Gå til innhold

Omtale av Drømmefall: Den Lengste Reisen (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror det bare er et nytt steg i retning å mikse medier som film og spill. Denne typen spill kan man etterhvert se på som en slags interaktiv film. Folk ser jo på filmer selv om de er lineære, man kan ikke påvirke noen verdens ting osv.

 

Med andre ord ser jeg ikke på det som noe negativt. Hvis man absolutt har lyst på "klassiske adventure" spill så er det jo mange å ta av. Selv om de forsvant fra butikkhyllene for mange, mange år siden. :p

Lenke til kommentar

Jeg liker spillet så langt :) Veldig god historie :thumbup: , spennende, politiske undertoner :p (eller er det bare meg? :blush: ). Passe bra grafikk, selv om det er noen figurere med håpløst lite polygoner :hrm: . God lyd, dialog. Spillet er ganske enkelt. Gåtene er ikke noe du bruker timer på å løse akkurat. Et minus :thumbdown: . Noe som blir et annet minus for meg er at verdenen i adventure spill er så liten. Det er jo bare et rom etter det andre som du blir geleidet igjennom. Back in the old days, når point and click dominerte merket du det ikke så mye, men nå med full 3d så merker du det ganske fort. Du føler deg nokså begrenset. Jeg ville nok gitt spillet 7/10.

Lenke til kommentar
Det er ikke klaging og syting, men legitime bekymringer ved spillets kvaliteter. Det er så enkelt som at et spill av denne typen bør inneholde mer enn en god historie, det bør også ha godt gameplay.

 

Når det gjelder spill som BF2 kan de komme unna med å kun ha gameplay.

 

Sammenligner du Dreamfall med klassikere i adventure-genren vil du se at det ikke når opp, da de har begge deler, kanskje utviklerne ikke prøvde på å ha en mer enn en god historie, men jeg tviler. Jeg ser ingen grunn til å inkorporere et slåss- og stealth-system om man ikke hadde tenkt til å ha et godt gameplay i spillet.

 

Skjønner heller ikke helt hva du mener med at de som i dine øyne klager, skal gå et annet sted og finne en bok å lese. Du skjønner vel at dette er et diskusjonsforum og poenget er nettopp å diskutere?

 

Jeg vil dessuten legge til at jeg føler jeg har rett til å "klage" på et produkt jeg har brukt penger på, som ikke holder det det lover. Det kalles falsk markedsføring.

 

Hadde du vært mer fornøyd om vi som liker spill bare satt og ropte hurra for hvert eneste makkverk som kom ut og ikke stilte noen spørsmålstegn? Jeg personlig synes ihvertfall det blir veldig feil, hvis utviklerne ikke har en kritisk og krevende brukermasse å henvende seg til så vil utviklingen garantert stagnere.

6003824[/snapback]

 

Alt du sier er egentlig ikke svar på det som frustrerer meg meget med mange mennesker på dette forumet. Først klager de over at det ikke er bra nok story i spillet men bare et bra gameplay. Så klager de over at det er for dårlig historie men bra gameplay.

 

Dette mener jeg generelt for de fleste spillene som kommer. Det er ikke bare Dreamfall jeg snakker om men mange andre spill som er kommet. Det irriterer meg litt for det virker som uansett hva slags spill som kommer så blir ikke folk fornøyd, enten det er med bra story eller uten story.

 

Men for å svare litt på det du har prestert å skrive da:

 

Skjønner heller ikke helt hva du mener med at de som i dine øyne klager, skal gå et annet sted og finne en bok å lese. Du skjønner vel at dette er et diskusjonsforum og poenget er nettopp å diskutere?

 

Det jeg mente med bøker var ment som svar til en som sa at ville han ha en bra historie leste han heller en bok. Igjen hadde du fått rette svar om du hadde tatt tid til å lese istede for å tenne fakkelen og leite frem høygaffelen.

 

Jeg vil dessuten legge til at jeg føler jeg har rett til å "klage" på et produkt jeg har brukt penger på, som ikke holder det det lover. Det kalles falsk markedsføring.

 

Klag ivei. Men om du ser på det slik så leverer vel egentlig ingen spill "hva de lover". Alle spill skryter og viser muskler. Om du tror på det og kjøper spill gang på gang på gang som ikke leverer det de lover, så setter du deg alt for store forhåpninger til alle spill du kjøper.

