Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Jeg trodde at det fungerte som negativ forsterkning og ros som positiv. Og ros har jo en effekt, men det forutsetter at hunden har lært betydningen av ros, noe jeg ikke er sikker på om han har. Men skal prøve bakover-metoden i stedet da. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det anbefales ikke å bruke både positiv og negativ forsterkning samtidig. Jeg kan forklare hvorfor, men da begynner det å bli ganske mange begreper fra læringsteorien involvert. Men kort sagt vil man ikke kunne bruke negativ forsterkning uten å først påføre positiv straff (ubehag), og det anbefales ikke å bruke i hundetrening lenger. Effekten av positiv forsterkning og den tilhørende negative straffen vil også reduseres om man bruker NF/PS.

 

Ros vil sjelden fungere særlig som belønning for en hund. Ros fungerer ofte som en betinget forsterker, slik en klikker gjør. Dvs at man roser rett før eller samtidig som man gir godbit eller leker, da vil hunden forbinde ros med "belønning kommer snart", det er som regel derfor hunder lyser opp med ros. Det er altså ikke ros i seg selv som er belønningen, ros gir dem forventning om at belønning kommer fordi de har lært at det følger.

Lenke til kommentar

Ros vil sjelden fungere særlig som belønning for en hund. Ros fungerer ofte som en betinget forsterker, slik en klikker gjør. Dvs at man roser rett før eller samtidig som man gir godbit eller leker, da vil hunden forbinde ros med "belønning kommer snart", det er som regel derfor hunder lyser opp med ros. Det er altså ikke ros i seg selv som er belønningen, ros gir dem forventning om at belønning kommer fordi de har lært at det følger.

Det jeg har lest er at en skal lære hunden betydningen av ros ved å belønne hunden mens man roser, så gå fra å belønne med godbit til å kun bruke ros. Dermed vil rosen i seg selv være en egen belønning. Og når jeg sier ros mener jeg ikke bare verbalt, men også kos.

Endret av Therawyn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ros vil sjelden fungere særlig som belønning for en hund. Ros fungerer ofte som en betinget forsterker, slik en klikker gjør. Dvs at man roser rett før eller samtidig som man gir godbit eller leker, da vil hunden forbinde ros med "belønning kommer snart", det er som regel derfor hunder lyser opp med ros. Det er altså ikke ros i seg selv som er belønningen, ros gir dem forventning om at belønning kommer fordi de har lært at det følger.

Det jeg har lest er at en skal lære hunden betydningen av ros ved å belønne hunden mens man roser, så gå fra å belønne med godbit til å kun bruke ros. Dermed vil rosen i seg selv være en egen belønning. Og når jeg sier ros mener jeg ikke bare verbalt, men også kos.

 

Det vil gjøre at hunden forbinder ros med godbit og kan gi positive assosiasjoner til rosen. Men det er ikke gitt at det alene er belønning nok, jeg ville ikke gått utfra det. Kos kan fungere, men det er ikke alltid hunder liker kos like godt som vi tror de gjør. Det vi tolker som at hunden liker det kan like gjerne være dempende signaler. Det kan også være vanskelig å bruke kos når man trener, siden man då må skifte helt stilling, kanskje sette seg på huk, hunden faller ut av fokuset på hva man holder på med osv.

 

Jeg ville heller brukt godbit, også heller redusere hvor ofte man gir godbit når hunden virkelig kan det. For veldig mange hunder vil godbit, evt leke, stå mye høyere i kurs som godbit enn både ros og kos. Sistnevnte fungerer ikke så godt som mange hundeeiere ønsker at det skal gjøre. :)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Fikk lyst å dele denne videoen her. Jeg trener mye rart med Ozu, men av tingene jeg synes er morsomt (og som gutten også liker) er å finne en mynt med min lukt. Han har begynt å bli så god på det at jeg må bli kreativ med hvordan jeg gjemmer mynten - så her har jeg gjemt den litt under grus, slik at den skal være vanskelig å se.

 

Lenke til kommentar

Hvordan trener man opp en hund til sånt? Og kan alle hunder i teorien trenes til å bruke nesen?

Ja, alle hunder kan trenes opp til dette. Min rase er jo "bare" en selskapshund.

 

Jeg trente det inn på følgende måte:

 

- Fant frem en mynt som jeg holdt og klemte godt på slik at mynten fikk min lukt. Så la jeg mynten på gulvet hjemme foran hunden. Han tok da automatisk snuten bortpå for å lukte på den - klikk og belønn! Dette gjentok jeg til han forsto at snuten på mynten førte til belønning (belønnet da med godbiter, ros er sjelden nok belønning for en hund når den skal jobbe).

- Når jeg så at hunden forsto konseptet med snute på mynt, så begynte jeg å flytte den mens han så på, slik at han raskt forsto at mynten kunne skifte posisjon. Først bare ti centimeter til høyre, så bak et bordbein (mens han så på). Jeg la raskt på kommandoen "mynt".

- Etter det begynte jeg å gjemme den på lette plasser uten at han fikk se hvor den var gjemt. Midt på gulvet, ved et hjørne, nær en stol osv.

- Derifra begynte jeg å ta mynten med meg ut og gjemte den på gradvis vanskeligere steder - i en steinmur, oppå en benk osv. Har også glemt den flere ganger på klatreveggen som vises i videoen. Og da sist - under grus.

 

Jeg passer alltid på å holde mynten godt før jeg gjemmer den slik at den får min lukt. Det må selvsagt ikke være mynt hunden leter opp, kan være nærmest hva som helst. Fordel om det er noe som er lite, lett å ta med seg og lett å gjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres morsomt ut! Skal gi det en sjangse med vår Basenji. Han virker til å lære fort, så må finne på nye ting for å holde hjernen i aktivitet.

