Gå til innhold

FlatTV (LCD Plasma): Kjøp- og tips guide


Anbefalte innlegg

At alle TV-er som er merket HD Ready støtter de oppløsningene du nevnte, vil jeg gjerne ha dokumentasjon på. Selvfølgelig vet jeg at de aller fleste HD Ready TV-ene støtter de nevnte oppløsningene men jeg vil ikke gå ut å si at alle gjør det uten å se på noe "hard facts" siden 1080i kreves ikke for å ha HD Ready logo, så vidt jeg vet da.

Sjekk side 11: HD Ready

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

12. endret 07.06.06

Plasma skal helst ikke tiltes i stor grad. Da risikerer du å ødelegge skjermen. Grunnen til dette er fordi plasmaskjermer består av to lag med glass, med plasma i midten. Disse lagene med glass veier en god del og det kan lett oppstå skader hvis ikke skjermen står oppreist. Mao, plasma må stå oppreist under transport fra din lokale el-butikk, ellers blir tv-drømmen bokstavelig knust. LCD derimot kan vri og vendes og transporteres i alle mulige vinkler.

 

du ødelegger ikke en plasma ved å legge den ned. du KAN derimot ødelegge den hvis du legger den bak i bilen og kjører gris hjem. så si at tv-drømmen blir knust er vel å overdrive. har har vel sett noen hundre kunder frakte tven hjem liggende, og har enda tilgode at noen kommer og sier at den er ødelagt.

 

14.

LCD gir i større grad etterslep enn plasma. Er ikke responstid oppgitt på produktet, kan du anta deg en responstid på 16ms – 25ms.

 

plasma gir ikke etterslep, graderinger i bildet er ikke det samme som etterslep.

 

16.

Plasma er mindre kresen på signalkabelen og gir deg ”glattere” bilde

 

kommer an på signalprosessoren i tven, en lcd kan gi et bedre bilde enn en plasma på dårlig signal, og vice versa.

 

18.

Du får mer TV for pengene på plasma enn LCD.

 

spørs hva du verdsetter, størst, og dårligst mulig tv til minst mulig penger, så ja. jeg vil si at en sony v2000 til 20k gir mer for pengene enn en no-name plasma til 8k.

 

20.

Har du aldri hørt om produsenten ChingChong? Det er mange TV produsenter som du kanskje ikke har like stor kjennskap til som Sony og Samsung. Mange av disse Tv-ene selges også billig i forhold til de kjente merkene. Hvordan er det mulig? Jo, for det første: man betaler en god del ekstra for at din TV heter Sony. Det ikke plasten rundt bildet som er viktig, det er selve TV panelet (selve bildet). Disse ukjente TV produsentene kan nemlig bruke nøyaktig det samme panelet som Sony gjør men Sony kan ta en annen pris pga varemerket. Det er kjent at mange ukjente TV produsenter bruker paneler fra den mer kjente selskapet LG.

 

stemmer ikke. panelene i sony og samsung sine nye tver finner du ikke i mikke-mus tver. det stemmer at de kan kjøpe paneler fra sony og samsung, men disse er ikke de samme som de bruker selv. dessuten kan en tve med et bra panel vise et dårlig bilde, elektronikken i tven betyr vel så mye som panelet.

 

21. endret 10.09.06

Et tidligere "problem" som både jeg og andre har opplevd når HD-TVer gjorde entrè på markedet, var at selgere brukte et fagord som ikke helt fantes, nemlig HD-Klar. De mente at en HD-klar TV, var en TV som kunne ta imot HD-signaler men ikke gi deg HD-kvalitet/oppløsning, mao: TVen var ikke HD-Readymen skalerte bilde ned til 480p. Nå er ikke dette et problem lenger siden de aller fleste TVene er merket HD-Ready og ordinære forbrukere er bevisst på hva nettopp HD-Ready er. Jeg skriver dette punktet i tilfelde en selger prøver å selge en utgått ikke-HD TV ved å bruke HD-Klar, altså villede kunden.

