Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Måtte til slutt innse at det ikke fungerte å velge treningsmetode FØR man fikk hunden i hus, de er individer og forskjellige ting fungerer eller ikke fungerer på dem.

Et av poengene til Jan Fennell er at måten hunder kommuniserer på er lik uavhengig av rase, og de som har prøvd metoden hennes ser stort sett ut til å være enig i at den er universal. At forskjellige metoder fungerer på forskjellige hunder kan like godt skyldes fordi alle egentlig er dårlige i forhold til hvordan hunder egentlig kommuniserer, og noen hunder likevel klarer å gjette hva eieren mener når de bruker en metode, mens andre klarer det når de bruker en annen.

 

I noen tilfeller ønsker jeg heller at hunden min skal ha en tanke i bakhodet om at "okei, dette er ubehagelig hvis jeg gjør det" enn å være usikker på om hun kommer til å hoppe fremfor en bil eller ei.

Ville det ikke være bedre om de hadde i bakhodet at de ikke er sjefen, og derfor venter med å gjøre noe til de har sjekket med deg?

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen tro på at det finnes den samme rangstigen mellom menneske/hund som det gjør hund/hund. Derfor blir kanskje diskusjonen meningsløs, om man har såpass forskjellige grunnleggende holdninger?

Ja, selvfølgelig ER det et forhold der. Men jeg tror ikke at hunden klatrer på stigen min fordi den ikke utfører en kommando, eller går først ut døra. Lydighet (og ting som å vente på vær så god før maten, vente i bilen til man får gå ut og lignende) er jo først og fremst praktisk og med på å øke sikkerheten, ikke noe jeg gjør for å ha større lederskap.

 

Tror også egentlig at de fleste metoder kan fungere på alle hunder, bare de følger lærlingsprinsippene. Det gjelder bare å være god nok trener det, så kan man jo få til hva man vil. MEN så kommer det også tilbake litt til hva man føler seg komfortabel med og hvordan man ser at hunden oppfører seg på trening. Jeg kunne f. eks aldri trent med masse fysisk straff, rett og slett fordi det gjør at hunden min misliker treningen, hun nekter å jobbe og generelt daler hennes interesse for trening sterkt om jeg trener på den måten (ja, det er prøvd). Og da blir det ukomfortabelt både for hund og eier å trene, når ingen av dem trives med treningen.

Så trening er for meg noe praktisk og morsomt. Jeg tror ikke hunden hører på meg eller sjekker med meg fordi jeg er lederen - men fordi kanskje skjer det noe morsomt/fint/spennende om den gjør det (altså den oppnår noe med det).

Lenke til kommentar
Jeg har ingen tro på at det finnes den samme rangstigen mellom menneske/hund som det gjør hund/hund. Derfor blir kanskje diskusjonen meningsløs, om man har såpass forskjellige grunnleggende holdninger?

Jeg respekterer at du ikke har tro på det, men tatt i betrakning hvor gode resultater de som bruker metoden ser ut til å få, synes jeg du skylder hunden din å prøve likevel. Det er totalt uforståelig for meg at noen nekter å en gang *prøve* en ikkevoldelig metode som ser ut til å gjøre at du kan forstå og kommunisere mye bedre med hunden din.

Lenke til kommentar

Men hvem i heiteste er det som sier at jeg er misfornøyd med resultatene mine, da? :dontgetit: Det er det jeg ikke forstår, det er helt sikkert en flott metode og alt det der, men hvorfor skal jeg bytte når vår (ikke-voldelige) nåværende metode fungerer fint?

 

Edit: Jeg kunne hatt forståelse dersom jeg ikke gadd å sette meg inn i forskjellige metoder og gikk rundt og straffet hunden min i tide og utide. Men nå gjør jeg jo faktisk ikke det, jeg klikkertrener selve lydigheten, og fjerner henne fra uønskede situasjoner/rydder vekk så det er liten sjanse for å havne i de situasjonene.

Endret av Juliess
Lenke til kommentar
Atanatar: Åh, det var synd :( Mona er allerede tilbake i Horten, dro dit med henne i jula og hun kommer ikke hit igjen.

