Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om hendelseforløpet nei, det er det bare de som gjelder som vet. En sak har alltid to sider. Men poenget mitt er at det høres ikke ut som hunden beit deg med vilje... Men, men. Nok om det. Misforstod kanskje litt ang det at du la deg oppå hunden. Høres vertfall ut som du gikk imellom hundene på en eller annen måte og blir man bitt da så er det ikke så rart.

 

Å hva mener du med nødverge? Om noen skal få svi så er det eieren, ikke en uskyldig hund.

 

Men om hunden faktisk er agressiv mot mennesker, da er det en anna sak igjen. Da er det ingen annen løsning enn avliving - men høres jo ikke ut som den var ute etter deg.

Endret av pops88
Lenke til kommentar
Om noen skal få svi så er det eieren, ikke en uskyldig hund.

 

Den innstillingen blir for dum. Poenget her er jo at eieren ikke tar det på alvor, og det virker ikke som om politiet gjør det heller. Det hadde blitt noe annet hvis eier sto ovenfor mulig fengselsstraff, eller i det minste en ordentlig bot, men det blir jo uaktuelt om ikke politiet tar tak i det. Da er det faktisk slik at avlivning er den eneste straffen som kan brukes, og som vil gi effekt, fordi eier da forhåpentligvis vil ha situasjonen i bakodet ved et evt. nytt hundekjøp. Slik saken står nå (sånn jeg skjønner det på det Battone skriver) virker det jo ikke som om det er snakk om en bot engang.

 

Man kan selvfølgelig spørre seg om det er rettferdig mot hunden, men det blir imo feil fokus. I stedet for å tenke på hunden som skal avlives mener jeg man burde ta hensyn til de andre hundeeierne i området, som burde slippe å gå rundt i frykt for å bli angrepet. Nei, det er ikke hundens skyld at situasjonen oppsto, men slik stillingen er nå, med en eier som nekter å holde hunden i bånd, blir desverre avlivning det eneste som kan stoppe en slik hendelse fra å skje igjen. Hadde eier vært villig til å ha hunden i bånd hadde selvfølgelig saken stilt seg annerledes.

Lenke til kommentar

Ja, klar over det. Men er bare forjævlig at det skal være sånn. Vis det skjer at den blir avlivet bør den personen aldri få ansvaret for en hund igjen, da han tydeligvis ikke klarer ansvaret. Synes avliving er en alt for lett og ofte brukt unnskyldning når det gjelder våre 4beinte venner. Fælt..

Lenke til kommentar

Er enig i at avlivning ofte blir brukt unødvendig, men i dette tilfellet kan hvertfall ikke jeg se en annen løsning som vil gi en preventiv virkning. Avlivning, i kombinasjon med et fremtidig eierforbud vil imo være den løsningen som er best (bortsett fra fengsel selvfølgelig), men jeg har inntrykk av at det er meget sjelden at noen får et eierforbud, så det kommer nok absolutt ikke til å skje i dette tilfellet.

 

Edit: Jeg så litt i hundeloven, og så at etter § 18 har politiet faktisk anledning til å omplassere en hund, framfor å avlive den. Det er kanskje et alternativ å vurdere?

Endret av fkm
Lenke til kommentar

Jeg er litt bekymret for bjeffing. Hva gjør man for å få en valp til å slutte med bjeffinga? Jeg skal jo ha en Sheltie neste år, og den er visst over gjennomsnittet glad i å bjeffe. Men det er litt dumt siden jeg bor i blokk. På alle andre punkt passer den meg perfekt, men her er jeg litt redd.

 

Noen som har noen tips og erfaringer?

 

Den kommer til å ligge i eget bur på rommet mitt når jeg er på skolen (som er maks 4 timer hver dag). Men jeg er så bekymret for at den skal ligge å bjeffe...

Lenke til kommentar

Mitt tips og det tipset jeg har fått fra andre er, og dette har funket for meg.

Om hunden begynner å bjeffe, distraher.. Om den begynner å bjeffe under lek så slutt leken og ros når hunden slutter. Med distraher så mener jeg du kan trene inn kommandoer etc. Ikke lek om hunden bjeffer som sagt tidligere..

 

Når du skal ha den i bur alene så bør du ta deg god tid. Jeg ville ikke latt en liten valp være for lenge alene hjemme uansett om den er trent.