 

Hadde du vært mer fornøyd om vi som liker spill bare satt og ropte hurra for hvert eneste makkverk som kom ut og ikke stilte noen spørsmålstegn? Jeg personlig synes ihvertfall det blir veldig feil, hvis utviklerne ikke har en kritisk og krevende brukermasse å henvende seg til så vil utviklingen garantert stagnere.

 

Har jeg sagt det? Igjen må jeg be deg om å lese mitt innlegg på nytt og se om du kanskje klarer å sette 2 og 2 sammen og få 4. Men det er også lov å lage konstruktiv tilbakemelding og ikke bare rope ut at det suger pga 1 element. Mange veier leder til Rom, om du bare nevner 1 ting som får spillet til å suge maks så har du ikke satt deg mye inn i spillet, spillverden eller noen verdens ting.

Lenke til kommentar
Alt du sier er egentlig ikke svar på det som frustrerer meg meget med mange mennesker på dette forumet. Først klager de over at det ikke er bra nok story i spillet men bare et bra gameplay. Så klager de over at det er for dårlig historie men bra gameplay.

 

Dette mener jeg generelt for de fleste spillene som kommer. Det er ikke bare Dreamfall jeg snakker om men mange andre spill som er kommet. Det irriterer meg litt for det virker som uansett hva slags spill som kommer så blir ikke folk fornøyd, enten det er med bra story eller uten story.

 

Det er fordi folk på forumet her ikke er en samlet entitet med en unik smak. Jeg skjønner ikke argumentasjonen din i det hele tatt.

 

Om person A liker spill med utfordrende gameplay men driter i historien, så vil han selvsagt kritisere spill med fokus på historien og dårlig gameplay.

 

Om person B liker spill med god historie, og ikke synes det er nødvendig med bra gameplay så lenge historien er bra, så vil han selvsagt kritisere spill med dårlige historier.

 

Du snakker som om "forumet" her aldri kan bli enig om hva som er bra og dårlig. Selvsagt kan ikke forumet bli enig, forumet er mer enn en person.

Lenke til kommentar
Det er fordi folk på forumet her ikke er en samlet entitet med en unik smak. Jeg skjønner ikke argumentasjonen din i det hele tatt.

 

Om person A liker spill med utfordrende gameplay men driter i historien, så vil han selvsagt kritisere spill med fokus på historien og dårlig gameplay.

 

Om person B liker spill med god historie, og ikke synes det er nødvendig med bra gameplay så lenge historien er bra, så vil han selvsagt kritisere spill med dårlige historier.

 

Du snakker som om "forumet" her aldri kan bli enig om hva som er bra og dårlig. Selvsagt kan ikke forumet bli enig, forumet er mer enn en person.

6007295[/snapback]

 

Jeg snakker om de samme personene her, det burde jo de fleste skjønne. Jeg har lagt merke til en god del folk her på forumet som ikke klarer å bestemme seg hva de verdsetter. På det ene forumet sier de at gameplay er best mens historie er noe dritt, mens på andre deler av forumet sier det at historien er alt og gameplayet er ingen ting. Det er akkurat det som gjør meg totalt forvirra.

Lenke til kommentar

Vel da var jeg gjennom spillet, og må bare si at jeg er fryktlig skuffet. Jeg satt meg ned og spilte gjennom Den Lengste Reisen for en måndes tid siden, for å komme meg in i historien til Drømefall.

 

Det er som mange påpeker et fryktlig dårlig sloss system, men det kan forsvares med at det ikke er en stor del av spilet, tror ikke det var mer en toppen 5 min med slossing.

 

Det som er det største minuset med dette spilet er at det er minimalt med gåter, som i tilleg er så enkle at en 5 åring ikke hadde hatt vanskligheter med å løse. Dette er et stort minus, men det er ikke det som feller spillet. Det som virkelig mangler for at dette skulle blitt en bra oppfølger er den komikken som var i det første spillet i serien. De mangler alle de komiske karakterene som man møtte på i Den Lengste Reisen. Det var disse og historien som gjore Den Lengste Reisen til et gøyt og underholdende spill. Og i tilleg er spilet utrolig kort :(

 

Nei som en oppfølger til Den Lengste Reisen når ikke Drømmefall opp i det hele tatt. Det magler simpelthen all komikken, gåtene og det er så alt for kort. Altså det meste av det som var i Den Lengste Reisen er ikke med i dette spillet.