 

her blander du vel med hd-kompatibel, som ble brukt en stund.

 

27.

Hørt om at flat Tv-er kan begynne å brenne? Vel, absolutt all elektroniske apparater kan begynne å brenne men det nyhetene og forbrukerombudet fokuserer på jordingspunktene. For å ikke gå inn i all teknisk detalj, så oppsummerer jeg hovedpoenget. Når du kjøper deg en flat tv, ta med det en galvanisk skille. Den ser ut som en 30cm kabelforlenger. Denne kobles mellom signalkabelen og Tv-en. Da kan man sove trygt.

 

kun nødvendig med kabel tv, eller hvis du har tv koblet på 12volt (båt, hytte osv)

 

28.

Jeg anbefaler personlig en overspenningsvernstikkontakt. Jeg bruker en fra Belkin som jeg har koblet Tv-en, Xbox360s, DVD spilleren og surroundsettet til. Da er du sikret mot overspenningsfeil. Dette skjer gjerne hvis lynet slår ned på ett eller annet.

 

like sikkert som en fiat uno i en kollisjonstest. eneste som hjelper her er galvaniske skiller i sikringsskapene, og litt hjelp fra oven om at lynet ikke skal slå ned hjemme hos deg.

 

34. tilføyd 25.04.06

Det sies at plasma er best på vanlig signalkabel enn LCD per idag.

 

samme som punkt 16, les over.

 

37. tilføyd 27.04.06. Tilføyd av ReSSaA

LCD bruker bare halparten så mye strøm som plasma.

 

kilde? pioneer 436xde (plasma) bruker 292 watt, philips 42pf9730 (lcd) bruker 239 watt.

 

mine 2 cents...

Endret av veggiss
Lenke til kommentar
du ødelegger ikke en plasma ved å legge den ned. du KAN derimot ødelegge den hvis du legger den bak i bilen og kjører gris hjem. så si at tv-drømmen blir knust er vel å overdrive. har har vel sett noen hundre kunder frakte tven hjem liggende, og har enda tilgode at noen kommer og sier at den er ødelagt.

Jeg skriver ikke at du ødelegger panelet men skriver at du risikerer skade. Jeg skriver også at du må transportere den stående, slik at du minimerer risiko for ødelagt panel. Denne guiden er ikke primært laget for oss som kan en del om dette men for den ikke-teknologe som ønsker noen tips vedr. kjøp.

 

plasma gir ikke etterslep, graderinger i bildet er ikke det samme som etterslep.

Denne guiden er ikke primært laget for oss som kan en del om dette men for den ikke-teknologe som ønsker noen tips vedr. kjøp. Etterslep blir brukt som en begrep på at bildet henger igjen.

 

kommer an på signalprosessoren i tven, en lcd kan gi et bedre bilde enn en plasma på dårlig signal, og vice versa.

Vi sier at LCD er mer kresen på signalene enn plasma og holder oss til dette intill videre. I syvende og sist, anbefaler jeg at kjøpere stoler på øyet og evnt. selger.

 

spørs hva du verdsetter, størst, og dårligst mulig tv til minst mulig penger, så ja. jeg vil si at en sony v2000 til 20k gir mer for pengene enn en no-name plasma til 8k.

Når jeg sier mer TV, mener jeg størrelse. Dette er vel blitt forstått av resten av gjengen her og ser ingen grunn til å revidere punktet.

 

stemmer ikke. panelene i sony og samsung sine nye tver finner du ikke i mikke-mus tver. det stemmer at de kan kjøpe paneler fra sony og samsung, men disse er ikke de samme som de bruker selv. dessuten kan en tve med et bra panel vise et dårlig bilde, elektronikken i tven betyr vel så mye som panelet.
Jeg har aldri nevnt at Sony- og Samsungpaneler finnes i slike TVer. Jeg skrev kan men bare for eksemplets skyld. LGpaneler, derimot, finnes i mange "mikke-mus" TVer. Ja, man er avhenig av elektronikken men jeg vil påstå at det er panelet til syvende og sist som er avgjørende for en god TV opplevelse eller ei.

