Gå til innhold

FlatTV (LCD Plasma): Kjøp- og tips guide


Anbefalte innlegg

jeg foreslår at du oppretter et nytt emne som kan være en guide gjennom kabeljungelen. Mye bedre det enn å poste det her, hvor vi kun tar for oss TV-relaterte spørsmål/diskusjon

 

Komponentkabler består ofte av fem kabler: tre for bilde og to for lyd.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg foreslår at du oppretter et nytt emne som kan være en guide gjennom kabeljungelen. Mye bedre det enn å poste det her, hvor vi kun tar for oss TV-relaterte spørsmål/diskusjon

 

Komponentkabler består ofte av fem kabler: tre for bilde og to for lyd.

6329580[/snapback]

Ok

 

Komponentkabel er kun tre kabler, men det finnes "bundler" med komponentkabel og to rca kabler til lyd.

 

Jeg er også veldig fornøyd som samsung som produsent, og nå har de satt ned prisene på r75 ytterligere. Den er nå nede i 11999, noe som gir utrolig mye tv for pengene. For de som lurer så er hele r7x serien samme tv, bare i forskjellige farger. R75 er helt sort, r72 er sort med blå v-form osv. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Angående Samsung lcd tv'ene. Er R6 modellene bedre enn R7 eller? Har fått intrykk av det

6478088[/snapback]

 

Snakker du om R-serien til Samsung? Det finnes ikke noe som heter R6x. Ellers er høyere modellbetegnelse bedre :)

6478191[/snapback]

Han mener sikkert m6 serien. Synes bildet på m61 og r7x er nokså likt. På m61 har du en lysmåler som stiller bildet etter lyset i rommet og litt flere innstillingsmuligheter for farger (my color control), og et design som etter min mening ser litt mindre "Brio" ut.

 

 

Edit: R7x har også flere farger og svingbar fot :)

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
6.

Fot følger med alltid. Butikker slenger ofte med ***FOT FØLGER MED***. Det du kan være obs på, er at noen Tv-er har motorisert fot (f. eks noen Philips Tv-er.)

Ikke alltid... blant annet Pioneer hadde både fot og veggfeste som tilbehør. ;)

 

12. endret 07.06.06

Plasma skal helst ikke tiltes i stor grad. Da risikerer du å ødelegge skjermen. Grunnen til dette er fordi plasmaskjermer består av to lag med glass, med plasma i midten. Disse lagene med glass veier en god del og det kan lett oppstå skader hvis ikke skjermen står oppreist. Mao, plasma må stå oppreist under transport fra din lokale el-butikk, ellers blir tv-drømmen bokstavelig knust. LCD derimot kan vri og vendes og transporteres i alle mulige vinkler.

Det skal ikke være noe problem å frakte den liggende, bare den ikke utsettes for noen fysiske støt eller andre ting. Det at man må legge den ned når man skal skru på veggfeste er også helt ok.

 

14.

LCD gir i større grad etterslep enn plasma. Er ikke responstid oppgitt på produktet, kan du anta deg en responstid på 16ms – 25ms.

Det blir bare bedre og bedre nå for tiden, holder man seg til gode merker er det sjelden over 12ms.

Lenke til kommentar
Det skal ikke være noe problem å frakte den liggende

6586504[/snapback]

Tull! Dette er da et svært velkjent problem når det gjelder plasma og transportering..

6586612[/snapback]

Problemet oppstår hvis det får støt eller liknende... derfor anbefales det ikke, men tv blir ikke ødelagt automatisk.

Selv ville jeg ikke fraktet noe tv liggende over lengre tid da det er mye mer beskyttet stående.

Bare det ikke får et støt/trykk så skjer ingen verdens ting.

Lenke til kommentar

Tidligere var det jo tiltmålere i eskene til plasma-tv'er, tror det er en grunn til at de var der. Oftest går det nok greit å frakte den liggende, men jeg ville ikke tatt noen sjanser med en tv til 20-30 000 i bagasjerommet. Kjører du litt for fort over en veidump sprekker skjermen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen her som har prøvd Samsung Le37S71??

Finner den i flere nettbutikker og på hardware.no, men de hadde ikke engang hørt om den på expert...

Og jeg finner heller ikke denne modellen på samsung sine egne sider.. og den virker også veldig billig i forhold til andre samsunger. mystisk... :hmm:

(skjulte skavanker?)

 

Skal nemlig ha en ny lcd tv og hadde tenkt å gå for den samsungen.. eller en lg tv. LG 37LC2R.. Hvem anbefaler dere?

 

takker for all hjelp. :)

Lenke til kommentar

Er ingen skjulte skavanker med Samsung :)..

 

Det første som slår meg med den TVen, er at den er 37". Har aldri sett en Samsung i den størrelsen..

 

Kan godt hende at S-klassen vil indikere 37" størrelsen siden jeg ser ingen spesielle tekniske "wow"'s ift. resten av Samsungene..

 

LG har tatt seg opp gjennom tiden på LCD-fronten men jeg kan desverre ikke svare på hvilken du bør gå for siden jeg er veldig partisk i saken (er Samsung-fan)

Lenke til kommentar

Jeg ramser opp noen punkter jeg er uenig i i større eller mindre grad, enkelte av disse har jeg tatt opp før.

 

6.

Fot følger med alltid.