 

Nåhh.. Jeg får gi lyd fra meg om vi skal på tur rundt der en gang. :)

 

 

Usedvanlig flott til blandingshund å være synes jeg. :)

Siden den er 1/4 Grand Danois, hvor høy er den?

 

Hun er ca 70 cm ved skuldrene og oppunder 40kg. Hun kommer nok til å runde 40kg når sommeren nærmer seg. Det ligger an til å bli mye trening og løping i fjellet frammover. :)

Lenke til kommentar

Vi har begynt med klikkertrening på Geisha. Det er kjempegøy!!

 

Et av nyttårsforsettene mine er å sette av litt tid til trening med Geisha hver dag. Denne uken skal vi begyne med "navlestreng-trening" . Geisha skal være knyttet i bånd til meg i bånd ute og inne for at hun skal lære seg å følge med på mine bevegelser når vi er ute og går tur. Er veldig spent på om vi får resultater.

 

Forrige uke lærte vi sitt og dekk og gi labb med klikker uten å gi tegn med hendene. Før har jeg alltid brukt bevegelser med handa til å signalisere sitt og dekk og gi labb, noe som ikke er nødvendig nå lengre.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt båndet rundt meg, og vips så fikk jeg meg en flygetur. Det var nemli en katt som hoppet fram..

Har heldigvis ikke problemer med å få kontakt med hunden min på noen måte, han er oppmerksom og følger med på alt jeg gjør.

Han har ikke kuttet navlestrengen til meg hvertfall :p Er på meg som en klegg døgnet rundt.

 

Men jeg ser fortsatt ikke vits i å bruke den treningen når man ikke har en problemhund. Finnes mange andre lettere måter for å få hunden oppmerksom på.

Ved bruk av denne 'navlestreng treningen' må man være konsekvent, og ikke mange orker å igjennomføre det.

Lenke til kommentar

Tror neppe jeg trenger det på ponni, hu går i beina på meg heletiden :wee: Har vært å kjøpt verdens minste gnagebein idag, de var mindre enn lillefingeren min..

 

 

 

 

Skal prøve de når hu er ferdig med skjønnhets-søvnen sin. Blir sliten av å være med på jobb gitt.

 

post-61441-1199719923_thumb.jpg

 

 

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Så hundeskolen på tv2 igår og ble så inspirert til å prøve det de gjorde. Hunden tok det kjemperaskt med target stick, og det var gøy. Så nå er det ikke lenge før hun slår av og på lyset og drar ut skuffer! :thumbup:

 

Jeg ble også veldig inspirert av hundeskolen :!:

 

EDIT: Mushi : Jeg gjør dette fordi Geisha har en tendens til å dra litt de få gangen vi har bånd på henne på tur. Dette plager oss ikke i det heletatt, siden hun er så lita og lett, men om hun hadde vært en Irsk Ulvehund hadde hun nok dratt meg overende både tide og utide .

 

Jeg har trent litt i dag med henne og merker stor forskjell allerede. :dribble:

 

EDIT 2: Mushi, gratulerer med ny valp, hun var aldeles nydelig! Håper hun er enklere å ha med å gjøre enn din forrige valp !!

Endret av Light Alba
Lenke til kommentar

Hu er bare herlig! Sover masse, leker og er bare søt. Det eneste som kommer til å ta tid er hjemme- alene trening. Kan ha henne med på jobb foreløbig, heldigvis. Sove på gulvet var heller ikke noe gøy ^^ Stakkars liten, fryser heletiden selv om jeg kler på hu ute :wee:

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Hu er bare herlig! Sover masse, leker og er bare søt. Det eneste som kommer til å ta tid er hjemme- alene trening. Kan ha henne med på jobb foreløbig, heldigvis. Sove på gulvet var heller ikke noe gøy ^^ Stakkars liten, fryser heletiden selv om jeg kler på hu ute :wee:

 

Ja jeg syntes at det hørtes litt feil ut med "trenger bare klær når det er minus 10 grader ute", men dette finner du jo uansett ut av på egen hund. Er ikke vanskelig å se på en slik liten en når den fryser! Da Geisha var 8 uker gammel var det August og mildt og varmt ute, men når det regnet skalv og peip så det hørtes ut som hu ble mishandla! :D

Endret av Light Alba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...