Gå til innhold

Intel først ute med DirectX 10?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det blir som å lansere en ny fancy F1 racerbil med barnevognhjul på. Da takker jeg meg heller til de gamle racerbilene med skikkelige hjul. ;)

5989921[/snapback]

Er det ikke det Intel har for vane å gjøre da? :p

 

Det er ikke enkelt å bli best i alt når man ikke vil ha hjelp eller støtte fra andre, men samarbeid virker dessverre å være et fremmedord i Intel sin verden.

 

Ellers er det positivt for Intel at de endelig kommer med en grafikk-løsning som tilfredstiller alle kravene til Vista, noe som ikke akkurat var tilfellet med deres tidligere løsninger.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

efikkan:

Det er også opensource? Men hvorfor er det ikke flere som gir ut OpenGL spill? Er kun et par store titler, og virkelig vanskelig å finne OpenGL baserte spill.

 

Hvis alt er så mye enklere, bedre og mindre krevende, hvorfor brukes det ikke mer? Vil ikke alle spillutviklere spare tid og penger for å tjene mer penger?

 

Det hjelper jo ikke om det er plattform uavhengig hvis man ikke finner spill til det. Og om OpenGL'en er uavhengig, så kan det alikevel være at spillet som benytter det er plattform avhengig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
efikkan:

Det er også opensource? Men hvorfor er det ikke  flere som gir ut OpenGL spill? Er kun et par store titler, og virkelig vanskelig å finne OpenGL baserte spill.

 

Hvis alt er så mye enklere, bedre og mindre krevende, hvorfor brukes det ikke mer? Vil ikke alle spillutviklere spare tid og penger for å tjene mer penger?

 

Det hjelper jo ikke om det er plattform uavhengig hvis man ikke finner spill til det. Og om OpenGL'en er uavhengig, så kan det alikevel være at spillet som benytter det er plattform avhengig.

5994400[/snapback]

Det er rett og slett mange som ikke har satt seg inn i OpenGL. Jeg har satt meg inn i begge deler, og fant raskt ut at OpenGL var det beste. DirectX har en fordel med at den har innebygget lydmotor og kontrollermotor (joystick), så kanskje det er grunnen til at den blir valgt. OpenGL er bare grafikk. Men det finnes også flere pakker, som OpenAL osv.

 

OpenGL er i seg selv uavhengig av plattform. Altså om du lager et OpenGL-program for Windows, så kan du ganske enkelt gjøre det om til et Linux-program uten å skrive om grafikkdelen av programmet. Jeg håper at jeg uttrykte dette presist nok.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Bra :) Stiller spørsmål fordi jeg var nysjerrig på de konkrete tingene. Interresant. Men det må være en grunn til at mange velger å sette seg kun inn i DX, og du nevner 1 mulig en. Men det synes jeg er synd, for de store OpenGL titlene jeg har spilt har vært meget bra.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Bra :) Stiller spørsmål fordi jeg var nysjerrig på de konkrete tingene. Interresant. Men det må være en grunn til at mange velger å sette seg kun inn i DX, og du nevner 1 mulig en. Men det synes jeg er synd, for de store OpenGL titlene jeg har spilt har vært meget bra.

5994540[/snapback]

Det kan også være at OpenGL-støtten var dårlig i noen skjermkort i en del år. :hmm:
Lenke til kommentar
Efikkan:

Hvorfor foretrekker du OpenGL?

5994170[/snapback]

Det er platformuavhengig, for eksempel Windows, Linux, Unix og PlayStation 3. Det er mindre krevende enn DirectX. OpenGL er også mye enklere programméringsmessig.

5994359[/snapback]

 

er det ikke mest DirectX som brukes i spill eller lignende?

hvis OpenGL er enklere, hvorfor er ikke det mest brukt?

Lenke til kommentar

Grunnen til at OpenGL er så lite brukt er fordi det har vore store problemer med å setja ein standard for nye extensions. Når NVidia lanserte Geforce 5 FX serien så var deiras fragment extension mykje betre enn ARB sin. Men NVidia sin var elendig for andre grafikkkort produsenter. Det enda med at når John Carmack som programmerte Doom 3 så implementerte han for begge extensions. Normalt sett så gidder ikkje andre det.

 

Ein anna grunn er at DirectX har alltid hatt støtte for multimedia devices. Linux og Max har var litt treige der men til slutt kom SDL som fungerer ganske likt.

 

Idag er det ingen anna grunn til å lage cross platform spel anna enn at dei ikkje gidder å konvertere til eit anna språk og oppsett.