 

her blander du vel med hd-kompatibel, som ble brukt en stund.
Nei. Jeg og mine kollegaer har opplevd at selgere hos anerkjente el-kjeder brukte dette ordet for nettopp HD-kompatibel. Jeg tror neppe dette skjer lenger grunnet økt kunnskap vedr. HD hos forbrukere.

 

kun nødvendig med kabel tv, eller hvis du har tv koblet på 12volt (båt, hytte osv)
Kanskje det men ser ingen grunn til å endre det. Det skader ikke TVen din uansett om man trenger galvanisk skille eller ikke.

 

like sikkert som en fiat uno i en kollisjonstest. eneste som hjelper her er galvaniske skiller i sikringsskapene, og litt hjelp fra oven om at lynet ikke skal slå ned hjemme hos deg.
Kanskje det men stoler her på hva produsenten sier.

 

samme som punkt 16, les over.
Går du til en el-kjede, blir dette sagt, altså, det sies. Igjen, denne guiden er ikke primært laget for oss som kan en del om dette men for den ikke-teknologe som ønsker noen tips vedr. kjøp.

 

kilde? pioneer 436xde (plasma) bruker 292 watt, philips 42pf9730 (lcd) bruker 239 watt.
Kan ikke gjøre rede for ReSSaAs kilde men kanskje dette er på det generelle nivå, ikke ved enkeltTver

 

 

Hvis det er et punkt man er sjukt uening i og man mener det er rett og slett feil, kan man gjerne fremlegge dokumentasjon på det. Rikky gjorde det og da kan resten av gjengen gjøre det samme :)

Lenke til kommentar
du ødelegger ikke en plasma ved å legge den ned. du KAN derimot ødelegge den hvis du legger den bak i bilen og kjører gris hjem. så si at tv-drømmen blir knust er vel å overdrive. har har vel sett noen hundre kunder frakte tven hjem liggende, og har enda tilgode at noen kommer og sier at den er ødelagt.

Jeg skriver ikke at du ødelegger panelet men skriver at du risikerer skade. Jeg skriver også at du må transportere den stående, slik at du minimerer risiko for ødelagt panel. Denne guiden er ikke primært laget for oss som kan en del om dette men for den ikke-teknologe som ønsker noen tips vedr. kjøp.

du skriver følgende: Mao, plasma må stå oppreist under transport fra din lokale el-butikk, ellers blir tv-drømmen bokstavelig knust.

 

Står vel ingenting der om at det KAN skje, du kan moderere påstanden din flere hakk. eller så kan du dokumentere at dette skjer så fort du kjører avgårde med tven liggende i bilen...

 

plasma gir ikke etterslep, graderinger i bildet er ikke det samme som etterslep.

Denne guiden er ikke primært laget for oss som kan en del om dette men for den ikke-teknologe som ønsker noen tips vedr. kjøp. Etterslep blir brukt som en begrep på at bildet henger igjen.

 

etterslep er et begrep som blir brukt på akkurat, etterslep. på en plasmatv vil du ikke få etterslep, men du vil kunne oppleve problemer ved panoreringer, hakking i bildet osv pga av svak bildebehandlig. dette er ikke etterslep.

 

du kan i stedet skrive at lcd kan være plaget med etterslep, og at det er viktig å se på tven i butikken før du kjøper den. be gjerne personalet sette på en fotball, eller tenniskamp, så vil du se dette ganske tydelig.

 

kommer an på signalprosessoren i tven, en lcd kan gi et bedre bilde enn en plasma på dårlig signal, og vice versa.

Vi sier at LCD er mer kresen på signalene enn plasma og holder oss til dette intill videre. I syvende og sist, anbefaler jeg at kjøpere stoler på øyet og evnt. selger.

