Gå til innhold

FlatTV (LCD Plasma): Kjøp- og tips guide


Anbefalte innlegg

ang. 33, kontrast.

Samsungs skjermer med 3000:1 i kontrast har en reel kontrast på 800:1.

Dvs. at kontrasten på et bilde vil ligge på 800:1 mens total range på en film(eks.) vil være 3000:1. dette oppnåes da ved hjelp av dynamisk bakbelysning.

6010470[/snapback]

 

Var dette noe tilleggsinfo eller spørsmål? Jeg har jo skrevet det du skriver her på dette punktet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
noen som er ekspert på HDMI her?

Har en DVD-spiller med HDMI utgang.  Kan jeg kjøpe en konverter

som leverer signal fra HDMI-ut(DVD)  til DVI-inn(TV) uten at signalet taper

kvalitet?

6010479[/snapback]

 

Som datating sier, kjøp en skikkelig overgang. Det eneste jeg lurer litt på, er om DVI kan ta imot lydsignalene siden HDMI fører både lyd- og bildesignaler. Hvis ikke, må du nok koble lyden oppmot TVen ved bruk av ekstra kabler.

Lenke til kommentar
Nå snakker jeg ikke om tvbilder generelt. Jeg snakker om at LCD viser HD kvalitet bedre enn plasma. Skal prøve å finne kilden igjen..

Inntil du finner en kilde synes jeg bestemt du bør forandre dette punktet. Jeg synes også du bør forandre punkt 21, om HD Ready kontra HD-klar. Slik du formulerer deg kan det virke som disse begrepene er to definerte krav, mens det egentlig bare er HD Ready som stiller faktiske krav til spesifikasjoner. Derfor kan du heller ikke si at HD-klar er dårligere enn HD Ready (sitat: En TV som er HD klar, skalerer ned bildet og gir deg ikke HD kvalitet), ettersom HD-klar er en betegnelse det er opp til hver enkelt å definere. Som sagt blir HD Ready ofte oversatt til HD-klar.

 

Kan jeg kjøpe en konverter

som leverer signal fra HDMI-ut(DVD)  til DVI-inn(TV) uten at signalet taper

kvalitet?

6010479[/snapback]

Ja, det burde gå fint siden begge skal kunne levere hd-kvalitet. :)

Bare kjøp en skikkelig overgang.

6010509[/snapback]

Grunnen til at det går har ikke noe med HD-oppløsning (jeg sier oppløsning ettersom HD ikke nødvendigvis sier noe om kvaliteten) å gjøre, men rett og slett at signalene er kompatible. Du kan f.eks ikke konvertere et høyoppløst signal fra HDMI til komponent eller omvendt uten å forringe signalet, selv om oppløsningen blir den samme.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
25.

Hva er disse i’ene og p’ene etter 720 og 1080? I betyr interlacing og p betyr progressive. Det er måten Tv-en viser bildet på. P er den beste teknologien av de to. Jo høyere tallet er når det kommer til 720/1080 etc., jo høyere oppløsning kan den vise. Dette går også gjerne i tråd med HD kvaliteten på Tv-en.

 

I stedet for å si at P er bedre er det en smal sag å forklare at interlaced vil si at han tegner anna hver linje og progressiv vil si at han tegner hver linje. Da har man en mulighet til å forstå hvorfor det er bedre.

 

Dette er en svært godt og fornuftig oversikt, kanskje litt bastant enda, men gud så mange ganger jeg har forklart veldig mye av det som står her til kjøpeklare folk som har snakket med selgeren på elkjøp.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fant denne tråden nå og takk til trådstarter for en bra tråd, men;

 

Leste punkt 21 ang. HD Ready og HD Klar og ble veldig lite klok av denne forklaringen:

 

21.

HD Ready og HD Klar er to forksjellige ting. HD TV gir deg minimum 720p i bildeoppløsning. Dette vil gi deg HD kvalitet. En TV som er HD klar, skalerer ned bildet og gir deg ikke HD kvalitet. Mao, den kan ta imot HD signaler men ikke vise kvaliteten.

 

For meg så er HD klar det norske ordet for HD Ready. Sier du her at en TV der det står HD Ready er fullgod HDTV som kan vise full kvalitet. F. eks. en TV som har Oppløsning 1366x768. Kan denne vise kvaliteten, eller er den per definisjon bare HD klar? Ble litt i tvil her og det hadde kanskje vært en ide og spesifisert dette punktet nærmere?