 

Beklager for negativiteten, men dette var ret og slett ikke en bra oppfølger, hadde ventet meg mere en dette. Spilet er fint, men ikke stort mer.

Lenke til kommentar
Jeg snakker om de samme personene her, det burde jo de fleste skjønne. Jeg har lagt merke til en god del folk her på forumet som ikke klarer å bestemme seg hva de verdsetter. På det ene forumet sier de at gameplay er best mens historie er noe dritt, mens på andre deler av forumet sier det at historien er alt og gameplayet er ingen ting. Det er akkurat det som gjør meg totalt forvirra.

 

Hvilke personer, og linker til motsigende uttalelser, takk.

Lenke til kommentar
Hmmm.... :innocent: Norsk spill, med norsk tale? :p  hva slags spill er det her egentlig? Er det sånn at du kan finne, kjøpe og bruke/ta på deg våpen og klær og rustninger og saker, eller er det ikke noe i den duren i det hele tatt? er spillet fritt? kan du labbe rundt uten mål og mening i disse verdenene eller er det på en måte låst og bundet? :ermm:  håper noen vet! :)

6009860[/snapback]

 

Hehe, man ser at du er en elderscrollsentusiast ja :)

 

Svaret på spørsmålet ditt blir vel:

Nei, spillet er ikke fritt.. Spillet forteller deg så godt som nøyaktig hva du skal gjøre til en hver tid. Området du beveger deg på bestemmes hele tiden av spillet selv, så du kan ikke utforske så mye nei..

Endret av Markaren
Lenke til kommentar

Hmm..

 

Har såvidt rukket å spille noen minutter av spillet nå, så skal ikke komme med noen bastante konklusjoner foreløpig, men er overrasket over at ingen har nevnt det mildt sagt håpløse styringssystemet i spillet. Er ikke mye moro å springe rundt i 3. person med et kamera som spinner rundt sin egen akse på tilsynelatende tilfeldige punkter. Når jeg leser at det er snikesekvenser senere i spillet så lurer jeg litt på hvordan det skal gå.

 

Er desverre litt for tydelig at styringssystemet er portet over fra Xbox med litt for lite omtanke for hvordan det vil fungere på en PC. Ganske håpløst å ikke ha muligheten for å spille i førsteperson i et 3d-spill av denne typen.

Lenke til kommentar

Som nevnt er historien veldig bra :)

Grafikken syns jeg også er bra.

Musikken var bra.

Lyd er okay.

 

Syns gåtene er for lette, og ikke mange nok puzzles i spillet. Spillet er veldig lineært men ikke et stort problem.

 

For meg blir det som å se en film. Jeg bestemmer litt hva som skjer, men uansett hva jeg velger å gjøre er konsekvensene liten. Jeg kan kanskje unngå en slosskamp eller får en litt annen dialog, men det var det.

 

7 / 10 er vel riktig etter min mening, den når ikke helt til topps, men gir deg nok underholding for noen dager :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tsk tsk jeg har spillt over 200 forskjellige adventure-spill helt fra rene tekstbaserte varianter helt til de nye "Grim Fandango" variantene og synes generelt kritikken deres mot gåtene i spillet er uberettiget.

Yep gåtene er veldig enkle men det er også det første adventure spill jeg har spillt som har unngått å falle i disse klassiske gropene:

 

1.Merkelige Kombinasjoner.

Jada, i mange adventure-spill selv de mest useriøse kan du som oftest komme deg videre med å plukke opp de rette tinga og kombinere dem på de mest ulogiske måter...Og ofte prøver produsentene å gjøre spillet vanskeligere med å gjøre tingene så små at du må finkjemme hele skjermen for å finne den.

Når man tilslutt har plukket opp tingene man trenger må man som oftest kombinere dem på de mest absurde måter...Jadda hvem hadde trodd at Høna,spikeren og tyggegummien skulle vise seg å være den perfekte nøkkel :hmm:

 

2.Unødvendig tungvinte løsninger.

Man har feks en øks i inventory og trenger å komme seg inn en tredør, kan man da automatisk bare slå inn døra med øksa eller ødelegge låsen? Neida man må selvsagt enten finne en nøkkel, en alternativ nøkkel (se ovenfor) eller komme seg inn på en annen måte, SELV om det er INGEN grunn til at man ikke skal kunne gjøre det på denne måten.