 

vi sier det? kan du dokumentere dette, eller bare synser du?

 

spørs hva du verdsetter, størst, og dårligst mulig tv til minst mulig penger, så ja. jeg vil si at en sony v2000 til 20k gir mer for pengene enn en no-name plasma til 8k.

Når jeg sier mer TV, mener jeg størrelse. Dette er vel blitt forstått av resten av gjengen her og ser ingen grunn til å revidere punktet.

 

så skriv det da. noen mener man får mer for pengene når man kjøper en vw golf kontra en audi a3, men bilene er omtrent like store...

 

stemmer ikke. panelene i sony og samsung sine nye tver finner du ikke i mikke-mus tver. det stemmer at de kan kjøpe paneler fra sony og samsung, men disse er ikke de samme som de bruker selv. dessuten kan en tve med et bra panel vise et dårlig bilde, elektronikken i tven betyr vel så mye som panelet.
Jeg har aldri nevnt at Sony- og Samsungpaneler finnes i slike TVer. Jeg skrev kan men bare for eksemplets skyld. LGpaneler, derimot, finnes i mange "mikke-mus" TVer. Ja, man er avhenig av elektronikken men jeg vil påstå at det er panelet til syvende og sist som er avgjørende for en god TV opplevelse eller ei.

 

men kan du dokumentere at det er de samme panelene lg bruker i sine egne tver? i og med at det er så få produsenter av plasma og lcd paneler sier det seg selv at det finnes flere merker som bruker paneler fra en og samme produsent, men at de er de samme panelene som produsenten bruker i sine egne tver blir noe helt annet.

 

kun nødvendig med kabel tv, eller hvis du har tv koblet på 12volt (båt, hytte osv)
Kanskje det men ser ingen grunn til å endre det. Det skader ikke TVen din uansett om man trenger galvanisk skille eller ikke.

det skader ikke, men det er bortkastede penger. hvis du skriver at det er en billig forsikring å kjøpe et slik skille hvis du bruker tven på kabel tv, eller på 12 volt så blir påstanden mer korrekt.

 

kilde? pioneer 436xde (plasma) bruker 292 watt, philips 42pf9730 (lcd) bruker 239 watt.
Kan ikke gjøre rede for ReSSaAs kilde men kanskje dette er på det generelle nivå, ikke ved enkeltTver

 

du kan skrive at lcd bruker mindre strøm enn plasma på samme størrelse, da kan påstanden holde vann. halvparten blir feil.

 

Hvis det er et punkt man er sjukt uening i og man mener det er rett og slett feil, kan man gjerne fremlegge dokumentasjon på det. Rikky gjorde det og da kan resten av gjengen gjøre det samme :)

 

selv om guiden er beregnet på de som ikke har så veldig mye peiling så hjelper det ikke dem at den er full av faktafeil og synsing. dessuten burde du kunne dokumentere dine egne påstander slik at de tåler å bli satt spørsmål ved.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjempe Guide!

 

Men tar meg friheten til å komme med en personlig tips mot HDTV Ready skjermer. "vent med å investere i skjermteknologi du ikke kan nyttegjøre deg av! Vent med inkjøpet av skjerm, inntil HDTV signalene begynner å strømme inn i stua di. Betal ikke masse ekstra for teknologi du ikke kan nyttegjøre deg av".

Endret av Bofur
Lenke til kommentar
"vent med å investere i skjermteknologi du ikke kan nyttegjøre deg av! Vent med inkjøpet av skjerm, inntil HDTV signalene begynner å strømme inn i stua di. Betal ikke masse ekstra for teknologi du ikke kan nyttegjøre deg av".

6893661[/snapback]

Jeg må si meg uenig. Hvorfor? Jo, fordi HD er overalt. Mange får HD kanaler via parabol, de som bor nær svenskegrensen i sør får HD-kanaler fra Sverige, mange har Xbox360 som benytter seg av HD-oppløsningen, mange kobler til datamaskiner som nyter HD-oppløsningen og HD-DVD spiller er rett rundt hjørnet.

