI" hvis cmosbatteriete svikter og jeg også har hatt strømmen borte. Lar jeg den stå på det, er Safe Mode det eneste maskinen vil. Retter jeg det til AGP som er korrekt, er alt normalt.

 

Det kan være noe der altså.

For å komme inn i biosen trykker du F1 eller F10 eller Del med en gang du ser den første teksten på skjermen under oppstart. Det er der minnet telles opp. Det står gjerne nede på skjermen hva tasten for å komme til bios er, men da skal du være kjapp for det bildet er der bare et kort sekund.

 

Vær forsiktig i biosen:) Er du usikker på noe der, spør her først.

Lenke til kommentar
Muligens flatt cmos-batteri?

Det vesle runde batteriet inne i pcen sørger for å huske hardwareinnstillinger når strømmen er borte eller maskinen er koblet fra. Er batteriet dårlig, vil biosen kunne resette seg ved manglende strøm til pcen. Og defaultinnstillingene er ikke alltid de rette for den hardware du har i.

 

Eksempel: Min bios resetter skjermkort til "PCI" hvis cmosbatteriete svikter og jeg også har hatt strømmen borte. Lar jeg den stå på det, er Safe Mode det eneste maskinen vil. Retter jeg det til AGP som er korrekt, er alt normalt.

 

Det kan være noe der altså.

For å komme inn i biosen trykker du F1 eller F10 eller Del med en gang du ser den første teksten på skjermen under oppstart. Det er der minnet telles opp. Det står gjerne nede på skjermen hva tasten for å komme til bios er, men da skal du være kjapp for det bildet er der bare et kort sekund.

 

Vær forsiktig i biosen:) Er du usikker på noe der, spør her først.

6008738[/snapback]

 

Takker for svar. Det er jo en mulighet. Når du opplever det samme, så kan det godt være grunnen. Men jeg har gått inn i BIOS og har ikke funnet noe som ser unormalt ut.

Hva tror du kan være instillingsfeilen? :hmm:

Det kan jo være grafikkortet som du nevnte, men jeg finner ikke noen steder der jeg kan endre noen instillinger.

Hovedkortet mitt er: MSI K8N Neo4-FI

 

Edit: Det skal sies at denne pc'en ikke er mer enn 5-6 månder gammel...

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Du får kikke litt rundt på MSI-siden for kortet - laste ned PDF-manualen etc:

http://www.msi.com.tw/program/products/mai...ail.php?UID=651

6011448[/snapback]

 

Har lastet den ned og sett rundt i manualen om det står noen instillinger som kan ha stått på feil i min bios. Men alt ser absolutt normalt ut.

Jeg kan si at det ikke hadde noe med den strømmen å gjøre, siden jeg slo av bryteren før jeg tok ut strøm kabelen da jeg gikk fra lanet. I tillegg nå så har pc'en stått avslått hele natta og har fått "vilt" seg, men fortsatt får jeg ikke starta opp.

Begynner nå å tvile på at det er noe med BIOS, siden jeg ikke ser noe unormalt. Men hva kan det egentlig bety at jeg går startet opp i safe mode, men ikke i normal? Er det noen drivere som det er noe gærent med tro? :hmm: Jeg tviler litt på det også, siden jeg ikke har installert noe nytt på lenge. Det jeg mistenker nå er at den bare klarer ikke å boote opp vanlig windows.

Er det noe jeg kan gjøre nå i safe mode? Noen instillinger? Jeg begynner å bli ganske fortvilet... :cry:

Lenke til kommentar

Alt håp er ikke ute. Det er noe som starter med maskinen i vanlig modus som ikke fungerer. Det kan være en service, en driver, eller noe annet. Du kan jo se over msconfig når du er inne i safe mode (start run msconfig) og eventuelt prøve elimineringsmetoden derfra.

 

Selv har jeg av og til hatt hell med å starte i vga mode, uten at det nødvendigvis er en løsning her.

 

Hvorfor får du spm om boot fra cd forresten? kan du ikke bare ta ut cdn?

Lenke til kommentar
Alt håp er ikke ute. Det er noe som starter med maskinen i vanlig modus som ikke fungerer. Det kan være en service, en driver, eller noe annet. Du kan jo se over msconfig når du er inne i safe mode (start run msconfig) og eventuelt prøve elimineringsmetoden derfra.

 

Selv har jeg av og til hatt hell med å starte i vga mode, uten at det nødvendigvis er en løsning her.

 

Hvorfor får du spm om boot fra cd forresten? kan du ikke bare ta ut cdn?

6014545[/snapback]

 

Skal prøve msconfig, vriker som en god ide. :) Jeg har nå prøvd VGA mode og Boot logging, da skjer det samme som på Normal; svart skjerm som blinker litt og harddisken jobber(lager noen boote-lyder).

 

Jeg får egentlig ikke spm om boot fra cd den har jeg slått av tror jeg. Det er bare det samme stedet. Det står bare "Verifying DMI Pool Data..." og så kommer jeg til den svarte skjermen.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd ganske mye i msconfig. Jeg har startet opp i Diagnostic startup og selectiv startup. I selective starup har jeg tatt alle hakene på, alle av, og alle bortsett fra en på (gjort det med alle de forskjellige hakene).

 

Det jeg ikke har prøvd er en egenmodifisert Boot (Modified BOOT.INI). Det står forksjellige "Boot Options" inne på Boot.INI. Skal jeg prøve dem, eller er det ikke noe vits? Det jeg heller ikke har prøvd er jo å ha to og to, tre og tre osv. av de hakene på. Men det er jo så innmari mange muligheter (2^4=16). Og man skulle jo tro at jeg kunne starte opp når jeg ikke hadde noen av de på?

 

Jeg tror faktisk at disse instillinene på en måte kommer på/av når windows starter opp, og ikke allerede i DOS (der det er der jeg har problemer). Jeg kommer liksom ikke langt nok, tror jeg, til at disse intillinene vil ha noen effekt. Ihverfall så fikk jeg ikke startet opp med de instillingen som sagt ovenfor. Noen som har noen flere forslag? :ermm:

 

Det som jeg synes var litt rart at når jeg hadde på Diagnostiv Startup, så virket ikke/hadde ijeg ikke noe network connections i "Safe mode with networking". Jeg trodde at den msconfig'en bare påvirket normal mode jeg. :hmm:

Lenke til kommentar

YEES nå fant jeg det ut ! :dribble: Jeg tenkte litt mer om det var noe anderledes jeg satt opp data'en på lanet. Og det var det jo; en liten ting.

På lanet tenkte jeg at det ikke burde ha noen betydning hvilken av de to DVI utgangene jeg bruker på grafikkortet. Så da satt jeg den like gjerne inn i den andre utgangen, og tenkte ikke noe mer over det. Det falt meg ikke inn at det skulle være noe problem, men det var det tydligvis! rart, men jaja.

 

Takker for all hjelp! :D

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...