 

3.De tungvinte mekanismene.

Som oftest tyr de fleste adventureprodusenter til vanvittig tungvinte maskineri som feks kontrollerer strømmen eller lar deg starte et eller annet. Mens det i virkeligheten finnes ingen god forklaring hvorfor man skal gjøre det på denne måten. Feks har man en innrettning som styrer strømmen til maskineriet og man må da fordele denne korrekt. Man vet strømverdiene hver enkelt komponent men istedenfor feks å bare bruke enkle vridere for å stille inn strømmen som man sannsynligvis ville ha gjort i virkeligheten må man istedenfor bruke tid på å flytte rundt på kuler som i en kuleramme eller lete etter symboler som virker tilfeldig skriblet ned rundt omkring. :hrm:

Noen har tilogmed gåter som absolutt ikke har noe med historien å gjøre men som MÅ løses for å komme seg videre. En klassiker fra still life er jo når man midt oppi alle mord-intrigene istedenfor må avbryte etterforskningen av et mord for å bake pepperkaker til faren sin :hmm:

 

4.Kun en utvei.

Jeg synes også drømmefall må premieres for å ha FLERE måter å løse gåtene på slik at når man feks kan i teorien løse et problem på to måter og hver enkelt måte er like logisk blir man som oftest i andre adventurespill TVUNGET til å løse det bare på denne måten. Et av de få adventurespill som har fått dette til ordentlig før var BLADE RUNNER som er en god gammel klassiker som bør prøves.

 

Som nevnt ovenfor er dette irriterende aspekter som jeg har vert borti i så godt som vært eneste adventurespill UTENOM drømmefall. De er rett og slett irriterende fordi de ikke virker LOGISKE. Drømmefall er ganske enkelt javel, men det er ihvertfall LOGISK og der ligger vel som oftest grunnen til at spillene blir vanskeligere, det er rett og slett fordi de er U-LOGISKE, men så lenge gåtene er LOGISKE vil de bestandig være enkle ;)

 

Uansett er nå det eneste adventurespillene jeg har prøvd som har holdt noenlunde standard når det gjalt gåter er nå trossalt Myst serien. Riktignok er det mange UNØDVENDIG kompliserte innrettninger i myst serien men de er ihvertfall helt logiske og man kan ikke løse dem ved å bare plukke opp ting og kombinere dem rett, her må hjernen brukes :hmm: Uansett HADDE jeg spillt adventure spill UTELUKKENDE grunnet at jeg ønsket avanserte gåter er det bare MYST serien som holder mål.

 

Styringen i drømmefall i begynnelsen er helt horribel men heldigvis var jeg forutseende nok til å skjønne at det faktisk gikk an å stille det inn på menyen ;)

Den er ikke akkurat noen TOMB RAIDER LEGEND styring men nå skal man da heller ikke utføre noen kompliserte bevegelsesmønstre annet enn å bevege seg rundt om i verdenen.

 

Historien, stemningen og musikken er alle i toppklasse og er nå til syvende og sist det som gjør at spillet utmerker seg blant de beste adventurespillene noengang laget :yes:

Lenke til kommentar

Litt off topic men ville bare rekomandere noen andre Adventure klassikere! :cool:

 

Myst 4:Revelations-Det beste i serien og har alle de klassiske elementene i serien kombinert med de beste gåtene!

 

The Dig-Høyst undervurdert adventurespill som jeg synes bør prøves av alle som liker en god historie :cool:

 

Phantasmagoria-Ah ja dette var den gangen folk satset på filmspill :roll: 8 Cd'er og litt tullete men allikavel likte jeg spillet av en eller annen grunn.

 

Blade Runner-En av de første spillene der man kunne helt velge mellom en myriade av slutter og hadde noen spennende elementer selv om det kunne være litt kjedelig noen ganger.

 

Monkey Island-Må prøves! Klassiker!

 

Neverhood-Genialt irriterende spill :p

 

Gabriel Knight III: Det beste spillet i serien og har en del artige gåter, spesielt de du må bruke datamaskinen SYDNEY til å utføre :)

 

Den lengste reisen+Drømmefall=Det beste noengang :D

 

ELSKER adventurespill så om det er noen andre som intresserer seg for det så post gjerne...adventurespill elskere en en døende rase :(

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...