 

Det man kan spørre seg om er om LCD eller plasma passer deg best! :)

Endret av Zande
Lenke til kommentar
"vent med å investere i skjermteknologi du ikke kan nyttegjøre deg av! Vent med inkjøpet av skjerm, inntil HDTV signalene begynner å strømme inn i stua di. Betal ikke masse ekstra for teknologi du ikke kan nyttegjøre deg av".

6893661[/snapback]

Jeg må si meg uenig. Hvorfor? Jo, fordi HD er overalt. Mange får HD kanaler via parabol, de som bor nær svenskegrensen i sør får HD-kanaler fra Sverige, mange har Xbox360 som benytter seg av HD-oppløsningen, mange kobler til datamaskiner som nyter HD-oppløsningen og HD-DVD spiller er rett rundt hjørnet.

 

Det man kan spørre seg om er om LCD eller plasma passer deg best! :)

6893746[/snapback]

 

*Parabol har jeg dessverre ikke da jeg som 80 % av alle i Oslo/Akershus er tilknyttet kabel tv.

 

*Kjøper ikke LCD tv for å spille spill. Da tror jeg en er mer tjent med en 20-24"wide lcd monitor.

 

*X-Box 360 tja det er jo faktisk et godt argument!

 

*HD-DVD Blue-Ray tja så har i alle fall ikke utleiesjappa av filmer drøssevis av dette stående i hylla for utleie.

 

*Bor selv ikke så langt fra Sverige men hva slags utstyr skal jeg sette opp for å få in HD Signaler?

 

Vi har vel ikke kommet riktig så langt at vi bor i Cyber Space her på berget! NRK har jo for bare 2 dager siden endelig fått jumpa seg over på 16/9 formatet. + At det er jo bare noe år siden vi gikk fra isdn til ADSL. :!:

 

PS håper du tar ironien i siste avsnitt :cool:

Endret av Bofur
Lenke til kommentar

Aha ja..ja, nå skjønner jeg. Tipset var myntet på et meget subjektivt grunnlag og gjenspeiler ditt intet-behov for HD-Ready flattv.

 

Jeg trodde du kom med et objektivt tips: my bad :)

 

Denne tråden er jo en tipsguide myntet på de som er på utskikk etter en flattv. Skal man ha en flattv, så bør man kjøpe en HD-Ready flattv. Det finnes ingen argumenter pr.dags dato på å ikke kjøpe det. Før i tiden kostet HD-Ready TVer mer enn ikke-HD-Ready men nå finnes det knapt noen TVer som ikke takler HD-oppløsning

 

 

"Ikke bare tenk på dagens behov, men fremtidens krav"

Endret av Zande
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Her får du tak i den beste kalibreringsDVD'en som finnes. Ikke bare kan den forbedre bildet på TVen enorm, men guider deg også på fintuning av hjemmekino/stereoanlegg tilknyttet TVen. En god investering hvis man kjører HD signaler eller kanskje eier en HDMI DVD spiller.

6324158[/snapback]

Vil det ha noko for seg å kjøpe The Calibrator når du har tilgang til Digital Video Essentials?

Lenke til kommentar
12. endret 07.06.06

Plasma skal helst ikke tiltes i stor grad. Da risikerer du å ødelegge skjermen. Grunnen til dette er fordi plasmaskjermer består av to lag med glass, med plasma i midten. Disse lagene med glass veier en god del og det kan lett oppstå skader hvis ikke skjermen står oppreist. Mao, plasma må stå oppreist under transport fra din lokale el-butikk, ellers blir tv-drømmen bokstavelig knust. LCD derimot kan vri og vendes og transporteres i alle mulige vinkler.

 

du ødelegger ikke en plasma ved å legge den ned. du KAN derimot ødelegge den hvis du legger den bak i bilen og kjører gris hjem. så si at tv-drømmen blir knust er vel å overdrive. har har vel sett noen hundre kunder frakte tven hjem liggende, og har enda tilgode at noen kommer og sier at den er ødelagt.