Er veldig glad jeg bor i storby forresten og i et område med små parker og mange andre hundeeiere. Er et lite hundemøte her på kveldstid, og da har valpen vår fått sosialisert mye. Blitt flink!

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært bedre å bruke "søk" eller noe lignende? Jeg trente en hund til å finne ting en gang, men da vi begynte med ball, brukte jeg "ball" som kommando. Syntes det ble litt dumt etter hvert, men kunne ikke bytte kommando heller.

 

Tabris, må si du er veldig flink med hunden din. Håper jeg kan bli så flink når jeg får meg en. :) Men selskapshund? Spisshunder er da arbeidshunder? Tradisjonelt brukt som jakt-, gjeter- og sledehunder.

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært bedre å bruke "søk" eller noe lignende? Jeg trente en hund til å finne ting en gang, men da vi begynte med ball, brukte jeg "ball" som kommando. Syntes det ble litt dumt etter hvert, men kunne ikke bytte kommando heller.

 

Tabris, må si du er veldig flink med hunden din. Håper jeg kan bli så flink når jeg får meg en. :) Men selskapshund? Spisshunder er da arbeidshunder? Tradisjonelt brukt som jakt-, gjeter- og sledehunder.

Det er sånn sett samme hvilket ord man bruker. "Søk" har jeg "brukt opp", da jeg bruker det for godbitsøk.

 

Takk for fine ord. :) Japansk spisshund har aldri vært en arbeidshund, selv om de stammer fra arbeidshunder. Hvis man ikke kaller det å være en firbeint døralarm for en jobb. ;) Men japaneren ble laget som selskapshund, og eneste bruksområde de har hatt er varsling.

Lenke til kommentar

 

Hvordan trener man opp en hund til sånt? Og kan alle hunder i teorien trenes til å bruke nesen?

Ja, alle hunder kan trenes opp til dette. Min rase er jo "bare" en selskapshund.

 

Jeg trente det inn på følgende måte:

 

- Fant frem en mynt som jeg holdt og klemte godt på slik at mynten fikk min lukt. Så la jeg mynten på gulvet hjemme foran hunden. Han tok da automatisk snuten bortpå for å lukte på den - klikk og belønn! Dette gjentok jeg til han forsto at snuten på mynten førte til belønning (belønnet da med godbiter, ros er sjelden nok belønning for en hund når den skal jobbe).

- Når jeg så at hunden forsto konseptet med snute på mynt, så begynte jeg å flytte den mens han så på, slik at han raskt forsto at mynten kunne skifte posisjon. Først bare ti centimeter til høyre, så bak et bordbein (mens han så på). Jeg la raskt på kommandoen "mynt".

- Etter det begynte jeg å gjemme den på lette plasser uten at han fikk se hvor den var gjemt. Midt på gulvet, ved et hjørne, nær en stol osv.

- Derifra begynte jeg å ta mynten med meg ut og gjemte den på gradvis vanskeligere steder - i en steinmur, oppå en benk osv. Har også glemt den flere ganger på klatreveggen som vises i videoen. Og da sist - under grus.

 

Jeg passer alltid på å holde mynten godt før jeg gjemmer den slik at den får min lukt. Det må selvsagt ikke være mynt hunden leter opp, kan være nærmest hva som helst. Fordel om det er noe som er lite, lett å ta med seg og lett å gjemme.

 

 

Kult, skal prøve det med en av mine to hunder også. Har to kleinspitzer.

Den ene er spesielt glad i å leke med ball, kaster og kommer tilbake med kommandoen ballen. Problemet er at han bruker øya og ikke nesa.. Så hvis han ikke helt ser hvor ballen lander sliter han litt med å finne den.

 

Kanskje dette kan få han til å bruke nesen sin litt mer :p

Lenke til kommentar

Savn

 

Kjære, lille venn. Du var mitt alt. Du var der for meg når jeg trengte deg mest. Du kom til meg når jeg gråt. Var glad når jeg lo. Du var alltid der, og du vil alltid fremdeles være der i mitt hjerte. Det er bare så synd at jeg aldri mer får høre lyden av dine små, ivrige ben som kom springende for å hilse på meg. Aldri mer får kjenne vekten av ditt varme, kloke hode på fanget mitt. Jeg savner deg enormt, kjære lille venn. Håper du har det bra hvor du enn er nå.

 

For alltid din.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

I morgen skal Mico opereres for patellaluksasjon på venstre bakben, blir noen tøffe uker fremover med lite bevegelse.

 

Huff, kjedelig. Får du dekket den på forsikringen?

 

Ja, gjør det heldigvis.

Var kun et kriterie fra forsikringsselskapet og det var at han var forsikret før fylte 4 måneder.

Lenke til kommentar

Ja, gjør det heldigvis.

Var kun et kriterie fra forsikringsselskapet og det var at han var forsikret før fylte 4 måneder.

 

 

 

Flaks! Har hørt det er veldig dyrt. Fikk en uforsikret hund som ett-åring og den forsikringen dekker ikke mye gitt, kun skader.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

Ja, gjør det heldigvis.

Var kun et kriterie fra forsikringsselskapet og det var at han var forsikret før fylte 4 måneder.

 

 

 

Flaks! Har hørt det er veldig dyrt. Fikk en uforsikret hund som ett-åring og den forsikringen dekker ikke mye gitt, kun skader.

 

Tror de snakket om 16-17000 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...