Lenke til kommentar
F. eks. en TV som har Oppløsning 1366x768. Kan denne vise kvaliteten, eller er den per definisjon bare HD klar?

6255163[/snapback]

Du kan ikke si at den per definisjon er HD-klar, ettersom HD-klar ikke er et definert krav, kun et norsk uttrykk som i de tilfellene jeg har sett blir brukt om "HD Ready"-apparater. Hva man vil legge i begrepet HD-klar blir imidlertid opp til hver enkelt å avgjøre. Derfor blir det feil å si "En TV som er HD klar, skalerer ned bildet og gir deg ikke HD kvalitet.", ettersom HD-klar ikke er noe konkret.

Lenke til kommentar

Veldig bra guide :)

 

Har et par punkter/forslag du kan ta med (?)

 

- Det er mange måter å måle kontrast og oppdateringsfrekvens. F.eks har Hitachis 7200 serie 1000:1 i kontrast, noe mange ser på som lite, mot mange "billigskjermer" som skryter av 10 000:1 i kontrast. Det samme er det med oppdateringsfrekvens. Noen kjører gjennom Rød>grønn>blå, noe som vil gi et høyere tall, i mens noen kjører som kun fra sort>hvit som følgelig tar kortere tid.

 

- Forskjellen på levetid mellom LCD og plasma er ikke så stor lenger. De nye plasma-panelene har nesten like lang levetid. Så må man også huske på at dette er levetid for panelet. Annen elektronikk i tv'en varer sannsynligvis ikke så lenge, og vil man ha tv'en i 60 000 brukstimer må man belage seg på litt reparasjonskostnader på resten.

 

- Plasma tv'er må fraktes stående slik at glassplatene ikke knekker. Lcd-skjermer kan ligge.

Lenke til kommentar
noen som er ekspert på HDMI her?

Har en DVD-spiller med HDMI utgang.  Kan jeg kjøpe en konverter

som leverer signal fra HDMI-ut(DVD)  til DVI-inn(TV) uten at signalet taper

kvalitet?

6010479[/snapback]

 

Som datating sier, kjøp en skikkelig overgang. Det eneste jeg lurer litt på, er om DVI kan ta imot lydsignalene siden HDMI fører både lyd- og bildesignaler. Hvis ikke, må du nok koble lyden oppmot TVen ved bruk av ekstra kabler.

6029222[/snapback]

Kjører du overgang med hdmi>dvi, må du ha lyden i en egen kabel.

Lenke til kommentar
- Plasma tv'er må fraktes stående slik at glassplatene ikke knekker. Lcd-skjermer kan ligge.

6264639[/snapback]

Jeg hadde skrevet at plasma ikke kunne tiltes og regner med at folk skjønner det med transport men har presisert det litt bedre :)

6267147[/snapback]

 

Åja, så ikke den da jeg postet igår (eller blir vel tidligere idag faktisk).

 

_:_:_:__:_:_:__:_:_:__:_:_:__:_:_:__:_:_:__:_:_:__:_:_:__:_:_:_

 

 

Hadde jeg hatt 15 000 til lcd-tv så ville jeg kjøpt Samsung le32m61, eller le32r75 (nesten samme tv'en, bare uten lysstyrkesensor og med svingbar fot) som er på kampanje hos Expert til 12999,- Og brukt de resterende kronene på en god dvd-spiller eller evt. opptaker :)

Lenke til kommentar
Samsung le32r75 som er på kampanje hos Expert til 12999,- Og brukt de resterende kronene på en god dvd-spiller eller evt. opptaker  :)

6267798[/snapback]

Helt enig! Den modellen er knallbra og har både HDMI og Komponent-inngang for digital mottagelse. Designmessig er den svært pen å se på. Vridbar fot er glimrende funksjon flere kunne gjerne ha kommet med.

 

Denne modellen har god kontrast, 5000:1 dynamisk (~800 reelt), 12.8 mill. farger og en responstid på 8ms.

 

Jeg har en 40" Samsung LCD selv og er knallfornøyd med Samsung som produsent.

 

Produktinformasjon hos Samsung

Lenke til kommentar

Jeg kan jo også nevne at Expert selger Le40r41 til 16999,- mange tommer for pengene. Litt gammel modell, men den holder fortsatt dagens standard. Dette er ikke ment som reklame, men synes bare det er et godt tilbud.

 

Elkjøp har også 37pd6600 for 13995,-

 

 

Begge to er gode tv'er som jeg selv har testet og kan anbefale :)

 

 

OT: Sendt melding til moddis om sticky nå

 

 

Edit: Nå er den visst sticky

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...