Men du trener nå uansett at den skal være hjemme med å la den være alene noen minutter, ikke gå for fort frem. Jeg sier(har sagt det hele tiden) til min hund hver gang jeg forlater ham; "Nå må du passe på huset." Så roer han seg ned.

 

Ikke forvent at valpen kan være 4 timer alene hjemme de første månedene, da anbefaler jeg deg heller å vente med å få valp. Særlig ikke når du bor i blokk, der du absolutt ikke vil ha en bjeffer.

 

Og en siste veldig viktig ting, ikke reager på noen lyder som kommer i leiligheten, og ros om hunden forholder seg rolig. Bare sitt rolig om noen ringer på, og ros hunden om er rolig. Med ros mener jeg ros med forsterkning, godbit eller lek.

 

************************************

 

Når det er sagt, enkelte raser bjeffer lettere enn andre, men det kommer mye an på eier. Og ja, jeg bor i leilighet. Men jeg lot ikke min hund være alene før den var litt eldre, jeg har/hadde den med meg i bilen overalt, nettopp p.g.a. at jeg var redd for bjeffing.

 

***********************************

 

Så ikke at du skulle ha den i bur, det går egentlig greit, bare den føler seg trygg der, og du ikke lar den være alene for lenge.. ;)

Endret av Battone
Lenke til kommentar

Mitt tips og det tipset jeg har fått fra andre er, og dette har funket for meg.

Om hunden begynner å bjeffe, distraher.. Om den begynner å bjeffe under lek så slutt leken og ros når hunden slutter. Med distraher så mener jeg du kan trene inn kommandoer etc. Ikke lek om hunden bjeffer som sagt tidligere..

 

Når du skal ha den i bur alene så bør du ta deg god tid. Jeg ville ikke latt en liten valp være for lenge alene hjemme uansett om den er trent.

Men du trener nå uansett at den skal være hjemme med å la den være alene noen minutter, ikke gå for fort frem. Jeg sier(har sagt det hele tiden) til min hund hver gang jeg forlater ham; "Nå må du passe på huset." Så roer han seg ned.

 

Ikke forvent at valpen kan være 4 timer alene hjemme de første månedene, da anbefaler jeg deg heller å vente med å få valp. Særlig ikke når du bor i blokk, der du absolutt ikke vil ha en bjeffer.

 

Og en siste veldig viktig ting, ikke reager på noen lyder som kommer i leiligheten, og ros om hunden forholder seg rolig. Bare sitt rolig om noen ringer på, og ros hunden om er rolig. Med ros mener jeg ros med forsterkning, godbit eller lek.

 

************************************

 

Når det er sagt, enkelte raser bjeffer lettere enn andre, men det kommer mye an på eier. Og ja, jeg bor i leilighet. Men jeg lot ikke min hund være alene før den var litt eldre, jeg har/hadde den med meg i bilen overalt, nettopp p.g.a. at jeg var redd for bjeffing.

 

***********************************

 

Så ikke at du skulle ha den i bur, det går egentlig greit, bare den føler seg trygg der, og du ikke lar den være alene for lenge.. ;)

 

Takk takk!

 

Jeg har planlagt alt egentlig.

Jeg skal hente valpen i sommer, er kanskje maks 1 times kjøring, bo hjemme hos mamma i sommer og jobbe. Her vil den ikke være alene i det hele tatt og jeg jobber slik at jeg kan ta den med meg midt på dagen.

Deretter flytter jeg tilbake til studiestedet, som er i blokk. Da håper jeg den i allefall har lært seg litt på 3 mnd. Får den vel i mai/juni.

 

Men jeg har litt lyst til at den skal være på rommet mitt når jeg er på skolen, i buret, og selv om jeg kommer hjem skal jeg ikke løpe rett inn til den. Jeg vil at den skal venne seg til å være der, likevel om vi er hjemme, og deretter slippe den ut.

Lenke til kommentar

Neida, ikke små hunder jeg tenkte på, men enkelte hunder er genetisk slik at de har lettere for å bjeffe enn andre.. Har ikke så mye med størrelsen.

 

Personlig trur jeg mange små hunder bjeffer p.g.a. flere ting..