Fot følger ikke alltid med, jeg kjenner to stk som har kjøpt plasmaskjermer uten fot eller veggfeste.

 

15.

LCD er bedre til PC bruk enn plasma

Tja, det kommer vel an på hva man bruker PC-en til. Hvis man ser på film (slik mange gjør), kan jo plasmaen komme seirende ut. Til "vanlig" PC-bruk (surfing etc) er LCD i utgangspunktet den sterkeste kandidaten, men veldig mange skjermer sliter med PC-kompatibiliteten. For å få et skarpt bilde slik man kjenner det fra den vanlige PC-skjermen er det viktig med riktig oppløsning og 1:1 pixelmapping, her er det veldig mange skjermer som stryker. Nå skal det sies at plasma ikke stort bedre, f.eks når det gjelder de spesielle oppløsningene. En liten digresjon kanskje, men dette er likevel noe man bør se etter hvis man skal bruke TV-en som PC-skjerm.

 

17.

LCD viser HD kvalitet best

Dette er en veldig bastant påstand som er langt fra riktig. Bør endres eller kanskje helst fjernes.

 

21.

HD Ready og HD Klar er to forskjellige ting. HD TV gir deg minimum 720p i bildeoppløsning. Dette vil gi deg HD kvalitet. En TV som er HD klar, skalerer ned bildet og gir deg ikke HD kvalitet. Mao, den kan ta imot HD signaler men ikke vise kvaliteten.

Dette er også feil, og må endres. Her er du igjen veldig bastant ved å si at en HD-klar TV ikke gir "HD-kvalitet". Det er ingenting som heter HD-klar, derfor kan du ikke si at det er dårligere enn HD Ready, som er den eneste "sertifiseringen" av denne typen. For øvrig står jeg fast ved det jeg har sagt tidligere, om at alle TV-er jeg har sett merket "HD-klar" har vært HD Ready. Nå blir jo imidlertid denne problemstillingen mindre og mindre, ettersom alle TV-er snart har HD Ready-merket påklistret.

 

26.

De fleste HD Tv-er viser 720p/i og 1080i. De beste HD Tv-ene viser 1080p ->

Alle TV-er som er merket HD Ready kan motta 720p og 1080i i 50 og 60 Hz via HDMI/DVI og komponent. De TV-ene som kan motta 1080p er ikke nødvendigvis de beste apparatene.

 

33.

Kontrast er et nøkkeltall man bør se litt på. Jo, høyere kontrasten er, jo bedre.

 

38.

Det er mange måter å måle kontrast og oppdateringsfrekvens.

Her motsier du deg selv litt. Først sier du at man må se på oppgitt kontrast, senere sier du at det er mange måter å måle kontrast på. Dette fører som sagt til veldig varierende og optimistiske papirkontraster. Oppdateringsfrekvensen skulle vel imidlertid være ganske klar?

 

Disse punktene bør kanskje slås sammen og endres litt.

 

 

For øvrig hadde jeg valgt begrepet "HD-oppløsning" fremfor "HD-kvalitet", ettersom bildekvaliteten ikke nødvendigvis ikke står i forhold til oppløsningen.

Lenke til kommentar

SKal vi se her Rikky...

 

 

Punkt 6,

Du har helt rett, ikke alle Tver som har fot i pakken.

 

Punkt 15,

Punktet var på det generelle nivået men nå er den mer fyldig med takk til deg :)

 

Punkt 17,

Reflekterten et subjektivt mening, noe jeg har skrevet nederst at det kan forekomme men burde ha spesifisert det i punktet. Men nå har den blitt endret til det mer objektive.

 

Punkt 21,

Har opplevd dette såpass mange steder for i tiden så jeg tok det med. Vet selv at det ikkke finnes noe som heter HD-Klar men det ble ihvertfall brukt for en stund siden på TVer som ikke var HD-Ready. Punktet har blitt endret så det er kanskje lette å oppfatte hva jeg mente evnt.

 

Punkt 26,

Har ikke endret så veldig mye enn tilleggsinfo fra deg. At alle TV-er som er merket HD Ready støtter de oppløsningene du nevnte, vil jeg gjerne ha dokumentasjon på. Selvfølgelig vet jeg at de aller fleste HD Ready TV-ene støtter de nevnte oppløsningene men jeg vil ikke gå ut å si at alle gjør det uten å se på noe "hard facts" siden 1080i kreves ikke for å ha HD Ready logo, så vidt jeg vet da.

 

Punkt 33 og 38,

Punkt 38 var det EvoZ som hadde skrevet men så ikke at det stridet mot min tekst i punkt 33. Dette skulle selvfølgelig jeg luke ut men gjorde da ikke det. Så, jeg motsier ikke meg selv her ;) Men både punkt 33 og 38 har blitt endret.

 

 

For øvrig hadde jeg valgt begrepet "HD-oppløsning" fremfor "HD-kvalitet", ettersom bildekvaliteten ikke nødvendigvis ikke står i forhold til oppløsningen.

Jeg har ikke endret HD-kvalitet til HD-oppløsning nettopp fordi guiden er ment for den ordinære intet-vitende brukeren og jeg mener at oppløsning kan være litt forvirrende. Har dermed skrevet nå kvalitet/oppløsning for å tilfredstille alle parter :)

 

 

Takk for innspill alle sammen

 

Endret av Zande
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...