 

6837664[/snapback]

 

 

var ikke helt lett og se hva som var orginalt og quotet her :p

 

 

 

men på lefdal her i stavanger stor det et fint skilt ved vareutleveringen , det sier at plasma tv er over 32 " ikke passer inn i en vanlig stv , pga di MÅ fraktes ståenede og at di på det sterkeste anbefaler deg og få tv'en levert hjem .

 

jeg regner med di har hatt none klager på at tv ikke har overled turen hjem ;)

Lenke til kommentar
12. endret 07.06.06

Plasma skal helst ikke tiltes i stor grad. Da risikerer du å ødelegge skjermen. Grunnen til dette er fordi plasmaskjermer består av to lag med glass, med plasma i midten. Disse lagene med glass veier en god del og det kan lett oppstå skader hvis ikke skjermen står oppreist. Mao, plasma må stå oppreist under transport fra din lokale el-butikk, ellers blir tv-drømmen bokstavelig knust. LCD derimot kan vri og vendes og transporteres i alle mulige vinkler.

 

du ødelegger ikke en plasma ved å legge den ned. du KAN derimot ødelegge den hvis du legger den bak i bilen og kjører gris hjem. så si at tv-drømmen blir knust er vel å overdrive. har har vel sett noen hundre kunder frakte tven hjem liggende, og har enda tilgode at noen kommer og sier at den er ødelagt.

 

6837664[/snapback]

 

 

var ikke helt lett og se hva som var orginalt og quotet her :p

 

 

 

men på lefdal her i stavanger stor det et fint skilt ved vareutleveringen , det sier at plasma tv er over 32 " ikke passer inn i en vanlig stv , pga di MÅ fraktes ståenede og at di på det sterkeste anbefaler deg og få tv'en levert hjem .

 

jeg regner med di har hatt none klager på at tv ikke har overled turen hjem ;)

7065291[/snapback]

Du får fint en 42" inn i baksetet på en vanlig sedan.

 

 

Jobber selv i en elektrobutikk og har hatt kunder som har sagt "det går sikkert fint", "Jeg skal kjøre forsiktig" og "det er ikke lange stykket jeg skal" som har komt inn senere med en knust skjerm.

Lenke til kommentar
Du får fint en 42" inn i baksetet på en vanlig sedan.

 

Jobber selv i en elektrobutikk og har hatt kunder som har sagt "det går sikkert fint", "Jeg skal kjøre forsiktig" og "det er ikke lange stykket jeg skal" som har komt inn senere med en knust skjerm.

7079874[/snapback]

ikke stående vell , det er langt fra 42" takhøyde i en vanlig stasjonsvogn , og regner man med esken så er det vel nermer 45-46"

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
ikke stående vell , det er langt fra 42" takhøyde i en vanlig stasjonsvogn , og regner man med esken så er det vel nermer 45-46"

7084154[/snapback]

Joda, men vi pleier å ta av den ytterste pappen og bare ha på isopor-hjørnene. Funker fjell det :)

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kjøp- og tips guide for plasma og LCD

 

 

12. endret 07.06.06

Plasma skal helst ikke tiltes i stor grad. Da risikerer du å ødelegge skjermen. Grunnen til dette er fordi plasmaskjermer består av to lag med glass, med plasma i midten. Disse lagene med glass veier en god del og det kan lett oppstå skader hvis ikke skjermen står oppreist. Mao, plasma må stå oppreist under transport fra din lokale el-butikk, ellers blir tv-drømmen bokstavelig knust. LCD derimot kan vri og vendes og transporteres i alle mulige vinkler.

 

5986845[/snapback]

 

Haha appropo dette.

På jobben i går var det et av transportfirmaene som leverer til oss, som hadde lagt 5 Digre! Plasmatv'er oppå hverandre for å spare plass!

LOL Kan tro dette blir billig for dem :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...