  • Oppvekst, enkelte mer eller mindre useriøse oppdrettere lar valpene stå og bjeffe sammens med en bjeffende mor
  • Mange tar en liten hund i den tro at den ikke trenger så mye mosjon og trening
  • Og tar de små hundene som sin første hund og er uerfaren..

 

Mine små teorier ihvertfall..

Lenke til kommentar

Det skal til relativt lite for å forhindre at man får et bjeffeproblem. Står man der med en hund som bjeffer mye så skal det til mye mer.

 

Er man forberedt, og lar man ikke hunden bjeffe unødvendig når den er ung så unngår man de fleste problemer med bjeffing.

 

Her bjeffer hundene kun om morgenen når de absolutt må ut, når de er meget misfornøyde med å bli satt fast på putene sine, og når de vil inn fra løpestrengen. Begge deler er egentlig like greit - jeg vet at jeg foretrekker å bli vekt av en hund som bjeffer i motsetning til å våkne selv, og oppdage at hunden har hatt diare. Å vite når de er fornøyde / ikke fornøyde med å bli satt på puten er også kjekt, siden de kan bli smådestruktive om de er misfornøyde og sitter i bånd på en pute.

 

Det hender at Virma, som er eldst - bjeffer korte varselbjeff når hun ser noe gjennom vinduene. Oppdager hun noe hun ikke liker når hun står i løpestrengen så bjeffer hun til skikkelig. F.eks når hun ser en elg i skogkanten, eller en plastpose som blåser i vinden.

 

All bjeffing er ikke nødvendigvis negativ. Det er jo en av mange måter hunden kan kommunisere på. Så det kan være lurt å på forhånd sette seg noen mål for hva man vil tolerere av bjeffing.

 

Ikke minst i forhold til det med hundens forsvarsmekanismer. Det er så mye bedre med en hund som bjeffer litt når den er misfornøyd, enn med en hund som er konsekvent lært opp til at man ikke bjeffer/knurrer, og da plutselig bare biter uten forvarsel.

 

Akkurat når det gjelder sheltie, så vet jeg at de kan ha utrolig flott bjeffing til å være en så liten hund. Høyt og mørkt - man skulle tro det var en mye større hund som bjeffet. Ikke sånn typisk småhundgnelder.

Lenke til kommentar

Er til dels enig med Jann - Ove. Personlig begrenser jeg bjeffingen selv om den møter på noe "skummelt". Jeg setter aldri min hund i en situasjon der han må bjeffe. F.eks har jeg "trent" min hund til å banke på døra om han vil ut, og da hører jeg det.

Har aldri min hund stående i bånd.

 

Og varselbjeff har jeg fjernet med å gi ros hver gang han ikke reagerer. Selvsagt hender det i visse situasjoner at bikkja bjeffer, f.eks. under lek, og det tar jeg ikke vekk.

 

Men som Jann-Ove sier, en kommer langt med at bikkja aldri får bjeffe, for en bjeffende hund er litt vanskeligere.

 

Jeg har faktisk en slik hund på besøk nå, den reagerer på alle lyder, men selv den klarer jeg å få til å slutte å bjeffe med å rose(med forsterkning) den hver gang den ikke reagerer på lyder etc.

Endret av Battone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier bare "hadet!" til Ylva, jeg :)

Jeg pleide å lure hunden ved å snike meg ut av huset, men da fikk jeg straff i form av en jævlig stressa hund som lurte på hvor i helvete jeg var blitt av, så jeg brukte heller litt ekstra tid hver gang jeg skulle gå, og nå har jeg en hund som noen ganger ikke gidder å stå opp for å tisse hvis jeg drar hjemmefra før 08. This is a good thing :)

Lenke til kommentar

Spike knivstukket

 

"- Handlet i nødverge

 

– Vi møtte på en nabo med hund. Så ble det litt knuffing mellom de to hannhundene. Da stakk den andre hundeeieren hunden vår med kniv. Han påstår han handlet i nødverge fordi han var redd vår hund skulle ta hans, sier eieren til Spike."

 

Å dette sier de er å handle i nødverge. Grov dyremishandling spør du meg. Knuffing mellom hunder kan skje, dyr har instinkter. Ganske sykt at ett menneske kan få seg til å gjøre dette..

Endret av pops88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...