 

Uansett OpenGL er mykje større enn DirectX og blir brukt i nesten alt som ikkje har med PC-spel og Xbox å gjere. MacOS sitt operativ system bruker feks OpenGL for å teikne GUI.

 

Når det gjelder enkelheit i programmering så er nok DX og hakket betre. Eg vil tru du bruker ca 10% mindre kode i DX enn med OpenGL og SDL.

Lenke til kommentar
OpenGL er i seg selv uavhengig av plattform. Altså om du lager et OpenGL-program for Windows, så kan du ganske enkelt gjøre det om til et Linux-program uten å skrive om grafikkdelen av programmet. Jeg håper at jeg uttrykte dette presist nok.

 

Hilsen,

efikkan.

5994529[/snapback]

Riktig... Ta Doom III for eksempel, der tar du bare CD'en med spillet for Windows, og laster ned en eksekverbar fil for Linux, og vips kjører spillet i Linux, like bra som i Windows.

 

 

Efikkan:

Hvorfor foretrekker du OpenGL?

5994170[/snapback]

Det er platformuavhengig, for eksempel Windows, Linux, Unix og PlayStation 3. Det er mindre krevende enn DirectX. OpenGL er også mye enklere programméringsmessig.

5994359[/snapback]

 

er det ikke mest DirectX som brukes i spill eller lignende?

hvis OpenGL er enklere, hvorfor er ikke det mest brukt?

5994773[/snapback]

Rett og slett fordi utviklerene ikke får penger for å bruke OpenGL. Microsoft sponser ganske mye for å få utviklet med DirectX.

Lenke til kommentar
Litt sleipt av MS.

Prøver sikkert å presse OpenGL av markedet.

I Vista må man jo slå av Aero for å kjøre OpenGL. tegner på dårlig kompabilitet.

5996614[/snapback]

Fra opengl.org:

Microsoft has enabled support for OpenGL ICDs that work with the Windows Vista compositing desktop, as of the February preview build. This is taken from a Microsoft blog: "Windows Vista ICD's - this is a new path for 3rd party ICD's introduced for Windows Vista that will work in a way that is compatible with desktop composition. Essentially allowing direct access to the GPU for hardware accellaration, but then having the final surface that appears to be the front buffer to the application actually be a shared surface that gets composed by the DWM". This means that the OpenGL API and the Aeroglass window manager will work in harmony and fully accelerated once the hardware vendors get their Vista ICDs written and released.

Kudos to all developers who contacted their ISVs/HSVs to ensure that OpenGL was fully supported under Vista. You made the difference.

 

3dinis07.jpg

 

:)

Lenke til kommentar
Litt sleipt av MS.

Prøver sikkert å presse OpenGL av markedet.

I Vista må man jo slå av Aero for å kjøre OpenGL. tegner på dårlig kompabilitet.

5996614[/snapback]

Fra opengl.org:

Microsoft has enabled support for OpenGL ICDs that work with the Windows Vista compositing desktop, as of the February preview build. This is taken from a Microsoft blog: "Windows Vista ICD's - this is a new path for 3rd party ICD's introduced for Windows Vista that will work in a way that is compatible with desktop composition. Essentially allowing direct access to the GPU for hardware accellaration, but then having the final surface that appears to be the front buffer to the application actually be a shared surface that gets composed by the DWM". This means that the OpenGL API and the Aeroglass window manager will work in harmony and fully accelerated once the hardware vendors get their Vista ICDs written and released.

Kudos to all developers who contacted their ISVs/HSVs to ensure that OpenGL was fully supported under Vista. You made the difference.

 

 

:)

5996993[/snapback]

 

ah, genialt. da har MS under press fra OpenGL communitiet funnet en måte begge to kan fungere 100% samtidig.

 

leste en lang artikkel for en stund siden hvor sinte noe utviklere var for at Vista (da Longhorn) kom til å kneble OpenGL ytelsen.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Aero Glass vil "kun" kreve DX9 SM2.0. Det var også Aero Diamond, men om dette er noe som vil bli implentert senere eller er noe som kun er for Vista MCE er jeg usikker på, men jeg tviler på at det heller vil kreve D3D10.

Akkurat. Jeg mener å ha hørt noe om D3D10, men det er jo fint at 9.0 holder. Jeg vil anta 9.0c, da. Det blir interessant å se hvor krevende det er.

 

Ytelsekravet vil ikke være så rent ubetydlig fra det jeg har fått med meg. GMA900 er 40-50% unna (ifølge nVidia) til å oppfylle kravet til Aero Glass.

5990308[/snapback]

Hva er kravet til Aero Glass, da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...